the power of stranger


mungkin anda pernah mengalami betapa anda boleh memberi nasihat dan diterima dengan baik oleh orang lain tetapi tidak oleh adik-beradik dan malah oleh pasangan anda.. padahal apabila perkara yang sama disebut oleh orang lain, mahu pula mereka menerimanya.. mengapa ini berlaku?

semuanya bergantung pada pandangan mereka terhadap anda.. jika anda dilihat sebagai seorang yang mereka hormati pasti mereka mahu mendengar dan mengikuti saranan anda.. dan bagaimana mahu menjadikan kita dihormati oleh mereka?

perbaiki database yang mereka ada berkenaan dengan anda.. tenatu anda biasa mendengar ayat, "buktikan dulu, baru cakap.." bermakna mereka perlu suatu database baru tentang anda sebelum boleh mempercayai apa sahaja yang dikatakan oleh anda.. dan sesuatu bayangan, kata2 atau emosi yang anda hasilkan untuk database baru itu haruslah lebih kuat dari apa yang mereka rakam sebelumnya..

ini sama dengan taubat.. jika anda mahu mengatakan tidak mahu mengulangi kesilapan yang anda lakukan, rasakan adakah perasaan itu lebih kuat daripada perasaan anda ketika melakukannya.. sepertinya ketika menggunakan swish pattern (rujuk 'bermain dengan imaginasi')..

yang perlu anda tanggapi ialah seberapa kuat emosi anda ketika itu.. jika belum betul2 kuat, mulakan dengan berpura2, dan teruskan berlatih sehingga anda benar2 dapat merasakannya.. kerna itu kita harus taubat berulang2kali.. bukan hanya sekali.. (mungkin boleh hanya sekali jika anda benar2 merasakan emosi itu dengan kuat..)

kembali kepada cerita asal.. begitulah yang berlaku dalam hidup.. anda lebih mudah dipengaruhi oleh sahabat anda yang mempunyai pengaruh kuat dalam hidup anda.. bergantung pada database yang anda miliki mengenai dirinya.. ini asal kata 'hutang budi'.. ketika anda merasakan bahawa sahabat anda pernah melakukan sesuatu yang besar dan penting untuk anda, anda juga akan bersedia melakukan perkara yang sama..

pernahkah anda meminta nasihat dari seorang yang tidak anda kenali? bayangkan seorang berpakaian doktor dan pandai menggunakan istilah2 perubatan, mengatakan sesuatu mengenai kesihatan, adakah anda mempercayai kata2nya? bayangkan pula seorang yang berjubah dan berjanggut mengatakan sesuatu mengenai agama.. bagaimana pula dengan seorang yang berpakaian kot dan talileher, berkereta mewah, handphone mahal dan menawarkan anda peluang pelaburan? kepercayaan anda akan bergantung pada database anda.. aku percaya anda sudah memahami apa yang mahu aku sampaikan..

kerna itu dalam kebanyakan konflik hubungan, anda memerlukan orang ketiga untuk menjadi penengah.. dan sebaik2nya ialah orang yang anda berdua tidak mempunyai database yang banyak.. kerna anda tidak akan boleh mengasosiasikan apa yang dikatakan olehnya dengan apa yang ada dalam database anda mengenai orang tersebut.. this is the power of stranger..

sepertinya juga ketika anda mahu memulakan 'hubungan baru' dengan orang yang sama.. anda boleh melakukan itu bergantung kepada keupayaan anda untuk tidak mengasosiasikan segala tindakan dan kata2nya di masa hadapan dengan database yang anda punyai.. aku tak kata tak boleh berhati2 tetapi membuka diri dan bersangka baik itu lebih nyaman dan tenang berbanding bersikap prejudis dan meningkatkan 'self-defence'.. terutama kepada orang yang anda sayangi.. "sometimes you need to be a stranger, even to yourself," pesan seorang sahabatku..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008