aku mahu berubah!


dalam satu sessi senam otak, seorang sahabat merujuk entry aku "bukan nasib dan kebetulan", yang mengatakan bahawa kalau nak ubah servo-mechanisme kena ubah belief system.. bagaimana nak ubah belief system? nih bukan main2 punya soalan.. susah aku nak jawab tapi kerna aku dah janji akan tulis maka beginilah yang dapat aku katakan..

perkara pertama yang harus anda lakukan ialah mencari dan menyedari bagaimana keyakinan anda mempunyai kesan yang sangat besar dan impak yang hebat dalam hidup anda.. dan yang kedua ialah mengubah cara anda menterjemahkan apa yang anda yakin dan percaya kepada diri anda sendiri.. perhatikan semua sub-modalities (rujuk 'bermain dengan imaginasi') yang berkaitan dengan apa yang anda yakini itu..

keyakinan (belief system) adalah suatu keadaan emosi (state of emotion) yang sangat kuat tentang sesuatu yang anda sudah pasti dan jelas mengenai perkara-perkara tertentu.. bagaimana anda mencipta kepastian ini? melalui sub-modality yang terbina dalam minda anda..

bayangkan otak anda mempunyai filing system, kiri dan kanan.. apa yang sudah anda yakin dan pasti anda letakkan di otak kiri dan apa saja yang anda ragu2 dan tidak pasti anda letakkan di otak kanan.. maka cara untuk mengubah belief system anda adalah umpama memindahkan perkara tersebut antara sebelah kiri dan sebelah kanan.. mengubah belief system adalah dengan mengubah apa yang anda yakin menjadi tidak pasti dan mengubah apa yang anda ragu2 menjadi sesuatu yang pasti..

soalannya, bagaimana nak ubah? mulakan dengan sesuatu yang anda benar2 pasti dan yakin.. yang mudah2 dulu, nama anda, umur anda, tempat lahir anda.. kemudian pilih sesuatu yang memang yakini tanpa perlu berfikir.. contohnya, 'Tuhan itu ada', 'Tuhan tidak menjadikan sesuatu itu dengan sia2', 'sesuatu yang berlaku itu pasti ada hikmah buat anda', dsu.. pilih satu kenyataan yang anda percaya dan yakin.. jangan pilih sesuatu yang anda tidak percaya langsung.. (sesuatu yang anda katakan anda tidak percaya itu maksudnya anda percaya bahawa sesuatu itu tidak betul)..

sekarang, perhatikan sub-modalities mengenai perkara yang anda percaya itu.. run through all the visual, auditory and kinesthetic aspect of the thing you totally believe.. kemudian lakukan yang sama dengan perkara yang anda masih tidak pasti.. apa yang mahukan tetapi anda masih ragu2.. perhatikan dan rasakan perbezaan antara kedua-duanya.. bagaimanakah bentuk sub-modality bayangan anda itu? berada di sesuatu tempat berbeza? adakah bayangannya jelas dan berwarna lebih meriah berbanding perkara yang mahu anda jadikan motivasi? termasuk suara2 di dalamnya dan perasaan anda ketika membayangkan itu semua..

jika anda sudah mengenalpasti semua sub-modalities berkenaan perkara yang anda sudah yakin dan pasti.. sekarang, kita akan program semula perkara yang mahu anda jadikan motivasi tetapi masih ragu2.. tukarkan semua sub-modalities perkara tersebut supaya sama seperti sub-modalities perkara yang telah anda yakin dan pasti.. warna dan jarak bayangan tersebut.. tonasi dan tempo suara yang anda dengari.. bentuk, berat dan suhu suasananya.. jika anda mampu mengubah semua sub-modalities itu sama persis dengan sub-modalities tentang perkara yang anda yakini, anda akan berjaya mengubah belief system anda..

hati2, kerna mungkin saja dalam belief system anda, ada yang anda percaya bahawa perubahan memerlukan masa, tidak boleh tergesa2 dan harus perlahan2.. jika perkara ini ada dalam belief system anda, anda perlu mengubah ini dahulu.. do the other way around.. tukar sub-modalities nya supaya sama seperti sub-modalities perkara yang anda ragu2.. nih cara nak buang semua perkara negatif yang telah anda yakini sebelumnya..

anda boleh guna cara yang sama untuk mengetahui perbezaan antara perkara yang rasa anda faham dan perkara yang anda masih keliru dan bingung (rujuk 'menghargai kebingungan').. anda akan merasa bingung kerana gambaran dalaman (internal representation) anda masih tidak sejajar dengan bagaimana harusnya ciri2 sub-modalities perkara2 yang anda faham.. mungkin gambaran perkara itu masih kecil, jauh, malap, kurang terang, tidak tajam, dan hitam-putih..

ingat! sesuatu gambaran dalam otak kita hanyalah hubungan neuron2 antara emosi2 yang berbeda (rujuk 'inside your brain').. apa yang anda lakukan dengan mengubah sub-modalities itu adalah melabel semula sistem rangsangan anda (baca: hubungan neuron) yang memberitahu otak anda bagaimana harus bereaksi terhadap sesuatu.. otak anda bertindakbalas bergantung pada apa rangsangan yang anda berikan..

maka apabila para sufi mengatakan bahawa dunia ini adalah sesuatu yang sia2.. mereka tidak sepenuhnya salah.. kerna apa yang kita percaya bergantung pada persepsi kita, map is not the territory (rujuk 'tidak ada yang salah melainkan salah faham').. dunia ini hanya ilusi.. beriman itu percaya kepada perkara-perkara ghaib.. bagaimana perkara-perkara ghaib ini diterjemahkan dan digambarkan oleh sub-modality anda, sebegitulah percaya dan yakin anda..

mari berekperimentasi hari ini tentang beza gambaran sub-modalities kita antara ayat 'percaya bahawa Tuhan itu ada' dan 'percaya bahawa Tuhan sentiasa melihat apa yang kita lakukan'.. semoga Tuhan menemukan jalan yang lurus buat kita semua.. amin..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008