berperang dengan cinta..



maaf jika ini mencuit resah.. cuma isu seperti ini sering menyesakkan pernafasan akalku.. jika dulu pernah aku sentuh mengenai kempen anti-yahudi yg terlalu mendunia kata beberapa kawanku, maka kini biarlah aku menyentuh yg lebih bersifat tempatan.. mengenai semangat melayu..

seorg guru yg aku hormati memautkan artikel mengenai pensejarahan DAP.. aku kata aku bukan tidak bersetuju.. tetapi terlalu sarat dgn kebencian.. sama seperti sampah sarap politik yg memenuhi setiap ruang perbincangan kedai kopi.. amarah dan benci..

DAP selama ini telah konsisten meneruskan perjuangan PAP utk mendirikan malaysian malaysia.. DAP mewarisi perjuangan PAP, tapi DAP bukan PAP.. kerna agenda DAP jauh lebih besar potensinya berbanding PAP.. aku tak pernah tak setuju tentang itu..

org melayu harus berwaspada dlm konteks mempertahankan tanah melayu dari anasir penjajahan dari dalam yg semakin hari semakin lapar dan dahaga menghirup kemakmuran ibu pertiwi.. semakin hari semakin menekan dan menindas tanpa jemu dan putus asa utk menguasai kekuasaan dgn mutlak.. aku tak pernah tak setuju tentang itu..

hanya saja ketika kita mengimplankan amarah dan benci dlm hati melayu, kemanakah arah kita? tidakkah virus marah dan dendam itu secara tidak sedar kita tularkan juga sesama kita.. hanya kerna berbeza pendapat.. lihatlah keadaan org melayu sekarang.. penuh dgn rasa marah dan benci.. bukan hanya pada bangsa lain, namun kepada bangsanya sendiri jua.. sehingga ada yg malu mengaku melayu.. inikah tujuan kita?

kita terlalu fokus pada org lain.. telah banyak dlm sejarah org melayu ditunjukkan peristiwa yg sama berulangkali.. leluhur kita mengikat janji dgn berbagai penjajah konon utk membantu menuntaskan dendam kita terhadap serangan kerajaan luar, namun pertelingkahan dalamanlah yg memberikan ruang terhadap penjajahan..

kita mahu melayu sedar dgn cara memupuk kebencian.. ironinya kita sendiri tidak merasa kasih pada bangsa kita sendiri.. kita sendiri merasa kelompok kita lebih baik dan lebih berakal.. kita mencipta puak baru dlm bangsa ini setelah bertahun2 kita menyatukan semua puak yg ada dlm kata 'melayu'..

hanya pendapatku.. bagaimana jika kita memerangi dakyah penjajahan mereka dgn kasih-sayang sesama kita.. kita pupuk cinta pada wujud yg sebangsa dan seagama.. walaupun berbeda pendapat.. kita raih, sokong dan bantu wujud bangsa beragama ini tanpa perlu mewabakkan kebencian dlm sehati kita..

fokus kepada kita, bukan mereka.. fokus bagaimana kita boleh menyatukan jemaah ini.. fokus apa yg harus kita lakukan kepada bangsa kita ini.. fokus cara yg sesuai utk membangunkan dan menjajarkan semula mindset yg tergelincir.. disinilah sepatutnya segala tenaga dan masa kita tertumpah..

mencungkil kebenaran dgn tujuan utk menyedarkan adalah langkah yg benar.. aku tak pernah tak bersetuju tentang itu.. namun kebenaran adalah sesuatu yg sangat individual.. apa yg aku percaya dan yakin tidak semestinya dipercayai dan diyakini persis.. apalagi jika telah bertahun2 ditanam kefahaman yg sama berulang2 kali..

apa yg benar itu bergantung pada persepsi.. apa yg kita lihat dan bagaimana kita melihatnya.. ketika kita menutup kebenaran yg diyakini oleh org lain dgn memaksakan persepsi kita, maka sepertimana kita menutup diri utk melihat dari ruang perspektifnya, begitu jugalah mereka akan memalingkan hati dari turut menjenguk dan menilai dari perspektif kita..

ibarat nafsu dan syaitan.. syaitan hanya menunai janjinya pada Tuhan.. segala anak Adam as perlu disesatkan.. kita benci syaitan.. aku setuju.. kita harus waspada dgn strategi syaitan menghancurkan kita.. aku setuju.. namun mungkinkah kita tidak terlemah dgn tipu dayanya sebelum kita mentadbir nafsu yg ada dalam diri kita sendiri?

nafsu tidak boleh kita buang.. tanpa nafsu kita bukian manusia.. namun kehebatan manusia adalah keupayaannya mentadbir nafsunya sendiri.. bencikah kita kepada nafsu kita? mampukah kebencian terhadap diri kita sendiri dapat mengubah diri kita menjadi lebih baik?

aku setuju kita perlu mengingatkan org melayu.. aku setuju kita perlu kenal musuh kita.. aku setuju kita harus benci pada kafir yg berlagak dzimmi.. aku setuju bahawa memang mereka lah yg membuatkan kita berpecah dan berlaga sesama sendiri.. aku setuju dan aku mengerti.. namun adakah dgn memusatkan tenaga membenci mereka boleh menyelesaikan pertikaian sesama kita?

Rasulullah saw dan para sahabat berjihad terhadap kafir adakah kerna kebencian mereka kepada kafir? atau adakah kerna kecintaan mereka pada Allah swt itu yg lebih besar? lihat pula keadaan kita mengenai isu palestin? adakah kita menyokong palestin kerna kebencian kita kepada yahudi atau kerana kasih sayang kita kepada palestin? kerna apa yg kita pilih itu akan dicernakan dlm tindakan kita..

maka ketika pedang para sahabat terletak di leher musuh Islam, adakah pancungannya kerna kebencian pada kafir atau kecintaannya yg lebih besar kepada Allah swt? maka insafilah, ketika kita lebih memilih untuk membeli di pasaraya milik kafir, adakah kerna kurangnya kebencian kita pada mereka atau kerna kurangnya kasih sayang kita pada jemaah kita.. atau semata kerna kita lebih memilih utk keuntungan pada diri kita sendiri.. tanpa peduli tentang muamalat kita dgn kafir atau tidak?

begitulah ketika kita menyebarkan bibit kebencian terhadap mereka, adakah kerna sememangnya utk memperingatkan bangsa kita, atau sekadar menuntas dendam kita sendiri? bukankah sememangnya mereka melakukan apa yg mereka lakukan itu untuk kebaikan bangsa mereka, maka salahkah tindakan mereka? namun apakah tindakan kita terhadap bangsa kita? cukupkah membenci itu menaiktarafkan akal waspada bangsa kita?

bagi aku inilah waktunya kita menabur benih kecintaan sesama kita.. pedulikanlah apa yg mereka lakukan, kerna mereka akan tetap melakukan itu sehingga kiamat, itu janji mereka.. kita kembalikanlah fokus kepada jemaah kita.. kita leburkan perbezaan dan kita perkukuhkan apa saja persamaan yg kita ada.. kita cari persamaan yg ada dan kita bina asas baru di atasnya..

apa yg mereka lakukan itu tidak penting, jangan biarkan mereka mengalihkan fokus kita kepada mereka.. ketahuilah rahsia musuh secukupnya, namun kenalilah para munafik dan fasiq dikalangan kita.. kita belum berbuat apa2 selagi kita belum melihat ke dalam diri kita dahulu.. sebelum kita kenal akan bangsa kita sendiri.. sebelum kita kasih dan cinta pada jemaah kita sendiri.. kerna cinta itu adalah sumber tenaga yg lebih besar dari kebencian..

cintailah diri kita sebelum berusaha membenci org lain.. kerna jika cinta penuh di hati kita, benci takkan mampu merosakkannya.. dan jika kita perlu berperang, peranglah kerana cinta, bukan kerna benci.. benci itu awan gelap yg akan sentiasa menutup cahaya kemana pun ia pergi..

wallaahualam..

Read On 0 ulasan

rayuan akhirat


aku dapat beberapa emel yg hampir sama beberapa hari ini. tajuknya pun hampir sama. rayuan untuk menderma.. pembangunan sekolah, masjid, rumah anak yatim, dsu. entah kenapa bila aku baca tajuk rayuan nih, aku rasa tak sedap. mengapa institusi Islam harus merayu utk sedeqah dan infaq. mungkin baik guna tajuk, tawaran atau peluang.. sebab infaq utk surau nih tak perlu merayu, kalau Allah swt nak bagi akan cukup, cuma tujuannya untuk menawarkan peluang kepada org lain utk berinvestasi dalam saham nih.. bukan merayu..

namun apabila seorg sahabat membalas emelku dgn mengatakan bahawa kata 'tawaran' itu hanya mampu dilihat oleh hati yg hidup, aku terpaksa bersetuju bahawa kata 'rayuan' lebih mampu melembutkan hati utk terdetik menyambutnya dan menghulurkan sumbangan. aku berlapang dada menyetujui bahawa itulah realiti jemaah Islam pada zaman ini.

aku teringat kisah pasca tsunami aceh, aku penah citer nih dulu rasanya, waktu diorg buat pusat bantuan yg terima sedeqah dan infaq utk mangsa tsunami, setiap hari ada sorang pemulung (pemulung nih kerjanya kutip sampah mcm kotak, dan botol terbuang, mmg itu saja kerja dia, selalu dilihat bawa gerobak, seperti kereta sorong, yg bila malam itulah tempat tidurnya), pemulung nih setiap hari datang ke pusat bantuan dan beri purata Rph 10ribu (lebih kurang skrng senilai RM3.50), setiap hari tanpa gagal.

satu hari diorg nih tanya berapa dia dapat jual kotak/botol tuh setiap hari. dia jawab purata dia dapat Rph 20ribu.. org tanya kenapa dia masih nak bagi setengah dari apa yg dia dapat. Rph 20ribu itu biasanya membolehkan dia makan 2 kali sehari, bermakna jika dia beri separuh, dia hanya dapat makan sekali sehari.. dia cuma jawab, "saya masih boleh cari makan, tapi saudara2 kita di aceh sudah hilang segala2nya. saya masih bisa makan, tapi mereka belum tentu." ini hero aceh yg sebenar.

setiap kali aku teringat kisah ini, aku jadi malu pada diri aku sendiri.. kita hanya memberi setelah kita puas. kita hanya memberi setelah kita tidak memerlukan lagi, kita hanya memberi setelah nafsu kita terpenuhi. waima kita sering memberi hanya utk memuaskan nafsu kita sendiri. kita lupa bahawa apa yg kita ada hanya sementara, jika Tuhan mengkehendaki maka Tuhan Maha Agung boleh menarik semua kesenangan dan keselesaan yg kita punya dlm sekelip mata. jika Tuhan mengkehendaki maka Tuhan Maha Kuasa boleh merentap nikmat yg menghanyutkan kita dlm sekelip mata.

adakah ketika itu barulah kita mahu menyedari bahawa segala kesulitan yg kita hadapi sekarang, segala rungutan kita terhadap hidup yg kita jalani sekarang, yg menahan kita dari menyisihkan hak org miskin, anak yatim dan hak agama dari rezeki kita, tidak ada apa2nya. kita diuji dgn kesenangan dan kita digoda oleh dunia dan hartanya. sedangkan kita lupa bahawa semua yg kita kumpulkan itu tidak bermakna apa2 melainkan apa yg telah kita berikan. sedangkan kita lupa bahawa nikmat yg sebenar itu terkumpul dlm sedeqah dan infaq.

sore tadi aku bersembang dgn kawan2ku dan tercuitlah lagi bahasan mengenai rezeki. telah berkata seorg sahabatku bahawa janji Allah swt membalas setiap sedeqah tujuh puluh kali lipat. jika kita menyimpan hak org lain yg ada di dlm rezeki kita, maka kita terhutang, dan akan ditarik jualah oleh Allah swt. dan jika kita memberi sedeqah, maka Allah swt menambah dgn tujuh puluh. dan jika kita hanya mengikhlaskan satu ringgit maka hendaklah kita berharap sekadar tujuh puluh ringgit, dan bukan tujuh ratus atau tujuh ribu ringgit.

mengapa institusi Islam dan ramai org2 miskin terpaksa merayu2 dan meminta2 akan hak mereka pada kita? kerna ramai dari kita tidak menyempurnakan hak mereka. kita merasa hak mereka tidak wujud dlm rezeki kita. kita merasakan bahawa rezeki yg kita dapat itu adalah hak kita kerna usaha kita. kita lupa seluruh isi dunia ini bukanlah milik kita. kita lupa bahawa setiap rezeki yg dikurniakan kepada kita ini akan ditanya semula kepada kita akan setiap butir rezeki yg dipinjamkan kepada kita. dan apakah yg akan kita jawab pada hari perhitungan tersebut?

utk kita yg sentiasa dikurnia rezeki Allah swt setiap hari dgn lauk pauk yg sedap, dgn rumah yg selesa, dgn keluarga yg ceria, dgn sahabat yg menyenangkan, sudahkah kita menyempurnakan rezeki org lain yg ada di dalam rezeki kita hari ini? ingatlah bahawa dlm setiap rezeki kita ada rezeki mereka, segerakanlah menyempurnakan rezeki mereka sebelum Tuhan Rabbu Jalil merentapnya tanpa belas dan menterbalikkan kita di sisi mereka. jika kita tidak dapat melihat sedeqah dan infaq sebagai peluang, maka raih dan pujuklah hati kita supaya berlembut terhadap rayuan akhirat.

wallahualam..
Read On 0 ulasan

disebalik mantera nusantara



tgh sembang2 pasal org sakti dan ajian kesaktian, aku tetiba terpinga2 bila dengar sorg mamat nih melafazkan ajian-ajian jawa kuno dengan perkataan 'ingsun amatak ajiku'.. yg bermaksud "aku amalkan jurusku".. contohnya satu jurus nih namanya ajian jaran goyang..

ingsun amatak ajiku si jaran goyang,
tetenger tengahing pasar,
gegamane cemeti sodo lanang saking swargo,
sun sabetake gunung jugrug,
segoro asat, bumi bengkah,
sun sabetake atine jabang bayi...
welas teko asih
andeleng badhan sliraku
manut miturut skarepku

teringat mantera ali baba bujang lapok.. masa dia nak buka pintu gua dia kena lafaz mantera "nia ingsun matakaji semar ing isin" tuh kalo diperbetulkan semula mengikut tatabahasa jawa lebih kurang bermaksud "aku amalkan jurusku semar yg malu".. cuma si sudin menyebut 'isin' tuh jadi 'ngiseng' yg jadi bermaksud 'buang air besar'.. manakala bila dia nak tutup pintu gua penyamun tuh dia sebut "nia ingsun matakaji semar ing tilem" yg akhirnya dapat diterjemahkan setelah diperbetul semula bunyi dan susunan patahan kata lebih kurang membawa maksud "aku amalkan jurusku semar yg tidur"..

semar nih adalah salah satu tokoh penting dlm kisah wayang lima pendawa.. yg dikatakan merupakan penjaga (penuntun) kepada semua kesaktian, dia juga dikatakan nama lain sanghyang tunggal yg sering disebut dalam kejawen, iaitu agama jawi.. bermakna p.ramlee bukan saja2 main cipta mantera sendiri.. mengapa p.ramlee memilih ajian semar utk digunakan dlm filemnya? ajin semar nih hampir kesemuanya adalah mantera pelet, kalo org melayu sebut ilmu pengasih..

contohnya yg banyak digunakan oleh psk (pekerja seks komersil) ialah jurus terkenal ajian semar mesem, yg bermaksud 'jurus semar tersenyum'.. kononnya ajian ini adalah ajian tingkat tinggi dimana sipemakai akan membuatkan pasangannya tergila2 dan tunduk kepadanya, hanya dengan tersenyum.. sekalipun org itu belum mengenalinya.. dan ajian semar nih biasanya pendek2 saja menteranya tapi sblm nak guna banyak syarat kena buat.. aku bagi contoh ajian semar kuning.. yg tingkat rendah sikit dari ajian semar mesem tapi tinggi dari ajian jaran goyang yg aku tulis awal2 kat atas nun.. itu jurus ilmu pengasih jugak tuh.. nih ajian semar kuning yg baca masa nak tidur, tepuk bantal.. tapi adalaa syarat2 lain lagi sebelum tuh..

ingsun amatak ajiku si semar kuning,
sungsung woyang wuyungan,
tetesing angin,
tetesing bun nangis si jabang bayine...
bangis mular nangisi soko welas asihe,
marang badhan sliraku,
tan keno pisah kumanthil ing netrane,
songko kersaning Allah

kawan aku heran kenapa aku tetiba menyibuk psal mantera2 jawa pulak lepas minggu lepas aku sibuk nak tau makna mantera sunda.. org kata mantera nih sihir.. aku kata bukan sihir.. dia berkesan sebab kita percaya dia berkesan.. with no prejudice to the mystical part.. kebanyakan mantera di nusantara nih menyisip rahsia peribadi jatidiri setiap bangsa2 yg ada.. dan didlmnya tersemat rahsia untuk menundukkan bangsa tersebut.. dan bila mantera ini dibaca, bukanlah dia memberi kesan kepada yg ditujukan melainkan hanya kepada sang pembacanya sahaja.. begitu juga dlm ritual yg perlu dilakukan sebelum pembacaan mantera itu sendiri.. di dalam ritual itu terkandung langkah2 yg menunjang kepada perubahan jiwa dan mental, disediakan sebelum mengubah dirinya..

pemilihan kata dalam mantera nusantara menunjukkan kehalusan dan ketelitian.. kata-kata bukan sekadar kata-kata.. menurut pendapat seorg teman, mantera adalah bukti ketinggian teknologi org2 nusantara dalam pemprograman fikiran.. hinggakan ianya tetap ampuh walaupun dlm keadaan sedar kita tidak mempercayainya.. pemilihan kata2 itu sudah dipilih dan disusun begitu teliti utk menguja bawah sedar tanpa perlu difahami secara sedar..

kita hanya memahami bahawa yg dinamakan teknologi itu hanyalah batu, kayu, plastik, getah dan besi.. mungkin kita terlupa betapa Asif bin Barqiya telah lama dulu membuktikan teknologi teleportasi sejak dari zaman Nabi Sulaiman as. atau kita lebih mudah menelan kejadian memindahkan istana Balqis itu sebagai sihir? jika ifrit berkata dia mampu melakukannya sebelum Nabi Sulaiman as bangun dari tempat duduknya, adakah ianya sihir ketika Asif mengatakan bahawa beliau mampu melakukannya sebelum sempat mata berkedip. ini teknologi, yg melampaui kata teknologi yg kita fahami sekarang ini di ruang makmal..

namun penelitianku bukanlah utk membuktikan kebenaran teknologi mantera nusantara tapi hanya sebagai satu kaedah memahami dengan lebih baik mengenai manusia2 yg wujud dan menyebar dgn berbilang kaum, puak dan keturunan. tentu wujud yg sebegitu ada kelebihannya masing2, yg jika disatukan mungkin sahaja menjadi sebuah kekuatan yg dapat mengangkat Islam ke martabat yg sepatutnya. bukankah kerana itu kita menunggu.. dan tidakkah ini yg harus kita lakukan sehingga tiba waktunya..

aku mengarut? aku hanya ada satu pesanan..
sesungguhnya ini adalah suatu cubaan, dan janganlah kamu kafir kerananya..

Read On 0 ulasan

don't give love



i've met an eccentric young man yesterday and astonished to his perspective on egoisme. he said people give away love in thaught of could had it back. people expected others to do the same, especially when they had done a lot. its not how thing work in this world according to him.

he went on explaining that normally when people went out searching for love with a half glass, means they are not fully happy and expecting someone to fill their glass. that is wrong! to him, 'to love is to give' is not how love works. i just hold back my opinion and empty my cup listening to his perspective.

"when you have a half glass, and found someone else with also a half glass, which means both of you are yet fully happy with your life, and you think it is love to have filled the other person glass with what you have, because its been implant and programme in your brain that love is about giving. and after you give so much and beginning to feel that your glass is already empty, you expect the one that you filled their glass would do the same in return, filling your glass. that is where you get broken heart," his body languange shown that he is on fire with the subject.

he said that the first rule of love is about loving ourself. we have to accept and love ourself first, before somebody else would love us. we have to filled our glass first. we have to invest on our own happiness, instead of investing in others so that we could get the same in return. the idea of love is not to fill others glass by emptying our glass. we would never feel happy, and the other person will also doesn't feel completely happy when returning the favor.

"love is about giving is doesn't works. you don't give it out, but you spills it all around you. you have to be happy before you can make people around you happy. you have to have a lot of love, so that people around you cannot resist but insist to stick near you to feel the love spilling from you. you don't need to go out looking and makes others to love you, but others would eventually gathers around you. love is contagious," he told me with a smiling eyes.

everytime we looked into a mirror, what did we really checked? most of the time, we were not happy with that man in the mirror. we always tried to find something wrong about him and fixed it. what we didn't aware is we always look on the negative side of ourself. same goes to women, the would search for a small tiny lines of wrinkles, the flabby fat under the sagged skin, spot of freckles and disgraced pimples, the tone of the colour and tried as best as she could to covered it. we don't feel good until we cover it with something, and along the life we were terrified if someone could see the things that we had discovered on the mirror in our room. how can this make us to be fully happy?

"we must accept ourself as what we are, before we could love ourself. this is the golden rule. how could you expect others to accept you if you can't accept who you are? how could you wanted others to love you when you, yourself, don't really really like your own self?" he went on confidently in his red fiery losse shirt.

"feels good about yourself. do what you think is a must to be happy. do it until you can look in the person in mirror and be proud of him."

"but won't it be a selfish to always put yourself first, being ego person?" i thrown the most common feedback that i always heard, but only to put a smile on his face.

"ego is good and selfish is another issue. to love yourself is not only to love who you are, but also to accept the people around you as what they are. life is a game. and you have to play the game accordingly. why we want to love ourself on the first place? so that others could feels the love that spillover from us. its mean that you care for others, and in order to care for others, we have to care about ourself. its just like the flight instructions, when the pressure goes down and the mask fell, you have to put the mask on yourself first, even before you put it on your baby on your laps. it doesn't mean we didn't love the baby more than ourself but the priority and the way love should be. you can't feel love when you have give it all."

"most of the people said that our happiness lies on others. they happy because they made somebody else happy. but then tell me, when you give away all your love and not get it in return, won't you feel empty? emptiness would left you without love. you would hold on it, but the love is gone. and by the time you realize it, it already too late. you can't feel the love anymore."

"when you know that your glass is full, spread it. don't hold it back. when you happy, get everyone around you to feel your happiness. don't keep it for yourself. this is the selfish part. when you keep the spillover only to yourself, then you would go overboard. when people, in search of happiness, coming to you wanting to be infecting by your happiness didn't get infected, you would only end up suffocate in your own full glass."

while he went on showing all the strategy to enhacing and upgrading the intimacy and romance in relationship, my mind drifted to my children. children are amazing creatures. the fact is they don't give love to us. they cried whenever they wanna cry, the hold us because they feel comfortable in our hot arm, they don't do it because the love us, they do it because it comfortable. but how can we could not love a baby?

love is first in our head, not in our heart. the first condition when we like someone is purely an animal instinct. its not love, its only lust. love happened when you invest more on them, and they invest more on us. more time, more money, more energy, then love built up. we will begun to loose it when we stop investing. we stop communicate, we stop having more time together, we stop spilling our love and we lack of tasting the spillover from them.

hence, in most of cases, when we felt emptiness, we tend to give it away more in desperation of had it back in return, and as the result, we still don't get the spillover and felt more of emptiness. then i learned one new skills in love.. whenever you feel emptiness, don't go out giving it away, instead that is the very moment you should look back into yourself and create happiness until you got your glass full and spill it over around you. whenever you don't feel the love from your spouse, it was because they don't felt the love from you. love and respect more and more about you, more and more of it would be felt by all the people around you. you cannot demand it but you can, for sure, spill it to the world. because love is contagious. people can't get infected when there is no diseases. hope you get what i mean.. ;)

Read On 1 ulasan

tatkala maut datang menjemput



tatkala maut datang menjemput
(takziah buat seorg sahabat)

I. mengapa kematian itu menyedihkan?
kerna kematian itu adalah perpisahan..
perpisahan yg dibuahi oleh kasih sayang..
kasih sayang yg menguntumkan rindu..

rindu yg menggoncang sayu dalam kalbu..
yg menghempaskan untaian sendu dari hati yg terdalam..
yg menuntut ikhlas dan redha melepaskan segalanya..
yg mengharap agar yg kembali dan yg tinggal tetap tenang dlm pengabdian kepada-Nya..

II. sungguh maut itu tidak pernah mungkir pada janjinya..
hanya manusia yg sering lupa..
lupa akan tujuannya..
lupa akan fungsinya..
lupa akan janjinya..
lupa akan Tuhannya..
astaghfirullah..

Ya Allah Ya Rabbul Jalil..
aku tunduk pada ketentuan-Mu..
lindungilah aku dlm belas kasihan-Mu..

III. wahai manusia yg nyawamu dlm gengaman-Nya!
tatkala maut datang menjemput..
siap atau tidak kau harus menurut..
kerana mati itu pasti utk setiap jiwa..
tiada daya menangguh atau menyegera..

Ya Allah! Ya Rahman! Ya Rahim!
ampunkanlah dosaku..
ampunkanlah dosa keluargaku..
ampunkanlah dosa org2 yg berdosa kepadaku..
ampunkanlah dosa org2 yg pernah menzalimiku..
mudahkanlah ajalku..
laaaaaaailahaillallaaah

jakarta,
april 2011
Read On 1 ulasan
 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008