disebalik mantera nusantara



tgh sembang2 pasal org sakti dan ajian kesaktian, aku tetiba terpinga2 bila dengar sorg mamat nih melafazkan ajian-ajian jawa kuno dengan perkataan 'ingsun amatak ajiku'.. yg bermaksud "aku amalkan jurusku".. contohnya satu jurus nih namanya ajian jaran goyang..

ingsun amatak ajiku si jaran goyang,
tetenger tengahing pasar,
gegamane cemeti sodo lanang saking swargo,
sun sabetake gunung jugrug,
segoro asat, bumi bengkah,
sun sabetake atine jabang bayi...
welas teko asih
andeleng badhan sliraku
manut miturut skarepku

teringat mantera ali baba bujang lapok.. masa dia nak buka pintu gua dia kena lafaz mantera "nia ingsun matakaji semar ing isin" tuh kalo diperbetulkan semula mengikut tatabahasa jawa lebih kurang bermaksud "aku amalkan jurusku semar yg malu".. cuma si sudin menyebut 'isin' tuh jadi 'ngiseng' yg jadi bermaksud 'buang air besar'.. manakala bila dia nak tutup pintu gua penyamun tuh dia sebut "nia ingsun matakaji semar ing tilem" yg akhirnya dapat diterjemahkan setelah diperbetul semula bunyi dan susunan patahan kata lebih kurang membawa maksud "aku amalkan jurusku semar yg tidur"..

semar nih adalah salah satu tokoh penting dlm kisah wayang lima pendawa.. yg dikatakan merupakan penjaga (penuntun) kepada semua kesaktian, dia juga dikatakan nama lain sanghyang tunggal yg sering disebut dalam kejawen, iaitu agama jawi.. bermakna p.ramlee bukan saja2 main cipta mantera sendiri.. mengapa p.ramlee memilih ajian semar utk digunakan dlm filemnya? ajin semar nih hampir kesemuanya adalah mantera pelet, kalo org melayu sebut ilmu pengasih..

contohnya yg banyak digunakan oleh psk (pekerja seks komersil) ialah jurus terkenal ajian semar mesem, yg bermaksud 'jurus semar tersenyum'.. kononnya ajian ini adalah ajian tingkat tinggi dimana sipemakai akan membuatkan pasangannya tergila2 dan tunduk kepadanya, hanya dengan tersenyum.. sekalipun org itu belum mengenalinya.. dan ajian semar nih biasanya pendek2 saja menteranya tapi sblm nak guna banyak syarat kena buat.. aku bagi contoh ajian semar kuning.. yg tingkat rendah sikit dari ajian semar mesem tapi tinggi dari ajian jaran goyang yg aku tulis awal2 kat atas nun.. itu jurus ilmu pengasih jugak tuh.. nih ajian semar kuning yg baca masa nak tidur, tepuk bantal.. tapi adalaa syarat2 lain lagi sebelum tuh..

ingsun amatak ajiku si semar kuning,
sungsung woyang wuyungan,
tetesing angin,
tetesing bun nangis si jabang bayine...
bangis mular nangisi soko welas asihe,
marang badhan sliraku,
tan keno pisah kumanthil ing netrane,
songko kersaning Allah

kawan aku heran kenapa aku tetiba menyibuk psal mantera2 jawa pulak lepas minggu lepas aku sibuk nak tau makna mantera sunda.. org kata mantera nih sihir.. aku kata bukan sihir.. dia berkesan sebab kita percaya dia berkesan.. with no prejudice to the mystical part.. kebanyakan mantera di nusantara nih menyisip rahsia peribadi jatidiri setiap bangsa2 yg ada.. dan didlmnya tersemat rahsia untuk menundukkan bangsa tersebut.. dan bila mantera ini dibaca, bukanlah dia memberi kesan kepada yg ditujukan melainkan hanya kepada sang pembacanya sahaja.. begitu juga dlm ritual yg perlu dilakukan sebelum pembacaan mantera itu sendiri.. di dalam ritual itu terkandung langkah2 yg menunjang kepada perubahan jiwa dan mental, disediakan sebelum mengubah dirinya..

pemilihan kata dalam mantera nusantara menunjukkan kehalusan dan ketelitian.. kata-kata bukan sekadar kata-kata.. menurut pendapat seorg teman, mantera adalah bukti ketinggian teknologi org2 nusantara dalam pemprograman fikiran.. hinggakan ianya tetap ampuh walaupun dlm keadaan sedar kita tidak mempercayainya.. pemilihan kata2 itu sudah dipilih dan disusun begitu teliti utk menguja bawah sedar tanpa perlu difahami secara sedar..

kita hanya memahami bahawa yg dinamakan teknologi itu hanyalah batu, kayu, plastik, getah dan besi.. mungkin kita terlupa betapa Asif bin Barqiya telah lama dulu membuktikan teknologi teleportasi sejak dari zaman Nabi Sulaiman as. atau kita lebih mudah menelan kejadian memindahkan istana Balqis itu sebagai sihir? jika ifrit berkata dia mampu melakukannya sebelum Nabi Sulaiman as bangun dari tempat duduknya, adakah ianya sihir ketika Asif mengatakan bahawa beliau mampu melakukannya sebelum sempat mata berkedip. ini teknologi, yg melampaui kata teknologi yg kita fahami sekarang ini di ruang makmal..

namun penelitianku bukanlah utk membuktikan kebenaran teknologi mantera nusantara tapi hanya sebagai satu kaedah memahami dengan lebih baik mengenai manusia2 yg wujud dan menyebar dgn berbilang kaum, puak dan keturunan. tentu wujud yg sebegitu ada kelebihannya masing2, yg jika disatukan mungkin sahaja menjadi sebuah kekuatan yg dapat mengangkat Islam ke martabat yg sepatutnya. bukankah kerana itu kita menunggu.. dan tidakkah ini yg harus kita lakukan sehingga tiba waktunya..

aku mengarut? aku hanya ada satu pesanan..
sesungguhnya ini adalah suatu cubaan, dan janganlah kamu kafir kerananya..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008