kejayaan itu hanyalah suatu kebiasaan




seorg sahabat mengatakan bahawa, "kejayaan itu adalah kerna suatu kebiasaan."

maksud dia, kita berjaya kerna kita dah biasa melakukan perkara2 yg dilakukan oleh org yg telah berjaya.. maka dgn itu maka kita juga boleh mengatakan 'kaya itu adalah kerna kebiasaan' dan miskin juga adalah kerna kebiasaan kita melakukan perkara2 yg org miskin lakukan..

bagaimana pula dgn org yg berlagak macam org kaya tapi sebenarnya tak juga kaya-raya?

dia jawab, "org yg betul2 kaya berlagak ker? org kaya beli keter mahal sebab nak tunjuk kat org dia kaya ker? dia beli ruah besar sebab dia nak hidup selesa, dia tak peduli pun ko suka atau tidak dgn rumah dia, yg penting dia suka.. org miskin pulak beli keter supaya org lain suka, walaupun dia sendiri tak suka, nak kena bayar bulan2 kat bank banyak, kalo rosak mau demam seminggu, tuh yg bila tergores jer melenting, bukan psal sayang keter tuh tapi sebab mahaaalnya nak betulkan balik.."

ramai dari kita salah memodel.. yg harus kita modelkan dari org kaya ialah sifat dia sblm dia jadi kaya. perangai dia yg buat dia jadi kaya. bukan sifat dan perangai setelah dia kaya. ini yg tersasar dalam memodel sesuatu. tapi kawan aku sorg lagi kata dia dah buat tapi tak jadi pun? kawan aku jawab dgn muka seposen, "sebab sifat dan perangai dia belum jadi sifat dan perangai ko. belum jadi kebiasaan ko."

apa yg kita terlupakan? dalam memodel kita harus peka terhadap rasa. ini intinya. sama ketika visualisasi aka berangan. kena ada rasa. bila kita kata kita nih nak ikut solat Nabi saw, ada tak rasa macam jadi makmum Nabi saw? selain perlakuan kita, rasa kita kena sejajar juga.

satu lagi ialah bahagian tawakal. kalau dalam ilmu kawan aku namanya 'break state'.. maknanya setelah buat solat hajat, kita kena serahkan bulat2 pada Tuhan. insya-Allah makbul. bila dah tawakal jgn pikir lagi. hanya buat apa yg perlu kita buat, insya-Allah Tuhan akan buka jalan.

lebih mudah nak terang macam nih.. katakan kita berangan nakkan suatu benda, kita usaha sepenuh hati dan kita doa dgn rasa ingin yg hebat, ini ditandakan semua bayangan itu mmg napak jelas atau terasa dah dapat.. setalah kita mengaminkan doa tersebut serah pada Tuhan, maknanya toksah pikir lagi.. tak payah nak ingatkan diri kita benda tuh setiap 10minit.. hanya percaya tulus Tuhan akan kabulkan.. yg seterusnya Tuhan punya kerja, kita jalani hidup kita seperti biasa. dan aku percaya ramai yg tiba2 disuatu hari dalam hidupnya mendapat apa yg dia hajati dan teringatlah dia bahawa mmg dia pernah doa begitu pada Tuhan..

'break state' ini adalah cara membiarkan program yg kita buat tadi, waktu berdoa atau melakukan sesuatu, dijalankan secara bawah sedar.. sepertinya program2 dlm windows yg aktif secara 'background'.. yg penting dlm proses ini ialah program yg kita tanamkan dalam bawah sedar kita benar2 mantap.. dalam memodel sesuatu, pergerakan fizikal berfungsi sebagai 'anchor' yg memicu program2 bawah sedar ini.. ini maksud menjadikannya kebiasaan..

seorang anak miskin akan terus mewarisi kemiskinan keluarganya kerna dia melakukan kebiasaan yg dilakukan oleh keluarganya yg miskin.. ketika dia menyedari bahawa wujudnya org kaya dan mulai memodel dan memprogram ulang bawah sedarnya, dia akan melakukan kebiasaan yg baru.. apa yg aku nak citer sebenarnya?

lihat anak2 kita.. apakah kebiasaan yg dipunyainya? kalau dia nakal, jgn marah dulu, tapi cuba kaji kenakalannya itu kerna memodel siapa? tidak mungkin seorg anak kecil memulakan perkara baru tanpa pengaruh dari yg sudah ada.. maka itulah yg perlu kita perbaiki jika perlu, bimbing dan jelaskan supaya dia mengerti, dalam ertikata 'reframing' semula maklumat yg dipunyainya dan memprogram ulang kebiasaannya..

sama juga dgn diri kita, org dewasa mungkin melakukan perkara yg sama tetapi dgn tujuan yg berbeza.. ini bergantung pada 'database' pengalamannya. dan 'databse' ini bergantung pada apa yg dimodelnya. makanya kita sering dengar 'belajar kena ada guru, kalau tidak sesat'.. apa maksudnya?

ketika kita memodel org kaya contohnya, dia beli keter mewah, kita pun beli keter mewah.. tapi kenapa dan apa rasanya berbeza kerna 'database' kita berbeza.. ketika memodel kita harus memahami 'database' org yg kita model.. sama seperti memodel Rasulullah saw.. kena baca dan faham sirah sblm buat sunnah2nya.. (tapi buat sunnah sblm baca sirah pun boleh ;))..

kenapa Nabi saw sangat menyayangi keluarganya? baca sirah tentu kita akan faham.. kenapa Nabi saw melakukan itu dan ini, baca sirah semua dah terbentang.. sama dgn ayat2 Quran, kena baca juga asbabun nuzul, supaya faham kenapa ayat tuh turun.. kerna ketika kita memodel sunnah Nabi saw, kita harus mampu merasakan apa yg Nabi saw rasa ketika itu, sekurang2nya apa yg kita rasa2 Nabi saw rasa ketika itu.. bila buat sunnah, kena ada rasanya.. sama macam bila solat kena bayangkan kita sedang solat di masjidil haram, ini kenapa sejadah selalu ada gambar kaabah.. kalau takleh nak bayangkan, kena rasa seolah2 kita kat sana..

ini inti memodel kejayaan.. al-falah.. sekurang2nya 10 kali kita dengar setiap hari.. marilah menuju kejayaan.. ke mana tuh? apa asosiasinya? kena jadikan kebiasaan.. nak jadikan kebiasaan nih ada sahabat sampaikan kat aku kena buat 40 hari berturut2.. lepas 40 hari dah tak pasan dah kita buat benda tuh, program bawah sedar dah mantap.. cuma lepas tuh jangan pula buat kebiasaan lain yg leh menindan (overlap) program tuh.. ada pula sahabat kata 10 hari dah cukup utk jadi kebiasaan, 40 hari tuh utk memantapkan..

maka begitulah, nak jadi org baik kena biasakan jadi org baik.. nak pakai tudung kena biasakan diri pakai tudung.. nak nak jadi jahat pun sama, biasakan ikut org2 jahat nescaya kita akan berjaya jadi jahat.. mengumpat tuh pun sebab terbiasa.. biasakanlah diri bangun dan buat2 sibuk ketika org mula mengumpat, nanti jadi kebiasaan kita menghindar org2 mengumpat.. kuncinya ialah berulang2.. ulang supaya jadi biasa.. alah bisa tegal dek biasa.. mulakan dgn yg mudah2.. tak payah paksa diri buat yg susah2..

aku sebut nih sebab berubah itu hijrah.. hijrah itu sunnah.. keluar dari kampung itu sunnah.. rasa rindu kampung dan balik ziarah itu pun sunnah.. mari hijrah dari kebiasaan baikk kepada kebiasaan yg lebih baik.. kita cari org yg lebih baik tu dan jadikan dia model.. bila tak faham, kita tanya, jgn paksa.. kena bersangka baik walaupun kita tgok macam tak baik.. sebab setiap org itu baik.. dan jangan sibuk bagitau kat diri kita.. break state.. serahkan pada Yang Maha Kuasa.. tawakal insya-Allah makbul..

maka toksah rasa heran kenapa org lain begitu dan kita begini. kebiasaan dia tak sama dgn kebiasaan kita.. walaupun kadang2 buat benda yg sama.. kenal diri sendiri itu bermaksud tahu apa yg kita dok rasa masa kita buat sesuatu.. mula peka pada diri kita.. bila rasa sesuatu, lihat perubahan fizikal.. itu semua 'anchor' yg kita tak pasan.. kita dok ulang2.. macammana nak pasan kalo 80% apa yg kita buat tuh bawah sedar kan? ;)
Read On 0 ulasan

searching for answer?




why we need an answer? why we need to know everything? does it makes us clever? or does it makes us feel clever? to satisfy our own curiousity? that was what made Adam as and Hawa as out from heaven at the first place.. curiousity.. apparently when something happened, everybody wanna to know why.

have your spouse ever asked you why you love her/him? why they wanna know why you choosen them against any other choice? can they settled with no answer? or for a simple answer such as 'love' or 'it just happened'. what are the real thing that they wanna hear? does they need an answer to satisfy their self-pride? or is it that we did something that doesn't aligned with her/him expectation? so they hafta checked if the foundation still on the same ground? or maybe we begun to slipped and forgetting the reason why we are together?

let have a look at the basic routine.. why we send our kids to school? for them to learn? are they getting the lesson that useful to them? or at least the education that we expect to teach them? or is it just to follow up the system? or maybe to get them out from the house? how about for them to mingles? or is it we want them to achieve top rank, be a brilliant student and made us proud? or we afraid others will said we neglected our kids if we not sending them to school?

then the living part.. why we works? we do it for satisfaction or for money? do we really need money? obviously a trick question.. our innerself would naturally picked the 'satisfaction' answer.. cause it sound unmaterialistic and sociologically wise answer.. but does it true in the process? money is only the appreciation part? is it wrong if we just works for money? money is evil say some.. sound like we hate money, but can't we live without it? its a capitalist world we are living now anyway.. would it be a sin to be part of the system? do we have alternative?

take food for an instance.. we need food to live? what will happened if the food chain decreased? is it more people die in hunger or by the disease that cause by food? and we don't settled just for a food but delicious food.. we all love good food.. some will travel around the world to have a various taste of good food.. food lover.. professional.. but then why we need food at the first place? do we need food to live or for pleasure? isn't that some basic things were not basic need anymore but to satisfy our pleasure?

so does other common questions.. why everytime we wanna be happy, we will experience sadness instead? why we felt angry? whom are we angry at? is it wrong to felt all those bad feeling? do we only need good feeling? what if theres no bad guys? what is this good and bad things all about? heaven and hell? do we really got to choose?

in all this questions lies an answer.. answer that we have in our thought.. answer that we don't need to hear from somebody else.. most of the time we have the best answer.. the best for ourself.. ironically, we asked somebody else because we feel uncertain about it, but then we tend to defended it and rejected the incoming information.. we asked not because we don't know but because we wanna confirm it.

so should we gave answer when asked? sure.. because no matter how they rejecting it, somehow our thought already planted in their sub-concious.. their brain will somehow processed it.. we just need to choose the correct word while their sub-concious open the door during the passionate conversation.. they think they not agree with you, but asked them to forget about the conversation and after a week bring it up again against somebody else.. they will be in the same side of the table with you.. hypnotically.. ;)
Read On 0 ulasan

menjadi hamba yg lebih taat



ada sorg kawan aku kata kahwin nih keje gila org lelaki. kenapa perlu kahwin? berbaloikah susah payah cari duit buat harta dan beri macam2 hanya untuk puaskan hati org pompuan. dah lah penat2 di tempat kerja bila balik kena pulak jaga hati dan urus keperluan org pompuan. bila buat silap kena bebel. nak bergerak pun asik kena tanya. padahal org lelaki yg sedia dan siapkan semua utk org pompuan. anak2 pulak diajar lebih sayang ibu dari bapa. semua yg org pompuan buat diperbesar2kan. baik takyah kawin katanya.

pastuh bila org pompuan kena buat keje2 yg org lelaki buat, org lelaki pulak yg dikatakan menyusahkan org pompuan dan kurang bertanggungjawab. bila org pompuan buat silap, org lelaki kena jadi pemaaf yg lebih besar. dia sambung lagi, sejak dari kejadian Hawa dah tunjuk dah betapa pompuan nih hanya akan menyebabkan org lelaki rebah tersungkur. tapi tetap yg salah org lelaki. bila masuk bab nih mesti dok kata org pompuan mmg fitrahnya lemah dan org lelaki yg kena jaga dan didik org pompuan. mana ada penghargaan yg signifikan utk org lelaki dalam bab2 macam nih?

aku hanya tersenyum dan berkata, "justeru itulah maksud dan fungsi kejadian pompuan. supaya kita memahami akan erti sebuah penghambaan terhadap cinta. jika kita org lelaki merasa berat dalam penghambaan cinta kepada seorg manusia, apalagi seorg jasad perempuan yg merupakan bahagian dari dirinya sendiri, maka akan lebih berat lagilah dalam penanggungan menghambakan dirinya kepada Tuhan."

jika kita merasa berat dipersalahkan atas setiap perkara, maka periksalah ikhlas dalam setiap yg kita lakukan. jika kita merasa marah ketika dipertanggungjawabkan atas setiap kesilapan, maka periksalah takabbur dan ujub yg hinggap dalam hati kita. ketika kita merasa susah hati, sedih, rindu dan sepi, maka periksalah syukur dan cinta kita kepada Tuhan. adakah begitu yg kita rasakan dalam mengingatinya.

hari ini adalah awal dari sebuah hijrah yg seterusnya. setiap org mahu memulakan harinya dgn perkara baik, namun jika kita sudah diuji pada hari pertama, maka insya-Allah hari yg mendatang kan menjadi lebih baik. kata anakku, nak dapat nomor satu tuh senang, yg susah ialah mempertahankannya pada setiap pertandingan. bila kita merasa diri kita pandai, maka pertumbuhan kepandaian kita akan agak mendatar, berbanding ketika kita merasa diri kita bodoh, maka kita akan melihat graf pertumbungan kepandaian menjadi lebih merangsang.

maka awal dari tahun yg baru ini, marilah kita kosongkan diri kita agar di tahun ini kita mampu mengisinya dengan lebih banyak perkara2 baik, perkara2 yg lebih baik, menjadi semakin baik, dan terbaik. menjadi lebih ikhlas, menjadi lebih syukur, menjadi hamba yg lebih baik. bukankah itu tujuan penciptaan manusia, 'menghambakan diri kepada Tuhan.'

wallahualam.

selamat tahun baru 1432.
Read On 1 ulasan

muslim harus kaya?



semalam seorang sahabat mengingatkan aku satu hadis yg pernah menyentuh hati aku setahun yg lalu. ketika itu aku bertemu dgn seorg sahabat yg sudah lama terpisah sejak zaman sekolah. ternyata pertemuan itu bukanlah secara kebetulan melainkan satu rahmat Tuhan mahu menyentuh hatiku untuk melihat semula kekacauan yg sedang berlaku dlm hatiku ketika itu.

beliau merupakan seorg yg hebat dalam akademik ketika bersekolah dan melanjutkan pelajaran ke luar negeri selepas sekolah. setelah pulang ke tanahair, beliau ditawarkan pekerjaan dari pelbagai institusi perbankan kerna kecemerlangan akademik dan jaringan sahabat dan saudara-mara. namun beliau memilih untuk tidak bekerja dlm sektor perbankan, kerna pegangan beliau tentang ancaman yg terdapat dalam surah al-baqarah ayat 279. maka jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkan sisa riba), maka ketahuilah, bahwa Allah dan Rasul-Nya akan memerangimu.

beliau hanya senyum ketika di'bongok'kan oleh kawan2, di'bodoh'kan oleh saudara-mara malah hanya tunduk tidak menjawab ketika ibunya marah2 kerna mem'bazir'kan ijazah yg dipegangnya. seterusnya beliau memilih utk bekerja sebagai pegawai biasa di sebuah syarikat seorg sahabat sambil berjinak2 dgn perniagaan kecil2an.

ketika aku bertemu dgnnya, maka bertukar khabarlah kami, saling bercerita mengenai perjalanan hidup yg sedang kami lalui. beliau sudah bernikah, isterinya adalah kenalannya ketika menuntut di luar negeri, mempunyai ijazah namun tidak bekerja. tinggal menyewa di sebuah rumah teres. berulang-alik kerja dgn motor yg dibelinya ketika mula bekerja dulu. hidup yg sangat sederhana. namun aku melihat bahagia dari sinar matanya. tenang dan lembut.

hinggalah sampai ke topik kewangan. memang pernah ada sahabat2 lain bercerita mengenai beliau padaku sebelumnya, semuanya menyampaikan khabar simpati melihat keadaan beliau. namun petang itu aku dapat merasakan bahawa beliaulah yg bersimpati dgn aku.

aku masih ingat kata2nya ketika aku mencuit perkara menjadi jutawan dan meninggalkan kemiskinan. beliau hanya berkata, "kita kerja nih ibadah. rezeki itu Tuhan dah tetapkan. jika mmg takdir aku miskin, aku sangat bersyukur, kerna bermakna Tuhan sangat menyayangi aku dan mahu aku masuk syurga 40 tahun lebih awal berbanding jika Tuhan mentakdirkan aku kaya-raya di dunia."

subhanallah. malam itu aku tidak dapat tidur memikirkan kata2nya. dan semalam seorg sahabat mengingatkan hadis itu semula padaku. sangat tepat waktunya utk aku diingatkan semula.

miskin itu yg utama. namun bukan bermakna kita harus bermalas2an. kerna jika kita bermalas2an bermakna kita tidak menjalankan fungsi kita sebagai hamba, yg wajib menyembahnya. menjalani hidup itu adalah bentuk penyembahan pada Tuhan. memberi nafkah dan mencari rezeki itu kewajipan sebagai manusia. berniaga, mendapat keuntungan, bekerja, mendapat upah, dan segala usaha mencari harta adalah satu bentuk penyembahan pada Tuhan.

hanya saja mencari harta itu bukan utk dikumpulkan, sebaliknya untuk diberi semula utk menyelesaikan masalah ummah. para sahabat banyak yg kaya-raya, namun mereka tidak mengumpul harta. Khalifah Abu Bakar ra dan Khalifah Umar ra sendiri telah menunjukkan contoh yg terbaik dalam berlumba2 utk bersedekah. ketika Umar ra menginfaqkan sebahagiandari hartanya utk ummah, Abu Bakar ra menginfaqkan keseluruhan hartanya. ini bentuk kekayaan dalam Islam. bukan apa yg dikumpulkan tetapi apa yg dikeluarkan.

terbaliklah pegangan kita di zaman ini yg mengakui bahawa kekayaan itu diukur dgn jumlah harta yg terkumpul. sesungguhnya itulah org yg miskin. menjemput datang cinta dunia dan menyebabkan lambat 40 tahun utk masuk syurga. andai saja ibadah kita tidak dilalaikan oleh harta tersebut, jika alpa maka lebih lambat lagilah kita menggapai rahmat syurga Tuhan. inikah yg kita kejar?

apabila mencari keuntungan dan mengejar upah tidak sinonim dengan pengumpulan harta, maka terjadilah sekurang2nya dua perkara.. pertama, meniaga dan bekerja itu ikhlas tanpa memberatkan keuntungan pada diri sendiri melainkan untuk melayan ummah dan menyembah Tuhan. kedua, ketika melihat kelemahan dan kekurangan dalam ummah tidak merasa sukar melepaskan harta dari genggaman demi melihat pembangunan dan kekuatan ummah. sebagaimana ansar tidak merasa rugi ketika membanjirkan madinah dengan memecahkan harta2 dan perniagaan dlm gudang mereka ketika turunnya firman Tuhan mengharamkan arak. tanpa ragu akan janji Tuhan.

ini merupakan inti pada pembangunan Islam. saling mengumpul harta untuk diberikan kepada jemaah. sedia memberi nafkah pada janda2 yg kematian suami dan anak2 yatim. tanpa ragu menginfaq utk menyediakan prasarana pendidikan, membiayai para pelajar, menggalakkan pengkajian ilmu, gerakan dakwah dan fasilitas perubatan. demi menyediakan pembangunan insan dalam jemaah, supaya generasi yg dibawah menjadi lebih baik dan tamadun tidak terhambat.

maka setiap org Islam harus kaya, dalam cetakan cara Islam. kekayaan seorg muslim itu dicerminkan oleh jemaahnya, bukan oleh dirinya sendiri. setiap muslim harus berusaha untuk menjadi lebih baik dalam melayani jemaahnya dalam jalur menyembah Tuhannya. ini makna kaya yg sebenarnya.

wallahualam.

Read On 4 ulasan

mencari syurga di dunia dan akhirat




ada org tanya aku psal maksud ttg hubungan 'suami-isteri' sbg interpretasi hubungan 'manusia dgn Tuhan'.. susah sket nak jelaskan dlm perkataan tapi insya-Allah.. kalau mengarut, tegur aku..

bila seorg lelaki menikah, masa ijab kabul, nih maksud serah tanggungjawab penuh dari seorg wali kepada seorg suami.. jalur ke syurga utk org perempuan tuh pun berpindah.. kalau anak tak boleh derhaka dgn ibubapa, isteri tak boleh derhaka dgn suami.. maksud derhaka seorg anak dgn ibubapa, kata 'ah' pun dah derhaka..

bila derhaka nih, tak payah citer masuk syurga, cium bau syurga pun tak dapat, sedangkan syurga nih baunya semerbak jauh, maknanya jauuuhh sangat dari syurga.. jadi bila nak kata 'ah' pun tak boleh, apalagi benda2 lain yg terang2 buat suami kecil hati.. ini bab yg susah tapi senang..

sama antara kita dgn Tuhan.. bila Tuhan kata tak boleh, camna pulak kita nak kata boleh? kita kena usaha nak buat Tuhan sayang kita.. kita pun buatlah solat, baca Quran, zikir, dsu. Tuhan firman wajib solat lima kali saja, tapi kita nak Tuhan sayang kita lebih, kita buat solat2 sunat yg lain.. kita puasa sunat lagi.. sebab kita nak Tuhan sayang kita lebih lagi..

sama dgn isteri dgn suami, masak, basuh baju, kemas rumah tuh semua bukan kerja org perempuan.. yg wajib hanya layan suami.. suami balik tgok isteri hati tenang.. tapi isteri nak suami sayang lebih lagi.. maka isteri masak masakan kegemaran suami, basuh baju bersih2 bagi wangi, kemas rumah bersih berkilat.. supaya suami sayang isteri lebih lagi..

apa jadi bila benda2 sunat nih buat jadi tak seronok? masak lauk penat2 tapi suami kata tak sedap.. rasa sakit hati.. bila dah sakit hati, ikhlas hilang.. sama gak dgn solat.. kita rasa solat bagai nak rak dah, tapi hidup rasa sengsara jugak.. doa sampai berbuih mulut tapi tak gak makbul.. sakit hati.. adakah kita patut berhenti beribadah?

bila doa tak makbul, kita kaji semula diri kita, apa agaknya yg tak kena.. ada dosa lain ker yg menghalang doa? atau cara berdoa tak betul? solat tak kyusu kot? jadi kita perbaiki.. jadi lebih baik.. kita tak sakit hati.. sebab kita kata Tuhan Maha Adil, kita saja yg ada buat benda tak betul.. soalannya kenapa bila suami yg komen kita pulak boleh marah dan geram? dgn Tuhan kita tak merajuk?

nih masuk pulak citer org lelaki.. kita tak kecewa dgn Tuhan sebab kita tahu Tuhan Maha Adil.. bila kita mengadu, Dia Maha Mendengar.. bila kita meminta, Dia Maha Mengabulkan Doa.. selagi kita mintak benda yg munasabah.. kita tahu Tuhan Maha Sempurna.. nih yg jadi masalah kat org lelaki..

seorg suami bila tahu syurga isterinya terletak pada redhanya, maka kena jaga hati.. bila isteri buat salah, kena jadi pemaaf.. bila isteri tak masak, maka ajaklah makan di luar.. pikirkan bila kita buat dosa, agak2 Tuhan akan ampunkan tak? bila isteri kita tak sempurna di mata kita, kita kena ikhlaskan, ajar, didik, tarbiyah.. sebab itu pun yg Tuhan tunjuk.. bila manusia mulai sesat, maka Tuhan turunkan Nabi saw.. Tuhan tak terus hukum.. kecuali bila kita tau tapi kita buat jugak..

nih yg bab sunat.. tapi kena jagalah dulu bab wajibnya.. kena tuntaskan hak pasangan kita sebelum kita berpencak silat menuntut hak kita.. sama antara kita dgn Tuhan.. hak Tuhan kena buat dulu.. mana boleh tak solat tapi mintak makbul macam2..

tapi itu pun Tuhan tetap bagi juga... kafir pun jadi kaya-raya tapi kena ingat, makin Tuhan bagi benda semasa kita buat dosa ada dua makna.. satu makin mendekat dan satu lagi makin menjauh.. sama juga dgn suami-isteri.. bila suami bagi jer apa isteri mintak.. hati2.. mungkin jadi makin intim dan kemungkinan besar dia malas dah nak layan..

nampak macam lebih kat org lelaki.. berat sebelah.. jgn lupa pulak, syurga lelaki terletak bawah kaki ibu, kata org.. org lelaki kena faham benda yg sama dgn ibubapa.. dan ibubapa pun kena faham sama juga.. jadi kena lihat kita nih kat posisi mana.. bila isteri buat suami menjauhkan ibubapa, sama macam suami buat anak2 menjauhkan diri dari isterinya, iaitu ibu anak2 tersebut.. jadi benda nih adil dah Tuhan jadikan.. yg jadi tak adil sebab kita tak faham..

maka bila berlaku sesuatu ingat Tuhan.. ingat posisi kita kat mana.. Tuhan buat tak macammana kita buat? dan kita buat macam tuh jugak ke kat Tuhan? bila kita faham nih kat dunia lagi kita dah jumpa syurga.. insya-Allah syurga jualah di akhirat.. bilamana kita tak jumpa syurga nih kat dunia, insya-Allah jauh syurga akhirat.. mari kita sama2 membina syurga di dunia.. insya-Allah.. Tuhan akan temukan kita sama2 juga di akhirat..

apa yg dikhuatirkan ialah kita syok sendiri.. kita rasa kita nih dah buat baik dah, pasangan kita nih jer yg tak sedar2.. tanya balik.. adakah ibadah kita pun rasa camtuh? kita rasa dah paling hebat solat kita.. mengaji kita dah paling sedap dalam dunia.. zikir kita yg paling kyusu.. puasa kita yg paling mantap.. sebab bila kita rasa camtuh maka gugurlah pahala kita.. kita ujub.. bangga dgn diri sendiri.. merasa lebih hebat dari org lain.. tak guna dah ibadah kita.. jadi bila kita rasa kita lebih baik dari pasangan kita, habis dah apa yg kita buat kat dia selama ni.. rosak dah ikhlas kita.. malah dia jadi benci dgn kita sebab kita sombong dan angkuh.. kita rasa kita baik dah? fikirkan lagi..

kalau boleh tambah, umpamakan kita mencari nafkah.. kita cari susah payah, tapi adakah ikhlas utk anak isteri kita.. sama dgn kita beribadah, ikhlas tak kita dgn Tuhan.. atau kita nih beribadah nak tunjuk baik supaya dipuji manusia lain? dan adakah kita cari harta nih sebenarnya tak nak org kutuk keji kita anak beranak? ikhlas nak bahagiakan mereka atau supaya mereka tutup mulut takder alasan nak melawan?

dan pada pendapat aku, yg paling berharga buat suami ialah anak yg soleh.. tugas isteri jaga anak sahaja tapi kalaulah benar isteri sayang suami, isteri akan didik anak2 suami supaya jadi anak yg soleh.. bila anak soleh, insya-Allah suami pun akan soleh.. kan sama2 ibu dan anak doakan suami/bapa setiap hari.. dan ketika isteri berupaya masuk syurga kerna taat pada suami, insya-Allah doa anaknya yg soleh mempermudah utk bersama2 di syurga.. nih baru nama bahagia yg abadi..

ini antara rahsia yg terkandung dlm pernikahan.. antara sebab kenapa Nabi saw sabda tak sempurna iman kalau tak kahwin.. sebab tak rasa semua benda nih.. bila tak rasa apalagi nak faham.. kalau org kata tak perlu kahwin nak paham, bersama pun dah cukup.. tuh sama laa kita dgn org kafir.. nak masuk syurga tapi tak percaya agama.. nak buat agama sendiri jugak.. menikah nih org umpamakan bina masjid.. sebab menikah nih benda dlm agama.. org takder agama dia tak menikah..

camna pulak kalo menikah sebab nafsu? tengok balik ibadah kita.. mungkin ibadah kita pun nafsu saja.. ini semua kalo kita tengok betul2, kita kaji betul2.. itu semua cermin diri kita.. kita marah macam nak rak bila isteri kita tak dengar cakap.. kita tak dengar cakap Tuhan, macam tuh ker Tuhan marah kat kita? sampai nak ceraikan isteri kita.. Tuhan putuskan hubungan dgn kita tak bila kita buat dosa2 kita? isteri pulak minta cerai.. adakah bila kita rasa Tuhan tak adil maka kita pun nak murtad? adakah ujian yg diberi tuh sebesar para sahabat yg diikiat di padang pasir dan diletakan batu besar atas dada? itu pun sahabat tetap sebut 'ahad, ahad', walaupun dibolehkan berbohong demi keselamatan.. iman kita nih sampai mana?

moga2 lepas hari nih, kita lebih saksama dlm melihat hubungan kita sekeluarga.. fahamkan posisi kita.. dan selalu muhasabah.. buat self-talk sblm tidur.. bila isteri muncung, kita buatlah dia ketawa, moga dialah ketua bidadari kita di syurga.. bila suami muka serabut, tenangkan hati dia, moga hidup kita di syurga dunia dan akhirat.. amin.

wallahualam..

mudah2an menjawab serba sedikit.. amin.


Read On 1 ulasan

the power of influence




kita adalah org yg ada disekeliling kita. sama ada mereka dipengaruhi oleh kita atau kita dipengaruhi oleh mereka. apatah lagi jika sumber motivasi kita adalah eksternal (rujuk Am I wrong?: berbeza itu bukan suatu dosa). dan sekali lagi tidaklah merupakan suatu kesalahan jika kita dipengaruhi oleh persekelilingan kita, malah itu menunjukkan kita mempunyai toleransi yg tinggi untuk beradaptasi.

hanya saja kita perlu memastikan adakah pengaruh yg kita perolehi itu mempunyai kebaikan dalam meningkatkan kualiti diri kita. sabda Nabi saw, jika mahu menjadi org soleh maka bergaullah dgn orang soleh. bermakna kita harus membiarkan diri kita dipengaruhi oleh sahabat2 kita. dan jika kita merasa kita yg soleh, maka kita harus berupaya mempengaruhi sahabat2 kita, bukan sebaliknya. kerna itu kita harus mengenali diri kita sblm kita mengenali org2 yg ada disekeliling kita.

ketika duduk sarapan selepas riadah pagi, aku terbaca satu artikel yg menarik. ada 3 soalan yg harus kita tanyakan kepada diri kita untuk mengetahui sama ada kita mengenali pengaruh yg kita dapati dari persekelilingan kita.

soalan pertama ialah "who am I around?".. kita harus mengevaluasi pengaruh setiap individu yg ada di sekeliling kita. lihat keliling kita dan amati siapa yg mempunyai pengaruh terhadap kita.

soalan kedua ialah "what are these associations doing to me?".. ini soalan yg penting. bagaimana individu2 tadi mempengaruhi kelakuan, pertuturan, cara berfikir dan perasaan kita, sama ada secara positif mahupun negatif.

soalan ketiga ialah "is that okay?". adakah perkara2 yg mempengaruhi kita itu bermanfaat buat kita? mungkin ada yg positif dan mungkin ada yg negatif. setiap perkara itu, dengan caranya tersendiri, yg mengatur jalan hidup kita sama ada menuju tujuan mahupun melencongkan dan menghambat perjalanan kita.

dan di artikel itu menyebutkan bahawa ada 3 cara untuk kita mengendalikan pengaruh2 yg tidak kita ingini..

yg pertama, disassociate, bukan perkara yg mudah bagi kebanyakan org tetapi merupakan jalan paling cepat utk melepaskan diri dari pengaruh yg negatif. tinggalkan serta merta dan jauhi individu yg memudaratkan kita.

yg kedua, limited association, luangkan lebih banyak masa kita dalam pengaruh yg sihat dan luangkan hanya sedikit waktu untuk berasosiasi dgn pengaruh yg negatif. kaji keutamaan dan nilai diri kita.

yg ketiga, expanding your association, memerlukan kita untuk mencari lebih banyak lagi individu2 yg berjaya untuk kita habiskan masa bersama mereka. lebarkan pilihan kita utk cari individu yg boleh kita pelajari waima mengenai hal2 kecil dalam hidup. bergaul dgn mereka untuk mempelajari bagaimana mereka mengendalikan hidup mereka. ia akan menjadikan hidup kita lebih meriah dan menyeronokkan. dgn cara ini secara semulajadi kita akan mengurangkan hidup kita dari berada dalam lingkungan yg negatif.

sorg kawan aku pernah sebut, "kita nih umpama sekole air laut di tengah kolam air tawar, kolam tak masin dek kita, silap2 kita yg tawar. seketul taik cicak tak semestinya mengubah sebelanga susu tapi mampu mengubah persepsi kita terhadap susu tersebut." ;)


Read On 5 ulasan

kalau nak marah, marah jer..




aku rasa cam tak logik bila orang kata 'jangan marah'.. apahal lak takleh marah.. marah tuh semata2 nafsu ker? bila mmg ada benda yg tak betul, kenalah marah.. takkan tak marah? takkan tengok keluarga buat maksiat, kita tak boleh marah? tapi marah yg macammana?

org kata susah nak tengok aku marah.. bukan bermakna aku tak marah.. cuma bila aku marah aku diam.. kalau aku jerit2 dan buat2 sawan tuh belum marah lagi.. org maki aku pun aku boleh senyum, sbb mmg aku rasa aku tak patut marah, malah aku rasa kelakar kalo dengar org yg kononnya marah nih dok sebut benda yg tak kena mengena dgn apa yg sebenarnya berlaku..

apa benda yg namanya marah nih? lain org lain rasanya.. secara umum, bila marah, dada akan rasa berdebar2, jantung jadi laju, badan rasa menggeletar.. kalo kita pasan perkara yg sama berlaku bila kita rasa takut.. ada yg kata bila marah muka rasa panas, bila takut tengkuk rasa sejuk.. perhatikan perubahan fizikal pada kita bila kita rasa marah.. macammana rasa marah sebenarnya..

dan yang kita marah apa sebenarnya? kita marah org tuh ker atau marah kelakuan org tuh? bila kita marah org, mungkin itu sebab kita benci org tuh.. bila kita marah kerna benci org tuh, apa pun yg dia buat sama ada baik atau tidak tetap kita akan rasa marah.. tanya diri kita semula, kenapa kita benci org tuh?

kalau kita marahkan perangai org tuh, maka jangan benci.. tengok balik kenapa dia buat benda yg kita marah tuh? mungkin dia tak sengaja, mungkin juga dia takder jalan lain nak bagitau kita sesuatu.. kalau kita marah kelakuan dia, perlukah kita marah setiap benda yg dia buat? patutkah kita kaitkan apa saja yg dia buat dgn kelakuan dia yg kita marah tuh?

marah nih pada aku adalah sistem siaga (alert system) internal.. sama macam takut, sedih, sakit, ghairah, dsu. cara nak faham dan kenal diri kita.. bila marah pada sesuatu bermakna sesuatu itu tidak dipersetujui oleh keyakinan kita (belief system).. kenapa ini berlaku? mungkin saja kita perlukan sedikit penyelarasan semula dalam keyakinan kita. atau memang mungkin apa yg berlaku itu tidak patut berlaku dan kita harus meluruskannya kembali.

maka dengan wujudnya rasa marah, kita mengetahui akan apa tanggungjawab kita utk memperbaiki sesuatu yg tidak kita sukai. kita marah kerna kita tidak boleh melakukan sesuatu, maka gunakan energi marah itu utk memikirkan dan mencari kekuatan utk membuat perubahan menjadi lebih baik dan lebih berupaya.

apa yg biasanya terjadi ialah apabila kita marah kita hilang kendali. bila kita hilang kendali kita pun rasa bersalah dan buang rasa marah. sistem siaga internal merupakan suatu energi yg patut kita manfaatkan. bila marah, kendalikan kemarahan, bukan makna hilangkan, tapi biarkan rasa itu ada dan gunakan energi itu utk lakukan sesuatu yg lebih bermanfaat.

contohnya kita marah bila kawan kita tak sampai2 padahal kita dah menunggu dekat sejam. kita marah sebab kita rasa ditipu? atau marah sebab kita rasa membuang masa? atau sebab kita rasa bosan? apa pun, perhatikan keliling kita apa yg boleh kita perbuat ketika itu. cari alternatif bagaimana kita boleh menyalurkan energi marah itu dgn lebih positif dan efisien.

kalau org yg kita marah ada di depan mata dan kita merasa harus juga menyampaikan rasa hati kita, hentikan semua gerakan kita sebentar (pause).. kenali dulu energi marah kita.. jangan lepas kendali.. kerna kita yg harusnya mengendalikan energi itu bukan sebaliknya.. dan bercakap bila kita tahu apa yg mahu kita katakan dan lakukan bila kita benar2 sedar apa yg mahu kita lakukan. ingatlah bahawa kita harus menggunakan energi marah itu dgn berkesan jika tidak ia akan hanya membazirkan sumber daya (resource).

kadangkala kita tak boleh nak kendalikan energi nih kerna terlalu besar. maka kita kena kurangkan sikit sblm kita boleh guna dgn efisien. sama dgn makan, bila banyak sangat makanan, kita tak perlu habiskan semua, kita hanya perlu cari org lain dan bahagikan. macammana pula nak agihkan marah? ;)

antara cara pengagihan yg paling popular ialah kita buat org lain sama2 marah dgn kita. ini yg selalu kita buat, dan bila ada org lain marah sama, kita akan rasa berkurang rasa marah. hanya konsekuensinya berbeza, mungkin kita boleh kendalikan impaknya dan mungkin saja kita membuatkan sesuatu itu jadi lebih parah dan akhirnya menjadi boomerang pada kita semula.

Nabi saw dah ajar. ketika marah, kalau berdiri maka duduklah, jika duduk maka baringlah, jika baring maka bangunlah, bila rasa panas maka ambil wudhu'. ini untuk redakan sedikit. ada org pula bila marah dia jogging. ada yg amik cangkul atau parang dan mula menebas rumput. ada org pula bila marah dia mengemas rumah. ada pula tumbuk dinding dan hempas tv. pilihan sendiri yg sesuai masing2.

aku bukan kata lepaskan rasa marah, aku kata kendalikan rasa marah. bila kita dapat kendalikan energi tuh maka kita akan buat sesuatu yg lebih bermanfaat yg tidak akan menyebabkan kita menyesal pula selepas melakukannya. kita kata kita tak sengaja. sebenarnya mmg kita dah set dlm minda kita bila kita marah apa yg kita akan buat. ini maksud aku kendalikan, kerna jika kita hilang sedar ketika kita marah, maka bawah sedar kita akan memicu tindakan yg sudah awal2 lagi kita program sebelum itu.

selepas ini jika kita merasa marah, kita harus sedar bahawa kita marah. kita harus boleh bagitau diri kita sendiri bahawa "aku sedang marah". kita dapat rasakan energi marah itu. kita mampu salurkan energi itu mengikut kreativiti kita. dan kita berupaya melakukan sesuatu dgn lebih baik dlm keadaan sedar.

maka jika kita marah, kita harus marah dalam keadaan sedar. jangan sampai tak sedar bahawa kita marah, kerna nanti kita pun tak sedar apa yg kita lakukan. bila sedar setelah itu, ternyata kita dah bazirkan energi yg sangat berkuasa tinggi dengan melakukan sesuatu yg tidak berguna, dan setelah itu kita marah lagi pada diri kita pula, tak sedar lagi. berterusanlah kita menganiaya sumber daya yg Tuhan beri pada kita. kan membazir tuh kawan setan. ;)
Read On 0 ulasan

Malaysia sebagai pusat hiburan antarabangsa



"Malaysia jadi pusat hiburan malam?" wah wah wah.. semakin hebat idea 1Malaysia dlm merealisasikan 'Malaysia Truly Asia". rakan2 tanya pendapat aku. aku senyum saja. nak bagi suluh buat apa lagi untuk benda yg dah terang benderang. kan membazir. cuma aku terpesona dgn fenomena 'kebebasan suara' ala demokrasi. semua org nak bercakap dan memberi pendapat. mmg bagus tapi niatnya apa?

niat bukan hakikat. nak tegur org boleh tapi tegur kerna apa? benarkah kita menegur kerna amar maaruf nahi mungkar? atau kita nih menegur sebab nak org dengar dan puji pendapat kita? ini sama dgn aliran jaringan sosial seperti blog, facebook, twitter dan segala macam aplikasi teknologi maklumat di internet.

ambil contoh mudah, nak buat kembangkan industri hiburan malam. dah sah dah 99% maksiat. takyah sebut hadis atau petik ayat Quran, anak aku yg lima tahun pun tahu benda nih tak betul. yg kita nak sebut apa? nak bagitau benda nih tak betul ker atau nak bagitau kerajaan yg dok ada nih dah mula sawan lagi? yg dok ada bersepah2 kat bandar2 utama Malaysia selama nih pun kita tak terkata apa. kalau betul niat kita nahi mungkar, hentam laa hari2 pub, disko, kelab malam dan pusat karaoke yg dok ada skrg nih. paksa kerajaan tutup. realitinya aku yg aku perhatikan semuanya hampir penuh walaupun bukan malam minggu. belum lagi nak sebut kedai nombor ekor, kedai jual arak, dsb.

mungkin kata2 seorg sahabat aku petang tadi ada kebenarannya. kita nih salah fokus. kita cuba nak buat benda yg tak boleh kita buat dan lupa benda yg sepatutnya kita buat. pernah seorg sahabat mengatakan pada aku, "melakukan sesuatu dengan cara yg sama dan berharap mendapat hasil yg berbeza adalah kerja gila."

kita menulis dan bercakap nih bukan nak pamer jadi hero, yg kononnya kita mempertahankan kebenaran. kita buat untuk berkongsi apa yg kita ada, mudah2an menjadi kebaikan utk sesiapa yg membaca dan mendengar. kita nih apa yg nak dibanggakan? mati jadi tanah juga. tak lebih hina dari org lain dan tak lebih mulia dari org lain. kita hanya berjalan atas takdir kita yg telah ditentukan.

bagi aku cara nak ubah pemimpin jadi baik supaya rakyat jadi baik nih dah klise. yg patut kita ubah ialah rakyat. bila sekalian rakyat dah jadi baik sudah tentu pemimpin juga dipilih di kalangan yg baik2. selagi kita nih pun macam nih, pilih lah sapa pun akan tetap dapat pemimpin yg macam tuh jugak. cuma versi dan rupa jer yg lain.

bayangkan jika sekalian rakyat nih mmg dah ikut sunnah, terpacaklah kelab malam gah macammana pun, tetap akan kosong. bukan hanya tak masuk malah yg nak kerja pun tak ada. macammana kelab malam nih nak berniaga kalau takder org. lama2 dia tutup jugak. kalau rakyat tak ikut sunnah, mmg dia bangkang bila nak buat sebab bila dah ada dia tak mampu nak menolak godaan untuk turut sama bergabung. paling tidak tak mampu menahan diri dari mengumpat dan mencela.

ini yg kita kena fokus. pemimpin tuh kita nak dekat pun tak boleh, nak tegur macammana? kita pilihlah pemimpin2 yg boleh tegur pemimpin. selain dari itu bukan kerja kita dah. kerja kita ialah memperkasakan akar umbi. kerajaan tak buat aktiviti Islam, kita pakat2 laa sama2 anjur majlis2 ilmu. kita lah yg kena kenalkan dan glamourkan semula kaedah2 sunnah. ini kerja kita.

kalau kita nak jadikan negara Malaysia nih negara Islam yg bukan sekadar agama rasmi, kita lah yg kena menggulai dan mengolah untuk mempersiapkan rakyatnya. Tuhan firman Dia tidak akan ubah nasib sesuatu kaum, jika kaum itu tidak mahu mengubahnya. Tuhan kata kaum yg kena berubah, kerna bila kaum berubah maka pemimpinnya pun berubah. kalau kita dapat pemimpin soleh tapi diri kita tak soleh, kita akan tetap diposisi pembangkang. terlalu keraslah. takda tolak-ansurlah. ini dah berlaku dalam banyak revolusi Islam.

mari kita sama2 realisasikan ini. tegurlah pemimpin namun jangan buang masa banyak sangat sebab tak banyak yg boleh kita buat, malah lebih banyak manfaat jika kita fokuskan pada khalayak ramai. pemimpin itu hanya melayani. biar dia buat selama dia sanggup. kita didik dan tegur seramai mana yg kita boleh dlm masyarakat. Insya-Allah. pendapat aku laa.. ;)
Read On 0 ulasan

semua kerna cinta



kata seorg sahabat, "kunci untuk kebahagian dalam sesuatu perhubungan adalah saling memahami". namun dari pengalaman dan pemerhatian aku, memahami org lain adalah satu proses yg sangat panjang, melelahkan, sangat sukar dan hampir tidak mungkin. salah satu argumentasi aku adalah manusia adalah spesis yg sentiasa berevolusi. apa yg mereka paham hari ini mungkin saja tidak berkaitan sama sekali dgn apa yg akan mereka lakukan esok hari. setiap hari sentiasa akan ada pemahaman baru.

bayangkan dalam sebuah perhubungan, contohnya perkahwinan, sejauh manakah pasangan anda memahami prinsip dan pendirian anda? dan sejauh mana pula anda memahami cara dan emosi mereka? anda mungkin memahami beberapa perkara namun adakah anda boleh membuat generalisasi berpandukan satu pemahaman itu utk semua perkara yg berlaku?

kita kata kita benar, kerna kita betul2 yakin kita benar, dan kita pertahankan kebenaran kita. seringkali dalam mempertahankan kebenaran versi kita, kita membuat dinding batu yg kukuh dalam hati kita dan menolak semua versi lain yg tidak menyamai kebenaran kita. yg seringkali kita lupa, bahawa org lain juga beranggapan dan berkelakuan demikian. jika saling membina benteng kota utk mempertahankan diri, maka fikirkan semula apakah tujuan asal kita?

membuka diri adalah satu keadaan dimana kita memposisikan diri kita hanya untuk menerima. ini memerlukan keahlian mendengar. mendengar pula bukan mengambil informasi dan memproses mengikut logik kita. ini maksud tanpa prejudis. kita hanya mendengar dan menganggap apa yg kita dengar itu benar. mampukah kita menahan diri kita dari membuat tanggapan awal terhadap apa yg mahu disampaikan pada kita?

otak kita sendiri perlu masa untuk memproses maklumat baru. bila aku mendengar, aku akan posisikan diri aku sebagai org yg bercakap. memahami mengapa dia mengatakan perkara itu dan mengapa dia berpendapat begitu. menyelami pengalaman dan masa lalunya. sebagai dirinya, bukan aku. aku merasakan dgn cara ini aku mampu sekurang2nya menghormati apa yg mahu diperkatakannya tanpa prejudis.

begitu juga dalam perhubungan, seringkali kita tak mampu memahami apa yg mahu disampaikan, kerna kita sendiri kadangkala bersilat otak mencari patah kata yg lebih lembut atau yg lebih sesuai, yg menyebabkan tekanan dlm diri kita hingga terkeluar jua jurus2 yg tidak sepatutnya. memahami ini menyebabkan aku mengerti mengapa org2 yg aku cintai sering mengatakan sesuatu perkara lain sedangkan mereka mahu mengatakan sesuatu perkara yg lain.

memahami akan menjadi lebih mudah ketika kita menghormati. kita mungkin tidak memahami mengapa isteri kita sering menelefon kita setiap jam. mungkin kita rasa perkara itu berlaku kerna perasaan tidak percaya, namun mungkin saja ia berlaku kerana isteri kita sunyi dan rindukan kita. mungkin bukan cara kita utk sentiasa bersama isteri kita, namun kita juga harus menghormati sunyi yg dirasakannya.

dalam banyak situasi, kita akan mengambil inisiatif menjelaskan pada pasangan kita tentang apa yg dilakukannya dan mengapa. kita merasa adalah kewajiban kita untuk menerangkan apa yg benar dan apa yg salah. hingga kita terlupa bahawa dlm perhubungan bukan benar dan salah yg menjadi isu sebenar. yg peru kita perhatikan ialah adakah sesuatu yg berlaku itu membuat kita jadi lebih dekat atau menjauh?

katakan pasangan kita sangat mengasihi ibunya hingga kita jadi lebih sering menziarahi ibunya daripada ibu kita sendiri. kita benar dan dia juga benar. jika dia salah maka kita juga salah. apa yg perlu diperhatikan di sini adalah mengapa? adakah kita benar2 mengenali, jika tidak memahami, pasangan kita? latar belakangnya, sejarah hidupnya, kelakuannya ketika bersama kawan2nya, apa yg disukainya, trauma masa lalunya? berapa banyak 'kerja rumah' (homework) yg telah kita lakukan untuk mengenali dirinya?

ramai yg membuat kajian sebegini hanya untuk mencari kesalahan. tiada manusia tanpa dosa, yg kita cari bukan dosa org lain, tetapi memahami bagaimana dosa itu mengubah diri dan persekelilingannya. bukan mencari salah, tapi memahami mengapa kesilapan itu dilakukan dan apa hikmahnya.

yang biasa berlaku dlm sesuatu perhubungan ialah kita mahu pasangan kita memahami dan mengenali kita. kita beritahu, kita tunjuk, kita buat sesuatu untuk menyampaikan maksud kita. dan apabila sesuatu berlaku, kita hanya menekankan cara kita. sejauh mana kebenaran yg kita rasa benar itu? kita hanya mahu org lain paham kita.

aku dan isteriku sudah beberapa tahun tinggal berasingan kerana kerjaku. terlalu banyak yg kami korbankan untuk apa yg kami fahami sebagai harapan masa depan yg lebih baik. namun begitu banyak pula yg berlaku membuatkan kami lebih saling mengenali dan memahami antara satu sama lain. dan masih banyak lagi yg harus kami lakukan untuk menjadi lebih baik.

tidak mengapa kita tidak memahami pasangan kita, yg penting ialah kita menghormati cara mereka dan tidak bersikap prejudis. mungkin sesuatu yg tidak penting bagi kita itu merupakan perkara yang sangat penting baginya. mengapa kita perlu mengacuhkannya sedangkan perkara itu boleh membuat dia rasa lebih bahagia. ini yg dinamakan tolak ansur. bukan memberi ketika kita rasa ingin dan perlu memberi, tapi kerna memang itulah yg diinginkan dan diperlukan oleh org lain. mungkin kita akan sedikit rugi, namun mungkin rugi sedikit itu yg membolehkan kita mendapat keuntungan besar.

maka berkomunikasilah. bukan sekadar mendengar tiap butir perkataan yg keluar, malah harus juga mendengar bahasa tubuh dan mimik muka. 80% yg mahu diperkatakan itu diluahkan melalui bahasa tubuh, hanya 20% terungkap dgn kata2. tataplah matanya dan rasakan apa yg mahu dikatakannya. marah dalam sesuatu hubungan itu biasanya kerna kasih sayang bukan kerna benci.

ketika merasa kita mulai prejudis, tarik nafas dan hentikan (pause) diri kita. senyum dan katakan pada diri kita semua ini berlaku kerana cinta. cinta yg menuntut pengertian kita. bagaimana agaknya semua ini berlaku? mengapa kita berada bersamanya pada awalnya? kemana hilangnya rasa yg berbunga2 itu? adakah itu semua sudah tidak bermakna lagi? dan apakah harus kita melakukan dan merasakan apa yg kita buat dan rasa waktu itu? dan lakukan itu dengan cinta. semua kerana cinta.

Read On 1 ulasan

tak PENTING makanya jangan BACA




ada dua jenis penjual yg hampir tidak pernah tidak ada seorg pun dari kita yg tak pernah didatangi tanpa kita rasa serba-salah untuk dengar penerangan mereka; penjual insuran dan ahli jualan langsung. kalau anda tidak pernah didekati bermakna anda sangat tidak beruntung kerna berada di dalam senarai bukan prospek yang berpotensi. aku pun rimas bila dua jenis penjual ini mendekati dan berbaik2 dgn aku. ironinya, aku pernah bergabung aktif menjadi kedua2nya. ;)

aku menyertai kedua2 itu untuk belajar seni penjualan yg selama ini menjadi taboo pada diri aku. selama ini aku sering katakan pada diri aku bahawa aku tidak boleh buat jualan, dan hanya selesa dalam menguruskan sahaja. itu dia, bukan tidak mampu tapi tidak selesa. kerna pada hakikatnya setiap dari kita ada para penjual sama ada secara langsung atau tidak, sedar atau tidak.

satu perkara penting yg diajar padaku dlm kedua2 bidang yg sangat bersaing ini ialah 'closing technique'. sebaik apapun aku membuat pengenalan, hubungan dan penjelasan yg terkandung dlm proses induksi, semua itu tidak bermakna jika aku membuat 'closing' yg salah. ternyata ini tidak hanya berlaku dalam perniagaan, juga dalam kehidupan kita sehari2, terhadap org disekeliling kita, mahupun pada diri kita sendiri. apa maksud aku?

'closing' adalah satu bahagian yg pendek dan sangat penting. ketika aku menerangkan segala macam kebaikan dan keperluan tentang takaful atau barang kesihatan yg aku tawarkan, itu hanya 40% dari seluruh urusan perundingan. 60% kejayaan rundingan itu ditentukan oleh 'closing'. bagaimanakah melakukannya?

aku contohkan ketika membuat 'closing', kebanyakan penjual akan bertanya sama ada anda setuju membeli atau tidak. ini 'closing' yg salah. kerna memberi pilihan utk mengatakan 'tidak'. ketika kita memberi pilihan utk mengatakan 'tidak', 80% org akan berfikir utk berkata 'tidak'. walaupun kadangkala mereka gunakan perkataan 'nanti', 'fikir lagi', sebagai cara 'closing' pada kita pula.

ketika aku aktif dlm takaful, mentor aku kata beri mereka pilihan untuk bayar, bukan utk setuju atau tidak. contohnya, jangan kata "ok. encik setuju nak tandatangan?" tapi beri pilihan, "ok. encik nak bayar bulan2 atau nak bayar lumpsum setahun?" sambil hulurkan borang utk ditandatangan. ini adalah meta-program yg memaksakan minda mereka percaya bahawa mereka sudah bersetuju.

ini pun ada dalam Islam. bila kita buat sesuatu yg agak tidak sihat, tanyakan sama ada kita nak masuk syurga atau neraka.. tidak akan ada org memilih utk masuk neraka. ini 'closing' check-mate. kita takleh jawab selain dari jawapan yg kita mahukan. sama dgn ayat 'closing' yg diajar oleh upline mlm aku, "abang nak anak abang sakit ker atau abang nak keluar duit sikit demi kesihatan mereka?" ia sentiasa berkesan.

bagaimana pula dgn prospek yg banyak soalan dan pandai memberi alasan? jawapannya ialah buat otak dia keliru (confuse). ini teknik yg aku belajar bagaimana nak buat org yg susah fokus utk masuk ke kondisi 'trance'. make their brain confused. bila minda keliru, minda akan lepas kendali dan ketika itulah kita akan masukkan sugesti yg berupa ayat 'closing'. ini adalah salah satu dari teknik hypno-selling.

ini sama jika anak buah kita pandai menjawab bila kita nak minta tolong siapkan kerja. buat dia guna seluruh pancaindera dia ketika kita buat induksi, suruh dia bayangkan apa yg akan jadi, kemudian suruh beritahu apa kata org lain utk mencuit deria audionya, tepuk bahu dia, ketuk meja, dsu. aturkan suapaya kita menggunakan sekitar 6 hingga 8 rangsangan, dan ulang2.. mugnkin ayat lain atau cara lain tapi rangsangan yg sama. ketika kelihatan dia agak bingung, sama ada bingung memikirkan apa yg kita nak cakap atau apa pun tak kisah, tapi itulah masanya kita masukkan sugesti dan buat 'closing', "takyah pening, abang sign jer kat sini."

kalau kita perasan, inilah antara benda yg para penjual dok buat kat kita sampai kita yg awalnya tanak beli tiba2 jadi terbeli. bila diorg dah balik baru kita tepuk dahi kata, apsal aku beli benda nih. maka bila anda dapat rasa teknik nih sedang dilakukan, berhati2 apalagi ketika 'closing' sedang berlaku.

nih macam aku temberang kat kawan aku petang semalam, cara nak 'closing' awek. jangan tanya sama ada dia suka kat kita atau tidak, dia akan ada pilihan utk kata tidak. tapi beri pilihan yg jika dia pilih yg mana pun anda tetap dlm posisi 'menang'. contohnya, "awak nak jumpa saya makan tengahari atau makan malam?". jika dia bagi jawapan lain, maknanya induksi kita tak cukup mantap. kena ulang semula proses..

begitu juga bila kita berkomunikasi dgn keluarga dan diri kita sendiri. bila kita tak dapat apa yg kita mahukan bermakna 'closing' kita salah. takder kena mengena dgn sama ada mahu atau tidak. ini yg dilakukan oleh nafsu terhadap kita, kdg2 kita tak mahu pun jadi mahu sbb nafsu kita buat 'closing' yg sgt baik. maka kalau kita boleh kawal induksi dan 'closing' yg dilakukan oleh nafsu kita, insya-Allah kita yg buat 'closing' dan bukan kita yg di'closing'.

betul atau betul apa yg aku cakap nih? ;)


Read On 2 ulasan

ikhlas dengan izin



from topic tolong jawab oleh kursani » Sun Jul 11, 2010 11:33 pm

assamualaikum....

saya nk tanya smua klo ade kawan2 yg boleh bg pendapat.
1. seperti yang kte tau nk bt sesuatu mesti dengan keikhlasan tapi mcm ne nk dapt kn keikhlasan tu????
2. kalau kter bt sesuatu mesti dengan keizinan ALLAH.klo kter buat benda yang x elok tu macam ner adakah dengan keizinan ALLAH atau macam mner tu.saya xpaham la.boleh tolong terangkan x.

terima kasih.

reply from usoPkuChai » Wed Oct 20, 2010 3:04 am

salaam..
aku simpulkan soalan ko nih ttg ikhlas dan izin Allah swt.

bab ikhlas..
ikhlas tuh secara umumnya yg ramai kita faham ialah tak mengharapkan balasan. bila ko tanya camna nak dapat ikhlas, mudah saja, jangan harap balasan. ada sorg sahabat pernah bagitau aku,"bila org puji jangan rasa bangga, bila org hina jangan rasa marah, bila untung tak rasa riak, bila rugi tak rasa sedih." kalau boleh buat nih maka dapatlah ikhlas. soalnya pulak kalo tak harap balasan apa2 buat apa kita buat? soal aku pulak kalo nak harap balasan buat apa nak ikhlas?

bab izin Allah swt ada dua bahagian:

yg baik dari Allah swt, dan yg buruk itu dari manusia.
maksudnya pilih yg terbaik yg patut kita perbuat mengikut apa yg kita paham. Allah swt cipta syurga dan neraka. Allah swt bagi kita akal, maka kita pilihlah. nak makan saja pun kita pilih mana yg sedap ikut tekak kita. begitu juga dalam semua perkara lain. bila dah pilih, kena tanggungjawab, jgnlah pulak salahkah org lain, apalagi nak salahkan Allah swt. kan dah diberi pilihan..

yg baik dari Allah swt, dan yg buruk pun dari Allah swt.
maksudnya tawakal, ikhlaskan dan pasrahkan pada Allah swt atas semua hasil yg akan kita dapat dalam usaha kita. sebab mungkin masa tuh kita rasa buruk, namun kemudiannya baru kita faham bahawa yg kita rasa buruk itulah yg terbaik buat kita. mungkin makanan kita hari nih tak sedap atau mungkin kita tak sengaja terbuat khilaf, mungkin itu buruk dan dosa. dan mungkin juga buruk dan dosa itu yg membawa kita menjadi lebih dekat pada Allah swt.

pastuh ko tanya pulak kenapa Allah swt cipta manusia sedangkan Allah swt tidak memerlukan manusia?
dan soal ko lagi, mcmmana kita nak kenal diri sedangkan Allah swt tak mengenalkan diri-Nya?
dan terus ke soalan "siapa kita?"
ini semua soalan besar.. tapi ada jawapan..

aku pernah diceritakan berkenaan dgn Iblis, yg nama asalnya ialah Azazil. arakian alkisahnya satu hari Israfil as terlihat di luh mahfudz bahawa Allah swt telah mentakdirkan bahawa ada satu malaikat yg akan dilaknat. Menangislah Israfil dan bertanya2 kepada sekalian malaikat yg lain utk memastikan bahawa bukan dia yg akan dilaknat. maka akhirnya, para malaikat sekalian menemui Azazil kerna mengetahui bahawa doa Azazil yg paling makbul antara mereka. maka Azazil pun memohon pada Allah swt agar semua malaikat itu tidak akan dilaknat, namun Azazil terlupa akan dirinya. ketika Adam as diciptakan, ternyata Azazil yg tidak mahu tunduk menurut perintah Allah swt dan terlaknatlah ia.

begitu juga dgn kisah Adam as dan Hawa as ditakdirkan akhirnya memakan buah khuldi yg menjadi satu2nya larangan di dalam syurga. maka takdir terus berlaku hingga baginda diturunkan ke dunia dan beranak-pinaklah manusia hinggalah kepada kelahiran kita. begitu juga nanti akhirnya kita dimatikan dan dihidupkan kembali di alam akhirat.

manusia ini tiada daya dan upaya, waima menggerakkan jari kelingking pun kita bergantung pada kudrat Allah swt. jika hidup kita ini tiada makna apa2 mengapa pula kita jalani? jika kita beranggapan Allah swt mencipta sesuatu yg tidak diperlukannya itu sebagai pelik, kenapa pula kita ketika bangun tidur dan menyedari bahawa suatu hari nanti kita tetap akan mati, tapi kita jalani hidup? mengapa kita hidup kalau kita tahu kita akhirnya akan mati? ini kan dah jelas pada pengetahuan kita, takkan ada manusia hidup selama2nya, maka jangan bangun dari tempat kita berbaring, duduk saja dan pasrahkan. bolehkah? kalau nanti apa yg kita makan akan menjadi tahi akhirnya, jangan makan. bolehkah? kalau kita tahu dunia nih tak ada guna, jgn gerakkan apa2 pun bahagian tubuh kita. bolehkah?

perlakuan kita sendiri, usaha dan buat macam2 untuk hidup yg sementara padahal kita tahu akan mati juga akhirnya pun, kita tak boleh faham. bagaimana agaknya kita nak faham dgn mudah kenapa Allah swt cipta manusia sedangkan Allah swt tidak memerlukan bantuan manusia? sekurang2nya kita makan sebab lapar dan walaupun esok kita mati tapi skrg nih kita lapar, maka kita makan, tapi benarkah kita jadi kenyang sebab kita makan? jadi kalau kita kenyang bukan sebab makan, kenapa kita makan tadi? tapi kalau tak makan lapar pulak. ini bahagian faham yg paling mudah pun rasanya sukar nak faham, apatah lagi nak tulis nih pun susah sbnrnya. tapi kalau nak faham juga, maka fahamilah perlakuan kita sebagai manusia, jawapan itu Allah swt dah beri dan ada dalam diri kita sendiri, hanya saja kita tak nampak dan tak faham. bila kita faham itu maka kita sebagai manusia maka insya-Allah kita juga akan faham apa itu Tuhan.

wallahualam..
Read On 0 ulasan

buang tabiat?




"tabiat itu adalah kelakuan masa lalu."

serta merta aku teringat kata2 yg biasa aku dengar suatu waktu dahulu bila seseorang datang kepadaku dan bertanya bagaimana mahu mengubah tabiat dan kebiasaan buruknya. secara mudahnya, kebiasaan yg kita lakukan sekarang adalah hasil dari kelakuan kita yang telah berulang2 kita lakukan di masa lalu kita. bolehkah kita mengubahnya sekarang?

ada pendapat mengatakan jika tabiat itu dimulai sebulan yg lalu maka ia juga perlukan sebulan utk meninggalkannya. bagaimana pula jika setahun atau sepuluh tahun dulu? kecuali jika kita mampu memprogram ulang minda kita. dan ada satu pendapat menarik yg aku nak kongsi.

"membuat tabiat baru adalah lebih mudah daripada membuang tabiat lama."

masa aku selalu kerja malam, aku akan ada tabiat susah nak bangun pagi. walaupun malam tuh aku tak kerja dan tidur awal. bila anak aku mula sekolah dan aku kena hantar diorg pagi2, aku dapat tabiat baru, bangun pagi. budak tak sekolah pun aku bangun pagi. lepas subuh dah tak boleh nak tidur lagi.

dan aku ada satu lg tabiat yg aku tak suka, rasa nak makan waktu tengah malam. aku boleh pastikan peti ais dan laci makanan kosong, tapi aku akan mula simpan makanan semula selepas dua tiga hari. sungguh tidak kuat godaan aku ini ;) kemudian aku ganti dgn tabiat baru, minum kopi. [hold your thought! aku ganti dgn kopi sbb minum air kosong dan buah2an tak melegakan rasa kat tekak walaupun mengembungkan perut ;)] ianya berkesan tapi aku ada masalah dgn kopi sblm tidur pulak.. hehe.

"tabiat baru mampu mendominasi tabiat lama."

fikirkan begini.. terus melakukan tabiat kita sekarang bermakna kita mundur ke belakang hidup di masa lalu kita. bayangkan beberapa bulan atau tahun ke depan, kita mahu jadi kita yg bagaimana? bagaimana agaknya keadaan kita di masa depan? bagaimana agaknya karisma dan kebiasaan kita?

kalau takleh nak bayangkan diri sendiri, cari idola.. org macammana yg kita nak jadi esok, minggu depan, bulan depan, tahun depan, lima tahun lagi? kaji apa kebiasaan yg idola kita tuh lakukan sampai dia boleh jadi seperti diri dia yg kita idolakan itu.. tanam dalam hati bahawa jika kita nak jadi macam dia maknanya kita juga kena ada kebiasaan macam dia.. dan lakukan.. mula ciptakan diri kita yg baru dengan serta-merta..

"org melayu kata kalau buang tabiat maknanya dah dekat nak meninggal"

jangan fikirkan apa tabiat buruk yg kita nak tinggal atau buang. biarkan jer. yg penting kita kena fikirkan tabiat baru yg kita nak mulakan. setiap hari kita buat. mula2 sekejap2, kalau terhenti pun bila ingat buat balik. jgn fokus pada tabiat lama tetapi tekankan tabiat baru.

dalam mencipta tabiat baru, kita kena berterusan hingga kita mampu melakukannya tanpa perlu memikirkannya lagi. selagi belum jadi tabiat, cabar, pujuk, marah, takutkan, buat jadual utk diri kita sehingga ianya terprogram dgn mantap. matlamat kita nak jadikan diri kita lebih baik. dan lakukan terus dan terus lakukan dan lakukan terus...

Read On 0 ulasan
 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008