Malaysia sebagai pusat hiburan antarabangsa



"Malaysia jadi pusat hiburan malam?" wah wah wah.. semakin hebat idea 1Malaysia dlm merealisasikan 'Malaysia Truly Asia". rakan2 tanya pendapat aku. aku senyum saja. nak bagi suluh buat apa lagi untuk benda yg dah terang benderang. kan membazir. cuma aku terpesona dgn fenomena 'kebebasan suara' ala demokrasi. semua org nak bercakap dan memberi pendapat. mmg bagus tapi niatnya apa?

niat bukan hakikat. nak tegur org boleh tapi tegur kerna apa? benarkah kita menegur kerna amar maaruf nahi mungkar? atau kita nih menegur sebab nak org dengar dan puji pendapat kita? ini sama dgn aliran jaringan sosial seperti blog, facebook, twitter dan segala macam aplikasi teknologi maklumat di internet.

ambil contoh mudah, nak buat kembangkan industri hiburan malam. dah sah dah 99% maksiat. takyah sebut hadis atau petik ayat Quran, anak aku yg lima tahun pun tahu benda nih tak betul. yg kita nak sebut apa? nak bagitau benda nih tak betul ker atau nak bagitau kerajaan yg dok ada nih dah mula sawan lagi? yg dok ada bersepah2 kat bandar2 utama Malaysia selama nih pun kita tak terkata apa. kalau betul niat kita nahi mungkar, hentam laa hari2 pub, disko, kelab malam dan pusat karaoke yg dok ada skrg nih. paksa kerajaan tutup. realitinya aku yg aku perhatikan semuanya hampir penuh walaupun bukan malam minggu. belum lagi nak sebut kedai nombor ekor, kedai jual arak, dsb.

mungkin kata2 seorg sahabat aku petang tadi ada kebenarannya. kita nih salah fokus. kita cuba nak buat benda yg tak boleh kita buat dan lupa benda yg sepatutnya kita buat. pernah seorg sahabat mengatakan pada aku, "melakukan sesuatu dengan cara yg sama dan berharap mendapat hasil yg berbeza adalah kerja gila."

kita menulis dan bercakap nih bukan nak pamer jadi hero, yg kononnya kita mempertahankan kebenaran. kita buat untuk berkongsi apa yg kita ada, mudah2an menjadi kebaikan utk sesiapa yg membaca dan mendengar. kita nih apa yg nak dibanggakan? mati jadi tanah juga. tak lebih hina dari org lain dan tak lebih mulia dari org lain. kita hanya berjalan atas takdir kita yg telah ditentukan.

bagi aku cara nak ubah pemimpin jadi baik supaya rakyat jadi baik nih dah klise. yg patut kita ubah ialah rakyat. bila sekalian rakyat dah jadi baik sudah tentu pemimpin juga dipilih di kalangan yg baik2. selagi kita nih pun macam nih, pilih lah sapa pun akan tetap dapat pemimpin yg macam tuh jugak. cuma versi dan rupa jer yg lain.

bayangkan jika sekalian rakyat nih mmg dah ikut sunnah, terpacaklah kelab malam gah macammana pun, tetap akan kosong. bukan hanya tak masuk malah yg nak kerja pun tak ada. macammana kelab malam nih nak berniaga kalau takder org. lama2 dia tutup jugak. kalau rakyat tak ikut sunnah, mmg dia bangkang bila nak buat sebab bila dah ada dia tak mampu nak menolak godaan untuk turut sama bergabung. paling tidak tak mampu menahan diri dari mengumpat dan mencela.

ini yg kita kena fokus. pemimpin tuh kita nak dekat pun tak boleh, nak tegur macammana? kita pilihlah pemimpin2 yg boleh tegur pemimpin. selain dari itu bukan kerja kita dah. kerja kita ialah memperkasakan akar umbi. kerajaan tak buat aktiviti Islam, kita pakat2 laa sama2 anjur majlis2 ilmu. kita lah yg kena kenalkan dan glamourkan semula kaedah2 sunnah. ini kerja kita.

kalau kita nak jadikan negara Malaysia nih negara Islam yg bukan sekadar agama rasmi, kita lah yg kena menggulai dan mengolah untuk mempersiapkan rakyatnya. Tuhan firman Dia tidak akan ubah nasib sesuatu kaum, jika kaum itu tidak mahu mengubahnya. Tuhan kata kaum yg kena berubah, kerna bila kaum berubah maka pemimpinnya pun berubah. kalau kita dapat pemimpin soleh tapi diri kita tak soleh, kita akan tetap diposisi pembangkang. terlalu keraslah. takda tolak-ansurlah. ini dah berlaku dalam banyak revolusi Islam.

mari kita sama2 realisasikan ini. tegurlah pemimpin namun jangan buang masa banyak sangat sebab tak banyak yg boleh kita buat, malah lebih banyak manfaat jika kita fokuskan pada khalayak ramai. pemimpin itu hanya melayani. biar dia buat selama dia sanggup. kita didik dan tegur seramai mana yg kita boleh dlm masyarakat. Insya-Allah. pendapat aku laa.. ;)

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008