half full or half empty?



"half full or half empty?"

dicelah2 kedinginan hujan lebat aku disodorkan sebuah gelas berisi air dengan sebuah persoalan klasik. dan jawapan klasiknya ialah tentang bagaimana cara kita melihat sesuatu. adakah kita melihat bahagian kosong yg perlu diisi atau melihat bahagian penuh yg perlu dimanfaatkan. bagi aku takda jawapan yg salah, hanya persepsi.

"it is full!" sahut seorg sahabat.

semua mata melirik ke arahnya dgn pandangan yg memohon penjelasan lanjut. sebuah jawapan dgn cara pandang yg agak berbeza dari biasa, menuntut tafsiran baru dan menyebabkan neuron2 otak perlu beradaptasi dgn logikal baru. sementara itu hanya wujud kondisi 'bingung', yg bermakna otak dlm kondisi 'memproses' pengetahuan baru.

"setiap ruang akan sentiasa terisi. tak pernah kosong. sepertinya tenaga tidak berkurang melainkan berubah 'bentuk'," dia memulakan siri penjelasan dari sudut pandangnya yg hampir sentiasa radikal.

ada logika dlm kata2nya. separuh penuh itu penuh dgn apa? dan separuh kosong itu kosong dari apa? jika konteks kita mengarah pada air, sungguh separuh penuh dari air dan separuh kosong dari air. namun bukankah yg separuh kosong itu berisi udara dan separuh penuh itu berisi air, maka kedua2 bahagian itu sememangnya penuh.

malah sambungnya, jika kita mengatakan separuh kosong itu kosong dari air, maka kita juga boleh menganggap separuh penuh itu juga kosong dari udara. andaikan kita berada di dalam air dan menggelepar mencari nafas, bukankah yg kita lihat dlm gelas itu separuh berisi udara dan separuh lagi kosong hanya terisi dari air yg tak dapat kita manfaatkan ketika itu.

arakian berlanjutanlah diskusi memanas mengganti isi dingin oleh hujan lebat. begitu jugalah dalam kita memandang hidup kita sendiri. kosong itu bukanlah bererti kosong dalam ertikata sebenar, kerana ruang kosong itu hanyalah terisi dgn perkara2 yg tidak dapat kita manfaatkan.

'setengah penuh' memahukan diri kita untuk melihat pada apa yg kita ada untuk dimanfaatkan dan berusaha mengisi 'setengah kosong'. dan 'setengah kosong' memaksakan diri kita melihat akan kekurangan dlm diri. 'penuh' memberi erti kita mempunyai potensi dalam kedua2 bahagian.

"dulu kita kata nomor 0 itu kosong, kita percaya sehingga kita mencipta kata sifar yg bermaksud benar2 kosong. adakah sifar itu benar2 kosong atau hanya kerna kita tidak tahu apa isinya maka kita kata sifar itulah kosong yg sebenar?"

tak lama dulu aku mengalami kesukaran utk fokus dan tidak mampu membebaskan diri aku dari berbagai suara dlm fikiran aku sehingga aku diajarkan bahawa mengosongkan fikiran itu bukan bermakna tidak berfikir apa2. malah ia membawa maksud tidak bereaksi pada apa yg ada dlm fikiran. hanya mengikuti sahaja apa yg ada dlm fikiran sehingga merasa tenang.

dlm kondisi menutup mata, jika terlihat gambaran maka pasrahkan gambaran itu seolah menonton wayang, fokus pada satu imej hingga ia selesai. jika terdengar sesuatu maka pasrahkan suara itu, jgn dijawab, hanya biarkan sehingga ia menghabiskan ayatnya. fokus pada bunyi nafas sendiri. intinya, minda kita tak pernah kosong, hanya saja kita sering mengabaikannya.

80% tubuh kita dikendalikan oleh minda bawah sedar. bermakna hanya 20% yg boleh kita kawal, atau dlm kata lain 'penuh'. sepertinya org putus cinta yg merasakan jiwanya kosong, adakah benar2 kosong atau kerna memorinya hanya penuh dgn nostalgia lama yg kini sudah tidak bermanfaat pada dirinya? istilah lain ialah sunyi dan sepi. bukankah damai itu juga sunyi dan aman itu sepi? apa konteks kita dlm menjenamakan istilah kita?

"live life to the fullest."

adakah bermakna kita harus mengisi hidup kita dgn perkara2 yg boleh kita nikmati? atau mungkinkah ia bermakna kita harus menikmati setiap perkara dlm hidup kita termasuklah yg ruang yg kita selama ini kita rasa kosong? ke arah manakah kita menjejerkan diskusi sebegini?

"syukur! itulah intinya," jawapan pendek sahabatku seraya menghirup kopi lampung yg masih berasap.

setiap manusia mempunyai potensi penuh dlm dirinya. hanya persoalan adakah dia mampu melihatnya sebagai potensi atau mengabaikannya sebagai sesuatu yg tidak bermanfaat padanya. buruk dan baik itu dari Tuhan. hanya kita meihat keburukan itu sebagai suatu sifat yg tidak mungkin diasosiasikan dgn sifat Tuhan, maka kita kata yg baik itu dari Tuhan dan yg buruk itu dari diri kita sendiri. adakah buruk pada pandangan kita itu benar2 suatu keburukan? mungkin saja yg kita anggap buruk itu adakah suatu kebaikan yg sebenar buat kita.

persepsi kita bergantung pada konteks kita. apa yg kita mahukan bukan selalunya apa yg kita perlukan. hanya cara bagaimana kita mengisi bahagian hidup yg kita anggap kosong.

"the glass is never empty."

rasanya aku perlukan secawan kopi lagi.

About this entry

  1. See what my mood is, kadang2 nampak half full, kadang2 nampak half empty. Which also means I may have little regard for 'udara'. Also, kalau I'm in a giving mood, I'd like to think I have somthing to give - half full. Kalau I'm in a taking mood or feel I need to learn stuff, I feel the half empty feeling :) - perception!!

  2. u got it rite sis! its only our perception. map is not the territory.

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008