buang tabiat?




"tabiat itu adalah kelakuan masa lalu."

serta merta aku teringat kata2 yg biasa aku dengar suatu waktu dahulu bila seseorang datang kepadaku dan bertanya bagaimana mahu mengubah tabiat dan kebiasaan buruknya. secara mudahnya, kebiasaan yg kita lakukan sekarang adalah hasil dari kelakuan kita yang telah berulang2 kita lakukan di masa lalu kita. bolehkah kita mengubahnya sekarang?

ada pendapat mengatakan jika tabiat itu dimulai sebulan yg lalu maka ia juga perlukan sebulan utk meninggalkannya. bagaimana pula jika setahun atau sepuluh tahun dulu? kecuali jika kita mampu memprogram ulang minda kita. dan ada satu pendapat menarik yg aku nak kongsi.

"membuat tabiat baru adalah lebih mudah daripada membuang tabiat lama."

masa aku selalu kerja malam, aku akan ada tabiat susah nak bangun pagi. walaupun malam tuh aku tak kerja dan tidur awal. bila anak aku mula sekolah dan aku kena hantar diorg pagi2, aku dapat tabiat baru, bangun pagi. budak tak sekolah pun aku bangun pagi. lepas subuh dah tak boleh nak tidur lagi.

dan aku ada satu lg tabiat yg aku tak suka, rasa nak makan waktu tengah malam. aku boleh pastikan peti ais dan laci makanan kosong, tapi aku akan mula simpan makanan semula selepas dua tiga hari. sungguh tidak kuat godaan aku ini ;) kemudian aku ganti dgn tabiat baru, minum kopi. [hold your thought! aku ganti dgn kopi sbb minum air kosong dan buah2an tak melegakan rasa kat tekak walaupun mengembungkan perut ;)] ianya berkesan tapi aku ada masalah dgn kopi sblm tidur pulak.. hehe.

"tabiat baru mampu mendominasi tabiat lama."

fikirkan begini.. terus melakukan tabiat kita sekarang bermakna kita mundur ke belakang hidup di masa lalu kita. bayangkan beberapa bulan atau tahun ke depan, kita mahu jadi kita yg bagaimana? bagaimana agaknya keadaan kita di masa depan? bagaimana agaknya karisma dan kebiasaan kita?

kalau takleh nak bayangkan diri sendiri, cari idola.. org macammana yg kita nak jadi esok, minggu depan, bulan depan, tahun depan, lima tahun lagi? kaji apa kebiasaan yg idola kita tuh lakukan sampai dia boleh jadi seperti diri dia yg kita idolakan itu.. tanam dalam hati bahawa jika kita nak jadi macam dia maknanya kita juga kena ada kebiasaan macam dia.. dan lakukan.. mula ciptakan diri kita yg baru dengan serta-merta..

"org melayu kata kalau buang tabiat maknanya dah dekat nak meninggal"

jangan fikirkan apa tabiat buruk yg kita nak tinggal atau buang. biarkan jer. yg penting kita kena fikirkan tabiat baru yg kita nak mulakan. setiap hari kita buat. mula2 sekejap2, kalau terhenti pun bila ingat buat balik. jgn fokus pada tabiat lama tetapi tekankan tabiat baru.

dalam mencipta tabiat baru, kita kena berterusan hingga kita mampu melakukannya tanpa perlu memikirkannya lagi. selagi belum jadi tabiat, cabar, pujuk, marah, takutkan, buat jadual utk diri kita sehingga ianya terprogram dgn mantap. matlamat kita nak jadikan diri kita lebih baik. dan lakukan terus dan terus lakukan dan lakukan terus...

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008