antara talak dan poligami


aku terbaca suatu kisah ttg talak dan poligami.. aku ringkaskan sependek mungkin supaya mudah difahami..

adapun bila lelaki bertemu wanitanya, maka kasih menguntum dan cinta berbunga.. kasih dan cinta ini memberi kekuatan pada lelaki menjadi penawar terhadap racun kehidupannya.. inilah yang membawa ke gerbang pernikahan..

bila penawar menjadi tawar, atas musabab yang tertentu dalam sebuah rumahtangga, racun kembali menyiksa hidup lelaki.. lampu kasih bertambah malap dan dunianya semakin gelap.. kegagalan suami isteri mengesan racun tersebut menyebabkan ia merebak dalam rumahtangga.. pada peringkat ini setiap perbuatan isteri menyakitkan hati.. masakan tidak sedap, teguran memedihkan telinga, senda gurau membosankan.. inilah peringkat dimana perceraian mulai menguasai mangsanya.. bukan berlaku dalam suatu waktu yang singkat.. lelaki yang menceraikan isterinya biasanya memberi alasan bahawa isteri 'membakar' hidupnya..

secara kebiasaan apabila lelaki mahu berpoligami dia akan memilih satu antara empat berikut:
(1) menceraikan isteri yang ada dan menikahi wanita lain
(2) menikahi wanita lain secara diam2 dan menyimpan rahsia itu sehingga mati
(3) menikahi wanita lain secara diam2 dan memberitahu isterinya selepas bernikah
(4) memberitahu isterinya dan menikah dengan wanita lain

diceritakan dalam kisah tersebut, maka si suami mengambil pendekatan menikah lagi secara senyap2.. maka hilanglah seminggu si suami tersebut.. dan selepas seminggu dia pulang ke rumah isteri pertamanya..

kalau seminggu yang lalu si suami pulang dengan muka muram, lesu dan marah2.. kali ini dia pulang dengan muka berseri2, manis dan cergas.. si isteri memaki suami, suami hanya senyum.. isteri memukul dan menarik rambut, suami ketawa terkekeh2.. sambil ketawa suami meminta isterinya memasak makanan yang sedap2 yang disukainya..

kemana hilangnya makanan isteri yang tidak sedap? teguran yang memedihkan telinga? senda gurau yang membosankan? dan segala macam yang menyakitkan hati? sekarang apa sahaja yang dilakukannya isterinya menjadi hiburan seperti melihat telatah anak kecil walaupun anak kecil itu memijak kepalanya..

racun di hati suami sudah tawar, ditawarkan oleh madu.. Istilah madu amat tepat digunakan kerana ia boleh menjadi penawar yang mujarab jika semua pihak dapat melihat kemujarabannnya. Bermadu menjadi penawar yang mujarab bagi rumah tangga yang keracunan pada tahap yang parah. Ia telah banyak menyelamatkan rumah tangga daripada runtuh.

Sebab itulah agama mengizinkan lelaki berkahwin lebih dari satu kerana yang meletakkan hukum mengetahui diri manusia yang diciptakan-Nya. Tetapi hukum Yang Empunya hukum ini sering disanggah oleh perempuan degil dan lelaki dayus. Akibatnya berlakulah perceraian yang walaupun tidak diharamkan tetapi sangat dibenci.

kebenaran poligami ini membuatkan suami menyedari bahawa kesilapannya dalam menganggap bahawa kasihnya terhadap isteri pertama sudah mati, sedang bila disuntik kembali dengan madu, maka timbullah kembali kewarasannya..

suami dapat melihat kembali kemuliaan dan kelebihan isteri pertamanya yang telah bertahun2 mengharungi lautan kehidupan yang bergelombang bersama-samanya. Kelebihan dan kemuliaan isteri pertama inilah yang menyebabkan lelaki tidak terdaya atau menggunakan dengan sewenang-wenangnya hak mentalak dan berpoligami yang ada padanya.

kedua2 isteri merupakan suis dalam menyalakan lampu kasih suami. isteri yang pertama yang menjaga suis tersebut. Apabila cahaya lampu itu menjadi malap maka bersinar pula isteri kedua, bintang malam di ufuk langit yang menunjukkan arah kepada musafir di padang pasir yang meredah kegelapan malam bersuluhkan obor di tangan.

isteri pertama adalah obor yang menerangi perjalanan dan isteri kedua adalah bintang yang memandu arah perjalanan. Orang yang membuang obor di tangan kerana bintang malam sudah bersinar akan dapat terus berjalan menuju matlamatnya tetapi tidak ada cahaya yang menerangi jalanan yang dilaluinya. Akibatnya dia terpijak ranjau dan duri, tersepak batu dan tunggul kayu dan tidak dapat melihat haiwan ganas yang berkeliaran bersama kegelapan malam.

Orang yang telah masuk kepada pengembaraan di padang pasir, enggan berpandu kepada bintang malam, sebaliknya hanya menumpang cahaya obor di tangan, dia akan sesat di tengah-tengah padang pasir, tidak tahu jalan keluar. Akhirnya dia akan keletihan, rebah tersungkur bersama-sama obornya.

itu adalah perumpaan lelaki yang panjang fikirannya. Ada juga lelaki yang singkat fikirannya.

contohnya suami mengalami keracunan rumah tangga juga. Dia mengambil jalan mudah. Jika isteri tidak boleh memberikan kebahagiaan buat apa disimpan. dia mentalakkan isterinya. Terlepaslah dia daripada penyakit yang menekan jiwanya. Bila si pembawa penyakit (janda) tidak bersama-samanya maka penyakit yang menekan jiwanya juga tidak ada.

Bila jiwanya tidak lagi tertekan datanglah fikirannya yang waras. Dalam kewarasan itu dia terkenangkan kemesraan, kebaikan, kelebihan dan kemuliaan jandanya. Timbul perasaan menyesal dalam jiwanya. Lalu dia rujuk semula kepada bekas isterinya. Pasangan itu kembali bercantum dengan keadaan tidak menyedari penyakit keracunan yang memusnahkan rumah tangga mereka dahulu.

Tidak berapa lama kemudian racun itu kembali mengeluarkan bisanya. Mereka bercerai lagi. Kemudian datang pula perasaan menyesal lalu mereka rujuk semula. Setelah tiga kali bercerai agama tidak mengizinkan mereka bercantum semula kecuali si janda itu berkahwin lain dan suaminya menceraikannya.

Lelaki yang menceraikan isterinya sampai tiga kali dianggap oleh agama sebagai lelaki berpenyakit pada tahap tinggi. Dia perlu diberi kejutan untuk mengubati penyakitnya. Bila jandanya berkahwin lain dan boleh hidup bahagia dengan suami baharunya si lelaki itu akan berfikir panjang tentang dirinya dan mengambil tindakan memperbaikinya.

begitulah pengkisahan yang aku pelajari.. moga dapat memberi kefahaman dan kebaikan dalam diri kita semua.. insya-Allah..
Read On 0 ulasan

alasan poligami: hubungan lelaki dan perempuan

secara umum zaman nih tak ramai yang boleh tahan celah kelangkang hanya dengan puasa.. kalo kita tahan sampai ibadah jadi tak tentu arah pun tak guna.. halal itu untuk menundukkan nafsu, dan haram itu untuk menakutinya.. maka berkahwinlah jika itu akan menjadikan kita lebih tenang dalam beribadah.. dan kahwinilah perempuan2 yang baik dikalangan kamu..

gojira wrote:
Cam laki yang ingin nak kawin lebih dari satu, tapi yang satu pun tak termampu nak sara cam ne?

emm.. rezeki tuh Tuhan beri.. adakah sebab takut pada janji Tuhan (tentang rezeki) kita sanggup biar nafsu ganggu hati kita.. jadi bab mampu dari segi rezeki nih tak relevan.. ini hanya alasan manusia.. adakah kerna tak mampu kita tak kahwin2?

bila citer bab rezeki, bukan masalah mampu atau tidak suami bagi, tapi mampu atau tidak isteri terima.. isteri2 Nabi saw sendiri dulu sendiri sering berlapar.. adakah makna Nabi saw tak mampu? ada sahabat pernah berkata, hatinya tenang bila keluarganya mengadu kelaparan.. cuba dalami maksud cerita tuh.. hidup bukan untuk makan kenyang, rumah besar, baju cantik dan melancong ke luar negeri.. kalo nak citer psal rezeki, para isteri yg patut jawab bab rezeki nih bukan suami..

azlalchedin wrote:
depa lebih suka laki depa makan nasi haram ........ dari makan nasi madu ......

ini permasalahan sosial yang berlaku.. kalo suami jahat mmg lebih mudah tak kawin, tak perlu bertanggungjawab.. kalo suami nak kawin maknanya dia nak buat benda baik.. dia nak bertanggungjawab..

pogolix wrote:
saya pernah dengar di suatu negara.. saya tak ingat di mana, mungkin salah satu negara afrika.. yang mana, kebanggaan orang di sana adalah poligami.. jika mereka berjumpa sesama mereka, apa yang mereka tanya adalah bilangan isteri.. si isteri pula bertanyakan bilangan madu.. masyaAllah..

zaman para sahabat pun macam tuh.. malah hingga sekarang, mengikut pengkisahan sahabat aku yg lama dok tanah arab, dia pernah tanya pak arab camna isteri2 diorg boleh aman.. gie mall pun sama2 satu keter.. pak arab tuh kata, kat arab nih, bila suami kata nak kawin, isteri akan cadangkan, biasanya isteri akan pilihkan dari kalangan kawan2 dia so diorg boleh berkawan dengan lebih rapat dengan ikatan kekeluargaan..

abede wrote:
Pompuan ni sebenarnya depa ni tak nampak kebaikan dari proses poligami dlm islam ni ..itu jerrr..depa tak tahu betapa besarnya pahala dan juga kesenangan yang dijanjikan Allah pada isteri-isteri poligamini ni...maklum la tak nampak? yang nampak dengan mata kasar cuma pahit, pedih, susah dan segala macam yang tak best saja...hmmm

ada banyak sebab, antaranya:

1) mmg susah nak cari pompuan baik yg sanggup berkorban demi kebahgiaan suami tanpa memikirkan diri mereka sendiri.. banyak pompuan takut dia dilupakan bila suami kawin lain.. susah nak cari seperti Saudah ra.

2) salah para lelaki yang mengeksploitasi poligami, memberi cermin buruk pada keindahannya.. ini sama juga seperti pompuan bertudung tapi gie beromen kat taman bunga.. kegagalan untuk mengendalikan diri.. padahnya memburukkan nama Islam..

3) mmg fitrah pompuan yang 'bengkok'.. tak mahu berkongsi, hanya mahu suami untuk dirinya saja.. cemburu yang berlebihan hingga sampai ke tahap suami nak berziarah ke kawan2 pun tak beri.. sentiasa buruk sangka terhadap suami.. hati yang sering berbayang2..

4) keadaan persekitaran dalam zaman yang menakutkan perempuan.. media2 yang mengeksploitasi sensasi dan berusaha memburukkan.. usaha emansipasi yang menjadikan women supreme..

5) ketakutan dalam diri perempuan.. ketakutan yang berlebihan hingga tidak bertiangkan paksi Islam.. takut kehilangan kasih sayang manusia bernama suami.. takut kehilangan kesenangan.. takut diabaikan.. takut untuk hidup sendiri, walaupun mati itu sendiri..

Syasha wrote:
dulu nabi berpoligami sebab dia berniat baik..bukan sebab saja gatal nak 'makan nasi' atau atas sebab2 gatal yg lain. so awak ni nak berpoligami atas sebab2 seperti yang nabi buat ker? haa baik awak check tengok lam hati awak tu ikhlas ker atau saja2 nak nyusahkan diri & isteri pertama awak? kang dosa kering jek dapat ..

ini adalah hasutan syaitan.. setiap sunnah Nabi saw terkandung kebaikan.. asalkan istiqamah.. kita tidak dianjurkan untuk melihat ikhlas orang lain bahkan melihat ikhlas dalam diri kita sendiri.. bagaimana kita boleh bertanya tentang ikhlas orang bilamana kita sendiri tak ikhlas? waima dosa itu bukanlah urusan kita untuk mengukurnya..

chakciboo wrote:
masalahnya, nak mohon kebenaran berpoligami ni nak kena beri alasan sebab nak berpoligami... yg ni yg payah orang nak bagi... agak2nya apakah alasan yg pling logik sekali yg boleh dikemukakan di hadapan hakim ... boleh kengkawan tulung beri buah fikiran dan lontarkan idea sedikit...

sesungguhnya sama lah alasan sebagaimana alasan perkahwinan yang pertama.. bernikahlah kerana Allah..

abede wrote:
Lebih kurang ginilah, aku nampak ramai kaum perempuan punya tindakan, perbuatan dan juga pendapat banyak dipengaruhi oleh emosi bukan berlandaskan kebenaran yang hakiki..nak eleborate panjang aku tak reti cuma keywordnya adalah emosi. Kekadang sesuatu yang benar pun akan jadi salah...yang salah pun boleh nampak cam betul jer hanya kerana pengaruh emosi..

adalah kewajiban org lelaki untuk menasihati org perempuan.. perempuan itu dijadikan dari tulang yang paling atas, yg paling bengkok, jika kita lelaki cuba meluruskan dengan serentak nescaya dia akan patah, dan jika kita biarkan dia akan semakin bengkok.. sebab itu wajib kita menasihati org perempuan dengan sebaik2 perkataan.. lelaki itu akal, perempuan itu perasaan..

sekafu wrote:
nasihat org tua-tua, sedapnya hanya 10 ker 15 minit tapi masalahnya sepanjang hayat.

begitulah kita manusia, sering mengejar dan dihanyutkan oleh kenikmatan sesaat di dunia.. sedangkan kita tahu syurga itu nikmat yang kekal.. astaghfirullah..

mizana wrote:
cuma nak tanya satu soklan jerlah...
kenapa ramai no lelaki nak berpoligami dgn alasan nafsu terlalu kuat?
apakah x cukup dgn isteri di rumah?
atau saja butakan mata walau isteri cantik sebab dah terjatuh hati dgn perempuan di luar? yg ptg nak rasa perempuan tu pulak..

tak cukup kah satu? tak blehkah dilempiaskan nafsu pada isteri pertama saja? bolehkah digunakan alasan nafsu sgt kuat utk beristeri lain sedangkan ada isteri yg menunggu di rumah?


persoalan cukup adalah persoalan hati.. pada banyak itu rahmah dan pada sedikit itu berkah.. sebagaimana persoalan hak dan tanggungjawab.. ramai dari kita berkisah2 tentang hak sedang kita lupa tanggungjawab.. sedang kita sendiri terlalu cintakan dunia.. biarlah dunia dalam genggaman tangan dan tidak meninggalkan bekas dalam hati kita.. sepertinya urusan rezeki begitu juga urusan jodoh.. semuanya ketentuan Tuhan.. moga menjadi pengajaran buat kita..

dalam urusan rezeki kita diperbolehkan mengumpul harta bilamana harta tidak berbekas dalam hati kita.. bermaksud jika harta boleh membuat kita lebih tenang dalam urusan menghadap-Nya.. hanya saja miskin tetaplah satu keutamaan.. kerna harta datang dengan tanggungjawab.. sebegitu juga dengan urusan berbini banyak.. bilamana ia mendatangkan ketenangan dalam ibadah, sedang keutamaan adalah berbini satu.. renungkan perbandingan ini..

kecewa wrote:
fuuuh .. org lain pong makang jugak tapi ingat lagi guruh ker hujan ker .. ni tidak asyik2 nak tut tutt jer, lepas tut tutt terus jer kruuuh kruuh .. hei apsal la cam tu .. tu la Nafsu besar tapi kederat nya hempeh

org pompuan la ni bukannya heran laki nak kawing lain tapi dgn syarat la .. mesti mampu .. maid satu .. kete satu .. rumah satu .. serba satula .. fuuh jarang sangat yg dapat bagi tuuu .. nak hisap rokok pun mintak duit bini .. angan2 nak kawin lebih .. fuuuuuh


sesungguhnya dijadikan sebahagian dari kalangan kita itu sebagai pengajaran kepada yang sebahagian lagi.. maka ambillah kebaikan dari kalangan kita sebagai petunjuk dan keburukan dalam kalangan kita sebagai nasihat..

Suzie1 wrote:
Kesimpulannya, orang yang berpengetahuan dan tahu apa hukumannya bila diakhirat sekiranya berlaku ketidakadilan, pengabaian dan sebagainya, rata-ratanya memilih untuk beristeri satu sahaja dan masa yang selebihnya diperuntukkan untuk beribadat.

Nasihat saya cuba bahagiakan apa yang ada, menolong isteri dirumah, bantu anak2 dengan kerja sekolah, nasihat, bimbingan sembahyang, ajar mengaji dan sebagainya. Dengan semua aktiviti kita sebenarnya sangat kesuntukan masa. Fikirlah pasal anak2, sekarang pun kita sebuk bekerja dan cuma bertemu anak2 pada waktu malam, gunakanlah masa yg sedikit untuk bermesra dengan anak2. Nafsu kalau dilayan tak akan padam sampai bila2 pun.

pernah aku sebut bahawa jika manusia ini paham akan makna poligami yang sebenar, maka setiap isteri akan meminta suami utk berkahwin lagi sedangkan suami akan tetap dengan satu isterinya.. kerna jika tidak akan sebab Nabi saw menganjurkan untuk berkahwin, maka tiadalah org lelaki berkehendakkan kepada perkahwinan..

akan Allah menjadikan manusia dengan akal dan nafsu agar kita mempunyai kehendak dan kemahuan, sebagai tanda kebergantungan kepada-Nya.. supaya kita menginsafi akan maksud terdesak dan meminta kepada-Nya.. sedang berdoa memohon kepada-Nya bukanlah dalam dasar mengatur hidup kita sebaliknya untuk menginsafi akan kebergantungan kita kepada-Nya..

Suzie1 wrote:
Bayang kan pendapatan bulanan dia beraper? Ada berani?

sekali lagi nak jelaskan.. maka kemampuan poligami itu bukan didasarkan kepada harta.. lebih kepada urusan hati.. ini yang jadi kekalutan..

contoh kita lihat dizaman ini dimana susahnya isteri redha dengan kemampuan suami.. seberapa banyak yang sanggup syukur jika suami hanya boleh mengadakan makanan sekali sahaja dalam sehari, beberapa pakaian sahaja dalam setahun, kelengkapan rumah apa adanya, etc.. seramai mana isteri yang ikhlas bila suami menginfaqkan hartanya ke jalan agama, hingga tiada yang tersisa buat keluarganya.. sabarkah isteri jika ditinggalkan suami berbulan2, menguruskan rumah dan anak2 sendiri, sedang suami keluar untuk urusan agama..

sungguh benarlah "payung emas" itu hanya utk yg qualified sahaja.. hanya untuk yang tulus tanpa batas terhadap suaminya, regardless suami kawin lagi atau tidak.. wallahualam..

Joedett wrote:
Saya rasa ini bukan isu hukum berpoligami.Yang menjadi isu saya rasa adalah bagaimana melaksanakan poligami itu sendiri.
...cut...
Malah sahabat2 utama yg 4 sendiri tidak berpoligami.Jadi maksudnya di sini poligami adalah dr hal tanggungjawab dan kepimpinan;bukan cuma nafsu dan keinginan syahwat semata2.
...cut...
Berikan nama baik pada poligami.Dgn cara itu lama kelamaan masyarakat kita tidak lagi memandang serong terhadap pengamal poligami.
...cut...


maaf potong2.. takut panjang sangat sebab komen pun dah panjang

maka benarlah kata sahabat kita nih.. akan rumahtangga itu adalah persoalan tanggungjawab dan kepimpinan.. kekuatan sesuatu ummah bergantung kepada kekuatan lelakinya.. melihat akan kekalutan org lelaki sekarang terhadap poligami, itu adalah satu cermin tentang bagaimana kalutnya keadaan hati org2 lelaki di zaman kita ini.. bilamana mahu membuat keputusan itu sendiri mereka diduga oleh orang2 perempuan dan mengalah mereka terhadap halal dan beralihnya perhatian kepada haram..

serongnya pandangan para musyrikin terhadap Islam pada zaman ini menunjukkan kelemahan para muslimin dalam mempertahankan keindahan Islam.. tentang bagaimana kita dengan mudah bersyukur menjadi seorg muslim dan tidak teruja menjadi seorang mukmin yang sejati.. bagaimana mungkin kita menghadapi kaum kafirin jika dalam urusan domestik sendiri kita tidak dapat bertegas..

Qyrana_Biru wrote:
tu la yg QB katakan nak menjadi superhero untuk melenturkan 4 tulang rusuk yang bengkok bukannya mudah..
kene ada banyak ilmu 'membentuk' dengan KEKUATAN dan KESABARAN...

lelaki itu akal dan perempuan itu perasaan.. lelaki tanpa perempuan umpama akal tanpa perasaan.. akal digunakan untuk menundukkan perasaan, sedang perasaan itu menuntun akal.. ini yang harus difahami.. sebagaimana suami itu cermin akal dalam rumahtangga, isteri adalah cermin perasaannya.. wallahualam..

joedett wrote:
Yang penting kita tahu apa tujuan dan oblektif kita berpoligami.Adakah krn isteri tidak mampu penuhi tuntutan batin;atau ingin membantu balu yg kematian suami yg anaknya ramai yg perlukan pembelaan;atau sekadar jatuh cinta lagi dgn anak dara di tempat kerja;dan seterusnya.Walau apapun sebab dan tujuan berpoligami haruslah memenuhi syarat2 spt yg tlh dinyatakan di post sbl ini.Poligami itu kan tujuan asalnya sbg jalan penyelesaian bukan penambah masalah.

sekali lagi benarlah saudaraku.. dalam setiap perbuatan dan ibadah kita perlu kita pahami tujuannya.. waima solat sendiri pun kita kena tahu kenapa dan mengapa kita mendirikannya, bukan semata kerna suruhan.. ada hikmah yg perlu kita gali dan ada rahmat yang perlu kita kecapi..

merenung dan berfikir itu riadah akal.. isteri dan anak2 adalah penenang hati lelaki.. Islam itu menguraikan setiap kekusutan..

abede wrote:
Nafsu lelaki adalah keperluan manakala nafsu perempuan adalah kehendak.
Perempuan kalau cuti melakukan sex utk jangkawaktu yang panjang tidak akan ada apa-apa effect tapi jika lelaki yang mempunyai keinginan sex yang normal jika tak dapat melakukan sex utk jangkawaktu yang panjang kesannya amat teruk..dan boleh merosakkan otak dan pertimbangan kewarasan berfikir..Ini adalah normal.


ini quote besar makna nih.. :D
secara fitrahnya begitulah.. kerna itu berkahwin nih lebih besar ibadah dari berpuasa.. tapi puasalah yang utama.. hidup kita bukanlah semata urusan nafsu, tapi menundukkan nafsu adalah keutamaannya.. jadi berserabut pulak ayat aku..

sekafu wrote:
Apapun TEPUK DADA TANYA SELERA.

betul kata yang dipertua sekafu.. tepuk dada tanya selera.. tanya nafsu.. jangan tanya nafsu lawamah saja.. tanya semua sekali.. ada org muda sekarang kata tanya iman.. bolehlah tanya iman.. sebab ini semua adalah urusan hati.. yang bertanya tuh akal.. akal mmg bertanya pada hati.. kalo hati tak tentu arah, akal pun berserabut.. wallahualam..

Syasha wrote:
p/s: mesej ni utk YANG - kalo u cakap nak kawen lagi, i sepak b*nt*t u

jangan sepak.. derhaka tuh.. kalo yang cakap nak kawin lagi, sokong dia, nescaya dia jadi lebih mengerti mengapa dia tak perlu kawin lagi.. dia bercakap tuh umpama akal bertanya hati.. hati kena tenang, kalo hati tak tenang bagaimana hati nak menuntun akal.. wallahualam..

Qyrana_Biru wrote:
sebab tu bukan mudah nak cari lelaki yg boleh mengukir emosi wanita dalam acuan kasih dan sayang yang hakiki...

kerna itu pahamilah saudariku bahawa lelaki tak dapat melakukannya tanpa disemai dan dibelai dengan kasih sayang seorang perempuan.. tenang seorang lelaki terletak pada perempuannya.. tenangkanlah hati suamimu nescaya tertunduklah nafsunya dan tertuntunlah akalnya.. insya-Allah
Read On 0 ulasan

tempat wanita dan nilai kemajuan..


kaloi82 wrote:
n kalo kate susah2, jgn keje, mana laa kita nk maju, ada sijil tinggi2, wat pekasam kat umah...

aku paham kita nih hidup di zaman keliru, dimana konsep maju nih dah bercelaru.. majukah kita dengan bekerja dan bergaji tinggi? majukah kita dengan baju mahal, rumah besar, makan kenyang dan harta bertimbun? majukah kita sedang jiran kita ada yang dalam kesusahan? jiran itu ukurannya 60 keluarga keliling kita.. kalau itu ukuran maju maka tanggalkanlah iman dan kejarlah 'kemajuan'..

baca sirah bukan sekadar sirah Nabi saw sahaja.. baca juga sejarah tamadun Islam.. akan makna maju bukanlah kerna kekayaan sebaliknya dengan ketinggian ilmu..

maka akan belajar tinggi2 bukanlah untuk mengejar dunia melainkan meraih redha Tuhan.. jangan habis universiti kita berhenti menuntut ilmu.. adapun menjadi ilmu itu bila kita dapat paham sehingga kita yakin untuk mengajarkannya.. maka menjadi pekasam itu bila kita memeramnya..

apakah tujuan asal kita belajar? supaya dapat kerja? maka sebegitukah harga ilmu yang kita tuntut bertahun2? begitukah nilai ilmu sehingga tidak dapat kita aplikasikan dalam hidup seharian kita jika kita tidak bekerja? sebagai contoh, adakah ilmu seorg doktor itu perlu buka klinik? tiadakah ilmu itu berguna dalam keluarga? begitu juga dengan jurusan ilmu yang lain.. begitu jumudkah kita tentang nilai ilmu?

tidakkah kita terbayang bagaimana hebatnya generasi Islam di masa hadapan jika mereka terdidik di sekolah dan terdidik pula di rumah oleh seorang profesional.. rugikah kita bertahun2 belajar di universiti dan hanya mendidik anak2 dan menguruskan suami di rumah? pandanglah ke depan.. masa depan anak2 kita.. masa depan ummah.. toleh ke belekang sejenak sebagai panduan.. bagaimanakah generasi huru-hara yang didepan mata kita sekarang dibentuk sebelumnya.. bukankah kegilaan emansipasi wanita sudah membuahkan hasil?

sekadar memberi pendapat.. wallahualam..

ummu_aiman quote:
tepuk dada, tanyalah IMAN..

dah tepuk dada tuh tanya sekali, dimana tempatnya perempuan? terhinakah jika perempuan terperuk di dapur sedang tenang suami itu di dalam rumahnya?

juga aku nak jelaskan bahawa tidaklah aku menidakkan keupayaan wanita.. hanya beradalah di tempat yang sewajarnya dan bertindaklah sewajarnya.. jangan terikut2 dakyah para kafirun berlumba2 memuaskan nafsu dengan kedudukan dan harta.. berlumba2 untuk saling menguasai dan menunjukkan kekuasaan.. ini dunia yang hanya sementara sifatnya.. gunakanlah dunia ini untuk meraih akhirat yang kekal.. bahagia di dunia dan bahagia di akhirat..

sungguh aku mengerti akan bagaimana kita terperangkap dalam sistem kafirun hingga tiadalah kita mampu untuk tenang sekadar hidup dalam kemiskinan.. tentang bagaimana perihnya mencukupi sekadar keperluan.. saling membantu suami dan isteri adalah tanda kasih sayang.. genggamlah dunia dalam tanganmu dan usahakanlah agar ia tidak berbekas dalam hatimu..

mengintai sejenak akan para lelaki yang semakin lemah di zaman ini kerna dimanjakan oleh wanitanya.. hingga isteri pula yang bersungguh-sungguh menafkahi keluarga sedang suami hanya mencari-cari alasan untuk bermalas-malasan melayan syahwat..

wahai para wanita, pulangkanlah tanggungjawab lelaki kembali kepada mereka agar mereka terbangun dari lena mereka.. agar mereka sedar bahawa keruntuhan ummah yang berlaku itu kerana kealpaan mereka.. perlakukanlah para lelaki sebagaimana sepatutnya..

wahai para lelaki, keluarlah dari selimutmu.. sesungguhnya malam itu sudah lama berlalu, hadapilah hari siang, laksanakanlah tanggungjawab.. didik dan nafkahilah keluargamu.. berlemah lembut dan berbuat baiklah pada keluargamu.. tegas dan cemburulah pada agamamu.. takut dan redhalah pada Tuhanmu.. rapatkan saf sahabatku sekalian dan tetapkanlah hati kita.. moga Tuhan merahmati kita semua.. amin..

Read On 0 ulasan

Sang Guru dan Pelajar: antara nilai dan adab..


dari perspektif pelajar, antara salah satu adab ialah menghargai guru.. walaupun banyak cara utk menghargai guru, salah satu yg popular di zaman ini ialah hadiahkan wang utk kebajikan sang guru menutup keperluannya.. disini salah satu berkah ilmu yang diterima.. kalo kita masih teragak2 dalam memberi hadiah pada sang guru, masih menghitung2 mintak diskaun dan sebagainya.. hilang adab, kurang berkah ilmu yg kita ambil, sebab kita kotorkan hati kita..

dari perspektif guru, antara adab ialah tidak mengharap balasan.. rezeki Tuhan yang beri, bukan manusia yg beri.. kita usaha ajarkan ilmu untuk pembangunan insan dan meninggikan agama.. disini berkah ilmu yang kita ajarkan.. pahalanya berterusan walaupun setelah kita mati, kalau sang pelajar mengamalkan apa yg kita ajar.. kalo kita ajar org tak amal pun tak guna..

bila sang guru meletak nilai pada dirinya maka dia meletakkan nilai pada ilmunya.. org bayar gaji alhamdulillah.. hanya saja pada zaman ini bukanlah org meletak nilai pada ilmu, asal mula kita letak harga untuk memudahkan sang pelajar yang tak tahu nak bagi berapa.. kita letak nilai tuh supaya tidak dibayar berlebihan.. malah kalo ada yang tak mampu pun kita akan ajar percuma saja.. kalau lebih kita guna untuk sang pelajar lain yang tak mampu.. sang guru yang patut lebih paham dalam adab nih.. sebab tuh guru ada hak nak ajar atau tidak, atas sebab yang mereka sendiri mengerti..

cuma janganlaa buat apa kerja pun kita kira duit dulu.. ini nak sebut bukan pada guru sahaja tapi pada semua bidang kerja.. malah dalam berniaga pun kita bukan semata2 sebab nak untung.. kita meniaga untuk membantu masyarakat, menyediakan khidmat utk masyarakat.. jangan cuba jual benda yang tak perlu pada masyarakat.. meniaga pun ada adab.. untung atau tidak bukan semata2 atas ikhtiar kita melainkan dengan izin Allah..

semua yang kita buat kerana Allah..
termasuklah sebab kita menulis kat sini.. insya-Allah.
Read On 0 ulasan

Ikhlas tok guru


aku tak kisah hadiah RM300 sebulan pun untuk org ajar anak aku.. seribu sebulan pun aku insya-Allah ikhlas hadiahkan untuk seorang guru yg mengajar ilmu.. konsepnya hadiah.. ikhlas.. ikhlas beri ikhlas terima..

realitinya.. kita jemput ulama datang bagi usrah, bila dia tgok dapat sikit, kurang dari RM3000, lain kali dia mengelak2 nak datang lagi..ini realiti.. ulama yang bila kena gertak kena buang kerja terus sokong walaupun benda tak betul.. kena ban dari masuk tv dah menjerit2.. kata org tak suka Islam.. masuk politik org tak sokong kata org tak sokong Islam.. ini realiti.. mana ikhlasnya?

kita pandai sebut semua bergantung niat.. nih apa niat jadi tok guru.. takyah jauh.. cuba buat kajian kat cikgu2 sekolah dah cukup.. lebih dari 2/3 mengeluh duit gaji cikgu sket.. nak naikkan nama, ajar budak2 pandai2 saja.. bila mintak buatkan tuisyen utk budak2 miskin, mengeluh kata takder masa, tapi bila budak2 kaya kata sanggup bayar, takder masalah pulak.. adab guru dah hilang..

bila buat buku, tulis meleret2 sampai org tak paham.. sebab nak bagi tebal buku, boleh jual mahal sket, untung sket.. nih apa? ulama dulu buat kajian bertahun2 bagi free jer kat org.. jgn lak kata dulu org tak pakai duit..

ini yg kita citer nih org alim.. org berilmu.. bukan org yg belajar dgn dia.. kalo yg mengajar tak ikhlas.. camna berkah ilmu? sama dgn kita keje.. kita keje pun byk sebab duit.. dapat bonus keje ikhlas.. gaji tak naik keje tak ikhlas.. buat keje tapi hati dan mulut merungut.. ada saja tak kena.. mana berkah rezki?

sama laa dgn meniaga.. tak sabar nak kaya.. tuh yg tipu2 sket.. subahat sket takpa.. tutup satu mata.. pekakkan telinga.. tebalkan muka.. nak cepat kaya jadi penyanyi.. jerit2 loncat2 atas pentas sebut nama Tuhan.. kat bawah tuh bukan main gesel2 lelaki pompuan.. bila datang bala Tuhan bagi pakat2 laa sponsor kondom free.. nih mana fungsi alim ulamanya?

bila ekonomi kita merudum.. pandai pulak pass kat pakar ekonomi.. alim ulama nih takder yg pakar ekonomi ker? takkan pandai ajar mukaddam saja? kan kerja utama dlm hidup nih cari ilmu.. nak contoh?

Ibnu Sina.. org kenal dia sebagai bapa kedoktoran.. tapi dia tulis buku psal politik (Risalah As-Siyasah).. dia buat kajian dalam bidang kimia, geografi, malah juga tentang musik, kitab al-Musiqa..

lagi? Al-Khawarizmi yang terkenal dengan Al-Jabar nya.. ilmunya juga meliputi bidang astronomi, malah merupakan ketua sekumpulan 70 ahli gegrafi yang buat peta dunia dan tulis kitab geografi (Suratal-Ard)..

belajar dan mengajar tuh wajib.. toksahlaa citer psal duit.. insya-Allah Tuhan bagi rezeki.. kalo kita dah betul2 ajar sebab kita nak org paham dan pandai.. insya-Allah Tuhan tuh Maha Adil.. siapa yang tolong Tuhan, Tuhan akan tolong dia.. itu kan janji Tuhan.. janganlaa jadi tok guru sama taraf dgn pengemis mengaji kat pasar malam.. mengaji psal nak mintak sedekah.. mmglaa kita bagi tapi apa taraf al-Quran tuh.. ikhlaslah.. jangan buat semata kerana dunia..

quote kawan aku.. rezki tuh janji Tuhan.. kita ikhtiar saja.. Tuhan bagi alhamdulilah.. Tuhan tak bagi sabar.. kalo tak sabar mana nak paham syukur.. sebab tuh kena sabar.. sebab Tuhan dah janji.. tak percaya janji Tuhan? tak percaya Tuhan ker?
Read On 0 ulasan

Melayu dan Tanah Melayu


merenung jauh ke dalam sejarah malaysia, kemasukan org melayu jauh lebih lama dan merupakan bangsa yang mewujudkan tamadun kenegaraan di tanah melayu.. sudah jauh lebih lama memakmurkan tanah melayu hingga berbagai kerajaan melayu sendiri merupakan kerajaan2 hebat yang terkenal di rantau ini.. jauh lebih lama sebelum datangnya tamadun barat dan penjajahannya.. ini faktor asas melayu dianggap bumiputera..

pada dasarnya mmg diperakui bahawa terdapat penduduk asal yang kita kenali sekarang sebagai org asli.. golongan mereka ini tinggal dalam ruang lingkup hidup mereka.. menjauhi ketamadunan.. dan bukan retorik jika kita susur semula bagaimana rapatnya hubungan org melayu dan org asli yang saling menjagai dan menghormati antara satu sama lain bak saudara seibu sebapak, cubit paha kiri, paha kanan terasa juga.. dan bagaimana org asli menjaga saudara melayunya ketika di hutan, dan org melayu pula memperkenalkan peradaban moden kepada saudara aslinya.. hubungan harmonis yang menjadikan kita sebagai bumiputera..

penjajah yang datang semulanya memperakui kehebatan org melayu di setiap bidang perekonomian mahupun pentadbiran.. org melayu telah membuktikan ketrampilan mereka dalam membina peradabab melayu mereka sendiri.. ini sangat difahami oleh para penjajah.. dan penjajah ini juga sangat memahami akan permasalahan internal org melayu.. hanya saja setiap permasalahan mereka itu tidak menjadi besar kerna hormatnya org melayu kepada sistem beraja.. laksana sistem khilafah dalam tamadun Islam.. malah sebenarnya kerajaan2 Melayu pada zaman itu sememangnya mempunyai hubungan langsung dengan khilafah Othmaniyyah yang berpusat di Turki..

sistem pecah-dan-perintah oleh penjajah sangat berkesan bukan hanya dalam menjatuhkan kerajaan melayu malah juga menghancurkan sistem tamadun melayu.. salah satu teknik yang paling berkesan semasa penjajahan british, ttg bagaimana berlakunya kemasukan besar2an etnik cina utk perlombongan dan etnik india utk perladangan.. strategi ini digunakan utk memisahkan melayu dari perekonomian.. maka melayu khusus digula2kan sebagai golongan yang menguasai pentadbiran.. ini juga hanya kerna penjajah menyedari akan fungsi sistem beraja.. sehingga mereka melakukan eksperimentasi malayan union.. bermain api padah membakar diri..

peninggalan penjajah pada zaman merdeka terlihat jelas dengan kasta melayu di bahagian pentadbiran, kasta cina di bahagian ekonomi dan kasta india di bidang perladangan.. ini sangat sinonim dengan keadaan pada abad tersebut dimana melayu sangat berminat dengan politik berikut rangsangan2 dari timur tengah.. manakala cina yang mmg teruja dengan kekayaan ketika datang ke tanah melayu menguasai bidang ekonomi dari segenap segi.. manakala india agak sedikit pasif kerna lokasi mereka yg ditempatkan di ladang2 yang jarang sekali berhubungan dengan dunia luar, maka mereka tenggelam dalam dunia mereka sendiri..

inilah sistem yang mewujudkan perkauman.. sedang di zaman kegemilangan kerajaan melayu tiada wujud akan masalah perkauman sehingga kalau kita sedar terdapat pembesar istana yang dilantik dari kaum lain.. malah di zaman itu setiap kaum menikmati kemakmuran yang wujud tanpa berlakunya jurang ekonomi dan sosial.. malah punya hubungan dan dasar luar negeri yang mantap dengan kerajaan2 yang lain.. begitulah cantiknya sistem peradaban timur..

dalam zaman pasca-merdeka ini kita merupakan satu negara yang penuh dengan peninggalan sistem caca-marba penjajah.. pengwujudan DEB merupakan salah satu natijah dari tanggal merah 13 Mei.. ini yang mewujudkan kouta melayu dalam segala bidang, guna untuk menaikkan melayu supaya berhenti berpesta dan dapat sama2 bersaing, menginsafi bahawa jika org melayu, yang masih majoriti, tidak berupaya bersaing dalam setiap bidang, maka akan terjadilah ketidakseimbangan sosial, yang bakal dengan mudah memicu satu lagi 13 Mei.. dan ekonomi hanyalah salah satu daripadanya..

apabila kita menyebut tentang hal meritoktrasi, maka jenguklah singapura sebagai contoh.. mulai daripada bagaimana mereka bermain politik, mengkhianati perjanjian, dan seterusnya sistem yang cantik di luar tapi pincang di dalamnya.. kejayaan bukan sekadar dari ukuran nilai material dan pembangunan, tetapi kemajuan itu dinilai dari masyarakatnya sendiri..

mengintai perbedaan ketara antara negara maju dan negara membangun adalah dari sikap masyarakat.. negara maju sudah melepasi permasalahan keperluan asas dan tindakan mereka mengarah kepada keselesaan hidup, sedang di negara membangun kita masih lagi memerah tenaga untuk mengisi keperluan asas.. kerna itu walaupun kita punya menara kembar teringgi di dunia.. walaupun kita sudah boleh mendaki puncak tertinggi di dunia.. walaupun kita sudah mulai pandai membuat kereta sendiri.. walaupun nanti kita sudah berupaya menumpangkan angkasawan kita ke bulan.. kita tetap saja masih negara membangun.. kerna kita belum lepas dari persoalan mengisi keperluan asas..

melihat semula dalam konteks malaysia, adakah benar kita sudah bersedia untuk mengimplikasi sistem meritrokrasi? kalau di zaman dahulu sistem ini dikenali sebagai "siapa kuat dialah kudrat".. cuma di zaman ini diinterpretasikan siapa yang punya hubungan kuat dialah yang dapat.. dan nanti dengan meritokrasi, siapa yang paling pandai dialah yang kaya.. tamadun kita berundurkah?

adakah kehebatan itu milik kita seorang? adakah kekayaan itu milik individu? apakah yang kita mahukan sebenarnya? atau adakah semata2 kita melayan nafsu dengki kita dengan bertopengkan racisme? buruk bertopeng buruk.. malah melayu sendiri yang dipertahankan dalam DEB mulai kabur matlamat..

marilah kita sama2 menilai semula akan tujuan asal DEB.. akan tujuan asal mengapa kita mahu melayu berdiri sama tinggi dengan bangsa lain.. bukan kerna kita mahu melayu menjadi lebih baik daripada bangsa lain.. bukan kerna kita mahu melayu menjajah bangsa lain.. bukan kerna kita rasa kita lebih hebat dari org lain.. bukan juga kerna kita merasa tanah ini tanah milik kita..

bukan kerna supreme melayu.. tapi kerana menginsafi bahawa kestabilan sosial, ketenangan dan kemakmuran hanya boleh dicapai jika kita dapat sama2 melakukannya.. bukan dengan cara bermalas2an.. menginsafi akan maksud melayu itu sendiri.. menginsafi akan maksud mengapa nenek moyang kita dari berbagai destinasi berkumpul di tanah yang bertuah ini dan mengaku melayu.. menginsafi bahawa kita diwasiatkan kepada tanah ini.. bukan untuk memilikinya tetapi untuk menjaganya.. warisan leluhur.. sesuai saka melayu yang diperturunkan kepada kita..
Read On 0 ulasan

Hero Merdeka II


QUOTE (aiyakaramba @ Nov 17 2006, 11:18 AM)
sedara meluahkan perasaan mual ttg UMNO hendak menjadi hero merdeka.apa yang saya pasti adalah UMNO itu sendiri membawa kekuatan melayu.adakah sedara usop mempertikaikan melayu sebagai bangsa yang memerdekakan Malaysia?


maaf saudara.. sememangnya bangsa melayu memimpin untuk memerdekakan tanah melayu.. bangsa melayu itu bukan umno.. paham tak sifir nih.. umno tuh melayu tapi melayu tak semestinya umno.. umno hanya subset melayu..

dan kalo kita perhalusi perjuangan asal umno bukan untuk kemerdekaan.. perjuangan asal umno adalah untuk menentang malayan union.. malayan union nih ditentang untuk mempertahankan hak ketuanan org melayu.. contohnya tidak mahu mengiktiraf bangsa pendatang sebagai warganegara mengikut jus soli.. bukan nak halau british..

raja2 melayu pun sokong umno nih bukan psal nak merdeka atau apa.. diorg sokong sebab lepas malayan union tetap ditubuhkan.. baru raja2 nih perasan bahawa british nih menipu.. mereka dah takder byk kuasa.. pendapatan pun dah berkurang.. dah tak bebas buat sesuka hati.. itu yg raja2 baru nak sokong umno.. perjuangan asal hanya untuk mempertahankan raja2 melayu dan menghalang pengiktirafan bangsa lain sebagai warganegara.. kemudian dari itu baru citer nak merdeka.. selepas mendapat desakan org melayu dalam setiap mesyuarat pekembar..

ini berbeza dengan kumpulan2 asal melayu seperti KMM dan PKMM.. mereka nih dari awal mmg memperjuangkan kemerdekaan.. bukan memperjuangkan bangsa.. dalam konteks citer kita nih psal bangsa ker psal merdeka?

kalo hanya psal bangsa maka mmg kena terima kasih pada umno.. tapi jangan pula lupa pada mca dan mic.. british bagi merdeka sebab penjajah nih nampak parti perikatan.. walaupun merdeka tapi tetap terpecah.. masih sesuai dgn strategi klasik mereka pecah dan perintah.. walaupun merdeka tetap juga terjajah.. kesimpulan aku.. bukan hanya melayu yang memperjuangkan kemerdekaan.. melayu memimpin, betul.. tapi yg memerdekakan tanah melayu itu adalah perpaduan semua bangsa..

nak citer jadi hero merdeka buleh.. cuma janganlah berlebihan.. macam citer hindustan.. kdg2 over sangat golek2 terperasan tak logik.. nih bila citer merdeka mulalah buka citer melayu supreme.. jangan lupa yg pegi britain merayu2 mintak merdeka tuh bukan umno tapi perikatan.. perjuangan kemerdekaan bermula lama sebelum umno wujud.. umno tukang close tender saja.. janganlah menidakkan sumbangan org lain.. kalo nak cerita kat jiran anak kita pandai, silakan.. tapi janganlah pulak citer sampai kata anak org lain tak pandai.. dahlaa mual, bertambah pulak sakit hati..

umno membawa kekuatan melayu nih kdg2 lebih kepada retorik.. darurat diisytiharkan sejak british seawal tahun 1948 hingga komunis menyerah diri dalam tahun 1960. sebab utama darurat ialah british nak menghalang gerakan2 merdeka.. bukan sekadar PKM tapi seluruh gerakan melayu yang dikategorikan sebagai radikal dan yang paling ke depan menentang jepun diharamkan.. utk memadamkan gerakan nasionalis..

maaf yaa kalo ada yg terbuat kesimpulan bahawa kekuatan umno adalah dalam mengumpulkan org2 melayu utk menyelamatkan raja2 mereka, sepertimana kekuatan yg mereka tunjukkan dalam menyelamatkan ketua2 mereka sekarang, tanpa rasional..

dan lupa nak bagitau satu lagi.. selepas british bersetuju membatalkan malayan union.. umno pernah kata hanya menyokong dan menerima kemerdekaan malaya hanya jika hak pemerintahan diberikan kepada org melayu..

dan sukalah aku nak ingatkan bahawa aku bukan bertujuan memperlekehkan umno.. umno adalah salah satu wadah politik org melayu yg mmg perlu kita pertahankan dalam konteks situasi zaman kita nih.. tapi janganlah sampai tutup mata dan tak mau terima fakta sejarah.. dan jangan pula sampai kita lupa diri ditampuk kuasa sampai takleh nak ditegur.. wallahualam..
Read On 0 ulasan

UMNO: Hero Merdeka?


1930, parti politik pertama di Malaysia, Parti Komunis Malaya (PKM) ditubuhkan.. membawa gerakan anti-imperialis - melawan penjajah british.. umno belum ada..

1937, ditubuhkan Kesatuan Melayu Muda (KMM) dipimpin oleh Ibrahim Yaacob.. gerakan ini dah melaungkan slogan MERDEKA.. umno belum ada..

1945, Mokhtaruddin Lasso dan Dr Burhanudin Helmy tubuh Persatuan Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM). dalam parti ini ada Angkatan Pemuda Insaf (API) , Angkatan Wanita Sedar ( AWAS), Baris Tani Se-Malaya (BATAS), Majlis Agama Tertinggi Se-Malaya ( MATA). ini semua nasionalis melayu yg menuntut kemerdekaan dari british. umno belum ada.. Hizbul Muslimin pun ditubuhkan pada tahun tuh.. pas pun belum ada..

1947, PUTERA-AMCJA dah membentuk Perlembagaan Rakyat, draf perlembagaan yang dibuat bersama2 dengan parti nasionalis melayu yang lain dan parti-parti bukan-melayu.. umno lebih suka ikut lord reid..

pada pemahaman aku, british bukan bagi kita merdeka dengan mudah.. dia dah cantas semua parti2 yg lawan penjajah.. jadi yg tinggal ialah parti2 yg ikut telunjuk penjajah.. itulaa yg tinggal umno, mca, mic.. parti2 awal tak memainkan isu perkauman dan keagamaan.. parti2 yang tinggal nih yg diiktiraf oleh british.. walaupun bagi merdeka tapi british dah pastikan semuanya menguntungkan buat mereka.. kalo tak apa guna komanwel kan?

yg aku citer kat atas tuh semua adalah fakta sejarah.. yang diceritakan dalam buku teks sejarah di sekolah2 tak sampai satu muka pun.. yang panjang berjela2 citer psal umno melaungkan merdeka tahun 1957.. hanya saja kita lupa malaysia ditubuhkan tahun 1963.. mungkin ada kebenaran bila sukarno kata malaysia itu adalah satu penjajahan.. terhadap persekutuan tanah melayu.. sebab kalo nak masukkan sabah sarawak dan singapura pun, apa salahnya pakai nama persekutuan tanah melayu? malaysia tuh benda apa? haa.. yg nih kita citer bab lain laa pulak..

mungkin sekarang kita tak paham rasional dato onn keluar umno sebab usul dia nak buka ahli pada bukan melayu ditolak, sebab kita dah lama direndam dalam air jeruk perkauman.. sepertimana juga yang berlaku pada cina dan india, direndam dalam perkauman mca dan mic.. tapi pada zaman itu pemimpin kemerdekaan yg sebenar dah paham dan masyarakat ketika itu pun paham.. apalagi kita nak memahami fakta penting dalam perlembagaan rakyat yang mengatakan "sesiapa sahaja yang mengakui dirinya sebagai warga negara Perseketuan Tanah Melayu maka dia akan diterima sebagai Melayu". lagi laa kita meloncat2.. tapi kita takyah bincang bab nih.. tak relevan dah utk zaman nih.. kena lalu byk zaman lagi sebelum leh balik kepada mentaliti nih..

nak citer psal pas pulak? asal usulnya dari sayap PKMM yg dipanggil MATA.. 1948, tubuh Hizbul Muslimin (Parti Orang Muslimin Malaya).. ulama dalam umno berpecah buat persatuan sendiri tubuh pas.. tapi masa bertanding pilihanraya 1955 guna nama Pan-Malayan Islamic Party (PMIP).. tukar pakai nama pas nih zaman asri muda tahun 1970an.. tulis semula sejarah pas.. nih pun org pas akan marah kata fakta sejarah aku tak betul.. terpulanglaa..

parti2 baru yg kecik2 tuh takyah citer laa.. tak relevan dengan citer psal merdeka.. nak tau psal dap.. itu citer lain pulak.. kena sungkit singapura.. lain kali kita buka bab lain..

tutup citer aku.. sebab tuh aku mual bila umno sibuk nak jadi hero merdeka.. aku tak kisah laa.. mmg betul pun susah payah tunku satukan org melayu.. hanya raja yg leh satukan melayu.. cuma menyampah aku nengok generasi umno skrg dok sibuk jadi juara merdeka.. nih zaman pengisian.. merdeka dah sudah.. ke depannya lebih mantap laa sket.. belajar sket apa dah jadi pada zaman dulu.. jangan angguk2 geleng2 saja.. jangan sampai sejarah tok janggut dihukum bunuh berlaku lagi.. tok janggut dihukum bunuh bukan psal lawan penjajah tapi sebab tuduhan derhaka pada sultan kelantan.. sebab sultan kelantan masa tuh makan gaji dengan british.. jangan sampai presiden umno jadi cam raja-raja sebelum merdeka pulak.. nauzubillah..
Read On 0 ulasan

Raja berpelembagaan

quote=edirossa
topic=
Ada Yg Kata Agong, Sultan Dan Raja Adalah Benteng...

awak kena ingat...agong bukan stand alone dalam berbuat sesuatu. Agong mesti bertindak mengikut nasihat PM. Dan sejarah membuktikan yg Agong tidak mempunyai ruang langsung untuk berkata tidak terhadap nasihat (disini elok disebut arahana) PM.

Boleh saudara buktikan yg Agong pernah berbuat sesuatu tanpa arahan dr PM? Eddie berani mengatakan TIDAK..betulkan kenyataan eddie tu dgn bukti kalau kenyataan eddie tu salah..


adapun aku bersetuju dengan pendapat eddie.. melihat 'jurisdiction' antara raja2 melayu dan ketua eksekutif (PM), kita boleh imbangkan dengan hubungan antara pemilik perusahaan dengan CEO.. CEO adalah org kepercayaan yang diberi kuasa untuk mentadbir syarikat.. begitu jugalah dengan PM..

perlu kita ingat bahawa PM dilantik oleh rakyat.. dalam kata lain raja2 melayu telah memberi mandat pada rakyat untuk memilih org yang mereka percayai untuk mentadbir negara.. dalam kata lain juga, keputusan PM adalah mandat dari majoriti rakyat..

raja2 melayu menjaga dasar asas negara itu sendiri.. PM mengelolakannya.. raja2 harus ada kepercayaan pada kuasa eksekutif, jika tidak berlaku konflik seperti yang berlaku di zaman che det.. malah ketika itu majoriti rakyat berada bersama di sisi PM menyokong akan tindakan pindaan undang2 tersebut.. dan walaupun raja2 melayu ketika itu mempunyai veto untuk tidak mengesahkannya, mereka bersetuju atas dasar bahawa tindakan yg walau dinilai memberi bahaya pada bangsa melayu masih merupakan tindakan yang terbaik buat masa itu..

maka bila mana kuasa eksekutif mempunyai hak dalam mencampuri urusan keselamatan dalam negeri dan juga kehakiman, raja2 melayu melihat itu sebagai mempunyai nilai utk kepentingan negara ketika itu.. maka raja2 melayu juga bertanggungjawab menerima pandangan dan nasihat PM..

perlu diingat bahawa sistem kerajaan malaysia ialah raja berpelembagaan.. bermaksud raja2 kita memerintah berdasarkan perlembagaan.. ada sistem parlimen.. dimana raja2 telah menyerahkan pentadbiran negara kepada rakyat.. rakyat memilih wakil rakyat mereka sendiri.. dan wakil2 rakyat ini memilih ketua mereka.. bila mana raja2 menyerahkan urusan pentadbiran kepada rakyat, maka rakyat yg berhak utk mengatur halatuju negara melalui wakil rakyat mereka.. raja2 hanya memantau agar halatuju ini masih selaras dan tidak menggugat kestabilan negara.. raja2 terpisah dengan halus dari urusan pentadbiran, yg seluruhnya diuruskan oleh rakyat..

bilamana wakil2 rakyat ini tidak melakukan fungsi mereka dengan baik, adalah tidak wajar raja2 melayu masuk campur kerna suara2 kritik ini dianggap minoriti dan tidak menjejaskan kestabilan negara.. jika kita mahu cara pentadbiran dan halatuju negara berubah, maka terdapat proses yang boleh kita ikuti, sesuai perlembagaan.. dimanakah kewajaran bila malaysia yang masih aman damai dan makmur ini tiba2 kita mahu raja2 melayu menyentuh hak eksekutif yang telah mereka kembalikan pada rakyat?

dan adalah benar raja2 tidak boleh berbuat sesuatu dalam pentadbiran negara, kerna di bawah perlembagaan terdapat jelas akan fungsi raja dan fungsi kuasa eksekutif.. sistem kenegaraan ini yg perlu kita pahami sebelum kita dengan cepat membuat kesimpulan.. perlu dijelaskan sekali lagi bahawa urusan pentadbiran adalah urusan kuasa eksekutif yang dipilih oleh rakyat.. begitulah juga raja2 di negara berfungsi.. marah kita kepada kuasa eksekutif sebenarnya adalah cermin kepada marah kita kepada diri kita sendiri.. kerna kita yang memerintah, bukan raja2 melayu.. mereka hanya memantau kestabilan..
Read On 0 ulasan

Akan berlakukah di Malaysia?

quote=edirossa
topic=
Akan Terjadikah Rampasan Kuasa Di Malaysia...Seperti Di Thailand?
"Peristiwa rampasan kuasa oleh pihak tentera (military coup) yang berlaku di negara jiran, Thailand membuatkan saya berfikir, adakah kemungkinan berlaku keadaan ”huru-hara” di Malaysia sekiranya Barisan Nasional gagal mendapat majoriti dua pertiga di Parlimen. ..."

melihat kepada reaksi rakyat malaysia terhadap proses pertukaran tampuk pemerintahan, hanya org melayu saja yang berpotensi melakukan 'coup d'etat'.. dari malayan union, 13 may, isu anwar hinggalah perselisihan yang berlaku kebelakangan ini.. semuanya bergantung pada reaksi org melayu sendiri.. siapa saja boleh memulakannya tetapi akan berhenti selepas reaksi org melayu.. ketuanan yang masih dihormati oleh bangsa lain..

siapa yang tidak ingat bagaimana jelaknya rakyat malaysia dengan che det ketika zaman pentadbirannya? akan tetapi tidak akan berlaku sesuatu yang drastik kerna sifat org melayu itu sendiri.. adakah kita sanggup menggadaikan kesenangan dan kedamaian yang kita kecapi sekarang untuk mengubah haluan negara kepada sesuatu yang belum dapat kita pastikan? seperti mana aku rasa tidak ada antara kita yang sanggup berhenti bekerja dan berurusan dengan bank yang dengan jelas terlibat dengan urusniaga yg haram.. kita akan mencari2 celah dan alasan untuk membolehkan kita meneruskan kehidupan yang kita ada sekarang.. walaupun untuk yg lebih baik.. kerna kita tidak akan sanggup berkorban.. berapa banyak org melayu yg melaungkan jihad dan sanggup mati demi bangsa, negara dan agama.. tapi realitinya hanya sekadar berkata2 sahaja.. menjeritkan merdeka tetapi selepas itu terkinja2 kembali pada penjajahan.. ini bangsa malaysia..

kita seharusnya lebih mara setapak dari sekadar memalitkan kesalahan pada kerajaan. kerajaan hanya mencipta sistem untuk panduan dan amalan.. kita sebagai rakyat merupakan kuasa yang lebih besar.. kerna kerajaan yg dibentuk adalah dengan pilihan rakyat malaysia sendiri.. adakah tanggungjawab kita sebagai warganegara sekadar memilih undi dan selepas itu semuanya adalah tanggungjawab kerajaan yang kita pilih?

kalau dulu kita mengharap bahang reformasi indonesia menyambar bara politik malaysia dan menumbangkan kerajaan, adakah dengan melihat 'militiry coup' di thailand kita sekali lagi berangan2 untuk RAMD pula melakukannya? dimana keperluannya? sekuat mana alasan yg kita miliki?

kalau dulu suharto jatuh kerna diktatornya, maka kita jadikan PM kita ketika itu diktator juga... kini thaksin digulingkan kerna isu ekonomi, maka kita melihat PM kita sekarang juga adalah pengkhianat ekonomi negara? adakah kita merupakan bangsa yang mengikut2 dan gemar berkhayal? adakah benar situasi di malaysia sekarang sudah sampai ke tahap tidak boleh makan seperti indonesia dan thailand? adakah nanti bila filipina menjatuhkan presidennya atas dasar rasis dan memusuhi Islam, maka kita juga akan menganggap PM kita ketika itu rasis dan mengamalkan diskriminasi agama?

bagaimanapun ada kemungkinan pendapat aku ini salah.. maka aku memohon maaf.. tapi buat masa ini, membaca tulisan rakan2 sekalian, beginilah yg aku rasakan..
Read On 0 ulasan

DEB: suatu kegagalan yang perlu dihentikan?


dasar dan tujuan DEB jelas.. hanya saja pelaksanaanya yang menjadi masalah.. sepertimana undang2 baru diperkenalkan tetapi sentiasa dilanggar dan dieksploitasi secara berkala.. pada pendapat aku DEB tidak menyusahkan bangsa melayu, malah banyak membantu.. mmg merupakan satu diskriminasi, tetapi positif dalam terlebih lagi dalam mempertahan kestabilan negara..

mendidik bangsa mmg bertahap dan mengambil masa yang panjang.. pada awal DEB, telah ada isu bagaimana bantuan kerajaan membentuk bangsa melayu menjadi bangsa subsidi.. yang hanya bergantung pada bantuan kerajaan.. tiada bantuan tak buat kerja.. buat kerja pun kerna bantuan.. tapi bentuk paksaan ini menumbuhkan org melayu.. daripada tidak tahu kepada tahu.. walaupun niat asal mereka hanya sebab kerajaan bagi..

kita buat quota melayu dalam institusi pendidikan, maka org sebut org melayu masuk universiti bukan kerna pandai tetapi kerna ada quota.. tak pandai pun dapat masuk.. tapi bukan hanya sekadar kita mencipta generasi ilmuan tetapi juga kita memberi pendedahan pada org melayu.. teringat zaman2 awal bagaimana ibubapa menangis2 tidak setuju anak2nya belajar di luar negeri, tapi ibubapa itu jugalah yg tersenyum bahagia melihat kejayaan anak2 mereka.. peluang dan pendedahan..

ada pula quota dalam pemilikan rumah, alhamdulillah ramai org melayu mula bergiat dalam bidang hartanah.. tidak ada suatu kawasan perumahan yang tiada sekurang2nya surau.. dan org melayu mulai terlihat dalam pemilikan hartanah walaupun hanya beli dengan harga bumiputera dan pinjaman kerajaan..

kerajaan adakan pula amanah saham, untuk memicu minat org melayu dalam bidang pelaburan.. alhamdulillah hampir semua org melayu sekurang2nya melabur beberapa ringgit dalam ASN dan ASB.. walaupun menggunakan kemudahan pinjaman.. tapi lihat pula berapa ramai org melayu yg terlibat di bidang investasi dan berjaya..

begitu juga quota yang kita adakan dalam pemberian kontrak kerajaan, kita berikan pada org melayu supaya org melayu juga boleh berniaga.. pandai tak pandai nomor dua.. kita beri peluang dulu.. alhamdulilah dah beribu2 org melayu jadi kontraktor.. adakah kontraktor2 melayu ini boleh bersaing kalau tiada quota melayu itu?

apa yang kita risau dan pertikaikan sekarang adalah eksploitasi segelintir org melayu.. bila kita mulai marah bila ada org tak pandai komputer dapat kontrak komputer, maknanya org melayu skrg dah pandai.. dah faham bahawa skrg bukan zaman bagi peluang lagi tapi meningkatkan kualiti kerja.. alhamdulillah.. bukankah ini kejayaan DEB?

mmg benar org marah dengan penyalahgunaan kuasa dan diskriminasi dalam pemberian kontrak.. tapi berapa ramai pula dari kita yg lebih marah lagi bila kontrak ini di alibaba kan pada bukan melayu.. sekurang2nya bila org melayu beri kontrak pada kawan dia, melayu, maka kawan dia akan upah sedara mara dan kawan2 dia, melayu juga, utk buat kerja2 tuh.. timbulkan industri sokongan, pemborong dan sub-kontraktor, org melayu juga.. hanya kerna kita tidak dapat maka kita marah pada melayu sendiri.. kita tak marah kalau bangsa lain yg dapat pun monopoli juga.. alhamdulillah.. ini kejayaan DEB.. org melayu sedar bahawa keseimbangan bukan hanya perlu utk bangsa melayu berbanding bangsa lain, malah keseimbangan juga perlu antara quota2 melayu di antara org2 melayu..

kita hanya perlu lebih kreatif, kalau selama ini kita bersaing sesama melayu untuk dpatkan kontrak, mengapa tidak kita bergabung dan saling menyokong.. kalau kita tak dapat jadi kontraktor, mengapa tidak kita fokus jadi sub-kontraktor? kalau kita tak dapat kontrak besar, mengapa tidak kita mewujudkan sektor sokongan, yang selama ini masih dimonopoli oleh bangsa lain..

kalaupun ada segelintir melayu yang kaya, apa salahnya.. melayu yg kaya.. kalau ada segelintir melayu yang bercuti main golf di luar negara, apa salahnya.. dulu melayu nak gie mekah pun berikat perut.. jika mereka serakah, tidakkah membina dengki di hati kita itu lebih bahaya.. kita usaha.. rezeki itu kerja Tuhan.. Tuhan beri alhamdulillah, Tuhan tak beri sabar.. kalau benar diorg salah, kita tegur.. tegur tak jalan, kita doa Tuhan sedarkan mereka.. jutawan bangsa lain pun kaya kerna serakah.. lagi banyak monopoli dan eksploitasi kontrak.. kita leh lak sabar.. ada lak yg bangga org malaysia dalam sebarai org kaya di dunia.. tapi heran pulak org melayu yg kaya mesti kroni dan proksi..

pada aku tak salah kroni dan proksi.. mmg kita patut tolong org kita kenal dulu.. kita lebih yakin dgn adik beradik kita dan sahabat2 kita.. kita dahulukan diorg.. org yg tak kenal kena usaha lebih lagi kalo nak minta tolong kita.. itu fitrah manusia.. malah Nabi saw sendiri bagitau bahawa sedekah yang paling afdhal adalah terhadap org yg dekat dgn kita..

walaupun ada kroni dan proksi yang jatuh bankrap, rugi billion ringgit.. kita amik sebagai pengajaran.. sebab ada juga org melayu hasil DEB jadi konglomerat, buat yayasan jaga anak yatim, bina gedung perniagaan besar untuk org melayu berniaga.. ini yang harus kita war2kan sebagai penyebar semangat.. jgn hanya amik teladan yang buruk2 saja.. pastuh kita suh hapuskan.. dah bersediakah kita? jgn buat keputusan ketika sedang marah.. itu pun Nabi saw dah pesan..

melayu masih dalam tahap pembelajaran.. kerna itu aku berpendapat tegas bahawa DEB masih diperlukan.. jika kita melihat kelemahan dalam sistem, kita perbaiki.. bukankah ini suatu proses yang sudah kita kaji dengan teliti akan keperluannya.. mengapa perlu kta membuang sistem yang telah terlihat keberkesanannya hanya kerna kita kecewa pada kemampuan kita.. perbaiki adalah perkataan yang lebih wajar daripada menghapuskan.. kerna kita telah melihat dengan jelas contoh betapa 'mampu'nya melayu bersaing atas dasar meritokrasi di negara jiran kita..
Read On 0 ulasan

Raja Melayu sebagai benteng terakhir


ini adalah pendapat peribadi yang mungkin kurang rujukan hingga tidak boleh dipegang..

raja2 melayu adalah benteng terakhir org melayu? mengapa dan dimana kebenarannya?

rukun negara
1-kepercayaan kepada Tuhan
2-kesetiaan kepada raja dan negara
...

rukun iman
1-percaya kepada Tuhan
2-percaya kepada rasul
...

di zaman khilafah Islam, kita punya pemimpin yang kita kenal memimpin daulah Islam. adapun khalifah adalah seseorg yang kita berbai'ah mengikut kepimpinannya, selagi tidak menyimpang dari landasan Islam.. dalam konteks kenegaraan moden, raja2 melayu adalah pemimpin kita di malaysia.. walaupun urusan pentadbiran dilakukan oleh perdana menteri.. semuanya adalah dengan perkenan majlis raja2..

bilamana che det paksa raja2 melayu menyetujui pindaan undang2 (yg sudah disebut terdahulu dalam mesej rakan2 yg lain), adalah untuk memudahkan proses pembangunan.. yang menjadi persoalan adalah bagaimana impak pindaan undang2 tersebut terhadap org2 melayu..

walaupun begitu, perlu juga kita pahami bahawa terdapat dalam perlembagaan bahawa raja2 melayu berhak mengisytiharkan darurat.. ini kekuasaan akhir org melayu.. jika ada yang mengganggu-gugat ketuanan melayu maka raja2 berhak mengisytiharkan darurat dan menggantung pemerintahan yang ada..

raja2 melayu merupakan panglima rejimen askar melayu di raja.. walaupun ada bangsa lain menyandang pangkat jeneral, tetapi raja2 melayu tetap merupakan puncak kepimpinan tentera..

yang menjadi kerisauan adalah semakin berkurangnya kekuasaan melayu dalam bidang politik, bilangan MP melayu di parlimen adalah kurang dari 2/3.. dan berkurangnya minat org melayu dalam bidang ketenteraan, makanya kita wajibkan khidmat negara..

sedikit kisah, pernah suatu ketika rejimen askar wataniah mahu menjalankan promosi untuk pengambilan baru.. ternyata lebih banyak bangsa bukan melayu yang berminat terutama dalam kors yang lebih kepada teknologi.. sehingga promosi itu dibatalkan.. dan mungkin ini yang memicu program khidmat negara..

dalam parlimen, kerajaan BN memang mempunyai lebih 2/3 majoriti.. akan tetapi yang tidak kita sedari adalah bilangan bukan melayu yang semakin bertambah sebagai ahli dewan sudah menghampiri 46%.. org melayu sendiri malah tidak mempunyai suara 2/3 parlimen.. walaupun chief of whip utk BN masih dipegang oleh org melayu (TPM) tetapi sudah tentu desakan dan tekanan yang diterimanya mulai meningkat.. kerna itu susahnya hendak mengesahkan undang2 yang berteraskan nilai2 Islam..

secara kesimpulan awal, raja2 melayu masih merupakan benteng terakhir org melayu setelah kuasa politik dan kalau kita tidak menguasai benteng ekonomi.. tetapi alhamdulillah sudah ada kesedaran dan menunjukkan peningkatan yang menggalakkan atas kefahaman ini..
Read On 0 ulasan

Potential Indonesia

[moved: i-Planning ]
Read On 0 ulasan

benarkah kita bersederhana?


aku bukan nak buat pernyataan, tapi sekadar bahan untuk sama2 merenung.. teringat bila citer psal nak kaya 80% org yg aku tanya sumer kata dia bukan nak kaya, tapi cukup makan-pakai dan hidup sederhana.. camna kita takrifkan sederhana nih? apa pula yg dikatakan berlebihan?

adapun kita kongsikan di sini akan perihal lapar dan makan..

Nabi saw bersabda:
"Yang mencukupi anak Adam iaitu beberapa suapan kecil yang menegakkan punggungnya."

sehari semalam makan makanan lebih kurang 3ons roti mendekati kebiasaan Umar ra.

makan sehari semalam kira2 6ons roti sudah melebihi sepertiga perut.

maka makan lebih kurang 9ons roti sudah terhitung banyak, dan selebihnya sudah termasuk berlebihan.

makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang. apa maksud lapar? Sahl mengatakan, "sebab mukmin itu makan kerana terpaksa dan untuk menyambung nyawa."

Orang sufi biasa tidak makan dua hingga tiga hari, sedang makan sekali sehari semalam sudah merupakan tingkatan terendah.

Nabi saw bersabda kepada Aisyah:
"Janganlah kamu berlebihan, kerana sesungguhnya dua kali makan dalam sehari itu termasuk berlebihan."

Menurut Imam Al-Ghazali, lapar yang terpuji itu lapar yang tidak mengganggu mengingat Allah. Jika lapar sudah keluar batas, maka mengganggu. Kecuali bagi orang yg dikuasai nafsu makan berlebihan. Maka dia boleh melakukannya untuk menghancurkan nafsu makannya yang berlebihan itu. Jika tidak memiliki nafsu makan berlebihan, maka yang terbaik adalah pertengahan.

Abu Sulaiman mengatakan: "Jika nafsu makan muncul dan kamu sebelumnya tidak menurutinya, maka turuti dengan memakan makanan sedikit. Jangan menurutinya dengan makan sampai puas. Dengan demikian kamu menahan nafsu makanmu dengan mengurangi makanan dan tidak menurutinya secara total. Itu perbuatan menahan syahwat dan menjaga diri."

Perlu dimaklumkan, bahawa org yang tidak menuruti nafsu makan dan terjatuh dalam riya' itu sama dengan org lari daripada kalajengking dan masuk ke lubang ular.

Hasan ra mengatakan bahawa Nabi bersabda:
"Orang yang paling utama kedudukannya daripada kalian di sisi Allah ta'ala iaitu paling lama laparnya dan tafakurnya. Dan paling dibenci Allah ta'ala daripada kalian iaitu tiap org yang banyak tidur, banyak makan dan banyak minumnya."

Syahwat perut merupakan pangkal dari semua petaka dan bencana, dan menyebabkan manusia menyukai harta benda dan tamak haloba kehidupan manusia.

Lapar itu bertujuan mengurangi darah di hati. Lapar membuat hati putih bersih dan bersinar serta lemak di hati mencair. Lapar menyebabkan hati menjadi tajam yang merupakan pangkal hati terbuka. Sebaliknya kerasnya hati itu penyebab terhalang. Nabi saw mengisyaratkan hal tersebut dengan bersabda kepada Aisyah: "Sempitkanlah tempat mengalirnya syaitan dengan lapar."

merenung kembali akan yang kita perkatakan, bahwa keadaan diriku yg berlebihan dan masih jauh dari mendekati sunnah baginda. moga Tuhan memberi kekuatan sepertimana dia membukakan pengetahuan ini kepadaku. moga bakal jadi amalan kita bersama. Amin.
Read On 0 ulasan

bila ibadah hanya ritual dan Islam sekadar kosmetik


aku termenung setelah membaca satu emel dari sahabat aku bertajuk "Trend mengurangkan rasa berdosa".. secara dasar emel itu memperkatakan seputar dunia hiburan di Malaysia..

maka teringat aku akan banyak isu terkini yang diperkatakan berkenaan makanan haram, "reality show", politik kontemporari, isu budaya, aurat, murtad, dan seumpamanya.. betapa kita banyak mengambil mudah dan mencari2 alasan yg munasabah untuk mendapat "ketenangan" dalam apa yang telah menjadi kebiasaan kita..

di zaman Nabi saw, para sahabat sangat bersungguh2 dan mengambil berat akan setiap perbuatan dan pemikiran mereka.. nikmat yang mereka punya ketika itu adalah hidupnya Nabi saw yang dapat menjadi petunjuk secara langsung kepada mereka.. begitu juga di zaman khilafah Islam.. umat Islam berpegang teguh kepada satu tafsiran dan kesepakatan pimpinan ulama.. apa yang berlaku pada zaman kita ini?

semakin zaman mendekati akhirnya, Islam berdebu, samar2 dan berasap.. kalau dulu boleh kita ceritakan tentang bagaimana seorg muslim yang tawadu, sanggup menyusur sungai mencari pokok pada buah yang dikutip dan dimakannya di hilir sungai, meminta agar tuan punya pokok menghalalkan buah yang telah dimakannya.. kini cerita itu boleh diperdebatkan untuk nilai yang menyimpang dari nilai asal cerita tersebut, untuk mendamaikan hati kita kerna memakan sesuatu yang bukan kepunyaan kita..

seperti dalam emel tersebut mengkisahkan ttg bagaimana konsert yg jelas membawa mudarat terhalal hanya kerna si penyanyi telah memberi salam.. tentang bagaimana artis putus cinta pergi mengadu di depan kaabah, sedang bila pulang dia kembali ke penghidupan yg sama sambil bercerita ttg pengalaman di baitullah.. tentang kerisauannya tentang bagaimana ungkapan Insya-Allah, Alhamdulillah, Syukur, Amin, hanya sebatas kosmetik..

mengenang awal mula Raihan menghidupkan kembali nasyid dalam irama kontemporari.. sangat terasa bahawa masyarakat kita dahagakan hiburan yang lebih Islamik.. ttg bagaimana populariti Raihan telah menjana pertumbuhan kumpulan2 nasyid, sehingga nilai2 hiburan jiwa yang dibawa oleh Raihan kembali terarah kembali ke bentuk melalaikan semula.. nasyid yang mendayu2 tentang cintan-cintun, lagu2 menyebut nama Tuhan, menyelitkan bahasa arab ke dalam lagu, tanpa sedar mengheret kita kembali lalai daripada Tuhan..

begitu juga yang berlaku dalam menghidupkan semula budaya Melayu, memang seharusnya budaya Melayu yang sedia ada patut diwangikan semula dengan cara memasukkan unsur2 Islamik bagi mengganti mana-mana bahagian yang tidak sesuai.. budaya Melayu tidak perlu dibuang tapi diperhebatkan dengan nilai2 Islam.. kerna faktor budaya sendiri merupakan satu wadah membangkitkan jatidiri sesuatu bangsa.. tak perlu diarabkan, tetapi tidaklah juga perlu dihidupkan dengan kerosakan yang sedia ada..

terkenang kembali ttg bagaimana Sunan Kalijaga mengIslamisasikan wayang kulit di zaman pemerintahan Islam di tanah jawa.. budaya disanjung dan diperhebatkan dengan Islam.. walau imam yang lain tidak menyetujuinya, Sunan Kalijaga (yang satu2nya merupakan anak tanah jawa di kalangan wali songo) menyedari bahawa imam2 yang lain adalah berketurunan Arab, tentunya tidak menyedari akan pentingnya budaya pada masyarakat tempatan, menyedari akan potensi budaya tempatan, menggunakan kreativitinya utk mengembangkan ajaran dan nilai Islam ke seluruh tanah jawa..

isu murtad dan ajaran sesat merupakan tanda bagaimana masyarakat mulai mencari Tuhan dengan lebih serius.. bosan melihat kemunafikan dan kefasikan yang wujud pada ramai muslim baka.. yang sangat beruntung mewarisi Islam dari keturunannya, tapi mengambil mudah dalam penghayatan dan tindakan.. mereka mencari2 alternatif dan akhirnya terkagum dengan budaya agama dan ajaran lain..

seluruh dunia kagum dengan konsep penerapan nilai2 Islam dan pembangunan masjid di Malaysia.. dan kerap sekali aku mendengar bagaimana negara2 Islam mengagumi Malaysia.. melihat Malaysia sebagai model negara Islam moden.. tapi adakah ini juga sekadar kosmetik?

lihat saja bagaimana org berbondong2 ke masjid waktu solat jumaat, solat terawih dan solat hari raya.. asri pada pandangan kita, sejuk hati melihatnya.. sayang sekali hanya bermusim.. lagu2 memuji Tuhan dan azan berkumandang di media tepat pada waktunya.. malangnya sejurus selepas itu terus sahaja kita terbuai kembali pada kelalaian.. populariti sistem perbankan Islam dan prestasi dana syariah melambung tinggi.. tapi kita masih terkejar2 kekayaan, melakukan pembaziran dan masih teragak2 dalam bersedekah..

adakah kita melakukan ini sekadar utk menghilangkan rasa bersalah terhadap dosa2 kita? adakah dengan telah melakukan ibadah dan menyokong produk Islamik kita merasakan kita boleh melakukan perbuatan yang kita anggap kita tidak punya pilihan dan situasi kita sentiasa darurat?

begitu juga dalam mencari kebenaran, kita dengan lebih mudah mengambil pendapat2 dan memperbandingkannya tanpa kita sendiri melakukan penyelidikan dan menambahkan ilmu.. kita hanya mengikut2 sebagaimana kita mengikut2 menjadi Islam.. kita mengambil hukum dari pendapat majoriti dan tidak konsisten dalam mencari kebenaran dan hak.. dalam hati, kita berharap dan takut pada dunia.. walau mulut kita lebih muluk dengan perkataan2 berbau arab..

ilmu itu pula datang dengan tanggungjawab.. menyampaikan dari yang tahu kepada yang tidak tahu umpama bapa kepada anaknya.. tidak mengkehendaki balasan mahupun terimakasih.. tidak menyimpan nasihat utk hari esok.. tidak menodai kehormatan dengan berterus terang..

sabda Nabi saw,

"barangsiapa bertambah ilmunya dan tidak bertambah petunjuknya, maka dia tidak bertambah daripada Allah, kecuali jauhnya."

tiada siapa boleh mengatakan kita kafir, kerna kita masih beriman dengan syahadah.. tapi jiwa Islam kita semakin pudar.. kita dikelilingi oleh media yang mendakyah berbagai perkara dari segala sudut.. menyerang kita dengan pelbagai ideologi dan doktrin akal yang menyesakkan benak kita untuk menghadamnya.. yakin kita mulai rapuh.. kerna itu kita semakin kurang merasa berdosa atas maksiat yang kita lakukan.. apalagi jika maksiat itu sudah merupakan perkara umum dalam masyarakat..

merenung sejenak quote Imam al-Ghazali yang dipetiknya pada pengakhir emel tersebut:
MEMBUANG RASA BERDOSA KETIKA MASIH MELAKUKAN DOSA ADALAH SEBESAR-BESAR DOSA!

Astaghfirullah.. Nauzubillah..
Read On 0 ulasan

nila dalam sebelanga susu

bila citer makanan haram nih, org akan terus teringat anjing dan babi.. sah haram.. sentuh haram, bekas kalau tak samak pun tetap najis besar.. apalagi kalo bercampur dengan makanan.. sikit pun tetap haram.. cam arak.. 0.001% pun tetap haram.. cam ada satu minuman tuh kata alkohol 0%.. bukan kata takder alkohol.. ada.. cuma sikit jer.. kalau minum sampai dua kontena pun tak mabuk.. tapi tetap ada campuran haram.. maka dah teranglah bab anjing, babi dan arak nih..

macammana pulak dengan makanan yg terkena benda kotor? patut buang jugak ker? contoh kita dah buat air teh letak atas meja.. tiba2 jatuh lalat.. kita celup lalat tuh, buang dan minum air.. bila tgh dok makan nasi terjatuh taik idung keras kita atas nasi, perlukah kita buang semua nasi? membazir kawan setan.. kan boleh buang bahagian yg kena tuh dan sambung makan.. tapi kita geli laa pulak.. taik idung sendiri pun kita geli, apalagi taik idung org.. tapi kalo lepas korek idung, kita korek gigi takpa pulak.. tak perasan.. kata kawan aku..

bila nila jatuh ke dalam susu, rosakkah semua susu? rosak kalau kita biarkan dia berlama2 dalam susu tuh.. nila tuh menyerap tau2 semua susu warna biru.. takkan nak minum susu warna biru kan? kalau kita cepat2 asingkan bahagian kena nila tuh, susu tetap murni.. boleh laa kita minum atau buat kuih..

kita melayu kat malaysia nih ibarat susu dalam belanga.. sebelum nak gunakan kita panaskan dulu.. biar kuman2 yang tak kelihatan tuh mati.. bila kita ternampak ada butiran2 aneh dok terapung2 atas susu, kita colek buang.. takleh biar ternganga2, kang cepat lak tercemar.. susah nak jaga susu sebab fitrah susu berwarna putih.. putih nih org pandai suci.. kalau ada kotoran senang sangat nampak..

nak jaga budaya dan adat kita mmg susah.. bila sebut budaya, kita nampak yg kotor saja.. eloklaa tinggal colek dan buang.. bila sebut adat, kita cepat2 tengok yang bab rosak akidah saja.. alhamdulillah.. aqidah kita tetap..

persoalannya, yang kita nampak sebagai kotoran nih patutkah kita buang atau patut kita murnikan? buang lagi senang.. umpana air dlm sungai, macam2 benda ada.. camna nak minum? daripada kita beli penapis air, mendapkan dan turas semula, baik kita buang saja.. tunggu sampai air bersih keluar dari paip baru kita guna.. kalau tak bersih kita komplenlaa pada kerajaan, sebab kita kata bukan kerja kita salurkan air bersih.. lagipun kita dah bayar bil air.. tapi kalau kerajaan buat tak reti dengan demo yg kita buat.. nak pakai jugak air, terpaksa laa kita beli gak penapis.. kang anak bini kita lak sakit perut..

sama dengan bangsa kita.. kita perlukan bangsa kita.. kita kutuk bukan bermakna kita benci.. kita rasa kita dah penat.. sama penat kalo kita nak kena gie cuci sungai belakang rumah kita.. tapi apa pula seterusnya? mencapai matlamat kah? byk aku tengok jadi makin immune.. macam kerajaan gak, melayu yg kita nak betulkan nih dah jadi immune dgn kutukan dan hentaman kita.. dia buat tak reti gak.. tapi kita tetap perlukan melayu.. macammana? seperti beli penapis untuk kegunaan domestik, kita juga akan berusaha bersihkan melayu nih secara domestik.. di dalam rumah, dan persekelilingan kita..

seperti cerita tapis air dalam rumah.. kalau dah tapis pun masih kotor.. kita tukar tapis lain.. kita cari penapis yg betul2 bagus.. bukan sekadar marah penapis yg ada tapi masih gunakan.. pilihan di tangan kita.. kita takleh guna method yang sama, yg kita tau takkan berkesan, berulang2kali dan mengharapkan keputusan yang berbeza..

mendidik bangsa sama seperti mendidik anak.. kita takleh tendang, maki dan halau anak kita sesuka hati kita kalau dia tak ikut cakap kita.. ada anak yg kita leh marah, ada anak yg kita kena bagi sokongan, ada anak yg kita kena manjakan.. ada yang kita kena biarkan dia belajar sendiri.. setiap anak adalah individu yang berbeza.. ada yang suka kena cium.. ada yg suka kena peluk.. ada yg suka duk atas peha kita.. kita pun takleh paksa dia buat benda yang dia tak suka.. kita kena cari potensi dia dan beri dia petunjuk dan sokongan..

jangan putus asa.. jangan benci.. kalau marah, lakukanlah dengan kasih sayang.. pukul anak pun takleh dalam keadaan marah.. kena tenangkan diri sebelum jatuh hukuman.. kalau tak maknanya kita mendera.. itu pun kalau kita peduli..
Read On 0 ulasan

buruk di mata?


Topik: Kelemahan Org Melayu!
Dibuka oleh musal (Tue Sep 26, 2006 12:43pm)

aku nak citer psal bangsa aku jer, walaupun aku tau bangsa lain pun duk kutuk bangsa dia sendiri, berpuak2, dengki, dsb.. lagi teruk.. tapi itu aku tak peduli sebab bukan masalah aku makanya aku nak citer psal bangsa aku jer..

melayu nih bukan terdiri dari satu kumpulan sahaja.. semua yang datang ke tanah melayu sanggup lupakan citer dahulu kala dan jadi melayu sebab melayu itu merupakan bentuk perpaduan.. (kompius lak aku dgn tulisan aku sendiri)..

apa pun.. kita takleh anggap semua org berfikir dan bertindak sama dgn kita.. walaupun kita rasa pendirian dan tindakan kita betul, tak bermakna perbuatan org lain itu salah..mungkin salah di mata kita hari ini, belum tentu hati kita masih menolak di hari esok.. semuanya bergantung pada macammana kita melihat sesuatu yang berada di hadapan kita..

mmg org melayu suka bercerita.. dari cerita dewa-dewa, binatang bercakap, sampai laa kepada cerita psal jiran tetangga.. bercerita nih adalah satu cara mendidik dalam budaya melayu.. sebab tuh mereka pentingkan nilai dalam cerita bukan cerita itu sendiri..

maka dalam bercerita nih terbahagi dua bahagian, baik dan buruk, disampaikan dengan dua niat juga, baik dan buruk.. contoh melayu yg duduk tepi pantai dia mmg cakap kuat2, jadinya bila bercerita agak 'nakal', buruk pada pendengaran org darat, tapi niat mereka baik..

bila wujud perbezaan begini, yang penting bukan perbezaan itu, tetapi bagaimana menghargai perbezaan.. setiap individu dan komuniti itu unik.. org yg biasa makan pakai tangan kekok bila pakai sudu.. tapi masuk kandang kambing mengembeklah.. dimana bumi dipijak disitulah langit dijunjung..

bila perbezaan ini kita tak hargai, kita nak semua org jadi sepesen macam kita jugak, maka bertembunglah pendapat.. yg bercakap kuat dikata marah, yg cakap perlahan dikata mengumpat.. semuanya hanya salah paham.. sebab kita tanak paham.. kita hanya nak org paham.. sebab kita rasa yg kita paham itu saja yg paling betul dalam dunia.. walhal kita tak keliling dunia lagi untuk jumpa paham yg lain..

kalau zaman dulu bila salah paham org melayu bertikam, sapa kalah mati.. tapi belum tentu benar terbela.. hanya beradu kuat sahaja.. zaman sekarang org bertikam juga.. tikan lidah, bunuh imej dan maruah org.. sama gak belum tentu yg benar terbela.. hanya saja kebenaran jualah yg sentiasa akan timbul.. macammana nak atasi masalah nih?

pendapat aku, pikir positif.. walaupun itu kelemahan, pikir positif, jadikan kekuatan.. contoh org melayu meniaga kedai runcit.. bangsa lain dah bertahun meniaga, dia dah paham akan maksud "sales and marketing", paham akan maksud "customer service".. org melayu baru jer nak meniaga semula.. pelan2 kena bertatih2.. tapi boleh jugak kita tuntun supaya cepat berjalan..

bila org melayu jual lebih seringgit dari kedai lain.. apa gaknya sebabnya? meh kita pikir buruk.. nak cepat kaya, cepat naik haji.. pikir positif.. dia dapat dari pemborong harga tinggi.. cepat naik haji? bagus jugak.. ini aku cerita yg mudah2 laa ek..

jadi apa pilihan yg kita ada? sama ada beli jugak lebih seringgit atau beli kat kedai org lain.. apa jadi pada melayu yang meniaga tuh? selain tak jadi kaya dan lambat naik haji.. dia takkan pernah dapat harga murah dari pemborong, sebab takleh nak beli secara pukal, yg ada dlm kedai pun tak laku lagi.. apa tindakan kita?

tak laa aku nafikan mmg ada yg suka mengambil kesempatan.. ini kita kena hati2.. sama cam memilih jodoh.. kalo kita tak suka jangan cakap macam2.. tolak saja pinangan dengan halus dan baik.. jaga air muka org.. melayu kaya dengan adat.. adat memelihara maruah..

yg aku lakukan ialah tengok balik dalam diri aku.. wajarkah aku menilai org lain sebelum aku menilai diri aku sendiri? aku nih dah yakin betul luar dan dalam ker sebelum aku tengok tepi kain org..

bila org kata benda tak baik pada aku.. mungkin saja org tuh nak tolong aku.. mungkin saja Tuhan gerakkan org tuh utk sedarkan aku.. aku leh terima ker? aku leh dengar ker? ker aku dah tutup diri aku dari kebenaran selain dari kebenaran yg aku rasa benar? bila tengok dan dengar org buat jahat? mungkin petunjuk, aku pun buat benda yg sama mungkin cara jer lain.. bila org buat benda baik, aku ikut tak? atau aku kata diorg menunjuk2 sebab nak lindung ego dalam diri aku?

atuk aku penah pesan, "belajar kenal diri org lain, untuk kenal diri sendiri"..
Read On 1 ulasan

adakah kita sekadar pemerhati?

[quote="aneesa"]saja nak tau.. adakah korang izinkan..

--(cut)--
CUMA NAK TAU,ANDAINYA ANAK2 KORANG NANTI TINGIN NAK CEBURKAN DIRI DALAM DUNIA HIBURAN ADAKAH KORaNG IZINKAN?
--(cut)--
bagi den sendiri,memang den tak izinkan..sebab den begitu takut bila kenangkan dugaan yang ALLAH akan uji nanti...
den begitu takut bila mengingati jika anak2 den hanyut dan tergoda dlm dunia hiburan...sebab tu bagi den lebih baik den mencegah dengan menekankan NILAI2 ISLAM dlm diri mereka bermula umur mereka sekarang ni...
--(cut)--
[/quote]

kalo anak aku ada yg nak terlibat dlm showbiz dah tentu aku akan restui.. itu pilihan mereka.. mereka tahu apa yg mereka nak buat.. so nak buat apa aku kongkong kreativiti mereka? kenapa aku takut diorg hanyut jika aku dah ajar diorg kemudi hidup? unless aku tak preparekan diri diorg utk hidup.. then nak jadi ustaz pun aku akan tak restu sebab aku takut..

bila org sebut dunia showbiz, pemikiran org akan sangat stereotype.. memandang showbiz sebagai satu dunia yg penuh maksiat, riya', etc.. itu sebab kita mmg nak pandang dunia tuh camtuh.. tapi kita curi2 tengok, baca, ambil tahu..

lets face the reality.. qari tuh sama dengan penyanyi.. bukan nasyid jer lagu.. byk bahagian dlm Islam boleh jadi part of the showbiz.. bukan sekadar forum, ajar mengaji dan ceramah.. sayang slot membina diri yg disiarkan selepas subuh kat tv tuh tidak diulang tayang lagi dlm waktu lain..

pernah tgok cable tv yg khusus utk kristian? 24jam.. its all about christian.. mana channel muslim? channel arab ada laa.. di malaysia sendiri mana channel yg full citer psal Islam 24jam? dari segala genap segi, berita, mengupas Quran dan hadis, berzanji, budaya masyarakat Islam seluruh dunia, sejarah, ekonomi, kekeluargaan, kanak2, etc..

world is exactly as the way we wanna see it.. the reality that we wanna live in.. cuma kita dah semakin terbudaya dengan kalimat "wait and see".. kita cuba play safe... penghujungnya sama ada kita selamat atau kita ketinggalan.. adakah kita sebuah bangsa pemerhati sahaja?
Read On 1 ulasan

boikot dengan cara promosi..


[quote="aneesa"]Setujukah anda dengan artikel ini?
Kahwin: Penonjolan media ketepi nilai kemasyarakatan
Oleh Maznah Rais[/quote]


realitinya citer2 camtuh laris manis dipasaran.. sebab org melayu mmg suka gosip.. suka sibuk tepi kain org.. media gembar-gemburkan kisah camtuh sebab itu kisah yg byk org nak tengok.. sama ada tengok dan baca sebab minat atau pun tengok dan baca utk buat modal mengumpat.. tapi itulah realitinya.. org melayu sukakan citer2 camtuh, walaupun kita tak suka..

cuba tanya kedai majalah, apa majalah yg paling laku.. majalah2 camnih laa.. sebab apa? bukan sebab org jual, tapi sebab org beli.. bukan takder majalah2 lain yg bagus tapi secara realiti kurang terjual.. cuba buat kajian berapa byk jualan suratkhabar yg paparkan citer siti kahwin?

media nih org bisnes.. dia jual benda yg akan laku.. citer laa psal tanggungjawab ke apa, tapi hujung2 tetap citer psal jualan dan keuntungan.. adakah wang lebih penting dari moral? sanggup tak yg keje bank tuh berenti keje sebab bank dia amal riba?

kadang2 kita terlalu idealis.. kita nak seluruh dunia jadi seperti dunia kita.. jadi macammana yg kita nak.. sedang selalunya hidup kita pun tak seperti yg kita mahukan.. bila kena kat kita apa kita sebut? takdir?

ada satu cadangan.. camna kalo kita mula beli dan promote majalah yg bagus2.. majalah ilmu, majalah alam sekitar, majalah kewangan, majalah wanita, majalah kesihatan, majalah kekeluargaan, etc.. kita beli dan juga beli utk hadiahkan kat org.. kita cipta hype baru..

jangan cuma boikot, tapi tolong promosi buku dan majalah yg bagus.. bagi alternatif utk tingkatkan budaya membaca dalam bangsa kita.. so kalo ada keluarga kita pegang majalah tuh, suggest dia beli majalah yg lebih baik, yg sesuai dgn minat dia, dia rasa rugi, kita belikan utk dia..

raihan dulu naik sebab org beli banyak.. bila sales naik, diorg akan buat promosi lebih lagi.. tapi kalo kita pun tak beli buku dan majalah yang elok, camna kita nak marah org beli majalah camtuh.. kita pun tak promosi, kita kutuk saja.. kita kena buat sesuatu.. bukan sekadar cakap.. kerajaan bagi pengecualian cukai utk beli buku.. kita guna tak?
Read On 0 ulasan

Rumah Anak Yatim: antara mampu dan kasih sayang..

[quote="cikgureza"]
Maybe pak usop ni ada associated dgn Al-Mansur holdings ni kut...tu yang bela tu.. gurau je pak..jgn marah..tapi kalau betul, saya pulak yang marah!)

Pak usop dah terlari dari maksud thread ni di bukak sebenarnya.. saya tak sangkal ilmu hidup 'hard-knock' jenis walk the talk yang diorang nak bagi tu..tapi jgnlah sampai guna kan bebudak tu untk amik untung!

Dan saya ulangi balik..kalau tak mampu nak bukak rumah kebajikan yang jenis cam ni..jgn bukak! Jgn lah menyusahkan orang lain pulak!

Bak kata undang-undang berpoligami..kalau tak mampu, (atau tak di khuatiri tak mampu) jgn lah berpoligami..

Sama gak cam diorang ni..kalau tak mampu nak sediakan funds, jgnlah sampai bebudak ni di hantar mintak' sedeqah'... [/quote]



:lol: i have no offense.. sama ada dgn pendapat korg mahupun dgn tajuk topik.. walaupun dgn al-mansoor.. aku hanya mencuba untuk memperlihatkan satu lagi perspektif dalam melihat keadaan yang berlaku disekeliling kita.. an option to our thinking.. another posibble reality..

menjaga anak yatim dan janda nih fardhu kifayah.. kalo semua org buat dengan alasan kata dia tak sanggup dan tak boleh, tanpa mencuba.. then kita semua yg tanggung dosa sama2.. some people just need to do what they need to do.. rezeki itu di tangan Tuhan.. itu janji Dia.. mampu atau tidak itu bergantung pada iman kita.. kemampuan mereka mungkin saja bergantung pada bantuan dan sokongan kita..

kalo nak tunggu kita mampu sampai bila pun takkan mampu.. so sementara tunggu mampu nih sapa yg nak bela diorg? even aku pernah lihat rumah anak yatim yg bergantung pada hutang sepanjang tahun, dan hutang tuh hanya langsai bila tiba puasa dan hari raya.. patutkah kita tutup rumah anak yatim nih? kemana hampir 80 org anak yatim tuh nak bergantung? nak gie umah anak yatim yg lain pun sesak2 napas jugak.. lagipun aku belum dengar ada rumah anak yatim buat untung, rumah peyatim dgn simpanan fixed deposit RM100ribu pun aku tak dengar lagi.. aku tak sure pulak psal yayasan persendirian..

its really more easy if we just walk-away from it as its not our damn problem.. its really more easy for us to blame other people mistakes rather than support and give them a helping hand.. and help them find the correct way of doing it.. normally a small act of love and hope, can change a world of somebody else to a better place.. if it dont, it wil make us a better person.. insya-Allah..

itu tujuan aku.. melihat sesuatu yg berlaku depan mata kita dengan kasih sayang, instead of anger and hate.. termasuk nengok remaja yang rosak akhlak.. bila kita tgok mereka dgn marah dan benci, kita akan ignore mereka.. sedang merekalah golongan yg memerlukan pertolongan.. kita lihat dengan kasihan dan kasih sayang, kita akan cuba tolong dan bentuk mereka, dan kita tidak akan berputus asa dgn mereka.. kalo pun nanti kita tak dapat menolong mereka, kita mungkin saja dapat menolong remaja lain daripada menjadi seperti mereka.. ini tanggungjawab kita sebagai individu dan masyarakat, bukan hanya tanggungjawab kerajaan..

bila Tuhan tunjuk sesuatu depan kita, pada aku, maknanya Dia suh kita berfikir, mungkin sebagai satu pedoman atau mungkin saja satu peringatan.. so terpulang apa yg kita nak fikir..

cam aku cakap.. mmg aku tak suka anak yatim mintak sedekah.. tapi macam aku cakap juga mungkin saja sebab kita tak hantar sedekah kat diorg maka diorg kena datang kat kita mintak.. terpulang macammana kita nak pikir..

aku sentiasa sokong org nak buat baik.. aku takmo pertikai agenda belakang dia.. harap2 sangka baik aku jadi doa utk diorg.. itu saja..

sekali lagi aku bukan bangkang cakap korang.. hanya saja sebagai alternative perspective.. kalo korang dapat lihat sesuatu yg baik dalam apa yg aku tulis, alhamdulillah.. kalo aku sebut tuh tak betul, aku minta maaf, terima kasih tegur aku.. aku terima dgn lapang dada.. :)

ps: lang.. semua tulisan aku ditujukan pada diri aku.. sebagai peringatan supaya aku tak lupa tujuan asal aku.. sekurang2nya aku rasa tercabar dgn apa yg nuralisya citer.. walaupun ada sorg kawan aku kata bunyi cam berlagak (nuralisya no offense, jadikan cabaran and just keep on doing it).. so jangan lak anggap yg aku tulis ko aku cakap direct kat korang.. walaupun aku petik statement korg.. alhamdulillah aku buat apa aku termampu, termasuk letih menaip dan habis air liur.. :lol: aku hanya harap redha dan rahmat Tuhan.. insya-Allah..
Read On 0 ulasan

Orphanage : another perspective

maaf ya.. nih bagi pendapat saja.. aku tak kata pendapat korg salah..

[quote="Langsuir80"]
pandangan ni agak subjektif...
negatif pojitif ada betulnya...

pendedahan pada asas perniagaan = + ve
tapi dlm usia budak kecik kalau dicompare dengan bukan anak yatim
patut kuderat mereka ditumpu untuk menimba ilmu dan tumpu pada pelajaran.

kalau anak kita sendiri yg serba cukup disuruh menjual seperti itu dah tentu orang akan pandang negatif.kita pun nak suruh ke anak kita buat begitu?kalau ade pun berapa kerat je semata² nak bagi anak belajar berdikari.

tp kalau ia berlaku pada anak yatim orang akan pandang +ve & -ve...
so takleh nak salahkan pandangan mereka.

-ve mungkin pada padangan mereka yg simpati pada budak² tu
+ve pada pandangan mereka dari sebaliknya.

ape pun bulan puasa dah dekat nih...
lakukan sesuatu...[/quote]

pertama, mengapa pikir yg negatif dulu? rata2 org melayu berpendapat camnih.. nak apply keje, pikir dulu kalo tak dapat camna.. nak meniaga, pikir dulu kalo rugi camna.. nak tolong org, pikir dulu org nih betul2 susah ker? mengapa pikir negatif dulu? pada aku simple, sebab takut.. takut tak dapat keje, takut rugi, takut tertipu.. bukan aku kata tak boleh pikir yg buruk.. boleh.. tapi boleh tak kalo kita banyakkan yg positif dari negatif.. sebab bila pikir negatif, kita tahan diri kita, kita bagi alasan utk diri kita dari melihat dunia dari perspektif yg berbeza..

dua, bila kita kata anak2 kecil nih patut menimba ilmu dan tumpu pada pelajaran.. kita hanya melihat satu realiti saja.. kerna realiti pada kita menimba ilmu tuh gie sekolah dan lulus periksa.. pastuh masuk universiti dan dapat kerja bagus? camna lak dgn realiti beribu2 graduan menganggur? cukupkah pelajaran kat sekolah tuh? itukah pelajaran yg paling penting dlm hidup kita sekarang? wujudkah realiti yg lain?

tiga, bila kita suh anak kita org akan pandang negatif, so what? adakah pandangan org yg tak tahu tentang tujuan kita lebih penting dari melakukan sesuatu yang kita tahu kita patut lakukan? mengapa kita harus hidup atas pandangan org lain? kalo esok2 anak kita susah, org yg pandang negatif tuh akan tolong bagi makan dan ajar anak kita? atau kita sebenarnya yg tak yakin dengan apa yang kita buat dan apa yg perlu kita buat? tak yakin pada diri sendiri? pada kemampuan sendiri? pada plan dan strategi sendiri?

empat, aku tak pernah salahkan pendapat org.. aku cuma bagi pendangan dari perspektif yg lain, supaya kita semua dapat sama2 berfikir bahawa dalam dunia nih wujud byk realiti.. kita jadi seperti kita sekarang kerna realiti yg kita percaya dan mahu percaya.. nak berubah kita kena ubah realiti kita.. kalau realiti yg kita percaya kata kita tak mampu, thats how its gonna be..

[quote="katakhuduh"]apa yg aku kesalkan ialah kenapa mereka dibiarkan berada di stesen tu pada waktu tersebut - waktu solat jumaat. diaorg pandai-2 datang sendiri ke atau ada orang hantar. aku terus cabut sebab aku sendiri dah lambat ke masjid. masa tu dah masuk zohor. aku tak tau. mungkin ada org yg akan ambik mereka dan bawak ke masjid lebih awal. atau mungkin 'ngam-ngam' waktu khatib turun mimbar. atau mungkin 'solat' di stesen tu aja. wallahualam.[/quote]

lima, bersangka2.. bertanya pada diri tuh dah betul.. tapi takder jawapan.. bila tak tahu jawapan, maka kita berandai2.. bila dah ada soalan kenapa kita tak cari jawapan.. bertanya atau buat homework.. kenapa kita lebih suka agak2 dan berandai2.. takder masa? malas? tak penting? so kenapa tertanya2?

enam, nih contoh, kalo dah tahu dah nak masuk waktu solat jumaat, kenapa tak ajak budak2 tuh sekali? sebab kita pun dah tak sempat? sama gak bila napak anak2 tuh tinjau kita dalam kfc, ada kita ajak dia masuk or belikan satu bungkus utk diorg? bila dah napak diorg jual kalender, naper tak offer tolong jualkan kat ofis? bukan keje kita?

[quote="Langsuir80"]mendapat ilmu tu adalah betul..
tp sayang sekali jika ilmu yg mereka dapat itu lebih kepada meraih simpati org utk keuntungan org lain...adakah kita nampak ini?atau mungkin tidak nampak juga. atau buat² tak nampak. kalau begitu buruh kanak² di India juga sudah diberi "ilmu" yg hebat.[/quote]

tujuh, sekali lagi kita mempersoalkan cara.. aku setuju dengan ko.. tak sepatutnya anak2 yatim tuh kena belajar dan meniaga hanya dengan menjual kesedihan.. bapak aku sendiri dulu pernah marah anak2 yatim sampai kata yg diorg pandai buat muka kesian dan cium tangan org, dapat derma.. kita semua patut tolong mereka lebih dari itu.. bukan sekadar bagi tapi contoh kalo kita bisnes sendiri, kita boleh amik diorg nih jadi apprentis kita.. itu sebenarnya tujuan projek anak angkat, bukan sekadar bawa balik umah, kesian dan bagi makan.. mereka perlu lebih dari itu..

ps: anak2 india tuh dijual.. anak2 yatim kita dibela..
anak2 india tuh dah besar pun jadi hamba..
anak2 yatim kita dah besar kena pandai2 jaga diri sendiri..
its no comparison..

[quote="Langsuir80"]atau mungkin...
itu yg perlu dibayar oleh anak² itu bila menjadi yatim piatu bila dibela org...kalau mau makan kerja, kalau mau pakaian kerja...[/quote]

lapan, what we expect? dah kita tanak bela dan org tuh nak bela.. naper kita nak pertikaikan apa yg org tuh buat sedangkan kita sendiri tak buat apa2.. sekadar letih tangan menaip dan abih air liur bercakap.. keadaan anak yatim tuh menyedihkan bukan sebab rumah anak yatim, tapi sebab kita.. sebab kita tanak dan tak sanggup bela anak yatim dan biarkan anak yatim masuk rumah anak yatim.. bela anak yatim lebih dari sebab kesian.. its not an easy task.. its really need commitment and passion.. bukan sekadar jual kalender dan mintak derma.. agak2 kalo penjaga anak yatim tuh yg jual kalender korg nak beli tak?

apa pun sekali lagi, ini hanya pendapat aku.. dari sudut pandang aku.. aku tak kata aku betul.. aku hanya cuba jelaskan dari sudut pandang aku.. mungkin aku salah, mungkin korg salah, mungkin kita semua salah.. cuma macammana agaknya kalo anak2 kita jadi anak yatim? akan begitukah nasib mereka? atau mungkinkah lebih buruk? moga Tuhan merahmati kita semua.. amin.
Read On 0 ulasan

Stuck in system? wheres the way out?

[moved: i-Planning ]
Read On 0 ulasan

lestarikan masjid


emm.. bila org nak buat benda baik nih kita citerlaa benda yang baik2.. yang positif.. melestarikan masjid.. bukan cuma untuk solat dan ceramah agama saja.. patut bertunang, mesyuarat umno, sessi kaunseling, ceramah motivasi, pejabat wakil rakyat (bukan sekadar pejabat imam yg tak pernah ada org), pesta buku, kempen politik, press conference, dan macam2 lagi aktiviti masyarakat patut buat kat masjid.. jadikan masjid pusat masyarakat.. bila buat dalam masjid, cara kita pun mula ikut cara Islam.. takder laa asik terbabas saja.. insya-Allah..

malaysia nih beruntung.. masjid semua besar2.. aku kat jakarta nih solat jumaat tiap minggu kat kawasan parking keter.. masjid yg ada kecik2.. penuh sampai tak boleh nak solat kat tangga pun.. ada masjid2 besar yg 3 tingkat pun penuh.. tiap hari ada saja aktiviti.. alhamdulillah..

bila ada yg buat silap.. kita tegur laa pelan2.. jaga sama hati dan airmuka org lain.. dia nak pantun takpa.. kita ajar laa pantun Islam.. dia bercampur2 laki pompuan.. kita ajarlaa adab masjid.. nak bersanding pun takpa, buat cara tertutup utk sedara mara dia saja..

kita nih kadang2 tak kisah org buat maksiat kalo kat luar masjid.. tapi marah betul kalo ada maksiat dalam masjid.. betul dah tuh.. tapi bila banding cara dia bersanding kat luar masjid, kdg2 aku pikir baik dia bersanding dalam masjid.. mungkin tak jadi pembaziran atau maksiat sebesar yang berlaku.. sebaliknya boleh juga kita jadikan itu sebagai satu kaedah nasihat dan mengajar diorg akan adab dalam masjid.. kat luar masjid tak pakai adab dah..

mungkin juga dah ada keperluan untuk wujudkan event organiser untuk mengimarahkan masjid.. buat event dalam masjid nih byk hikmah dan berkah.. benda kotor celup dalam air, air tak kotor, benda yg kotor jadi bersih.. benda kotor mendap dalam air.. mula2 dia buat silap, lama2 dia paham, lain kali dah elok.. kalo kita sergah dia kang serik lain kali takmo guna masjid.. masjid kosong baik runtuhkan..

dah betul dah tegur mana yg salah.. cuma janganlaa marah sangat sampai nanti org benci kat Islam.. tanggungjawab bukan hanya menegur tapi juga menasihat.. dia tak tahu kita tunjuk cara, jangan halang.. sama macam anak kita panjat gril depan rumah, kita marah dan halang, belakang kita dia panjat, salah langkah jatuh (nauzubillah).. kita ajar dia panjat cara betul, penting untuk jati diri dia, pastuh kita nasihat nak panjat kena bagitau kita, panjat sendiri bahaya, dia paham kita sayang dia..

balik pada citer masjid nih.. pada yg terlibat dgn event organiser atau yg kerja dgn bahagian promotion/launching.. elok juga pikir2 cara buat kat masjid.. takut mengganggu kesucian masjid.. buat kat depan masjid.. dekat2kan juga para kafir kepada masjid.. mudah2an hati dia lembut dan tertarik pada Islam.. kita fikir2 laa apa yang boleh kita buat.. biar masjid tuh penuh dengan orang setiap masa.. ubah tempat, cara pun ikut berubah, hati kita pun sentiasa dekat dgn masjid.. pendapat aku laa.. kalo salah tolong tegur.. jangan marah.. aku takut org marah2..
Read On 0 ulasan
 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008