Rumah Anak Yatim: antara mampu dan kasih sayang..

[quote="cikgureza"]
Maybe pak usop ni ada associated dgn Al-Mansur holdings ni kut...tu yang bela tu.. gurau je pak..jgn marah..tapi kalau betul, saya pulak yang marah!)

Pak usop dah terlari dari maksud thread ni di bukak sebenarnya.. saya tak sangkal ilmu hidup 'hard-knock' jenis walk the talk yang diorang nak bagi tu..tapi jgnlah sampai guna kan bebudak tu untk amik untung!

Dan saya ulangi balik..kalau tak mampu nak bukak rumah kebajikan yang jenis cam ni..jgn bukak! Jgn lah menyusahkan orang lain pulak!

Bak kata undang-undang berpoligami..kalau tak mampu, (atau tak di khuatiri tak mampu) jgn lah berpoligami..

Sama gak cam diorang ni..kalau tak mampu nak sediakan funds, jgnlah sampai bebudak ni di hantar mintak' sedeqah'... [/quote]



:lol: i have no offense.. sama ada dgn pendapat korg mahupun dgn tajuk topik.. walaupun dgn al-mansoor.. aku hanya mencuba untuk memperlihatkan satu lagi perspektif dalam melihat keadaan yang berlaku disekeliling kita.. an option to our thinking.. another posibble reality..

menjaga anak yatim dan janda nih fardhu kifayah.. kalo semua org buat dengan alasan kata dia tak sanggup dan tak boleh, tanpa mencuba.. then kita semua yg tanggung dosa sama2.. some people just need to do what they need to do.. rezeki itu di tangan Tuhan.. itu janji Dia.. mampu atau tidak itu bergantung pada iman kita.. kemampuan mereka mungkin saja bergantung pada bantuan dan sokongan kita..

kalo nak tunggu kita mampu sampai bila pun takkan mampu.. so sementara tunggu mampu nih sapa yg nak bela diorg? even aku pernah lihat rumah anak yatim yg bergantung pada hutang sepanjang tahun, dan hutang tuh hanya langsai bila tiba puasa dan hari raya.. patutkah kita tutup rumah anak yatim nih? kemana hampir 80 org anak yatim tuh nak bergantung? nak gie umah anak yatim yg lain pun sesak2 napas jugak.. lagipun aku belum dengar ada rumah anak yatim buat untung, rumah peyatim dgn simpanan fixed deposit RM100ribu pun aku tak dengar lagi.. aku tak sure pulak psal yayasan persendirian..

its really more easy if we just walk-away from it as its not our damn problem.. its really more easy for us to blame other people mistakes rather than support and give them a helping hand.. and help them find the correct way of doing it.. normally a small act of love and hope, can change a world of somebody else to a better place.. if it dont, it wil make us a better person.. insya-Allah..

itu tujuan aku.. melihat sesuatu yg berlaku depan mata kita dengan kasih sayang, instead of anger and hate.. termasuk nengok remaja yang rosak akhlak.. bila kita tgok mereka dgn marah dan benci, kita akan ignore mereka.. sedang merekalah golongan yg memerlukan pertolongan.. kita lihat dengan kasihan dan kasih sayang, kita akan cuba tolong dan bentuk mereka, dan kita tidak akan berputus asa dgn mereka.. kalo pun nanti kita tak dapat menolong mereka, kita mungkin saja dapat menolong remaja lain daripada menjadi seperti mereka.. ini tanggungjawab kita sebagai individu dan masyarakat, bukan hanya tanggungjawab kerajaan..

bila Tuhan tunjuk sesuatu depan kita, pada aku, maknanya Dia suh kita berfikir, mungkin sebagai satu pedoman atau mungkin saja satu peringatan.. so terpulang apa yg kita nak fikir..

cam aku cakap.. mmg aku tak suka anak yatim mintak sedekah.. tapi macam aku cakap juga mungkin saja sebab kita tak hantar sedekah kat diorg maka diorg kena datang kat kita mintak.. terpulang macammana kita nak pikir..

aku sentiasa sokong org nak buat baik.. aku takmo pertikai agenda belakang dia.. harap2 sangka baik aku jadi doa utk diorg.. itu saja..

sekali lagi aku bukan bangkang cakap korang.. hanya saja sebagai alternative perspective.. kalo korang dapat lihat sesuatu yg baik dalam apa yg aku tulis, alhamdulillah.. kalo aku sebut tuh tak betul, aku minta maaf, terima kasih tegur aku.. aku terima dgn lapang dada.. :)

ps: lang.. semua tulisan aku ditujukan pada diri aku.. sebagai peringatan supaya aku tak lupa tujuan asal aku.. sekurang2nya aku rasa tercabar dgn apa yg nuralisya citer.. walaupun ada sorg kawan aku kata bunyi cam berlagak (nuralisya no offense, jadikan cabaran and just keep on doing it).. so jangan lak anggap yg aku tulis ko aku cakap direct kat korang.. walaupun aku petik statement korg.. alhamdulillah aku buat apa aku termampu, termasuk letih menaip dan habis air liur.. :lol: aku hanya harap redha dan rahmat Tuhan.. insya-Allah..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008