lestarikan masjid


emm.. bila org nak buat benda baik nih kita citerlaa benda yang baik2.. yang positif.. melestarikan masjid.. bukan cuma untuk solat dan ceramah agama saja.. patut bertunang, mesyuarat umno, sessi kaunseling, ceramah motivasi, pejabat wakil rakyat (bukan sekadar pejabat imam yg tak pernah ada org), pesta buku, kempen politik, press conference, dan macam2 lagi aktiviti masyarakat patut buat kat masjid.. jadikan masjid pusat masyarakat.. bila buat dalam masjid, cara kita pun mula ikut cara Islam.. takder laa asik terbabas saja.. insya-Allah..

malaysia nih beruntung.. masjid semua besar2.. aku kat jakarta nih solat jumaat tiap minggu kat kawasan parking keter.. masjid yg ada kecik2.. penuh sampai tak boleh nak solat kat tangga pun.. ada masjid2 besar yg 3 tingkat pun penuh.. tiap hari ada saja aktiviti.. alhamdulillah..

bila ada yg buat silap.. kita tegur laa pelan2.. jaga sama hati dan airmuka org lain.. dia nak pantun takpa.. kita ajar laa pantun Islam.. dia bercampur2 laki pompuan.. kita ajarlaa adab masjid.. nak bersanding pun takpa, buat cara tertutup utk sedara mara dia saja..

kita nih kadang2 tak kisah org buat maksiat kalo kat luar masjid.. tapi marah betul kalo ada maksiat dalam masjid.. betul dah tuh.. tapi bila banding cara dia bersanding kat luar masjid, kdg2 aku pikir baik dia bersanding dalam masjid.. mungkin tak jadi pembaziran atau maksiat sebesar yang berlaku.. sebaliknya boleh juga kita jadikan itu sebagai satu kaedah nasihat dan mengajar diorg akan adab dalam masjid.. kat luar masjid tak pakai adab dah..

mungkin juga dah ada keperluan untuk wujudkan event organiser untuk mengimarahkan masjid.. buat event dalam masjid nih byk hikmah dan berkah.. benda kotor celup dalam air, air tak kotor, benda yg kotor jadi bersih.. benda kotor mendap dalam air.. mula2 dia buat silap, lama2 dia paham, lain kali dah elok.. kalo kita sergah dia kang serik lain kali takmo guna masjid.. masjid kosong baik runtuhkan..

dah betul dah tegur mana yg salah.. cuma janganlaa marah sangat sampai nanti org benci kat Islam.. tanggungjawab bukan hanya menegur tapi juga menasihat.. dia tak tahu kita tunjuk cara, jangan halang.. sama macam anak kita panjat gril depan rumah, kita marah dan halang, belakang kita dia panjat, salah langkah jatuh (nauzubillah).. kita ajar dia panjat cara betul, penting untuk jati diri dia, pastuh kita nasihat nak panjat kena bagitau kita, panjat sendiri bahaya, dia paham kita sayang dia..

balik pada citer masjid nih.. pada yg terlibat dgn event organiser atau yg kerja dgn bahagian promotion/launching.. elok juga pikir2 cara buat kat masjid.. takut mengganggu kesucian masjid.. buat kat depan masjid.. dekat2kan juga para kafir kepada masjid.. mudah2an hati dia lembut dan tertarik pada Islam.. kita fikir2 laa apa yang boleh kita buat.. biar masjid tuh penuh dengan orang setiap masa.. ubah tempat, cara pun ikut berubah, hati kita pun sentiasa dekat dgn masjid.. pendapat aku laa.. kalo salah tolong tegur.. jangan marah.. aku takut org marah2..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008