syukur kerna tak hebat?

Topik: Sebenarnya Melayu pun Hebat....
Faizol quote:
hebat atau tidak itu adalah mainan dan penetapan minda masing2, definisi hebat tu pun sebenarnya adalah berdasarkan perspektif masing2, dan juga perspektif umum, dan boleh diterima pakai dalam budaya dan adat resam sesebuah masyarakat...

tak salahkan kalo sekali sekala kita menaikkan minda kita dan mengatakan bahawa kita ni sebenarnya hebat tapi tak mahu jadi terlalu hebat...


hebat tapi tak mahu jadi terlalu hebat? sebab tuh melayu tak hebat.. cepat berpuas hati.. inikah syukur yg kita paham?

pada pendapat aku, kalo kita bersyukur, kita harus sentiasa berusaha meningkatkan lagi diri kita.. bukan sekadar berpuas hati dan menunggu mati.. ini yang biasa terjadi pada org melayu.. cepat berpuas hati.. meniaga bagai nak rak, bila dah kaya sket mula berpuas hati dan slow down.. end up lepas lima tahun bungkus.. sebab tak dapat bersaing.. sebab dah berpuashati dengan apa yg dia ada..

bila keje, dapat gaji besar dan jawatan tinggi.. mula berpuas hati.. so stuck dalam organisasi yg ada dan hidup bersara dalam belas kasihan kerajaan.. alhamdulillah byk melayu yg beralih ke arah korporat bila dah dalam kedudukan tuh.. tapi melayu lain label dia tamak dan haloba pulak..

melayu kata kerna melayu rendah diri.. mengelak riak dan menjauhi sombong.. kalau kita melayu di zaman gemilang dulu mmg betullah kita boleh berfikiran camtuh.. tapi kita nih hanya merdeka negeri.. contoh bila kita kata kita tanak kaya sebab nanti kita lupa diri, so kita akan tetap miskin selama2nya..

pandai pulak mempertahankan diri kata kaya harta tak penting, yg penting kaya budi bahasa.. betullah tuh.. tapi bila anak tak dapat biasiswa, nak meniaga tak dapat pinjaman, harga barang naik, kita meloncat2 dan menjerit2 lak macam org hilang akal.. ini yg aku kata org melayu mmg pandai bagi alasan..

byk melayu bagus tapi tak hebat.. bak kata satu buku tuh.. good but not great.. sebab tuh byk melayu duduk keje dgn org saja.. meniaga pun kecil2an.. asal cukup makan.. kerajaan tolong bagi subsidi.. ini kita kata kita syukur? pembohong!

syukur tuh berusaha.. dan terus berusaha.. tak peduli Tuhan balas baik atau Tuhan beri dugaan dan halangan.. buat baik, Tuhan balas baik, syukur.. buat baik, Tuhan bagi dugaan, syukur.. meniaga untung, alhamdulillah, rugi sikit, innalillah, usaha lagi.. banyak untung, bayar zakat, sedekah, infaq, syukur..

nak cari ilmu, cari guru, org tanak ajar, sabar, usaha lagi sampai dapat, syukur.. dah dapat, amalkan, cari lagi.. syukur.. berterimakasih bukan hanya ucapan tapi perlakuan dan sikap.. bukan setakat cukuplah apa yg ada.. tapi syukur apa adanya.. usaha beterusan.. bukan berhenti bila dah dapat..

hidup nih bukan satu bahagian.. semua bahagian saling berkait.. banyak keje kita nak buat.. buat satu bahagian satu masa, berterusan.. belum hebat toksah citer psal terlalu hebat.. belum kaya jangan citer psal camna org kaya harus berkelakuan.. belum pandai jangan mula mengajar org.. banyak kita tak hidup dalam hidup kita sendiri..

org melayu suka gosip psal suka fantasi.. semua citer mula dengan kalau.. sebab tuh kita tak sampai2.. kita tak hebat.. bercerita macam pemimpin tapi diri sendiri berantakan.. citer psal siti, marah itu ini.. itu patut ini tak patut, realitinya kita nak jadi cam siti.. duduk dalam kedudukan dia.. kita umpat anak org tak baik, sebab kita nak rasa diri kita baik.. kita kutuk muka org buruk, kerna kita nak bagitau kita nih lawa.. kalau tak lawa pun, takder laa buruk macam org tuh.. kita nak rasa lebih baik pada org lain.. tapi apa realitinya?

kita hebat.. so behave like one.. kita nak dihormati.. behave like one.. kita nak kaya.. behave like one.. ini mindset.. ini anjakan paradigma yg kita kena buat.. kita takkan berubah kalo kita tak mula berkelakuan seperti org yg kita nak jadi..

mmg org melayu tak suka perubahan.. sebab dia rasa cukup dengan apa yang dia ada.. dia kata ini syukur.. dia tahu ini salah persepsi tapi dia cuba yakinkan diri dia bahawa apa yg dia pikir tuh betul.. ini sebab org melayu tak jadi hebat.. perubahan penting.. perubahan diri, keluarga, masyarakat dan negara.. dah ada Quran panduan tapi tak ikut..

sebut psal Quran pulak.. kita nih baca Quran pilih2.. mana yg kena dgn kita, kita pun sebut tiap2 hari.. mana yg tak kena kita adjust bagi kena.. buat tafsiran sendiri.. rosakkah Islam? yg nyatanya diri kita sendiri yg rosak.. tak paham bertanya.. nak paham berdiskusi.. diskusi dengan terbuka, untuk mencerap pendapat dan dihadamkan oleh akal.. bukan diskusi untuk pertahankan pendapat kita walaupun kita sendiri dah rasa mengarut..

perubahan perlu untuk jadi hebat.. kita semua menuju ke arah kesempurnaan.. Nabi saw jadi role model kita.. so toksah konar2.. jangan berhenti sebelum kita jadi sesempurna Nabi saw.. berterimakasih dengan Tuhan dengan cara meningkatkan usaha.. hebatkan diri.. bukan sekadar org kata kita hebat, tapi dalam diri kita kena terus usaha kerna hanya kita tahu mana tujuan kita.. perjalanan hidup adalah perjalanan individu.. dan hanya org hebat sampai ke matlamatnya.. jangan bersyukur kerna tak hebat.. usaha.. wallahualam..

nih aku cakap untuk diri aku sendiri.. korang jangan terasa hati lak..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008