sedikit yang banyak


sekali lagi bila kita melihat satu persepsi saja kita akan hanya melihat satu realiti.. kebanyakan rumah anak yatim yang bergabung dengan peyatim.. dan setiap rumah anak yatim yang bergabung mendapat peruntukan yang bukan kecil.. aku dah tengok rumah anak yatim malaysia dan bandingkan dengan rumah anak yatim kat indonesia.. jauh beza.. aku boleh buat kesimpulan anak2 yatim malaysia masih beruntung..

bapa aku merupakan bekas pengurus salah satu rumah anak yatim kat malaysia.. bantuan dari segi ekonomi, alhamdulillah murah rezeki anak2 yatim.. lebih2 lagi waktu puasa nanti.. boleh kata tiap2 hari makan kat hotel.. sekali makan korporat bagi ribu2 ringgit.. nih pun org kata jual anak yatim.. pergi sendiri naik bas rumah anak yatim, function sampai tgh malam, esok kena gie sekolah gak.. bapak aku kata, kalau tak pegi nanti takder pulak org derma..

bila korg citer anak2 yatim nih kena jual barang, sekali aku teringat arqam dulu.. in one sense anak2 nih dilatih utk buat sales, cuba tengok diri kita sendiri pun sanggup tak buat sales macam tuh? malah byk yg pandang rendah..

bila napak budak2 nih buat sales, kita beli tak? bila nampak anak2 yatim nih meninjau2 kat luar KFC, kita ajak dia masuk dan belanja makan tak? atau kita cuma kesian saja? kita dah tahu rumah anak yatim tuh tak cukup modal, kita bantu tak? kita pegi tak rumah anak yatim tuh dan tanya apa masalah dia? atau kita assume saja?

untuk buka rumah anak yatim bukan sekadar perlu dana.. tapi komitmen.. pagi kena tengok, tghari kena tengok, malam kena tengok.. hantar sekolah, nak didik lagi.. bukan perkara mudah.. malah aku suka tengok program carrefour kat jakarta nih yang amik anak2 yatim nih utk kerja dgn diorg.. sebagai budak tolak troli atau tolong isi barang dalam plastik..

dari satu segi tak cukup kita bagi dia duit saja, kita kena latih dia.. dia takder tempat bergantung.. kena ada semua skill lebih dari anak2 kita.. bila sampai waktu dia keluar dari rumah anak yatim, lagi laa kita tak pandang.. kita kata pulak dah besar..

aku jumpa beberapa org bekas penghuni rumah anak yatim, habis belajar, buat bisnes, untuk support semula anak yatim.. kita buat apa? kesian saja psal kita tak kena.. ada tak kita ambil sorg anak yatim buat anak angkat? tak perlu bawa balik, cukup kita pilih sorg kat umah anak yatim dan tanggung semua perbelanjaan dia.. tapi kita kata apa? kita anak beranak pun tak cukup, walhal kita makan sedap tiap malam dan kita tahu diorg makan apa adanya.. cukuplaa kita usap kepala dia dan rasa kesian..

bila nak sedekah kita cari baju yg kita tanak pakai.. itupun diorg dah berebut2.. cuba korg sekali2 sponsor (contoh) baju sekolah atau kasut sekolah utk diorg.. beli yg baru.. kita nih juga yang merendahkan martabat anak yatim.. so imej anak yatim mesti pakai baju secondhand, kasut lusuh, kena kelihatan macam anak takder mak bapak.. mana kesedaran kita?

ini realiti org kita.. kita hanya kesian.. lepas 2 hari kita dah tak kisah.. kita lupa Tuhan duga kita dengan harta dunia. dan kita rasa cukup sekadar bayar zakat fitrah... bukan kita perlu sedekah ribu2.. cukup rm20 transfer ikut maybank2u.. tapi berterusan.. bukan sekadar sedekah palestin 2-3 tahun sekali..

ingat tak aku pernah citer psal rumah anak yatim kat indo nih.. semalam dah puasa, sebab makanan tinggal sikit, hari nih puasa lagi, tapi tak tahu nak buka apa ari nih.. gie tengok rumah dia.. daif macam kandang kambing.. sebak tengok anak2 umur 3-4tahun tidur bergelentang atas tilam yg dah kusam kena kencing.. selimut takder bantal takder.. ntah dah makan ke belum.. anak2 aku tidur sedap atas tilam empuk dalam air-cond..

lihat dalam diri kita, adakah cukup kesian kita? adakah cukup kita kononnya tanak bagi budak tuh susah? tapi realitinya kita tak buat apa2.. kita hanya kesian dan cakap.. kita kena turun tangan.. kalaupun mereka gunakan budak2 tuh untuk meniaga, kita kena rasa tanggungjawab, bukan sekadar kesian.. anak yatim tuh tanggungjawab kita..

aku paham yg kita nih bukan marah psal anak yatim jual kalender atau minyak angin.. yg kita marah bila supervisor tuh dok rehat, budak2 nih macam nak pengsan berjual.. itu bahagian dia.. kalo nak kira, rumah anak yatim nih lagi byk diperdagangkan oleh ahli politik.. tengok saja siapa yg pegang pengurusan atas rumah2 anak yatim.. tapi bagi aku itu juga bahagian dia.. apa yg kita heboh.. kita tengok bahagian kita..

bila anak yatim depan mata kita, apa kita buat? sejauh mana tindakan kita? lihat dalam diri kita.. lihat sekeliling kita.. kalo kita tak bantu diorg, bayangkan anak2 kita (nauzubillah) jadi cam diorg.. org akan cakap yg sama juga tapi tak bantu.. kita bantu org kerna Tuhan, minta Tuhan takyah balas kat kita tapi berkati dan rahmati anak2 kita.. tak guna buang air mata kalo tak bertindak..

budak2 nih mintak derma pasal kita tak datang kat dia.. so diorg kena datang kat kita.. moga lebih banyak yg lebih proaktif dan bukan sekadar menangis dan menunggu diorg datang baru nak kasi.. ingat.. anak yatim adalah tanggungjawab kita, bukan sekadar tanggungjawab rumah anak yatim mahupun kerajaan.. pilih rumah yg sesuai dgn korg dan mulalah dari bulan ini kita infaq sedikit dari rezeki yg Tuhan kurniakan kat kita pada diorg.. jangan sekdar sibuk bayar zakat fitrah dan sibuk dok kira potongan zakat utk tak bayar income-tax (ini pun bagus).. luahkan sedikit bahkan itulah yang banyak..

About this entry

  1. Telah Dihantar:
    Thu Aug 31, 2006 12:39 am

    aku nih menyampaikan pesan sorg tok guru ttg amalan sedekah..

    byk dari kita dok risau gaji tak cukup.. dia suh mulai bulan nih beli satu kampit beras yg 5kg dan hantar kat sorang org miskin.. tgok kita miskin tak bulan depan.. kalo tak miskin, bulan depan beli 2 kampit lak dan bagi 2 org.. pastuh tgok bulan ke depan.. dan seterusnya.. buat sampai kita leh rasa kita miskin then stop.. berkah rezeki kita adalah pada sedekah kita.. bukan pada berapa banyak yg kita dapat..

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008