takut mati?


ajal tuh dah tetap.. tiap hari kita kena ready untuk mati.. citer bab ready nih aku teringat psal budaya samurai.. pada seorang samurai tiap hari dia kena bersedia untuk perang.. sebab tuh diorg sentiasa ikut disiplin dan cara hidup diorg tuh tak buang masa.. tak perlu disuruh2, bangun pagi dah tahu apa nak buat.. bukan cam kita bangun pagi, terkelip2 baru nak plan buat apa ari nih.. sebab tuh kita tak ready..

so bila kita tak ready untuk hidup.. apalagi nak citer ready utk mati.. bila tak ready utk mati, kita takut mati.. yg sedihnya lagi.. bila takut mati, kita akan terikat dengan dunia.. bila terikat dgn dunia kita akan delay persediaan mati kita.. bila delay kita jadi ignorance.. itu yg buat kita lost.. tatau untuk apa kita hidup.. maka timbullah apa yang berlaku skrg nih..

ingat mati itu adalah jalan bersedia untuk hidup.. dengan ingat mati kita tahu hidup nih takder makna, sebab at the end kita mati jugak.. kalo idup lama2 pun sudah jugak, tenaga kurang, nikmat kurang, apa makna kualiti hidup..

kawan aku kata matlamat hidup itu mati.. sebab mati itu adalah 'hidup' yang sebenar.. kan hidup kita nih sementara.. yg kekal akhirat.. nak sampai akhirat kena mati.. dalam makna sebenar mati kita tuh permulaan 'hidup' sebenarnya.. hidup yang kekal.. so kita nih sebenarnya dalam fasa 'mati'.. bila kita dalam fasa 'mati', maknanya hidup kita nih takder nilai.. so apa sebenarnya hidup kita nih? bersedia untuk 'hidup'?

kata dia lagi, maksud hidup kita untuk bersedia.. apa yg kita kena sedia? apa yg kita nak bila kita 'mati'? ini benda yang kita kena cari.. takut mati itu peringatan.. bukan suh kita lari dari mati.. takut mati untuk kita jadi sentiasa bersedia..

banyak dari kita rasa kita hidup lama.. banyak dari kita rasa kita lambat lagi mati.. jadi kita bertangguh.. ini kawan aku kata sombong.. kita sombong pada Tuhan.. kita rasa kita tahu ajal kita bila.. kita rasa kita leh postphone ajal.. secara tidak sedar kita berfikir macam tu laa.. kita takder urgency dalam membuat persediaan..

bila sakit kena makan ubat.. bukan untuk delay ajal.. tapi berusaha untuk mendapatkan kualiti hidup yang lebih baik.. bila kualiti hidup baik, amal kita pun sempurna.. kalau hidup dalam keadaan sakit, takleh nak buat ibadah lebih banyak sebab semuanya terhalang oleh keadaan tubuh.. so berubat bukan untuk tidak mati tapi persediaan kalau ajal tak datang lagi.. berubat tuh pun ibadah.. satu persediaan untuk 'hidup' juga..

sama juga dengan ungkapan semoga panjang umur dan murah rezeki.. bukan maksud doakan umur panjang tak mati2, extend tarikh ajal.. tapi maksudnya semoga hidup yang ada serasa panjang.. berkualiti.. banyak pengisian.. umur yang pendek pun terasa panjang.. kalau umur pendek maknanya hidup seratus tahun pun kosong.. belum campur buat bencana pada org, pendekkan pula umur org lain.. nauzubillah..

dah sebut bab murah rezeki, kena citer jugalah.. rezeki pun tetap.. Tuhan dah janji takkan sampai ajal selagi tak sempurnakan rezeki kita.. kalo camtuh kena syukur saja kah apa yg kita ada? ini termasuk dalam persediaan untuk mati.. ini proses hidup.. rezeki kena cari, walaupun sebenarnya kalau kita tak cari tetap dah rezeki kita.. kalo kita tunggu saja maknanya kita tak ikut proses hidup..

jadi apa citer murah rezeki nih? apa guna doa mintak murah rezeki kalau dah tetap? kita lupa bentuk rezeki.. tak makan tapi kenyang itu tanda rezeki.. makan banyak2 tetap lapar itu tanda bukan rezeki kita nak kenyang.. cuma rezeki dapat rasa nikmat makan.. rezeki jugak tapi beza bentuk..

kita relate citer rezeki dgn citer ajal nih.. benda nih proses hidup.. kita kena stick to proses kalo tak kita akan lost.. sama dengan hidup.. takleh tunggu saja mati.. kita dah engkar pada proses hidup.. sama dengan tunggu saja rezeki.. engkar pada proses syukur.. bila engkar pada proses makna kita engkar pada 'janji' kita pada Tuhan.. kita cari hidup yg kekal tapi kita tanak lalui proses.. kita takut mati bukan untuk bersedia tapi untuk mengelak dan engkar 'janji'.. walhal yang sepatutnya kita takut adalah tak mati2.. wallahualam..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008