halal ker?


ramai org tahu, tapi ramai juga yg tak tahu.. label halal tuh tanda.. cam Nabi saw pesan suh simpan janggut untuk bezakan antara Islam dan kafir.. itu tanda yang membezakan, supaya org tak keliru..

sebab tuh tanda nih kena jaga.. bila dah kuaukan label halal, majlis agama kena jaga.. sebab ini macam 'panji' jugak laa.. kalo panji nih org tak percaya, ramai org lari, dan yg ikut pun was2.. sebab tak yakin.. bila org tak yakin pada panji, maka org dah mula tak yakin pada Islam.. bahaya kan?

sama gak macam tudung, janggut, serban, semua suruhan Nabi saw dan sunnahnya.. kena jaga.. sebab tuh bila org tudung litup, berjubah, berjanggut dan berserban buat maksiat, kita marah, sebab itu tanggungjawab kita kena jaga..

masuk balik bab halal.. hukum tuh akar umbi syariat.. kalo dah takder hukum camna kita nak menuju 'siratul mustakim'? kena yakin iya ke tidak.. ini bersangkut paut iman.. sebab tuh dunia dan akhirat itu takleh dipisahkan.. hidup di dunia menyangkut hidup di akhirat.. kalau makanan beracun takkan badan boleh sihat pulak..

hukum syariat nih asas.. sama cam nak naik bukit kena tahu asas mendaki.. kena tahu apa brg nak bawa.. kangkah2 keselamatan.. kena siap mental, etc.. bukan main hentam saja.. sama gak dalam diskusi.. kena paham dgn sapa kita bercakap, khalayak mana? takleh gak hentam.. kena belajar dengar dan tanya.. kalo dia tanya kita jawab.. dia pun kena dengar dan kalo tak paham tanya.. ada adab kan? sebab tuh pada aku ada gak masa jadi 'haram' diskusi nih..

ini semua urusan hati.. macam berbincang dan mencari ilmu jugak.. kita cari ilmu dan berbincang bukan untuk tunjuk kita pandai.. kalo kita ada perasaan macam tuh rosak ilmu kita.. kita berbincang sebab nak tahu atau nak sampaikan atau nak yakinkan diri kita.. kalo org terima alhamdulillah, tak terima pun alhamdulillah.. mungkin mmg betul kita salah.. so kita belajar pulak dari dia.. ini proses yg kena ada..

soal hati nih sangat nipis.. ada selalu kita dengar 'iman senipis kulit bawang'.. mmg betul nipis.. katakan kita solat, tiba2 dok tgh ruku' kita tiba2 rasa ruku' kita lebih betul dari org lain dan hebatnya kita tahu cara solat yg betul.. kembang hati kita.. dlm solat nih.. ini riak.. walaupun kita tak bagitau org tapi hati kita riak.. rosak solat kita..

sama gak citer murtad dan syirik.. sebab tuh (agaknya) Tuhan perintah solat lima kali sehari.. supaya kita leh perbaharui syahadah kita.. boleh kuatkan balik iman kita.. kalau seminggu sekali.. boleh jadi kita Islam ujung minggu je laa..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008