syukur kerna tak hebat?

Topik: Sebenarnya Melayu pun Hebat....
Faizol quote:
hebat atau tidak itu adalah mainan dan penetapan minda masing2, definisi hebat tu pun sebenarnya adalah berdasarkan perspektif masing2, dan juga perspektif umum, dan boleh diterima pakai dalam budaya dan adat resam sesebuah masyarakat...

tak salahkan kalo sekali sekala kita menaikkan minda kita dan mengatakan bahawa kita ni sebenarnya hebat tapi tak mahu jadi terlalu hebat...


hebat tapi tak mahu jadi terlalu hebat? sebab tuh melayu tak hebat.. cepat berpuas hati.. inikah syukur yg kita paham?

pada pendapat aku, kalo kita bersyukur, kita harus sentiasa berusaha meningkatkan lagi diri kita.. bukan sekadar berpuas hati dan menunggu mati.. ini yang biasa terjadi pada org melayu.. cepat berpuas hati.. meniaga bagai nak rak, bila dah kaya sket mula berpuas hati dan slow down.. end up lepas lima tahun bungkus.. sebab tak dapat bersaing.. sebab dah berpuashati dengan apa yg dia ada..

bila keje, dapat gaji besar dan jawatan tinggi.. mula berpuas hati.. so stuck dalam organisasi yg ada dan hidup bersara dalam belas kasihan kerajaan.. alhamdulillah byk melayu yg beralih ke arah korporat bila dah dalam kedudukan tuh.. tapi melayu lain label dia tamak dan haloba pulak..

melayu kata kerna melayu rendah diri.. mengelak riak dan menjauhi sombong.. kalau kita melayu di zaman gemilang dulu mmg betullah kita boleh berfikiran camtuh.. tapi kita nih hanya merdeka negeri.. contoh bila kita kata kita tanak kaya sebab nanti kita lupa diri, so kita akan tetap miskin selama2nya..

pandai pulak mempertahankan diri kata kaya harta tak penting, yg penting kaya budi bahasa.. betullah tuh.. tapi bila anak tak dapat biasiswa, nak meniaga tak dapat pinjaman, harga barang naik, kita meloncat2 dan menjerit2 lak macam org hilang akal.. ini yg aku kata org melayu mmg pandai bagi alasan..

byk melayu bagus tapi tak hebat.. bak kata satu buku tuh.. good but not great.. sebab tuh byk melayu duduk keje dgn org saja.. meniaga pun kecil2an.. asal cukup makan.. kerajaan tolong bagi subsidi.. ini kita kata kita syukur? pembohong!

syukur tuh berusaha.. dan terus berusaha.. tak peduli Tuhan balas baik atau Tuhan beri dugaan dan halangan.. buat baik, Tuhan balas baik, syukur.. buat baik, Tuhan bagi dugaan, syukur.. meniaga untung, alhamdulillah, rugi sikit, innalillah, usaha lagi.. banyak untung, bayar zakat, sedekah, infaq, syukur..

nak cari ilmu, cari guru, org tanak ajar, sabar, usaha lagi sampai dapat, syukur.. dah dapat, amalkan, cari lagi.. syukur.. berterimakasih bukan hanya ucapan tapi perlakuan dan sikap.. bukan setakat cukuplah apa yg ada.. tapi syukur apa adanya.. usaha beterusan.. bukan berhenti bila dah dapat..

hidup nih bukan satu bahagian.. semua bahagian saling berkait.. banyak keje kita nak buat.. buat satu bahagian satu masa, berterusan.. belum hebat toksah citer psal terlalu hebat.. belum kaya jangan citer psal camna org kaya harus berkelakuan.. belum pandai jangan mula mengajar org.. banyak kita tak hidup dalam hidup kita sendiri..

org melayu suka gosip psal suka fantasi.. semua citer mula dengan kalau.. sebab tuh kita tak sampai2.. kita tak hebat.. bercerita macam pemimpin tapi diri sendiri berantakan.. citer psal siti, marah itu ini.. itu patut ini tak patut, realitinya kita nak jadi cam siti.. duduk dalam kedudukan dia.. kita umpat anak org tak baik, sebab kita nak rasa diri kita baik.. kita kutuk muka org buruk, kerna kita nak bagitau kita nih lawa.. kalau tak lawa pun, takder laa buruk macam org tuh.. kita nak rasa lebih baik pada org lain.. tapi apa realitinya?

kita hebat.. so behave like one.. kita nak dihormati.. behave like one.. kita nak kaya.. behave like one.. ini mindset.. ini anjakan paradigma yg kita kena buat.. kita takkan berubah kalo kita tak mula berkelakuan seperti org yg kita nak jadi..

mmg org melayu tak suka perubahan.. sebab dia rasa cukup dengan apa yang dia ada.. dia kata ini syukur.. dia tahu ini salah persepsi tapi dia cuba yakinkan diri dia bahawa apa yg dia pikir tuh betul.. ini sebab org melayu tak jadi hebat.. perubahan penting.. perubahan diri, keluarga, masyarakat dan negara.. dah ada Quran panduan tapi tak ikut..

sebut psal Quran pulak.. kita nih baca Quran pilih2.. mana yg kena dgn kita, kita pun sebut tiap2 hari.. mana yg tak kena kita adjust bagi kena.. buat tafsiran sendiri.. rosakkah Islam? yg nyatanya diri kita sendiri yg rosak.. tak paham bertanya.. nak paham berdiskusi.. diskusi dengan terbuka, untuk mencerap pendapat dan dihadamkan oleh akal.. bukan diskusi untuk pertahankan pendapat kita walaupun kita sendiri dah rasa mengarut..

perubahan perlu untuk jadi hebat.. kita semua menuju ke arah kesempurnaan.. Nabi saw jadi role model kita.. so toksah konar2.. jangan berhenti sebelum kita jadi sesempurna Nabi saw.. berterimakasih dengan Tuhan dengan cara meningkatkan usaha.. hebatkan diri.. bukan sekadar org kata kita hebat, tapi dalam diri kita kena terus usaha kerna hanya kita tahu mana tujuan kita.. perjalanan hidup adalah perjalanan individu.. dan hanya org hebat sampai ke matlamatnya.. jangan bersyukur kerna tak hebat.. usaha.. wallahualam..

nih aku cakap untuk diri aku sendiri.. korang jangan terasa hati lak..
Read On 0 ulasan

Melayu merdeka?

merdeka! merdeka! merdeka!

tiga kali merdeka.. kita dah dapat merdeka pertama.. negeri merdeka.. tugas kita belum selesai.. merdeka ekonomi.. merdeka diri..

setelah hampir 500 tahun kita dijajah.. tanah melayu merdeka dengan cara berkompromi.. membebaskan tanah melayu dari penjajahan dengan perjanjian.. supaya melayu ada negeri yang membolehkan melayu berkreatif dan berorganisasi.. negeri merdeka..

dalam mengecapi kebebasan dari belenggu ratusan tahun, kita bersukaria dan berpesta.. menikmati kemerdekaan negeri melayu.. setelah hampir 50 tahun, kita semakin bersedia untuk fasa kedua.. merdeka ekonomi..

untuk merdeka ekonomi kita perlu ada ilmu.. kalo dulu kita belajar camna nak urus kemerdekaan negeri, skrg waktu kita kena cari ilmu utk kemerdekaan ekonomi.. alhamdulillah dah makin ramai melayu napak benda nih..

untuk merdeka ekonomi, kita kena tukar mindset kita.. kebergantungan kita kepada duit.. duit nih macam dadah.. kita semua nih ketagih dadah.. contoh.. bila ada duit kita happy, biala takder duit kita murung dan moody.. kita ketagihan.. addicted to money..

ekonomi bukan hanya tentang duit.. duit nih hanya alat.. we need to see it beyond money.. mengapa kita perlukan duit? security of life? keselesaan? kemewahan? kita kena cari dan kaji dalam diri kita.. apa yg kita mahu.. mengapa kita perlu kaya.. apa matlamat kita?

tujuan kita kena jelas.. byk dari kita takder tujuan.. just live life as it is, pretending we doing something.. sebab tuh byk dari kita tak keluar dari roda hidup kita sekarang.. dimana kita berada dalam masa 5 tahun kedepan? be spesific on our target.. nak kaya? define kaya.. nak senang? define senang.. nak hidup selesa? define selesa..

kemudian kaji pula kelebihan dan kekurangan diri kita.. tanya diri sendiri, tanya org sekeliling kita, nak ambik nasihat dari astrology, numerology, palmistry, atau apa saja.. kenal diri kita sendiri.. don't predict your future.. know our own self, then we can create our own future.. byk kita tak sabar nak tahu masa depan sampai lupa nak hidup masa sekarang.. itu yang haram menilik nasib.. kita jadi mudah ignore present life..

bila dah terang ttg tujuan, dah kenal kekuatan dan kelemahan diri, apa yg kita suka dan apa yg kita tak suka, apa yg kita pandai, apa yang kita tak tahu dan apa yg kita mahu tahu.. kemudian kita kena cari penasihat.. kena cari pakar.. spiritual advisor, financial advisor, management advisor, stress advisor, etc.. buat plan utk diri kita.. long term plan.. 5 tahun ke depan.. short term plan.. setahun.. cari strategi yang berkesan buat diri kita.. penasihat nih tak semestinya org yg mesti hebat dan terkenal.. contoh, bapa kita leh jadi spiritual advisor atau pakcik kita yg buat bisnes leh jadi mentor kita utk buat financial plan.. cari sebanyak mungkin dan dapatkan idea dan pendapat sebanyak mungkin..

dah ada plan dan strategi, kena ada komitmen.. we must loyal to the process.. jangan cepat putus asa.. dah jatuh kena bangun lagi.. jadikan matlamat kita satu cita2 yang akan memotivasikan kita sentiasa.. kita kena jadi lebih baik dari diri kita sekarang.. kena konsisten dan tabah.. small word with big meaning..

kita melayu dah terbiasa dengar ttg keburukan diri kita.. segala yg tak baik ttg melayu.. malas, tikam-belakang, khianat, sombong, lembab, etc.. ini apa yg org lain cakap.. jadikan kelemahan itu satu kelebihan.. sebagai motivasi.. to double prove.. buktikan pada org dan buktikan pada diri sendiri.. kita melayu baru.. melayu merdeka.. kita kreatif, kita hebat, kita mampu..
Read On 0 ulasan

sedikit yang banyak


sekali lagi bila kita melihat satu persepsi saja kita akan hanya melihat satu realiti.. kebanyakan rumah anak yatim yang bergabung dengan peyatim.. dan setiap rumah anak yatim yang bergabung mendapat peruntukan yang bukan kecil.. aku dah tengok rumah anak yatim malaysia dan bandingkan dengan rumah anak yatim kat indonesia.. jauh beza.. aku boleh buat kesimpulan anak2 yatim malaysia masih beruntung..

bapa aku merupakan bekas pengurus salah satu rumah anak yatim kat malaysia.. bantuan dari segi ekonomi, alhamdulillah murah rezeki anak2 yatim.. lebih2 lagi waktu puasa nanti.. boleh kata tiap2 hari makan kat hotel.. sekali makan korporat bagi ribu2 ringgit.. nih pun org kata jual anak yatim.. pergi sendiri naik bas rumah anak yatim, function sampai tgh malam, esok kena gie sekolah gak.. bapak aku kata, kalau tak pegi nanti takder pulak org derma..

bila korg citer anak2 yatim nih kena jual barang, sekali aku teringat arqam dulu.. in one sense anak2 nih dilatih utk buat sales, cuba tengok diri kita sendiri pun sanggup tak buat sales macam tuh? malah byk yg pandang rendah..

bila napak budak2 nih buat sales, kita beli tak? bila nampak anak2 yatim nih meninjau2 kat luar KFC, kita ajak dia masuk dan belanja makan tak? atau kita cuma kesian saja? kita dah tahu rumah anak yatim tuh tak cukup modal, kita bantu tak? kita pegi tak rumah anak yatim tuh dan tanya apa masalah dia? atau kita assume saja?

untuk buka rumah anak yatim bukan sekadar perlu dana.. tapi komitmen.. pagi kena tengok, tghari kena tengok, malam kena tengok.. hantar sekolah, nak didik lagi.. bukan perkara mudah.. malah aku suka tengok program carrefour kat jakarta nih yang amik anak2 yatim nih utk kerja dgn diorg.. sebagai budak tolak troli atau tolong isi barang dalam plastik..

dari satu segi tak cukup kita bagi dia duit saja, kita kena latih dia.. dia takder tempat bergantung.. kena ada semua skill lebih dari anak2 kita.. bila sampai waktu dia keluar dari rumah anak yatim, lagi laa kita tak pandang.. kita kata pulak dah besar..

aku jumpa beberapa org bekas penghuni rumah anak yatim, habis belajar, buat bisnes, untuk support semula anak yatim.. kita buat apa? kesian saja psal kita tak kena.. ada tak kita ambil sorg anak yatim buat anak angkat? tak perlu bawa balik, cukup kita pilih sorg kat umah anak yatim dan tanggung semua perbelanjaan dia.. tapi kita kata apa? kita anak beranak pun tak cukup, walhal kita makan sedap tiap malam dan kita tahu diorg makan apa adanya.. cukuplaa kita usap kepala dia dan rasa kesian..

bila nak sedekah kita cari baju yg kita tanak pakai.. itupun diorg dah berebut2.. cuba korg sekali2 sponsor (contoh) baju sekolah atau kasut sekolah utk diorg.. beli yg baru.. kita nih juga yang merendahkan martabat anak yatim.. so imej anak yatim mesti pakai baju secondhand, kasut lusuh, kena kelihatan macam anak takder mak bapak.. mana kesedaran kita?

ini realiti org kita.. kita hanya kesian.. lepas 2 hari kita dah tak kisah.. kita lupa Tuhan duga kita dengan harta dunia. dan kita rasa cukup sekadar bayar zakat fitrah... bukan kita perlu sedekah ribu2.. cukup rm20 transfer ikut maybank2u.. tapi berterusan.. bukan sekadar sedekah palestin 2-3 tahun sekali..

ingat tak aku pernah citer psal rumah anak yatim kat indo nih.. semalam dah puasa, sebab makanan tinggal sikit, hari nih puasa lagi, tapi tak tahu nak buka apa ari nih.. gie tengok rumah dia.. daif macam kandang kambing.. sebak tengok anak2 umur 3-4tahun tidur bergelentang atas tilam yg dah kusam kena kencing.. selimut takder bantal takder.. ntah dah makan ke belum.. anak2 aku tidur sedap atas tilam empuk dalam air-cond..

lihat dalam diri kita, adakah cukup kesian kita? adakah cukup kita kononnya tanak bagi budak tuh susah? tapi realitinya kita tak buat apa2.. kita hanya kesian dan cakap.. kita kena turun tangan.. kalaupun mereka gunakan budak2 tuh untuk meniaga, kita kena rasa tanggungjawab, bukan sekadar kesian.. anak yatim tuh tanggungjawab kita..

aku paham yg kita nih bukan marah psal anak yatim jual kalender atau minyak angin.. yg kita marah bila supervisor tuh dok rehat, budak2 nih macam nak pengsan berjual.. itu bahagian dia.. kalo nak kira, rumah anak yatim nih lagi byk diperdagangkan oleh ahli politik.. tengok saja siapa yg pegang pengurusan atas rumah2 anak yatim.. tapi bagi aku itu juga bahagian dia.. apa yg kita heboh.. kita tengok bahagian kita..

bila anak yatim depan mata kita, apa kita buat? sejauh mana tindakan kita? lihat dalam diri kita.. lihat sekeliling kita.. kalo kita tak bantu diorg, bayangkan anak2 kita (nauzubillah) jadi cam diorg.. org akan cakap yg sama juga tapi tak bantu.. kita bantu org kerna Tuhan, minta Tuhan takyah balas kat kita tapi berkati dan rahmati anak2 kita.. tak guna buang air mata kalo tak bertindak..

budak2 nih mintak derma pasal kita tak datang kat dia.. so diorg kena datang kat kita.. moga lebih banyak yg lebih proaktif dan bukan sekadar menangis dan menunggu diorg datang baru nak kasi.. ingat.. anak yatim adalah tanggungjawab kita, bukan sekadar tanggungjawab rumah anak yatim mahupun kerajaan.. pilih rumah yg sesuai dgn korg dan mulalah dari bulan ini kita infaq sedikit dari rezeki yg Tuhan kurniakan kat kita pada diorg.. jangan sekdar sibuk bayar zakat fitrah dan sibuk dok kira potongan zakat utk tak bayar income-tax (ini pun bagus).. luahkan sedikit bahkan itulah yang banyak..
Read On 1 ulasan

Melayu yang merdeka


adakah kita sudah merdeka dari penjajahan? mengapa kita nak jadi penjajah? adakah budaya mereka lebih seronok dari budaya kita? adakah budaya kita rigid?

bila sebut psal budaya.. kita akan banding budaya melayu dan budaya barat.. bila sebut psal Islam.. kita akan banding Islam Melayu dengan Islam Arab..

bangsa arab mewarisi budaya dimana Nabi saw dibesarkan.. bangsa melayu mewarisi agama dari datuk nenek kita.. kita jangan sentuh Islam hadhari.. kita sentuh praktis agama dan budaya kita skrg..

pahamkah kita dengan agama yg kita anut sekarang? pahamkah kita dengan budaya yang kita junjung sekarang? atau adakah kita sekadar ikut-ikutan? mana merdeka kita?

memerdekakan negara hanya permulaan.. setelah kita halau penjajah keluar selesai satu bahagian dan terbukalah bahagian yang lain.. merdeka jiwa, merdeka hati, dan pengisian.. bagaimana mengisi? ini proses yg akan mengambil masa yg sangat panjang dan memerlukan ketabahan yang sangat tinggi..

contoh kita masuk sekolah untuk apa? cari ilmu untuk apa? hujung2 kita hanya masuk sekolah kerna org lain juga sekolah.. kita tak mahu org kata kita bodoh sebab tak sekolah walaupun kita malas belajar dan jadi bodoh kat sekolah, tapi kita sekolah.. ada pulak yg tak paham akan makna ilmu, masuk sekolah dapat sijil macam2 tapi tetap tak jumpa jati diri, keliru, dan tak jadi diri kita yang sepatutnya.. kita capai matlamat tapi kita kembali keliru, itukah yg kita cari? salah sekolah? salah sistem? atau salah kita sendiri?

seperti juga kita mencari rezeki.. Tuhan kata rezeki dah sedia.. kita kena cari dimana rezeki kita.. kita usaha berdasar ilmu yg kita ada, berharap Tuhan menunjuk rahmat.. tak jumpa kita belajar lagi, kita cari lagi, kita cuba, kita usaha lagi.. hanya kita paham bahawa Tuhan yang beri kita rezeki.. rezeki murah kerna Tuhan memberi rahmat pada kita, bukan kerna diri kita.. bila kita paham maka datang syukur dan redha..

sama dengan merdeka.. kita kena paham erti merdeka.. apa hebatnya bangsa kita yang merdeka? samakah merdeka kita dengan merdeka bangsa penjajah? atau haruskah kita jadi seperti mereka, makan seperti mereka, berpakaian seperti mereka, berupa bentuk seperti mereka, supaya kita juga dianggap bangsa yang bertamadun, bangsa yang merdeka?

kita bangsa melayu merdeka dengan cara kita.. kita bangsa melayu punya jati diri kita sendiri.. punya budaya kita sendiri.. punya keperibadian sendiri.. menjunjung agama.. setia pada raja dan negara.. memelihara keluhuran perlembagaan dan mendaulatkan undang2.. dan bangsa yang penuh dengan kesopanan dan kesusilaan.. kita menjaga agama, kita memimpin, kita bertamadun dan kita berbudaya.. ini bangsa melayu yang merdeka..
Read On 0 ulasan

Antara taboo dan rasional

Posting: Pandangan Anda : Bertunang tapi TINGGAL SERUMAH
Oleh: maizana Quote:

Sepintas lalu... apa pendapat u all... bila seseorang tu bertunang kemudian mereka ni tinggal serumah?. Sejauh mana meraka dapat menjaga adap keduanya sebelum mereka nikah?.

Kalau berlaku begitu.. apa tanggapan masyarakat terhadap gadis atau teruna tersebut?. Dan ditakdirkan kedua2nya tak jadi kawinnnn...


ada dua pendapat bergantung kepada dua golongan masyarakat. pertama yang berpegang kuat pada nilai2 moral dan melihat sesuatu dalam pandangan jamak, yg kita kategorikan buat sementara waktu sebagai org kampung.. dan dua golongan yang lebih terdedah dan melihat moral dari perspektif yang lebih individu, yg kita sebut sebagai orang pekan..

orang kampung melihat pergaulan lelaki dan perempuan adalah ibarat minyak dan api.. kalo bertemu pasti berlaku kebakaran.. kerna itu adalah mustahil pada mereka tiada apa2 yang berlaku jika berdua2an.. jadi tanggapan mereka ini ialah mereka pasti sudah berhubungan badan.. dan jika tidak jadi berkahwin, terutamanya pada si perempuan akan dipandang rendah..

org pekan melihat berdasarkan peribadi.. jika pasangan tersebut memperlihatkan peribadi yang mantap dan matang, mereka boleh mempercayai bahawa pasangan tersebut boleh menjaga kesucian mereka berdua.. komuniti ini juga melihat dari segi praktikal, ekonomi, etc.. jadi tanggapan mereka bergantung pada kelakuan pasangan tersebut di depan publik.. sama ada jadi atau tidak mereka berkahwin..


Adakah dengan tinggal serumah masyarakat boleh kata dia menghampiri zina?.. is that fair?


ini juga bergantung kita melihatnya dari perspektif yang mana.. dari perspektif **agama, tak disangkal perbuatan itu menghampiri zina, dan kalau pun pasangan tersebut boleh mengawal diri bakal pula menimbulkan fitnah.. mudah jadi maksiat.. kerna itu ia dilarang.. keburukannya lebih banyak berbanding kebaikannya.. aturan agama lebih kepada langkah2 preventive..

persoalan adil atau tidak juga bergantung pada perspektif mana.. tidak adil mereka dilabel dgn perkataan tidak baik.. tetapi jika dibiarkan, tidak adil juga jika masyarakat sekeliling pula akan difitnah dengan kata2 membiarkan maksiat, tidak peka pada persekeliling, etc.. jadi untuk adil harus ada kompromi antara pasangan dan masyarakat.. tindakan satu pihak sahaja tidak akan dapat mengadilkan dua2 bahagian..


So.. what is your perception towards that couple... maksud i.. kalau kita dah dalam keadaan macam tu.. maka kita membenarkan orang lain memandang rendah pada kita.. macam tu ke?.


persepsi aku, semua org berdosa.. maksiat tetap maksiat.. kita takleh membenarkan sesuatu yang salah hanya kerna kita melihat rasionalnya.. tapi aku tidak melihat mereka lebih berdosa dari aku.. kalau aku dalam keadaan mereka, memandangkan lingkungan adalah melayu maka lebih baik aku menghindarinya.. untuk kebaikan semua.. jika aku terpaksa, aku akan cari rumah dalam lingkungan yang aku sebut *orang pekan.. kerana rasional mereka pasti sama dengan rasional aku.. jadi adil buat kedua2 pihak..

jika kita membuat maksiat atau dosa.. bukan pandangan org yang penting.. yg paling penting adalah kita dan Tuhan.. bila buat salah kita macammana pun akan rasa tak seronok.. sebab kita tak boleh tipu hati kita.. walaupun akal kita kata rasional tapi hati tetap tak tenang.. tandanya kita dekat dengan maksiat dan dosa..

wallahualam..


ps:
*orang pekan, bukan bermaksud org yg tinggal dipekan.. bukan juga hanya org melayu.. di kuala lumpur sendiri byk org kampung, berbilang bangsa.. yang paling mudah dikategorikan dengan orang pekan ialah orang yang pernah belajar di luar negeri, dimana mereka telah melihat dan mengalami sesuatu yang tidak pernah berlaku di tanah tumpah darahnya.. kerna itu persepsinya sedikit berbeza.. kerana mereka pernah mengalami atau melihat rasional, keperluan dan kemampuan terhadap keadaan taboo tersebut..

**kalaupun kita tidak melihat dari perspektif agama, tetap saja dari segi moral (dalam konteks malaysia) tinggal berdua sebelum menikah adalah sesuatu yang taboo.. kerna mengikut statistik pengalaman mereka hampir semua berakhir dengan sesuatu yang disesalkan.. dan sebagai komuniti yang memandang perempuan sebagai maruah keluarga, adalah menjadi tugas mereka mempertahankan atau melindungi perempuan dari lelaki yang sering gagal mengawal nafsu mereka..
Read On 0 ulasan

halal ker?


ramai org tahu, tapi ramai juga yg tak tahu.. label halal tuh tanda.. cam Nabi saw pesan suh simpan janggut untuk bezakan antara Islam dan kafir.. itu tanda yang membezakan, supaya org tak keliru..

sebab tuh tanda nih kena jaga.. bila dah kuaukan label halal, majlis agama kena jaga.. sebab ini macam 'panji' jugak laa.. kalo panji nih org tak percaya, ramai org lari, dan yg ikut pun was2.. sebab tak yakin.. bila org tak yakin pada panji, maka org dah mula tak yakin pada Islam.. bahaya kan?

sama gak macam tudung, janggut, serban, semua suruhan Nabi saw dan sunnahnya.. kena jaga.. sebab tuh bila org tudung litup, berjubah, berjanggut dan berserban buat maksiat, kita marah, sebab itu tanggungjawab kita kena jaga..

masuk balik bab halal.. hukum tuh akar umbi syariat.. kalo dah takder hukum camna kita nak menuju 'siratul mustakim'? kena yakin iya ke tidak.. ini bersangkut paut iman.. sebab tuh dunia dan akhirat itu takleh dipisahkan.. hidup di dunia menyangkut hidup di akhirat.. kalau makanan beracun takkan badan boleh sihat pulak..

hukum syariat nih asas.. sama cam nak naik bukit kena tahu asas mendaki.. kena tahu apa brg nak bawa.. kangkah2 keselamatan.. kena siap mental, etc.. bukan main hentam saja.. sama gak dalam diskusi.. kena paham dgn sapa kita bercakap, khalayak mana? takleh gak hentam.. kena belajar dengar dan tanya.. kalo dia tanya kita jawab.. dia pun kena dengar dan kalo tak paham tanya.. ada adab kan? sebab tuh pada aku ada gak masa jadi 'haram' diskusi nih..

ini semua urusan hati.. macam berbincang dan mencari ilmu jugak.. kita cari ilmu dan berbincang bukan untuk tunjuk kita pandai.. kalo kita ada perasaan macam tuh rosak ilmu kita.. kita berbincang sebab nak tahu atau nak sampaikan atau nak yakinkan diri kita.. kalo org terima alhamdulillah, tak terima pun alhamdulillah.. mungkin mmg betul kita salah.. so kita belajar pulak dari dia.. ini proses yg kena ada..

soal hati nih sangat nipis.. ada selalu kita dengar 'iman senipis kulit bawang'.. mmg betul nipis.. katakan kita solat, tiba2 dok tgh ruku' kita tiba2 rasa ruku' kita lebih betul dari org lain dan hebatnya kita tahu cara solat yg betul.. kembang hati kita.. dlm solat nih.. ini riak.. walaupun kita tak bagitau org tapi hati kita riak.. rosak solat kita..

sama gak citer murtad dan syirik.. sebab tuh (agaknya) Tuhan perintah solat lima kali sehari.. supaya kita leh perbaharui syahadah kita.. boleh kuatkan balik iman kita.. kalau seminggu sekali.. boleh jadi kita Islam ujung minggu je laa..
Read On 0 ulasan

budaya dan bangsa

Melayu dan Islam. Mana lebih penting? - part 3

mmg banyak unsur mengarut meracuni budaya melayu.. cuma aku risau org yg marah nyamuk bakar kelambu.. marah kat jin, haram kuda kepang, haram wayang kulit.. marah melayu tak ikut Islam, terus buang melayu.. ini yg aku sedih..

kita sebagai bangsa kena dinamik, berevolusi.. mengekalkan budaya bukan makna ikut buta tuli.. kekal budaya maknanya kita pahamkan lagi dan jernihkan lagi apa yang asal dan asli dalam budaya..

org melayu nih bangsa yang lembut dan terang hati.. bila nampak benda betul, dia akan tahu dan ikut.. sebab tuh takyah perang nak Islamkan org melayu dulu.. sebab mmg dari dulu dia tahu Islam tuh betul.. Tuhan tak hantar nabi pun org melayu tahu Islam tuh benar..

hindu org melayu dulu sama ker dgn hindu india? ada budaya sama bukan kerna ikut2 tapi ada rahsia yng kita tak paham.. kalau suh kaji kang kata buat apa kaji benda merapu baik kaji Quran.. betullah tuh aku tak kata salah.. tapi sebelum Quran pun ada kitab lain, yg dah terbatal dan takleh pakai untuk zaman kita nih.. kenapa kitab setiap zaman berbeza?

sebab tuh aku kata tak adil kita judge org dulu dengan ilmu yang kita ada sekarang.. yang dah jadi itu buat iktibar dan pengalaman.. bukan guna untuk puaskan nafsu kita, marah dan ujub.. org dulu lebih halus dari kita, byk yg lebih paham dari kita.. diorg tak pandai baca jadi belajar dgn guru.. kita pandai baca belajar dengan buku.. tafsir laa ikut selera.. agak2 mana kena dengan kehendak kita..

cuma agak2 kita citer org dulu nih generasi yang mana? yg baru masuk Islam ka? yg masih pegang hindu ka? atau yang hanya percaya semangat? kita kata hindu tuh kafir.. tapi zaman tuh, ketika Islam tak sampai lagi, org melayu nih kafir ka? yang dia dok puja semangat tuh semangat apa? apa rahsia yg diorg tahu tapi skrg kita tak tahu? kita kata diorg nih mengarut tapi luruskah kita? atau kita bercakap tentang rahsia yang kita tak tahu?

cuma bila generasi berganti, tafsiran kembali keliru.. kalau dulu mmg betul mintak tolong jin Islam atau jin volunteer nak jadi khadam manusia.. tapi ada pulak anak cucu yang tak perasan kena tipu dengan jin kafir.. jadi tanggungjawab kita yang nampak, sedar dan paham nih betulkan semula..

sama citer bab ayah dan ibu.. budaya nih ibu.. ayah tuh bangsa.. ayah salah takkan nak hukum ibu.. budaya nih cermin bangsa.. kalau budaya lemah maknanya bangsa pun lemah.. lemah budaya kerna tak paham.. sepertimana ayah tak memahami ibu.. budaya tak karuan bangsa bercelaru.. ibu merepek ayah kena tegur.. sayang isteri tinggal-tinggalkan.. tapi anak kena pukul..

bahaya citer camnih.. terdedah pada fitnah.. org kata confuse-thinking.. hati2.. nak citer kena ada based.. dasar tak kuat bangunan besar dan kukuh camna pun tumbang.. aku pun macam tuh jugak, mintak perlindungan dari Yang Maha Kuasa.. mintak mahap banyak2 kalo citer benda tak patut.. aku pun mengarut juga..
Read On 1 ulasan

Hikayat Mat Jenin - satu ulasan


aku nak mintak pendapat ko ttg isu nih.. citer klise melayu tapi bagi
aku sangat signifikan pada org melayu.. penjajah guna citer mat jenin
untuk relate melayu dengan sifat malas dan suka berangan2.. hikayat
mat jenin yang aku tulis hanya sebagai dasar dalam perbincangan kita..
hope u dun mind to give yur opinion..

=================================================================

Asssalamualaikum,

Sebenonye aku tak tau nk komen apa dan nk kasi opinion apa tapi yang pasti ialah bukan nak senang nk kuar drp mindset mat jenin ni. Bertahun mencuba masih tak berjaya capai 100% sbb dah sebati agaknya. Betul ckp penjajah tu, dh sah memang org melayu ni malas dan suka berangan. This is awful truth. Berangan nk jd kaya, nk masuk syurga, nak buat tu nak buat nih tapi takat berangan. Mcm ko ckp la tak jadi cita-cita, tak plus actions, yg best tu bab berangan tub le expand maut punya tapi sayang jot down pun tak. Bila dh tk jot down, seminit dua pastu lupa la...berangan pulak bab lain, expand lagi…and on and on. Ok, seme dh aware pasal isu ni. Dah basi. Nape makanan selalu basi? Sebab takde org yg amik action untuk makan le kan. Kalau mkn tu seme abih, so takde le kes basi-basi ni. Kes setel. So sama la dgn kes mat jenin ni.

Malas dh nk finger point sesapa, pointed out reasons why and so forth dan hangatkan isu ni. Apa yg penting sekali, camne nk atasi, ape solution, camne nk create satu system yg manfaat dan membolehkan kita orang melayu kuar drp angan-angan mat jenin ni dan realisasikan. Tapi, nk start kene le start dgn something small. Org melayu bila nk buat je mesti terus BIG, bisnes terus juta-juta, modal pun juta-juta-jutaaaa (baca mcm Kuman cakap) dan passive income mesti terus masuk beribu-ribu sebulan. Come on, be realistic man. Everybody starts from scratch. Start small maksud aku daripada diri individu dulu, personal development, self improvement, and self discipline. So that hari ini akan mesti lebih baik drp smalam.

Cth mudah satu la ek-bangun pagi. Ya bangun pagi, seme org bangun pagi tapi pagi jam bapa. 11 pun consider pagi lagi. Kita org melayu, Islam and yet bangun lagi lambat drp apek ngan nyonya berlatih tai chi pagi-pagi kt court badminton. Lagi lambat drp keling juai roti, lagi lambat daripada india hantar susu dan surat kabar. Tapi yg klise, org kita jugak yang kata bangun awai rezeki murah. Aik, cakap tak serupa bikin. Mak aku cakap malaikat mai umah tgk seme org tidoq lagi so dia pi kasi rezeki kt sapa-sapa yg bangun. So yg dapat sapa? Org2 yg aku sebut kat atas la. Nk pi join IFC pun bangun ble lewat, abih camno? Seriuskah kita? Hehehe..sori bro, no offense.

Kita hanya berangan nk bangun pagi tapi bila dah betul-betul pagi, alarm clock bunyi terus je tutup.malas. Bayangkan kalau seme org melayu/Islam tak kira tua muda, laki pompuan, kecik besar seme bgn awal. Apa jadi? Mari kita sama-sama lihat. Seme bangun semayang subuh sama-sama (berkat, kalau yang mengejar pahala banyak ni dapat), mengaji Quran sama-sama pastu siap-siap mandi seme, husband ble tlg wife siapkan breakfast, siapkan anak yg kecik (quality time ngan wife and anak-satu bonus) breakfast sekali, tukar-tukar cite ape nk buat ari ni(so husband takan lupa ape wife nk buat ari dan sebaliknya-klu lupa ble jadi isu, the same goes to anak-anak nye aktiviti) dan seme org have fresh brand new start. Paling lambat jam 7 dah siap seme. Kesan utk family awal-awal lagi dh nampak. Wife akan rasa senang hati sbb husband dia sayang dia, tolong dia dan hubby akan rasa puas sbb ble tlg wife yg mmg byk beban household, anak-anak rasa disayangi, dihormati sbb adenye perbualan yg tak lama tapi bererti. Kejap tapi berkualiti. So kesan terhadap family dh nampak.

Pukul 7 kuar pi keje. Jalan pun kurang jam so kurang stress, minyak kete save sbb tkde jam, tayar lambat haus sbb jln sejuk, tol save sbb ble ikut jln lama (time banyak apa!). In a way ini dah bagus utk ekonomi keluarga. Not to mention takyah breakfast lagi kt opis, save lagi. Sampai opis mesti awal sbb jln tk jam. Pendek cite, by the time jam 9 kita mmg dh bersedia nk keje, nk buat something. PC dah on, emel seme dah baca, seme isu-isu personal lain (internet banking etc) dh setel. So 9 sharp, kita terus produktif. Agak-agak kalau ade promotion bos pilih tak kita? Sendiri mau ingat la. All of the above takan berhasil kalau tak bangun pagi. Simple kan. So start small tapi big impact.

So action first sekali, self development. Kalau kita bole kaji dan hasilkan satu teknik yg proven dan berhasil untuk mengatas sifat-sifat buruk/lemah, why not? For god sake, do it. So, dh kurang satu angan-angan daripada kotak pemikiran orang melayu. Ini dah kira bonus. Perlu diingatkan, ini baru satu kelemahan orang melayu.

Banyak lagi, antaranya malas membaca. Purata dalam setahun tak sampai sebuah buku pun orang Malaysia baca. Tu org mesia bukan orang melayu. Ade lagi, suka bertangguh, cakap belakang tak berani cakap depan kononnya berbahasa (mcm Bro cakap ari tu), suka mengalah (kononnya bersyukur), tak berani, takde self confidence, english berterabur tapi ngaku terer , tinggi diri (Malaysia Boleh yg tersalah ngerti), suka buang masa dan duit, suka tengok tv main video games dan banyak lagi.

Kalau kita seme bole terus kaji, test pastu bila system/teknik tu really works, why not sharing it? Mula-mula dgn e-group pastu bila dah banyak ble kembangkan ke e-book, cd rom, publish buku etc. Lama kelamaan hilanglah mat jenin, tiada lagi angan-angan sbb angan-angan akan bertukar menjadi cita-cita dan mencuba terus mencuba sampai berjaya pastu buat articles dan share ngan public. Mat Jenin dah jadi Mat Jenin Moden.

So, yg penting bagi pendapat aku selain daripada mencari punca dan membuat kenyataan akan mat jenin adalah lebih baik untuk mengkaji, mencuba even berkali-kali gagal sehingga berjaya mendapat satu solusi yg ternyata berkesan dan eventually sharing the solutions dgn org ramai by writing an article about it.

Tu je le pendapat aku. Kalau tk sesuai, takpe le. Selamat.


=================================================================


aku setuju dgn apa yang ko cakap tuh.. pada aku nih salah tafsir org melayu pada kalimat THINK BIG.. macam yang kita selalu kita dengar.. kalau nak target kena target besar, contoh peksa kena target A contohnya.. so kalau pun tak dapat A at least paling cikai pun jatuh dapat B.. kalau target B kang dapat C pulak.. ini mindset yang ada dalam org melayu.. mindset nih ok.. cuma bila kita kaji pelan2.. by
time org tak fokus pada target asal.. nak dapat A.. instead dia dah expect B.. bukan yakin dapat A.. tapi dah bertukar.. kalau dapat A maknanya bonus.. kita tolerate dengan kelemahan kita.. kita accept diri kita lemah..

aku tak kata salah kita accept diri kita lemah, cuma ini yg kita set dalam sub-concious kita.. kita nih setakat B, cuba-cuba saja untuk dapat A.. bukankah sepatutnya kita yakin kita dapat A.. kita yakin bahawa target kita tuh betul dan realistik.. so kita tak tolerate B.. fokus kita kat A bukan "kalau tak dapat A, dapat B pun jadilah.." kita underestimate diri kita sendiri dan kita mudah berpuas hati.. "dapat B pun ok jugak.. dari dapat C".. kalau dapat C pulak.. nasib baik tak
dapat D.. kita selalu anggap nasib kita baik.. cam ko cakap syukur sebagai escapisme untuk mengalah..

camna nak tukar mindset nih? kena ubah dulu sikap malas.. nih pun ada org tanya pulak.. apa pasal kita malas sebenarnya? sebab malas nih pun satu escapisme terhadap proses hidup.. adakah kerna kita terlalu mudah berpuashati dengan apa yang kita ada aka "bersyukur"? nak citer malas nih bukan setakat takleh bangun pagi saja.. contoh yang ko bagi tuh bagus untuk malas dalam bentuk 'perlahan'.. ada juga malas yang
'dinamik'.. nampak cam rajin tapi sebenarnya malas..

sebab ko dah sentuh bab baca buku, aku pakai contoh baca buku.. org kita malas nak baca buku.. alasan paling selalu kita dengar.. takder masa.. sibuk kerja.. nih citer sama laa baca Quran.. tak sempat nak baca sebab sibuk dengan kerja.. kita menyorok dibelakang aktiviti lain sebab kita malas nak buat benda tuh.. walaupun kita tahu benda tuh perlu.. tapi sebab kita malas nak cari ilmu baru, kita lebih sanggup
buat benda lain..

camna nak lawan sifat malas nih? ini yang kita kena pulas kepala cari.. satu jalan yang aku nampak ialah dengan mengkaji kenapa kita rajin dan apa benda yang buat kita rajin.. aku bagi contoh bangsa lain.. diorg rajin cari duit.. jual barang, jual servis, malah sampailaa kepada menipu dan merompak.. sebab bagi diorg duit tuh
penting.. diorg dah mati pun kena pakai duit.. nak berpoya2 pun kena duit.. diorg kena kaya.. sebab banyak benda diorg nak buat bila dah kaya.. ini yang buat diorg rajin dan tak putus asa.. sebab keinginan untuk merasa senang-lenang walaupun sekejap.. penting dalam hidup diorg..

org melayu camna? kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.. keje cukup bulan dapat gaji.. syukur.. cari harta banyak2 buat apa, mati tak bawa harta.. tapi bila anak masuk spital lebih dari seminggu pening.. nampak org ketuk pintu umah mintak derma, cepat2 tutup langsir duk diam2 dalam umah.. bila ada kesusahan dalam keluarga,
semua rasa nak pitam.. aku tak kata salah, sebab hidup adalah pilihan masing2.. cuma camna kita nak create hidup alternatif untuk org melayu..

balik citer asal camna nak rajin? aku tengok org melayu byk kebolehan.. kita amik contoh kita dulu laa.. kita dok snt, gaji kecik tapi keje hepi.. aku rasa takkan jumpa kompeni yang best camtuh lagi.. cuma pikir balik kenapa kita berpuashati dengan gaji kecik tuh? selain kita takder info ttg dunia luar, kita dah rasa selesa.. bila kita selesa, kita payah nak berubah.. aku rasa kalau snt tak tutup, kita tetap keje kat situ, dengan gaji yang macam tuh jugak.. selesa nih yg
buat kita malas aka cepat sangat bersyukur..

apa yang buat kita rajin? masa dlm snt semua org rajin nak gie site sebab apa? most of it sebab elaun outstation.. ini drive kita.. tapi kita byk yg manipulate lagi.. kita manipulate resit hotel.. ada pulak yang kuau sampai seminggu tapi keje 2-3 hari jer.. hari tak keje pun kira keje.. sebab kita memang pakar dalam memanipulasi.. bila napak kesempatan kita jadi rajin.. kita amik positif dalam riwayat kita
dalam snt.. kita rajin pikir camna nak buat sebab kita ada kesempatan.. mungkin saja kesempatan adalah salah satu obat untuk sikap malas kita.. plus mungkin juga sedikit 'tamak' boleh ubah sikap malas kita..

pastuh apa yang buat kita tiba2 jadi rajin upgrade knowledge kita? sebab kita kena retrench.. kita terdesak.. yg dulu napak boss pun nyorok, masa tuh kita yang approach boss.. kita jadi proaktif.. kita berupaya jual imej dan nilai diri kita.. semuanya kerna kita terdesak.. mungkin ini juga ubat malas.. plus kerna 'takut'..

pada aku takut merupakan satu elemen yang sangat powerful dalam manusia.. takut meningkatkan kadar adrenalin dalam badan.. adrenalin tinggi menyebabkan tubuh menjana tenaga yang lebih banyak.. sebab tuh org yang takut akan jadi lebih pantas dan lebih kuat.. kalau tidak pun dia akan jadi cam overdose tenaga.. tuh yang jadi pensan.. tenaga banyak tapi sub-concious tak set nak buat apa..

sebab tuh aku rasa kena set kombinasi nih dalam sub-concious kita.. kenalpasti drive kita apa pastuh setkan action yang patut kita ambil dalam sub-concious kita.. so bila drive tuh datang, which is kita leh create need tuh, secara auto body and mind kita bergerak ke arah itu..

aku bagi contoh mudah.. nak bangun pagi.. kita leh set dalam sub-concious kita nak bangun pukul berapa sebenarnya.. takyah jam loceng.. sebelum tidur tuh kita pesan pada diri kita, dan kita tanam dalam otak belakang kita yang kita nak bangun subuh.. insya-Allah kita akan bangun.. (nih aku tak maksud bab pesan kat jin keliling kita suh bangun kita, itu citer lain).. bila kita setkan benda nih hari2, dia akan jadi habit.. nak jadikan habit tuh kuncinya... mindset kita betulkan, kenali drive kita, set action dalam sub-concious, dan create habit.. apa pendapat korang?

Read On 0 ulasan

tips untuk suami - II


banyak silap lelaki melayu ialah masa baru2 kahwin terlampau2 manjakan isteri.. saat crucial dalam marriage ialah 3 tahun pertama.. macammana suami setkan halatuju rumahtangga dan sikap isteri..

kalau dari awal dah manja, hubby kena tanggungjawab handle manja tuh sampai bila2.. takleh laa bila wife dah selesa dlm keadaan tuh, hubby gie tukar pulak jadi tegas.. apalagi masa tuh keadaan pun dah tambah stress, dgn anak2 dan segala macam aktiviti rutin dia..

lain kalo mmg dari awal hubby dah tegas, dah set limit utk wife.. so wife dah terbiasa dengan limit tuh.. just in case kalau hubby dah ubah jadi lembut sikit lepas tuh tak masalah sangat.. malah lebih baik untuk redakan stress lain yang biasanya muncul later dalam marriage..

so untuk yang belum berumahtangga bolehlaa amik perhatian sket apa yang aku sebut.. bukan suh ikut bulat2.. lain padang lain belalang..

apa yang pompuan perlukan adalah rasa secure, tenang dan berharga.. ini yg hubby kena provide.. mmg tak boleh nak puaskan hati pompuan sebab diorg pun tak sure apa yang boleh puaskan hati diorg.. kita lelaki yang tahu.. tapi elok komunikasi..

bila sentuh komunikasi bukan aku suh lelaki bercakap saja.. nanti pompuan menyampah dan tuduh kita ego kerna dia kata lelaki nih rasa dia saja yang benar.. komunikasi yang penting ialah skil mendengar.. lelaki kena lebih banyak mendengar.. kena cari apa sebenarnya yg wife kita nak sampaikan.. sebab biasanya org pompuan nih susah nak cakap terus terang dan ada pulak susah nak explain apa dia rasa.. itu yang meleret2.. kita kata membebel.. tapi kita lupa bahawa tugas utama kita adalah mendengar..

kena paham satu benda.. bila lelaki ada masalah, biasanya kita akan duduk diam dan berfikir.. kalo takleh berpikir pun kita akan bertenang dalam diam.. kena paham pompuan lain.. bila diorg susah hati, diorg kena bercakap.. dia kena luahkan.. kalau dia tak luahkan hati dia serabut.. itu beza lelaki dan pompuan.. dan bila dia luah kita kena dengar betul2.. bagi perhatian.. jangan buat endah tak endah.. pompuan nih sensitif pada body language.. walaupun lelaki sebenarnya berkemampuan proses apa yg dia dengar tanpa melihat.. tapi nasihat aku, bila wife kita bercakap, pandang mata dia.. she will appreciate that very much..
Read On 0 ulasan

takut mati?


ajal tuh dah tetap.. tiap hari kita kena ready untuk mati.. citer bab ready nih aku teringat psal budaya samurai.. pada seorang samurai tiap hari dia kena bersedia untuk perang.. sebab tuh diorg sentiasa ikut disiplin dan cara hidup diorg tuh tak buang masa.. tak perlu disuruh2, bangun pagi dah tahu apa nak buat.. bukan cam kita bangun pagi, terkelip2 baru nak plan buat apa ari nih.. sebab tuh kita tak ready..

so bila kita tak ready untuk hidup.. apalagi nak citer ready utk mati.. bila tak ready utk mati, kita takut mati.. yg sedihnya lagi.. bila takut mati, kita akan terikat dengan dunia.. bila terikat dgn dunia kita akan delay persediaan mati kita.. bila delay kita jadi ignorance.. itu yg buat kita lost.. tatau untuk apa kita hidup.. maka timbullah apa yang berlaku skrg nih..

ingat mati itu adalah jalan bersedia untuk hidup.. dengan ingat mati kita tahu hidup nih takder makna, sebab at the end kita mati jugak.. kalo idup lama2 pun sudah jugak, tenaga kurang, nikmat kurang, apa makna kualiti hidup..

kawan aku kata matlamat hidup itu mati.. sebab mati itu adalah 'hidup' yang sebenar.. kan hidup kita nih sementara.. yg kekal akhirat.. nak sampai akhirat kena mati.. dalam makna sebenar mati kita tuh permulaan 'hidup' sebenarnya.. hidup yang kekal.. so kita nih sebenarnya dalam fasa 'mati'.. bila kita dalam fasa 'mati', maknanya hidup kita nih takder nilai.. so apa sebenarnya hidup kita nih? bersedia untuk 'hidup'?

kata dia lagi, maksud hidup kita untuk bersedia.. apa yg kita kena sedia? apa yg kita nak bila kita 'mati'? ini benda yang kita kena cari.. takut mati itu peringatan.. bukan suh kita lari dari mati.. takut mati untuk kita jadi sentiasa bersedia..

banyak dari kita rasa kita hidup lama.. banyak dari kita rasa kita lambat lagi mati.. jadi kita bertangguh.. ini kawan aku kata sombong.. kita sombong pada Tuhan.. kita rasa kita tahu ajal kita bila.. kita rasa kita leh postphone ajal.. secara tidak sedar kita berfikir macam tu laa.. kita takder urgency dalam membuat persediaan..

bila sakit kena makan ubat.. bukan untuk delay ajal.. tapi berusaha untuk mendapatkan kualiti hidup yang lebih baik.. bila kualiti hidup baik, amal kita pun sempurna.. kalau hidup dalam keadaan sakit, takleh nak buat ibadah lebih banyak sebab semuanya terhalang oleh keadaan tubuh.. so berubat bukan untuk tidak mati tapi persediaan kalau ajal tak datang lagi.. berubat tuh pun ibadah.. satu persediaan untuk 'hidup' juga..

sama juga dengan ungkapan semoga panjang umur dan murah rezeki.. bukan maksud doakan umur panjang tak mati2, extend tarikh ajal.. tapi maksudnya semoga hidup yang ada serasa panjang.. berkualiti.. banyak pengisian.. umur yang pendek pun terasa panjang.. kalau umur pendek maknanya hidup seratus tahun pun kosong.. belum campur buat bencana pada org, pendekkan pula umur org lain.. nauzubillah..

dah sebut bab murah rezeki, kena citer jugalah.. rezeki pun tetap.. Tuhan dah janji takkan sampai ajal selagi tak sempurnakan rezeki kita.. kalo camtuh kena syukur saja kah apa yg kita ada? ini termasuk dalam persediaan untuk mati.. ini proses hidup.. rezeki kena cari, walaupun sebenarnya kalau kita tak cari tetap dah rezeki kita.. kalo kita tunggu saja maknanya kita tak ikut proses hidup..

jadi apa citer murah rezeki nih? apa guna doa mintak murah rezeki kalau dah tetap? kita lupa bentuk rezeki.. tak makan tapi kenyang itu tanda rezeki.. makan banyak2 tetap lapar itu tanda bukan rezeki kita nak kenyang.. cuma rezeki dapat rasa nikmat makan.. rezeki jugak tapi beza bentuk..

kita relate citer rezeki dgn citer ajal nih.. benda nih proses hidup.. kita kena stick to proses kalo tak kita akan lost.. sama dengan hidup.. takleh tunggu saja mati.. kita dah engkar pada proses hidup.. sama dengan tunggu saja rezeki.. engkar pada proses syukur.. bila engkar pada proses makna kita engkar pada 'janji' kita pada Tuhan.. kita cari hidup yg kekal tapi kita tanak lalui proses.. kita takut mati bukan untuk bersedia tapi untuk mengelak dan engkar 'janji'.. walhal yang sepatutnya kita takut adalah tak mati2.. wallahualam..
Read On 1 ulasan

Dream or dreaming?


berangan nih tak salah.. yang salah ialah angan-angan tetap jadi angan-angan.. angan-angan kita kena evolusikan jadi cita-cita.. bila ada cita-cita ada matlamat.. angan-angan takder matlamat.. itu beza angan-angan dengan cita-cita.. cuma sayangnya byk melayu kata ada cita-cita tapi realitinya hanya ada angan-angan..

angan-angan nih cabang kreatif dari proses berfikir.. kita berangan maksudnya kita berfikir dengan otak kanan.. dan banyak dari kita terlalu letih lepas tuh hingga lupa guna otak kiri untuk cipta logik pada angan-angan.. aku panggil ini sindrom mat jenin..

masalah dengan mat jenin adalah kita jadi letih dan penat selepas proses berfikir.. bila dah letih kita tak mampu nak meneruskannya ke proses selanjutnya.. atau mungkin saja kerna terlalu banyak berfikir kita jadi lambat bertindak hingga orang lain realisasikan apa yang baru kita angan-angankan.. ini membezakan kita dengan mereka yang hebat.. proses kita terlalu perlahan..

banyak benda boleh kita kupas.. banyak teknik boleh kita guna untuk mempercepatkan proses kita tuh.. contohnya konsep spontan.. menggunakan minda separa sedar kita untuk buat quick decision.. kita semua berkebolehan untuk buat keputusan spontan tapi dalam keadaan normal kita takder drive untuk guna kelebihan kita tuh..

satu lagi ialah konsep visualisation.. ada pendapat mengatakan bahawa jika kita boleh membayangkan dengan jelas apa yang kita angan-angan tuh.. jelas kita leh nampak dalam minda kita.. insya-Allah akan tertanam dalam minda separa sedar kita dan jadi cita-cita tanpa kita sedari..

begitu juga dengan konsep flashing.. contohnya org nak kurus tampal gambar org bina badan atau tampal gambar model yang diorg idolakan.. tiap hari tengok makna kita flash dalam minda kita.. sebab tuh org melayu suka tampal ayat Quran kat dinding.. walaupun secara sedar kita tak baca tapi secara visual telah ditanam dalam minda kita.. cara ini byk mubaligh kafir guna.. kita tak sedar..

yang aku nak tekankan ialah teruskan angan-angan tapi jangan berhenti disitu.. cuba jadikan ia cita-cita.. walaupun angan-angan nih kadang2 kita rasa diluar logik kita, tapi setkan dalam minda kita bahawa ianya tak mustahil dan kita boleh mendapatkannya.. biar kita geram tak dapat..

geram tuh penting sebagai penguja.. untuk stabilkan adrenalin sentiasa pada tahap yang tinggi.. insya-Allah semangat kita tinggi.. cabar diri kita.. kalo boleh biar org gelak kat kita.. bila marah kita boleh melakukan sesuatu yang luar biasa.. gunakan tenaga itu secara positif.. and stay with the process.. jangan cepat sejuk.. kalo sejuk panas2kan balik..
Read On 0 ulasan

Melayu fikir?

Melayu dan Islam. mana penting? - Part 2

ada satu rahsia yang banyak orang tahu tapi tak paham.. ada org dok pertikai pilihlah Islam daripada jadi melayu.. nak pisahkan melayu dengan Islam.. kenapa diorg nih beriya2 sedangkan apalah salahnya bangga menjadi melayu.. salahkah jadi melayu.. perlukah jadi Islam hingga tak perlu jadi melayu? apa maksud hak keistimewaan orang melayu?

perlembagaan kata melayu itu Islam.. kita lahir jadi melayu.. di tanah melayu kita dapat keistimewaan sebagai melayu.. tak kiralah kita guna atau tidak.. sama ada kita jadi makin kuat atau makin lemah.. tapi dengan adanya hak ini.. kita masih tuan di tanah melayu..

kerna kita tuan, maka kita ada raja.. org kata raja dah jadi liabiliti org melayu.. betul laa agaknya.. tapi itulah benteng terakhir pertahanan kekuasaan orang melayu.. sebagai kepala negara.. jangan lupa PM tak semestinya org melayu..

tapi org melayu sendiri komplen kata melayu byk citer karut marut, syirik, bidaah, kurafat, etc.. betul ker benda nih? ker kita yang tak paham? atau mungkinkah kita salah paham.. benda mistik adalah alam ghaib yang memang wujud.. org melayu byk yang tahu rahsia alam nih.. yang ikut2 saja yang buat2 tahu jadi sesatlah.. sebab tak tahu tapi buat2 tahu.. sunan kalijaga dulu pun dakwah Islam pakai wayang kulit.. siap terbang2 lagi wayang kulit dia.. org tak kata dia sesat tapi org angkat dia jadi wali.. ada benda dalam budaya kita kena kaji.. jangan tengok kulit saja.. ada sebab pada musabab..

org melayu skrg nih mmg ramai yang sesat tapi diorg ngaku melayu, ngaku Islam.. so akidah masih ada insya-Allah.. tapi ada pulak org melayu tolak Islam, nak murtad tukar agama.. yg nih kita nak anggap melayu ka? sebab mana ada melayu kristian, melayu ayah pin, melayu hindu.. yg wujud pakai melayu nih Islam saja.. nih argumentasi org nak pecahkan melayu dari Islam.. diorg tanak Islam tapi nak tetap jadi melayu.. camna gayanya?

apa jadi bila melayu dan Islam dah takder hubungan.. jangan tengok jauh.. kita tengok perlembagaan kita dulu.. bila Islam dah tak dihubungkan lagi dengan melayu.. maka hilanglah melayu.. bila negara rasmi Islam tapi kita ngaku negara sekular.. toksahlaa citer negara Islam.. sebab nak pertahankan Islam jadi agama rasmi pun tak mampu apalagi nak tegakkan hukum Islam.. jauh lagi jalan tuh..

bila melayu dah takda.. sapa nak jaga Islam? dah melayu takder, takderlaa hak istimewa, takder laa raja.. jadilah singapura.. mana melayunya? mana Islamnya?

sikit laa citer taktik org kafir nak murtadkan Islam.. dia sanggup declare masuk Islam.. bila dah masuk Islam sama2 mengaji dia pertikai Islam pulak.. lama2 dia kata byk benda Islam tak larang.. macam sister in Islam laa.. kita nak argue dia Islam jugak.. tak banyak sikit makan juga masuk dalam pikiran.. pastuh dia murtad balik.. sebab dia kata dia tak jumpa apa yg dia cari dalam Islam.. kita nak kata apa? takpa laa dia bukan Islam, so pakailah artikel 11..

tapi bulehkaa org nak buat taktik masuk jadi melayu? ic tukar jadi melayu? dah dlm ic melayu, susahlaa nak jadi murtad secara sah.. bulehlaa dia jadi murtad tapi dari segi legal, dia masih melayu, masih Islam.. nak kawin dgn org lain takleh, sebab agama resmi Islam takleh kawin campur.. dia nak dok buat maksiat dia tanggunglaa.. tapi kita dah protect Islam.. takleh sesuka hati kuau Islam, itu namanya khianat..

dari segi realistik, mmglaa apa guna ngaku Islam tapi tak Islam.. sama gak kes org dah murtad tapi ic still tulis Islam.. bila ic tulis Islam, dia masih tertakluk dengan undang2 syariah Islam, walaupun dia dah ngaku murtad, status tak jelas.. tetap juga buat maksiat kena mengadap hakim mahkamah syariah.. nih baru dia tahu org tak Islam pun kena guna undang2 Islam.. so selagi dia terikat dengan melayu, dia takleh gie jauh dari Islam.. pi laa kot mana pun tetap terikat.. untung2 Tuhan bukakan hati dia.. sebab dia belum pergi jauh.. sesat tapi masih dok ada kat daerah yang sama..

itu semua citer politik.. kena citer senada dengan isu semasa baru kita leh nampak.. tapi itupun kalau nampaklaa.. kalau tak nampak mintak maaf sebab tak pandai susun ayat..

sebab tuh aku berpendapat toksah dok pilih nak jadi Islam atau nak jadi Melayu.. sebab sama nak pilih sayang emak ke sayang ayah.. dua2 penting di singgahsana mereka masing2.. ingat pesan Nabi saw sahut pesan ibu 3 kali lebih berat dari bapa.. bukan makna suh lupakan bapa.. so pikir2 balik.. adakah sebab Nabi saw kata kena sanjung ibu, kita suh ibu kita dok atas sofa dan kita tolak bapa kita dok bawah.. betul ker kita?

satu aku pesan.. jangan mudah ghairah dengan apa yang kita tahu.. bahaya ilmu nih bila kita tahu sikit.. bila tahu banyak lagi bahaya.. jadi camna tanak bahaya.. Nabi saw sabda bersederhanalah.. sederhana camna? duduk tengah2 ker? atuk aku kata, "tahu sikit tapi banyak, tahu banyak tapi sikit." camna laa pulak citernya ek.. atuk aku ketuk pala aku, "gunakan nikmat Tuhan yang berada antara dua telinga ko." gegor pala aku..
Read On 0 ulasan

mindset awareness

[moved: i-Planning ]
Read On 0 ulasan

Hikayat Mat Jenin

moved to [blogologue]
Read On 1 ulasan
 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008