menghitung tasbih


kmc: wirid

[quote="Ambo"]
ada ramai org buat amalan berwirid dgn jumlah tertentu setiap hari cth 500 kali, 1 ribu....dsbnya. soalanya ialah, adakah kalau kita banyak berwirid dgn jumlah tertentu itu, maka kita akan makin dekat dgn Allah? Bagaimana pula kalau kita cuma berwirid tampa jumlah yg tertentu tetapi dgn penuh khusyuk dan ikhlas?


interesting question.. mengapa harus ada jumlah tertentu?

aku cuba permudahkan..

ketika Nabi saw dimi'rajkan ke langit tujuh, berdepan beliau dengan Sang Maha Pencipta, maka beliau dikurniakan dengan amalan paling hebat, iaitu solat, berapakah jumlah awal solat yang diwajibkan kepada umat Nabi saw? jumlah yg kemudiannya dipujuk oleh Nabi-nabi lain kepada Nabi saw untuk minta dikurangkan, sehingga kurang menjadi 5 waktu, dan tetaplah begitu kerana Nabi saw tidak sanggup lagi meminta kepada Allah swt.. setelah dari itu mengapa kita solat 5 waktu sahaja? adakah cukup 5 waktu itu cara mendekatkan kita dgn Allah swt?

kembali semua pada persoalan wirid.. amalan mengikut jumlah itu adalah sebagai satu disiplin.. kerna itu kebiasaannya wirid2 khusus hanya akan sampai kepada kita melalui org2 tertentu dgn jumlah.. perlu kita fahami zikir itu adalah tanda mengingati Allah swt.. maka jika mengikut definisi tersebut, zikir itu harus setiap masa tanpa berhenti.. kerna kita wajib sentiasa mengingati Allah swt.. itu asasnya.. namun manusia dikurniai nafsu dan sifat lupa..

kerna itu kebanyakan wirid dan zikir yg kita mahu belajar ada jumlahnya.. ini disiplin.. sebagaimana wajib solat 5 waktu.. setelah kita boleh istiqamah dgn jumlah tersebut, maka ada pula tahajjud dan solat2 sunat, baru kita berkisah kyusu dan ikhlas.. ingat pesan Nabi saw, anak umur 10tahun dah kena dirotan jika meninggalkan solat dgn sengaja.. kalo kena rotan, belum ada ikhlas, belum jumpa nikmat kyusu'.. baru disiplin.. kena biasakan.. kena jadikan habit.. jadi tabiat..

setelah jadi amalan.. akan jumpa manis beribadat.. baru cari kyusu dan ikhlas.. solat terasa tenang, zikir terasa nikmat..

insya-Allah. amin..

wallahualam..


Read On 0 ulasan

surat kesal kepada Pentadbir Tanah Hulu Langat


maaf kalau merasa artikel ini tidak wajar.. bukan provokasi yg kuniatkan..



mula2 kita kena realistik.. mmg iklim kat malaysia skrg nih sangat menunjang monson ke'kurang-ajar'an terhadap orang melayu.. sedangkan kurap dan panau dalam politik dan pentadbiran melayu bukanlah perkara baru melainkan telah lama subur sejak melayu diangkat jadi kepala kerani oleh penjajah yang kita sayangi.. dulu tak komplen kata apa pun.. kenapa skrg galak menyalak2?

yg lebih menawan hati lagi, tak cukup dgn kumbang hitam dan langau hijau mendengungkan perihal betapa busuknya bunga tahi ayam, malah sesama bunga tahi ayam pun saling menutup hidung dan mencemuh betapa busuknya bunga tahi ayam yang tumbuh subur di taman sebelah.. agaknya kita lupa licik mendeliar menghapus bendahara kesayangan sultan hanya kerna setahil emas.. mungkin kita tak perasan kesatuan buruh beriya2 menyentap sadar merdeka org melayu kerna mereka diancam bunuh dan tidak boleh pulang lagi ke tanah besar asal usul mereka..

maaf kalau merasa bunyinya perkauman.. bukan benci yang cuba kutaburkan..

rasanya semua org melayu dah tahu kenapa cina, india dan benggali skrg nih menunjuk taring dan mencengkam cakar.. tapi wajarkah kita marah bila anjing tersepit menggigit orang yg menolongnya? kita kena menyesalkah bila anak kelaparan di rumah ketika kita sibuk menyusukan kera di hutan? sejak bila babi boleh jadi halal jika kita sembelih? sakitkah hati kita bila bunga yang kita beri pada monyet hancur diramasnya?

agaknya kita tak hingat waktu pemimpin2 kita lebih bersungguh2 membela budak2 hitam dan kuning ketika pilihanraya.. kita turun darjat jadi anak tiri, jika pun tidak menjadi anak haram.. dan anak2 tiri dan anak2 haram nih pun bersungguh2 memuji selangit pemimpin idola mereka.. mencium tapak kaki dan menjilat bontot2 demi mencari hidup yang sempurna..

maaf kalau merasa bunyinya kasar.. bukan amarah yang mahu kulepaskan..

masalahnya bukan mereka.. masalahnya kita.. mereka mengambil setiap kesempatan untuk survival mereka.. kita pula tak habis dengan sinikal dan marah, ugut dan ancam, menjerit2 pastuh hujung2nya kita bertenang, lepas tuh takkan berlaku apa2 lagi.. kita simpan nasi sejuk dalam gerobok, entah bila kita nak makan, sudahnya jadi habuan ayam.. kalau ada ayam.. kita membazir tenaga dan perasaan.. konon2 saja kita nih.. hangat2 tahi ayam, bila dah sejuk tinggal bau semerbak satu reban.. kita tetap bau busuk, org tetap benci..

melayu nih macam paku dgn palu, tak ketuk tak masuk, herannya rumah dah siap rapi, ada pulak pahat berbunyi.. apa yag dok jadi nih palu dok balun kapla kita.. yg masuk apa dia? cina dah tunjuk kepintaran berpolitik dia.. india dah tau kekuatan kesatuan diorg.. melayu? kalo hangpa nak konar sebut bab melayu dengan Islam.. aku tanya soalan yg sama.. org Islam dok buat apa la nih?

maaf kalau merasanya bunyinya sesat.. bukan iman yang kupermainkan..

sejarah hidup org melayu nih sangat menyedihkan.. berawal mula dari yang datang ke tanah kosong ini melarikan diri dari kancah perang dan jerat zalim.. diperteguh menjadi tuan tanah oleh rakan-rakan dan iman.. setelah itu orang eropah datang menjarah.. bertuan pula kita kepada mereka.. setia dan berbangga menjadi hamba.. kita merdeka pun kerna terpaksa.. dipalu dgn kesedaran nasionalisme dari luar.. itu merdeka dgn cara meminta-minta.. bijaksana melayu konon berdiplomasi.. maka merdeka melayu dgn cara menurut apa saja.. skrg melayu pula terpaksa berharap pada warga mendatang demi kekuasaan..

berabad-abad lamanya kita dihalau, ditolak ke sana dan ke sini, dihina, diperbodohkan.. yang tinggal cuma nostalgia.. melayu pernah hebat.. tapi kita tidak mahu jadi melayu hebat.. melayu hebat kerana kesatuan dan iman.. mana kesatuan kita? mana iman kita? kita sabar dan lunak terhadap para kafirun tapi tanpa ragu mengkafirkan sesama melayu.. kita cemuh perangai para kafirun tapi kita prejudis terhadap hasil tangan melayu.. apa sebenarnya kita mahu? kita jemu jadi cacing yg bergelinding, jenuh jadi serangga yg merayap.. kitalah katak bawah tempurung, menggema suara kita sendiri, sedang orang lain jadi enau dalam belukar warisan kita..

katholik dan protestan tidak berkongsi gereja.. hindu menghadir diri pada kuil dewanya saja.. ingatlah.. kita boleh berbeza mazhab, kita boleh memilih imam yg kita suka, tapi kita ini satu jemaah.. kita bermusafir dengan hak.. kita tidak boleh memurtadkan jemaah kita yang masih mengaku Allah swt sebagai Tuhan dan Muhammad saw sebagai rasul..

kita kena berhenti saling 'membunuh' sesama kita.. buang prejudis sesama kita.. kita kena tegur sendiri dengan keras mana yg tak kena.. kita kena ubat kudis-kudis kita.. kita kena kuatkan diri kita.. kita tidak boleh putus asa dengan jemaah kita sendiri.. tak pandai kita ajar, tak kuat kita tolong, tak bersih kita cuci.. kita kena dorong, beri peluang, buat salah, tegur lagi, beri peluang lagi.. jual barang mahal, kualiti rendah, tegur dan marah, tapi jgan buang.. beri peluang.. kita kena lebih tumpukan masa, tenaga dan harta utk jemaah kita.. kalau benar kita cinta dan kasih sesama jemaah.. jemu dan putus asa tidak ada dalam kamus cinta..

ini prioritas kita.. ini perjuangan kita.. ini jihad kita..

maaf kalau merasa bunyinya keterlaluan.. kesatuan yang aku harapkan..

Read On 3 ulasan

berpuasa tapi tak solat?



[quote="angah690"]

salam, tak payahlah nak pening2.. gini senanag ..kalau tak ppernah solat ..baik tak payah puasa buat lapar je....solat tu kan tiang agama!
apa yang ALLAH suruh tu kita patuh tak tahu pandu pada ALquran... ULama2 pun bukan boleh pakai sangat ...kebanyakan ulama palsu,ikut hukum yang manusia buat ..HUkum ALLAH taknak ikut...

bahaya sebenarnya quote camnih.. tapi mungkin berkesan utk setengah2 individu..

bila kita kata kalo tak solat tak payah puasa.. maka ramailah org tak puasa, kerna realitinya ramai yg tinggal solat.. bila ramai yg tinggal puasa, maka dia akan rasa kurang berdosa sebab dosa solat lagi besar katanya.. kalo dah alang2 tak solat, tak puasa, tak payah laa bayar zakat, tak payah laa tutup aurat, tak payah nikah, tak payah buat pahala, sebab tak dikira semuanya sebab tak solat.. walaupun ada kebenaran di dalamnya, namun apa kesudahannya?

sama juga bila kita kata ulama takleh pakai.. aku paham bila kita maksudkan ulama tertentu, tetapi label ulama nih bahaya kalo kita kotorkan.. sama dengan label Islam itu terroris, padahal bukan semua org Islam berani mati syahid.. citra yang bernuansa Islam ini jangan kita dakyahkan.. sebab nanti akan ada org kata kalo tak Islam pun masuk syurga juga.. kristen ada syurga, buddha pun ada nirvana.. semuanya akan jadi hanya sekadar label..

kalau boleh kita ambil jalan tengah.. kalo susah sangat nak solat, jangan sampai tinggalkan puasa pula.. dah laa tak solat tak puasa pulak.. solat tuh hutang dgn Tuhan, puasa tuh hutang dgn fakir miskin.. atas bawah kita berhutang.. puasa jer, takpa.. tapi bila time2 puasa tuh kita tarbiyah laa pelan2.. bila perut lapar, badan tak kuat, nafsu pun lemah, kita ajak solat.. kalo dia nak terawih jer pun takpa.. kalo datang terawih psal nak makan pun takpa.. yg penting dia buat dulu..

masalahnya kita selalu berasumsi, bila org tuh Islam jer mesti tahu semua.. mesti tingkat iman sama.. sebab tuh jangan terkejut bila ada org timur tengah cemuh kita yg mengaku Islam nih tak pandai cakap arab.. dia kata takkan beragama islam tapi tak pandai cakap arab, camna kita baca Quran? bahasa arab tuh bahasa syurga.. berpeluh2 kita pusing sana sini bagi jawapan..

apalagi generasi kita nih lahir2 jer dah Islam.. jadi Islam keturunan.. tak payah laa kita salahkan ibu bapa dia pulak, sedangkan kita yang dekat dgn dia pun tak buat dakwah.. dakwah tuh wajib.. bukan dengan kafir sahaja.. amal maaruf nahi mungkar tuh dakwah.. jangan terkejut ramai melayu yg tua bangka masih tak pandai baca Quran, takkan kita nak cemuh saja padahal bila dah tau jadi tanggungjawab kita..

hidup di zaman keliru nih jangan terlalu banyak prejudis.. kita kena lebih berlapang dada.. setiap dari kita punya dosa.. tapi bukan hak kita nak hukum org berdosa, kecuali dosa dgn kita.. kita cemuh org tak solat tapi kita yg solat tonggang-tonggek nih pun belum tentu solat diterima.. maka bagaimana kita nak kata puasa org lain tak diterima..

jahil org bukan utk kita cemuh tapi petunjuk buat kita.. Tuhan tunjuk kat kita supaya kita perbaiki diri.. bukan jadikan petunjuk tuh utk merosakkan lagi hati kita dengan mencaci maki dosa org lain.. blum tentu kita yg solat nih masuk syurga lebih dulu dari org yg kita rasa lebih byk dosa dari kita.. hati2.. itu ujub namanya.. lihat keadaan org lain dan renungilah diri kita sendiri..

tapi jangan pulak bila aku cakap camnih korang tak solat pulak.. kan dah tau solat tuh tiang.. jadi bila ada sesuatu yg tak kena pada diri kita, kita kena check balik solat kita.. bila hati kita mudah dihinggap penyakit, maka tengok balik solat kita.. bila boss marah2 kita, kita check balik solat kita.. bila tak naik pangkat, check balik solat kita.. bila tak dapat bonus, check balik solat kita.. bila anak2 nakal, check balik solat kita.. bila jemaah ini longgar, maka check balik syaf kita dalam solat jemaah.. itu maksud tiang.. bila rumah bergegar kita tak check dinding atau lantai, kita check tiang.. kalo tiang kukuh, insya-Allah selamat dari gempabumi, dalam hati kita..

wallahualam..

Read On 0 ulasan

mengapa aku perlu menikah?




mencari jawapan sempurna

nikah kahwin.. bab paling popular.. sama ada belum nikah ataupun nikah lagi.. dua2 isu akan memicu kontroversi dan jadi borak yang paling panjang.. macam2 provokasi dan propaganda akan muncul.. tak lama dulu ada sahabat bertanya pada aku ttg mengapa dia perlu kahwin.. satu soalan yang ada berpuluh2 jawapan.. dia bertanya bukan kerna dia tak percaya pada institusi perkahwinan atau tidak melihat keperluan, tapi dia perlu jawapan..

jawapan adalah suatu kepuasan diri.. dan diri setiap org itu berbeza, sebagaimana kehendak dan keperluan manusia itu berbeza2, sepertimana penciptaan manusia yang berbangsa2.. maka bila org nak jawapan untuk dirinya sendiri, bukanlah sesuatu yang mudah untuk diungkapkan oleh orang lain.. kerna yang kita cari itu ada dlm diri kita sendiri..

kita contohkan dengan persoalan nikah kahwin.. mencari jawapan itu harus melihat lagi ke dalam diri kita sendiri.. apa yang kita mahukan.. apa yg kita perlukan.. tidak ada dosa dalam kehendak, sehingga kita melakukannya tanpa memahami sesuatu perkara terlebih dahulu..

maka bila seseorang bertanya pada aku menggunakan kata tanya 'mengapa?', aku tahu aku tidak akan mampu memberikan jawapan yang tepat selain daripada membantu dia memahami pertanyaan itu dan mencari jawapan dalam dirinya sendiri..

mencari kepuasan diri..

kalaupun bukan semua orang tapi aku dapat lihat kebanyakan orang melakukan sesuatu untuk kepuasan diri orang lain.. kita pakai baju cantik2, make-up, beli rumah besar, isi perabot mahal2, beli keter mewah, cari duit banyak2, hampir semuanya bukan untuk diri kita.. kita akan kata kita buat untuk keluarga kita, utk anak isteri, utk ibu bapa dan untuk semua org yang kita sayangi.. walaupun aku biasa dengar alasan 'utk kepuasan diri'dan 'utk masa depan'.. kita tak benar2 buat untuk diri kita.. sedihnya, ramai dari kita tak tahu apa yang kita nak sebenarnya.. kita berjalan dgn bayang2 orang lain..

kalaupun ada untuk diri kita, kita akan tidak pernah puas untuk menuntut kesempurnaan dalam apa pun yg kita lakukan.. kita akan terus bertanya2 dan membuat perbandingan untuk mencari2 ketidaksempurnaan.. kita tak pernah menikmati sepenuh hati apa yang kita punyai.. sentiasa melihat ke depan walaupun itu bukan keperluan kita.. benar ini baik, dalam konteks hidup yang kita fahami, kerna mewujudkan masyarakat yang progresif dan tidak statik.. menciptakan individu yang tidak mudah berpuashati dan sentiasa ingin memajukan dirinya.. hanya saja tekanan maju itu seringkali tidak seiring dgn keperluan hati.. justeru itu kita melihat ramai yang melakukan pekerjaan setengah hati dan tidak bersungguh2.. kegigihan yang dimulakan tersasar dari niat asal.. maka nilai diri tidak wujud dalam setiap pekerjaannya..

mungkin dalam budaya kita dah ditekankan dari awal bahawa melakukan sesuatu hanya untuk diri sendiri itu adalah suatu 'dosa'.. bila kita nak buat sesuatu, kita kena pikir org lain.. jika tidak kita akan jadi kera sumbang, org tanak kawan dgn kita.. mereka kata kita hidup bermasyarakat, kena hormati org sekeliling.. kita kena hormati dan ikut serta jaga pandangan org keliling kita.. atau mungkin maksud sebenar mereka ialah kita ini hanya segerombolan kera.. aku tak kata keseluruhan maksud itu salah.. cuma saja bagaimana budaya ini telah berkembang ke arah yang salah, mewujudkan satu masyarakat 'pak turut' yang merasa berdosa besar jika menongkah arus..

mencari hidup baru

aku selalu terkagum-kagum bila org kata nak mulakan hidup baru.. beberapa minggu lalu, seorang rakan parsi dari republik Islam iran, dalam satu kesempatan chat bertukar khabar tentang pekerjaan, memberitahuku bahawa dia dan isterinya sudah menyusupkan permohonan visa ke australia, untuk memulakan hidup baru katanya. pengalaman menikmati shish kebab dan nasi minyak dicelah perit matahari berpanggang bahang tanah parsi ketika menjalani pencarian nafkah di tehran membantu aku memahami motivasinya. aku juga tidak sulit untuk memahami kegigihan seorang pare pinoy memohon visa menetap di kanada untuk memenuhi ambisinya. begitu juga ketika aku menemui seorang gadis dari tashkent yang tanpa ragu dan sangat termotivasi untuk datang ke malaysia untuk bekerja dan memperbaiki kehidupannya.

namun pengkisahan mereka itu tidaklah sehebat mendengar cerita seorang pemuda berketurunan cina dari taiping, yang memulakan perjalanan panjangnya dengan nekad mengikut kapal yang berlabuh di pelabuhan pulau pinang, merantau serata eropah dengan visa setengah halal, sehingga akhirnya dia di'pusakai' sebuah restoran masakan cina di helsinki. aku masih ingat ketawanya walaupun pada hakikatnya memerlukan hati yg tegar dalam meneruskan perjalanannya. garis-garis pengalaman di wajahnya aku nilai penuh keajaiban, walhal ketika itu dia sedang menceritakan kerisauan anak gadisnya yang terdidik bukan dengan budaya tanah asalnya. aku tidak dapat membayangkan bagaimana mereka dapat membulatkan tekad mereka menjelajah dataran lain yang mereka hanya punya sedikit pengetahuan.

memulakan hidup baru bukan suatu yang mudah untuk org melayu.. sama ada kita sedar atau tidak, generasi melayu skrg tidak pernah memulakan hidup baru secara total.. kita akan mulakan hidup baru hanya jika kita mmg sudah punya dasarnya.. ada org yg kita kenal, ada kerja yang menunggu, ada sedikit pusaka yang ditinggalkan.. kita tidak pernah memulakan hidup baru dari sifar.. kerna itu mentaliti kita ialah bila bersara, kita akan pulang kampung atau kita akan terus menetap di tempat yang sudah selesa.. sangat jarang kita dengar ada org melayu yang bersara pindah ke tempat yang tidak ada yg mengenalinya sama sekali, membuka kampung baru misalnya..

dan aku tak kata semua melayu.. aku kata kebanyakan melayu.. cubalah bertanya2 pada org sekeliling kita, apakah yg mereka akan lakukan bila mereka mempunyai pilihan untuk bersara.. begitu juga dalam melabur harta untuk hartanah.. mungkin nilai keluarga dalam budaya kita tinggi, atau mungkin juga itu semua kerana kita tidak berkebolehan untuk memulakan hidup baru yang benar2 baru..

mencari cinta

kembali pada persoalan sahabatku, "mengapa aku perlu menikah?"

cukupkah kita menikah kerna cinta? mampukah cinta itu bertahan selamanya?

dalam kehidupan terkini yang penuh dengan kebergantungan, ungkapan 'hidup tak cukup dgn kata cinta' telah menjadi suatu realiti.. namun kita lupa bahawa cinta itulah agama.. tapi bagaimana pula kita nak ingat kalau selama ini kita beragama tanpa rasa cinta.. aku tinggalkan dulu bab ini untuk waktu yang lain..

keperluan menikah ini berbeza antara individu.. sebagai contoh.. ada org menikah kerna perlu tempat untuk melampiaskan nafsu yang memburu.. ada yang menikah kerna kesepian yang menjerat dan perlu seseorg untuk mengisi masa2 sunyinya.. ada yang menikah kerna mahu zuriat untuk meneruskan keturunannya.. dan tak kurang pula yang menikah kerna mahu rezeki.. tapi yang paling ironis ialah alasan menikah kerna mahu mengikut sunnah tetapi kehidupan pernikahannya tidak sama sekali berpandukan sunnah..

maka soalan "kenapa kita nikah?" bukanlah suatu teka-teki yang mudah untuk dipecahkan.. namun jawapan itu ada dalam hati kita sendiri.. sesulit kita mahu mengenalpasti orang yang kita temui itu adalah belahan jiwa kita..

mencari pertanyaan

yang berikut adalah kata-kata seorang sahabatku beberapa waktu dulu.. sejauh mana kebenarannya bergantung kepada kefahaman kita masing-masing..

untuk mencari jawapan, kita kena bertanya pada diri kita sendiri.. pertanyaan itu harus datang dari hati.. bukan dari akal.. dari satu sudut yg terdalam.. kita kena cari soalan itu.. soalan yang tepat.. bukan buat org lain tetapi buat kita sendiri.. hanya satu soalan..

dan soalan itu harus berbekas di otak bawah sedar kita.. harus kita tanyakan pada akal kita setiap hari hingga soalan itu akan terus ditanyakan tanpa perlu kita memikirkannya.. menjadikan keperluan kepada fikiran bawah sedar kita untuk mencarinya..

keadaan ini akan mewujudkan satu aura yang menarik jawapan dari semesta.. dari persekeliling kita.. sama ada kita akan mendekati aura yang mempunyai jawapan tersebut atau aura itu sendiri akan datang mendekati kita.. ini waktu kita harus peka pada sekeliling kita..

dan bila kita peka, jawapan yang sempurna akan muncul memuaskan soalan yang tepat..

merepek kan? terlalu generik bagiku.. ;)

mencari faham

sebenarnya apa yg disebut oleh sahabatku itu bukanlah suatu kehebatan baru.. ianya bukan semudah yang aku tulis di atas, kerna harus tahu persis bagaimana melakukan setiap langkah yang disebutkannya.. dan itu juga adalah satu bahagian dari cerita lain..

hidup ini suatu perjalanan yang panjang.. klise sungguh.. apa yg aku nak sebut adalah perjalanan hidup nih mudah.. hanya ada satu.. yang susah ialah kemahuan kita untuk mengikutinya.. sedalam mana kita yakin akan kebenaran jalan tersebut dan sejauh mana kita mampu menguasai hati kita..

hidup bukan sekadar suatu yang perlu dijalani, namun yg lebih penting ialah untuk difahami.. umpama perjalanan mendaki gunung.. ada org mendaki gunung kerna mahu menikmati pemandangan dari atas gunung, ada org mendaki kerna mahu mencabar dirinya, ada org mendaki kerna mahu menghayati perjalanan ke puncak.. apa pun kemahuannya, pengakhirannya satu, sampai ke puncak gunung.. namun jika kita tidak mempunyai kemahuan dari semua itu, kita tidak akan mencapai puncak..

sama seperti menikah, yang penting bukan persoalan menikah atau tidak, tapi kenapa kita mahu menikah? apakah kemahuan kita dalam pernikahan tersebut? dengan memahami itu bukan sahaja kita akan menikah tetapi kita akan menemukan 'puncak gunung' yang sesuai dengan kemahuan kita..

mencari diri

dan faham ini berlangsung pada hampir seluruh perkara dalam hidup kita.. kerna itu tidak ada ungkapan benar atau salah padaku, dosa itu apabila kita tahu tidak benar namun kita tetap saja melakukannya.. itu pilihan.. tapi kita juga harus faham mengapa kita melakukannya.. bukan hanya sekadar menyesali..

kerna jika kita hanya menyesali dosa yang kita lakukan, tanpa memahami mengapa kita membuat pilihan itu, tetap saja kita akan terus-terusan melakukannya.. dan menyesal setelah itu.. akhirnya, kita bukan hanya hidup dalam penuh dosa tapi dalam penyesalan yang sangat panjang.. seluruh hidup kita akan menjadi satu sesal yang tak berhujung..

bila kita buat salah, kita perlu tahu apa salahnya dan mengapa kita ambil keputusan yang kita sesalkan tersebut.. bila kita faham, maka kita mengetahui keperluan kita.. kita ambil contoh mudah.. kita jumpa duit tepi jalan.. takder org.. dua pilihan.. ambil atau biarkan..

katakan kita ambil.. mengapa kita ambil? adakah kita memerlukannya? kenapa kita perlukan duit tuh? adakah duit itu akan memudahkan hidup kita? bagaimana kalau empunya duit itu yang lebih memerlukan? bagaimana kalo ada org nampak kita ambil duit tuh? halalkah duit tuh?

katakan pula kita tinggalkan.. mengapa kita tak ambil? benarkah kita tak memerlukannya? benarkah itu bukan rezki yang Tuhan beri? bukankah kita boleh ambil dan beri pada masjid atau org yg lebih memerlukan? bukankah membazir jika tiada siapa jumpa duit nih dan duit nih rosak tak boleh digunakan lagi? adakah kita tidak bersyukur?

intinya ialah bukan duit yang kita jumpa.. duit itu tetap duit.. kalau kita tak ambil mungkin org lain ambil.. ambil salah, tak ambil pun boleh jadi salah.. tak ambil jadi menyesal, ambil pun boleh jadi menyesal.. persoalannya ialah hati kita.. dan segala keputusan yang kita ambil itu berdasarkan kepada sedalam mana kefahaman kita tentang hati kita..

mencari-cari

balik kepada pangkal pokok soal kita tadi.. menikah.. ini bukan hanya soalan untuk org bujang tetapi juga untuk org yg sudah berkahwin dan juga kepada yang nak berkahwin lagi.. mengapa kita menikah?

jawapan kepada persoalan ini bukan sekadar jawapan memuaskan hati, tapi ia memiliki jawapan kepada persoalan yang lebih dalam.. menikah bukan sekadar lafaz ijab dan kabul.. Allah swt menjadikan Hawa as untuk Adam as, bukan tanpa sebab.. pengkisahan buah khuldi yang membawa beliau berdua turun ke bumi bukan sekadar kisah yang dibacakan sebelum tidur.. pernikahan adalah satu rahsia penciptaan bagi yang mahu memahaminya.. sebuah interpretasi hubungan manusia dan Tuhannya..

maka bila soalannya, "mengapa kita menikah?" kita hanya punya jawapan utk diri kita sendiri.. kita harus cari faham itu, bukan cari jawapan pada org lain.. dan apapun jawapan yang kita faham, itulah yang sebenar-benar jawapan untuk diri kita.. tiada kesalahan di dalamnya melainkan jika kita tidak memahaminya..

wallahualam..

Read On 0 ulasan

dangerous pleasures of domestic love



gabriel garcia marquez told a story about a soap, in his 'love in the time of the cholera'..


it began with routine simplicity, dr urbino had returned from bathroom and begun to dress in the dark.. he referred himself as 'a man who dress in the dark'.. he did that because he didn't want his wife, fermina, to be awake in early morning, eventhough he knew she only half-sleeping.. the reason is he never needed her to be awake as much as he did during his fumbling moments.. so dr urbino knew she was waiting for his slightest sound, and after a prolonged sound of starched linen, in the darkness, he said to himself..

"I've been bathing for almost a week without any soap."

then, fully awake, she remembered, and tossed, and turned in fury, because in fact she had forgotten to replace the soap, which she had noticed its absence three days earlier, and the truth was that a week had not gone by, as he said to make her feel more guilty, but the unpardonable days, and her anger at being found out in a mistake maddened her. as always, she defended herself by attacking.

"well I've bathed every day," she shouted, beside herself with rage, "and there's always been soap."

although he knew her battle tactics by heart, this time he could not abide them. so he went his busy life, returning home only to change his clothes before making his evening house calls. while she headed for the kitchen when she heard him come in, pretending that she had something to do, and stayed there until she heard his carriage in the street. this went on for the next three months. he was not ready to come back as long as she refused to admit there had been no soap, and she was not prepared to have him back until he recognized that he had consciously lied to torment her.

each time they tried to resolve the conflict they only inflamed their feelings even more. at last he proposed that they both submit to an open confession, with the archbishop, so that God can decide whether or not there had been a soap. then despite of all her self-control, she lost temper with a historic cry,

"to hell with the archbishop!"

realizing she had gone too far, she threatened to move back to her father's house. the truth is she really did want to leave, and her husband realized this in time. he did not have the courage to defy his own prejudice, and he capitulated. not in the sense that he admitted there had been a soap in the bathroom, but soinfar he continued live in the same house with her, but in separate room, and he did not say a word to her.

so he got the study room with no bathroom. they would often arrive at the bathroom at the same time, then they took turns brushing their teeth before going to sleep. one night, after four months, he lay down on their double bed to read until she came out of the bathroom., and he fell asleep. she came out and lay down beside him in a way so that he would wake up and leave. but instead, he turned out the light and settled himself on the pillow. she shook him by the shoulder to remind him that he supposed to go to the study room, but it felt so comfortable to be back in his great-grandparents featherbed that he preferred to capitulate.

"let me stay here," he said. "there was soap."


Read On 0 ulasan

unforgiven past : an advice to myself



throughout my fascinating life, there were two big moment which has been the turning point of my destiny.. one tragedy changed the foundation of my principles and one event changed the path of my career..

i was too young that time to understand the meaning of betrayal and rejection when i accidentally bumped into the scene that i thought i would never forget for the rest of my life..i am confused of being too naive upon my knowledge that everybody knows about it, but not me.. instead of having a furious teenage anger, i felt it was my own fault to hold on to the love that never meant for me.. this is the point of time when i gotta understand that love is about giving and the phrase 'cinta tak semestinya bersatu' emerged to a sweet compassionate feelings.. and how i have been a complete stupid gentleman to wish them happiness and suffered myself with sorrow for the next 7 years..

but that is history to me.. the sorrow has groomed me in such a way to create a person that have high tolerance on faults and failures, and enjoying every moment of my life as it is.. becoming a person who need nothing but to give more whenever he have a chance.. looking back at it, i don't have regret, eventhough at some point of time i believe that i should not giving up the battle.. hence, i have won the war..

during those miserable years, not once but so many times i felt anger and hate.. angered because i don't prevent it to be happened.. i felt i wouldn't find happiness again in my life after i'm letting her go.. the sadness, wheeping between the pillows, scratching wall of hopeless.. i hated myself in so many ways.. but then one fine morning, i felt like i have to forgive myself.. from that day i begun sweeping the dust of my unforgiven past..

the other event was to pursue the dream of trying to make world a better place.. a dream to position myself in such a career that i can be solely own by the people.. that is a dream that i shared with my great father since i was 10 years old.. but somehow God has other plan for me.. i was drowning on the sofa, suffocating the failure of my third attempt.. trying to swum for the air of making the most catastrophic decision to let go the dream and set new path of my life.. will i regret?

the bitterness of my constant failures makes me awake the whole nite.. i'm not only giving up my dream but begun to giving up hope.. as if my whole life is a total nonsense filled with bullshit and i'm start to pity myself.. it is a cruel world.. life has been unfair to me.. nevertheless, life is meant to be unfair.. fair is when you accept things as it is.. pig can't be something else but a pig, but they've been blessed by longer orgasm than homo-sapiens..

then it comes to my sense that dream will never fade.. you can still achieve it no matter which road you're taking.. fate is not the enemy of our dream.. its always ourself being the dark angel pushing us towards the other room of our self-created hell.. letting go doesn't mean we failed.. it just like taking one step back, re-calculate probabilities and making a new strategies.. it just a chance for us to explore the new divine path.. a re-route to align with God's will.. that very nite, i forgive myself.. again..


but why am i telling this boring story?

few days ago, a very good friend of mine came to me and ask if i could give him an advice.. i don't remember what i have told him that night.. but the day after, he told me that i said he have to forgive himeself and yet he don't understand what i mean.. sometimes when we said something, it merely about telling it to our ownself..

there are a lotsa mid-section in life.. paths which we have to choose.. i would say most of the time i have slipped and fell.. hard.. there were so many time, i choosed the wrong path consciously.. even there was a time when i felt the burden of my sins pushing me down heavily and darken the light of my soul.. i feel ashamed to God.. no matter how ugly i brutalized my life, He still shines me with the light of opportunities.. i feel ashamed for not forgiving myself when He never say no to all my prayers..

i always said life is a process.. its all about understanding ourself.. seeing beyond the difficulties and sorrow.. life has made us what we are today.. living life is neither about crawling back the nostalgia of our past experience nor excitedly jumping high for our optimistic future.. living life is today.. learning from history and strengthen our dream.. the history end today and also the future begin today.. we are always in the mid-section of a wonderful life to create our own heaven or hell..

one of my good friend gimme a tip for living life.. we hafta feel the urgency of kindness and delay the gratitude of wrongdoings.. if you think what you would do would benefit life, create the urgency.. and if you feel you would benefit life by harming others, delay your own gratitude..

then when another good friend of mine asked if i have a chance to go back to my previous life and changed the very moment that i regret most.. i told him i would not changed a bit.. i'll do the same thing all over again.. the bitterness has lead me to a path of sweetness.. what i really need to change is today..

sorry for getting personal today ;)


Read On 0 ulasan

gempa padang : ujian untuk siapa?


seminggu sudah berlalu sejak sumatera barat digegar buminya.. walau gempa sudah tiada, namun hati tetap bergetar tatkala berkongsi kisah pengalamannya.. sayu memilu jiwa melihat sang ibu berlari-lari tanpa tujuan yang pasti, dengan mata membasah merah, laungan yang tidak bersahut, mencari suami yang tiada khabar dan anak yang tadinya bermain riang.. perasaan masih terguncang melihat puing-puing reruntuhan, mayat-mayat bergelimpangan.. dada tersentak melihat tangan-tangan yang melambai lemah di antara celah-celah bebatuan.. sungguh tiada apa yang dapat dilakukan jika Tuhan mengkehendaki ianya berlaku..

namun dalam ketabahan mangsa dan kecekalan pasukan penyelamat, sepertinya ketika tsunami di acheh, tetap ada orang-orang pintar yang mengatakan itu sebagai balasan Tuhan terhadap dosa orang-orang setempat.. jika pun ada kebenarannya, apakah tidak terhiba mengatakan sesuatu yang pedih terhadap orang yang sedang bersedih? benarkah ini semata bala dari Tuhan?

setiap orang yang beriman akan diuji.. lebih berat ujian bermakna lebih besar keimanan yang dipertaruhkan.. namun mengatakan ianya bala atau rahmat itu tergantung pada individu yang diuji.. maka bila kita diuji, bila org dikeliling kita diuji, isteri, anak2, ibubapa, adik-beradik, saudara-mara, para sahabat, mahupun jiran tetangga, dan Tuhan memperlihatkannya kepada kita, sesungguh didalamnya terdapat peringatan buat kita juga..

persoalannya bagaimanakah kita mengetahui ujian itu suatu rahmat atau bala buat kita? jawapannya ada di hati kita.. jika ujian itu membawa kita lebih dekat kepada Tuhan bermakna itu adalah rahmat buat kita, maka bersyukurlah.. Tuhan mahu mencuit kalbu kita, menyedarkan kita dan membasuh dosa2 kita..

tapi jika ujian itu menarik kita menjauh dari-Nya, maka berhati2lah kerna itulah bala yang Tuhan berikan kepada kita.. jika kita mengeluh2 dan mempersoalkan nasib dan takdir.. kita lupa bahawa Allah swt itu Maha Mengetahui apa yang terbaik buat kita.. hanya kerna kita diuji dengan sedikit kesusahan kita langsung lupa akan nikmat yang diberikan-Nya kepada kita selama hidup kita.. sedih dan marah kita membuang syukur dan ikhlas..

telah berpesan seseorang kepadaku, bahawa ujian yang paling berat bukanlah kesusahan, kesakitan dan kesedihan tetapi kemewahan dan kesenangan.. hati mudah jadi lalai dan lupa bahawa mewah dan senang itu bukan kerna usaha kita melainkan rahmat Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.. kita lebih mudah lupa bahawa kita hanya hamba yang tidak punya kuasa untuk melakukan apa-apa pun, melainkan dengan kudrat dan iradat-Nya..

sudah ikhlaskah kita kepada Tuhan? cukupkah kata-kata syukur yang membasah lidah kita? atau semua itu hanya sebahagian dari kosmetik budaya dan sekadar menjaga citra diri kita?

kita selalu berfikir kita yang menafkahi keluarga kita.. kita fikir usaha kita yang membolehkan hidup kita jadi lebih baik dari orang lain.. tapi terfikirkah kita mengapa kita melakukan semua itu? bukankah kita ini dihidupkan semata untuk menyembah-Nya? kita melakukan yang terbaik untuk keluarga kita untuk apa?

berkata seorang sahabatku, "hidup ini adalah untuk bersyukur.. untuk syukur kita perlu ikhlas menjalaninya.." apa maksudnya?

kita mencari nafkah bukan untuk menafkahi keluarga kita, kerna yang menafkahi keluarga kita adalah Tuhan.. Tuhan menciptakan keperluan untuk keluarga kita supaya kita harus bekerja.. maka kerjalah.. kerna itu adalah satu jalan bersyukur atas rahmat-Nya.. jika bekerja itu tanda bersyukur maka ikhlaskanlah.. bekerjalah dengan ikhlas kerna bersyukur pada Tuhan atas segala nikmat kesihatan dan kepandaian akal yang dikurniakan kepada kita..

jangan kita memperdulikan akan apa yang akan kita dapati dari pekerjaan itu.. kerna itu urusan Tuhan.. rezeki itu milik Tuhan.. dan janji Tuhan kepada kita bahawa Dia akan menyempurnakan rezeki kita.. bekerjalah dengan ikhlas sebagai tanda bersyukur dan berdoalah, selain dari itu kita serahkan kepada Tuhan, tawakal, bukan urusan kita lagi.. jika begitu kemahuan-Nya maka terimalah apa yang dikurniakan-Nya.. maka itulah yang terbaik..

hatta kita makan itu juga bukan kerna mahu hidup.. bukankah lebih ramai yang mati itu kerna makanan bukan kerna kelaparan? Tuhan jadikan lapar supaya kita dapat bersyukur.. cara bersyukur ialah dengan menikmati rezeki yang dikurniakan-Nya.. kenyang itu rahmat dari Tuhan bukan kerna apa yang kita penuhkan dalam perut kita..

begitu juga dalam lisan, penulisan dan perbuatan.. semua itu nikmat dari Tuhan.. memberi kita akal supaya kita dapat bersyukur dengan lebih baik.. maka lihatlah sama ada tutur kata dan perbuatan kita mencerminkan keikhlasan bersyukur kepada-Nya?

dan ingatlah, jika nikmat dan dugaan itu membawa kita jauh dari-Nya maka Tuhan sedang menurunkan bala kepada kita.. semakin kita lupa dan lalai, semakin keras hati, semakin banyak bala yang akan ditimpakan kepada kita.. bala yang membawa kita jauh ke dalam jurang kesesatan.. menjadikan kita fasik atau mungkin menjadikan kita munafik.. nauzubillah..


maka jika mangsa gempa boleh redha dan bersyukur dengan ujian Tuhan, mengapa pula kita membina ujub dan takabbur dalam hati kita? adakah ujian gempa itu rahmat buat mereka dan bala buat kita? siapakah sebenarnya yang diuji Tuhan?
Read On 3 ulasan

hutang siberhutang

in reply to Melayu.com
on topic : Hutang..adakah anda senang memberi hutang...dan meminta blk?

ada satu pendapat kawan aku..
dia kata bila kita tolong org, sama ada bagi terus atau bagi hutang..
kita tak boleh harap org tuh balas atau bayar..
sebab manusia nih mana ada kuasa atau kemahuan utk semua tuh..
yg buat manusia balas atau bayar pun Tuhan punya iradat..
kalo dia ada duit pun, blum tentu Tuhan izinkan dia bayar hutang kat kita..
begitu juga bila kita ada duit, kita tak bagi kalo Tuhan tak izin..

maka kalau kita bagi atau pinjamkan kat org,
satu, jgn bangga diri merasa harta itu milik kita..
dua, jgn kedekut takut kita tahan rezeki org lain..

sebab..
satu, Tuhan yang bagi rezeki bukan kita..
dua, mungkin saja duit yg kita bagi tuh bukan rezeki kita..

maka..
satu, minta Tuhan yg bayar balik kat kita..
dua, yakin Tuhan akan bayar balik kat kita..

supaya..
satu, kita tak jatuh cinta pada harta dunia..
dua, hati kita tenang tidak dibebankan dgn fikiran selain kerna Tuhan..

jadi..
satu, bila rasa nak bagi bagi jer, kalau tidak jangan..
dua, jgn zalimi diri sendiri dgn bagi bukan pada tempatnya..

kerna..
satu, kita akan ditanya kemana harta kita belanjakan..
dua, termasuklah sedekah/bantu pada org yg tidak sepatutnya..

jgn lupa..
satu, berhutang/memberi hutang itu pahala..
dua, mengikhlaskan itu lebih besar pahala dari memberi..

namun..
satu, jangan jadi pedagang pahala semata2..
dua, cari rahmat dan berkat dalam setiap butir rezeki..

bila kita mengaku kita beriman, Tuhan akan duga kita..

wallahualam..

Read On 0 ulasan

sudah merdekakah kita?



ada satu emel aku dapat bertajuk sangat provokatif.. membaca tajuknya saja dah boleh buat manusia berpuasa hilang pedoman.. moga2 tidak.. amin.. aku jumpa blog yg berkenaan..

APABILA MELAYU DIGELAR BABIPUTRA…

emm.. sementara aku ngabuburit (bahasa sunda yg bermaksud 'menghabiskan masa menunggu waktu berbuka') depan pc nih.. meh kita lihat dari perspektif yg sedikit berbeza dari yg selalu aku nukilkan..

sejarah hutang budi

yg kita dok citer psal bumiputera bla bla dan cina india mendatanglah dari negeri lain nih, maka itu terlitup dalam fasa pra-merdeka.. maka benarlah generasi yg itu yg patut berterimakasih pada datuk nenek org melayu yg kepada mereka memberi hak akannya menjadi warga tanah ini.. akan mereka itu memanglah lahir di tanah cina dan india, maka setelah itu beremigrasi mencari rezeki di tanah orang supaya keluarga senang di tanah seberang..

namun realitinya, dalam era pasca merdeka ini, maka akan cina dan india ini lahir jualah di tanah ini dan tiadalah mereka tahu akan bagaimana hidup di tanah tumpah datuk nenek mereka.. akan hubungan di tanah jauh itu terputuslah setelah generasi mereka.. dan tanah inilah jualah tanah tumpah darah mereka, yg dianggap tanah asal mereka dan tiadalah mereka tahu yang lain.. namun sepanjang hidup mereka tetap jua dianggap pendatang.. ini pokok asal mula permasalahannya..

warganegara merdeka

yg kita dok citer psal melayu, cina, india tuh semua dalam acuan pra-merdeka.. isu millineum yg ini berbeza situasi.. bagaimana org yg lahir di sebuah kampung, tidak punya saudara lagi di tempat lain, terpaksa menghadap hidup dianggap sebagai bukan org kampung tersebut hanya kerna kulitnya lebih gelap atau matanya lebih sepet.. dan ditidakkan segala peluang walaupun dia lebih berkemampuan dari org2 kampung yg lain. yg dlm dokumen sejarah itu, cina dan india yg memang punya saudara mara di cina dan india..

tapi cina dan india yg dok depan mata kita skrg nih takder hubungan di negara cina dan india.. sepertimananya sebahagian besar dari kita yg keturunan berjejer dari indo, thai, arab, dsb. yg tiada hubungan sama sekali dengan tanah asal leluhur kita.. yg kita tahu inilah saja tanah kita, begitulah juga mereka.. adakah kita dilahirkan dgn dosa sepanjang hidup kerna warna kulit dan bangsa berbeza?

lalu apakah yg kita ribut-taufankan? tak jelas kan?

wujud melayu?

maka dengarkanlah.. arakian asal tanah bertuah ini kosong, yang datang kepadanya berbondong2 segala kaum, puak dan kelibat dari segala macam arah dan punca.. akan datangnya mereka kerna bencinya pada persengketaan dan mencari akan kesemua mereka kepada perdamaian.. diam mereka di tanah ini dan bernamakan mereka melayu.. maka segala yang datang pun masuk melayu dan mengaku melayulah jua.. diperkukuh pasak dlm darah dan dagingnya kepada agamanya Islam.. maka sempurnalah kejadian bangsanya yg berasal dari berbagai rumpun..

yang menjadi kepada masalah ialah bukan kerna perkataan melayu atau bumiputra, tapi kepada tiang seri dalam graha melayu, agamanya.. persoalan yg ada skrg diterkelirukan atas nama bangsa kerna merdeka tanah ini atas paksi nasionalisme.. wabak nasionalisme ini memecahkan jemaah.. antara negara dipecahkan oleh nasionalisme berasas kenegaraan, dalam negara dikusutkan pula oleh nasionalisme berasas bangsa, tak cukup dgn itu kita serabutkan lagi dgn nasionalisme berasas politik.. maka bergumbiralah musuh2 kita melihat kekalutan yg tercipta dalam jemaah yang menunggu ini..

'perang' belum berakhir?

sedang kita berpecah mencari kehebatan diri kita masing2 dalam puak kita, para kafirun membuat berbagai kesatuan dan kerjasama untuk mengukuhkan kedudukan dan kekuasaan mereka.. kita fikir perang salib sudah lama berakhir ratusan tahun dulu.. kita lupa bahawa mereka tidak akan berhenti selagi kita tidak mengikuti mereka..


lupakah kita tatkala terdirinya daulah yang pertama, maka berkirimlah akan Rasulullah saw kepada kesekian raja dan penguasa di setiap benua mendakwah akan kebenaran yang dibawanya.. maka diperkuat pula akan setiap jemaah setiap kariah akan penegasan dan amalan.. menetap feqah mengenap tauhid mencipta suatu bangsa besar yang dimuliakan dunia dan akhirat.. ini pengisian kemerdekaan..

akan kepada setiap kepala negara itu maka diberi akan mereka itu pilihan.. akan memilih Islam itu antara kembali kepada Islam atau tunduk kepada kebenaran.. jika mereka memilih keangkuhan utk berada dalam kegelapan, maka diperangilah sekalian mereka itu.. bukan kerna benci tapi kerna kasih sesama manusia.. kerna tanggungjawab menyebar cahaya menyinar kegelapan manusia..

pengisian kemerdekaan

maka begitulah seharusnya.. kita tersalah isu.. yg kita laungkan diblkg label bumiputera itu bukan sekadar status bangsa berkulit sawo matang ini.. bukan nasionalisme basi.. yang kita perjuangkan ialah kelompok muslimin dari timur, yang kita bela ialah pendokong cahaya kebenaran yang bernama Islam, yang kita mahu perkasakan ialah keagungan kalam Allah swt dan warisan sunnah Rasullullah saw.. ini jemaah yang mahu kita perkukuhkan..

disebalik setiap ungkapan melayu itu menyirat akan Islam.. di zaman keliru ini, kita harus menetap keyakinan dan berhati2 dalam percaya.. manipulasi kata melayu dan kata Islam bukanlah perkara baru.. kita harus menyedari propaganda ini dan menyisih diri dari diperdaya perasaan dan emosi..

maka apabila kita mempertahankan melayu bukan bangsa yang kita tunjuk.. hanya melayu sahaja merupakan sebuah kelompok yg dianggap bangsa yang dipasangkan dengan agamanya secara undang-undang negara.. tidak ada satu bangsa lain yang punya ini, kerna melayu itu bukan sekadar bangsa.. dan berhati2lah dengan dakyah membangsakan melayu semata2.. sebagaimana dakyah merendahkan Islam itu sekadar agama yang sama dgn agama2 lain..

fokus dan sedar bila ada yg mahu menyesatkan.. bila wujud melayu-kristian, itu sesat dan harus diperangi.. jika mahu murtad maka tidak berbangsalah dia.. pilihlah akan dia kelompok lain sepertimana puak khawarij tidak dianggap ansar.. bila ada tekanan mahu menyamakan kecemerlangan cahaya Islam dgn kegelapan murtad, maka bertegaslah menolak pembohongan itu..

ini pengisian kemerdekaan.. setelah kita membebaskan wilayah maka perteguhkan iman, perkukuh jemaah dan sebarkanlah cahaya Islam.. itu jalan yang telah ditunjukkan..

mohon fahami ini.. dan jangan hilang fokus..

Read On 0 ulasan

marilah kita berperang..



benih itu namanya benci

telah beberapa waktu aku melihat ketegangan yang tidak jelas antara malaysia dan indonesia, dari isu pekerja asing, ekonomi, khazanah budaya, batasan negara, terrorisme dsb. namun apabila rektor universitas diponegoro (undip) membuat kenyataan secara terbuka di televisyen, menolak pengambilan pelajar baru dari malaysia, maka jelas sengketa mengarut ini sudah menyentuh batas ke arah penghancuran generasi yang bakal merugikan jemaah muslimin bahagian timur ini..

benih kebencian ini tersebar subur dalam berbagai blog dan facebook.. begitulah mudahnya kita diprovokasi oleh para munafik di kalangan kita.. baik dari sisi malaysia mahupun dari sisi indonesia.. rumpunan bangsa ini sedang melintasi gerbang kehancuran besar-besaran.. ironinya, rumpan bangsa yg ini konon-konon masih terheran-heran mengapa bangsa arab tidak membantu palestin yang kononnya dianiaya oleh israel.. konon kita sangat merasa kasihan dan menyokong penuh perjuangan palestin, hingga besar-besarannya kita mempromosikan boikot barangan yahudi, sedang kita bermusuhan di dalam selimut.. munafik! itulah kita..

bila dua bangsa yang sama leluhur ini bersaing secara ekonomi, masih dirasa wajar berkat dari anutan kapitalisme yang dipasak kukuh oleh penjajah inggeris dan belanda.. tatkala berebut batasan negara dan khazanah budaya, masih aku tertawa kerna semuanya adalah hasil tuai dari benih kolonialisme yang dicerai-beraikan oleh penjajah inggeris dan belanda.. tapi apabila bidang pendidikan, yang merupakan satu paksi penting dalam pembangunan sebuah bangsa, diperkosa atas nama solidaritas nasionalisme, aku tak mampu lagi menidakkan karut-marut dalam jemaah ini..

perang telah usai

perjuangan kemerdekaan nenek moyang kita dahulu didasarkan pada nasionalisme kerna musuh yang jelas itu adalah penjajah yang menganiaya.. jelas penjajah yang bersosok tak serupa dan berkulit tidak sama dengan kita, rakus menjarah tanah kita.. kerna itu perkara asasnya ialah membebaskan tanah kita.. baik malaysia baik indonesia.. perjuangannya ialah membebaskan negara.. nasionalisme diangkat.. semangat kebangsaan ditiup supaya dalam diri kita ada rasa cinta pada bangsa dan negara tanah tumpah darah kita..

dalam millenium ini, zaman ultra moden, era globalisasi, siapakah musuh kita yang sebenarnya? apakah perjuangan utama kita? adakah perjuangan kemerdekaan itu sudah selesai? apa maksud pengisian kemerdekaan itu? adakah kita menghalau para penjajah kafirun itu supaya nantinya kita boleh membenci dan berperang sesama kita?

ini yang tidak difahami oleh generasi merdeka.. generasi yang lahir setelah merdeka.. generasi yang tidak pernah merasakan apa itu perang.. generasi yang tidak tahu akan apa maksud perjuangan yang sebenarnya.. generasi yang kebanyakannya keliru dengan fungsi mereka dan kemana arah tujuan mereka.. kerna itu tidak hairan mengapa berlaku kekacauan moral dan keruntuhan akhlak dalam generasi merdeka.. kerna bagi mereka perang telah usai..

neo-assabiyah

kalau di malaysia dah mula kental, mengaku melayu saja sudah dicap assabiyah.. namun wujud pula assabiyah politik.. maka mengisytihar peranglah antara keduanya persis syiah dan sunni yang kedua-duanya mengaku ahlus sunnah wal jamaah..

unik rumpun ini ialah kepelbagaian budaya, istiadat dan bahasa.. kalau indonesia lebih jelas jawa, sunda, bugis, manado, batak, dsb. malaysia pula walau menyerap segala perbezaan leluhur itu dalam kata melayu, namun terserlah jua keunikan setiap kelompok bahagian utara, timur, barat dan selatan.. keunikan ini bukan bermakna perbezaan tapi adalah kepelbagaian.. sepertimananya Islam itu bukan mutlak agama org arab melainkan rahmat sekalian alam.. bahawa Islam itu tidak hanya dipelajari dalam bahasa arab namun beribu kitab tersusun dalam kata melayu.. betapa ribuan guru mursyid, alim ulama dan wali telah wujud dalam daerah timur ini..

maka digembur-gembur pula keunikan ini supaya kepelbagaian itu menjadi perbezaan.. kita menjadi teruja mahu mengangkat2 dan memuji2 keunikan kita dan menghebatkannya dengan merendahkan keunikan org lain.. sakit dan iri hati kita pasang dalam hati kita.. sombong dan angkuh sudah menjadi darah dalam urat nadi kita.. lalu kita sebarkan pula wabaknya ke serata ruang yang mampu kita gapai..

antara muslim dan kafirun itu bukan assabiyah.. bukan perkauman.. namun licik mereka menguja frasa kebebasan beragama.. maka Islam itu menghormati agama lain.. namun bukan sebelum dakwah berlaku.. wajib bagi seorg Islam mendakwahi para kafirun, menuntun mereka keluar dari kesesatan dan kezaliman menuju ke jalan yang lurus, sebelum kita memberi mereka kebebasan untuk memilih.. ini yang dilakukan oleh Rasulullah saw, para sahabat dan khalifah selepas baginda..

dan kebebasan beragama itu pula mereka lunakkan hingga kita bersetuju dalam hati walaupun mulut berbuih menolak pluralisme.. hanyut kita terus kerna kita lupa sirah Nabi saw.. kita lupa jalan para sahabat dan khalifah.. kita tolak jalan itu kerna kita rasa memilih kegelapan itu adalah satu pilihan..

dan kita katakan bahawa agama itu tidak ada kena mengena dengan bangsa ini.. persoalan ini adalah persoalan nasionalisme, persoalan kebangsaan, persoalan yang tidak ada kena mengena dengan agama, maka tinggalkan serban agama di depan pintu dan masuklah dengan jubah nasionalisme..

racun di celah rumpun

dalam waktu tenang, malaysia dan indonesia mengaku saudara, bangsa serumpun.. kemudian yang satu menjadi angkuh dan satu menyimpan iri.. lalu kata menjadi sindir.. lidah menjadi pedang yang sangat tajam menghiris hati.. apa yang kita pertengkarkan?

seawal ribut lagu 'rasa sayang' yang sangat menggelitik.. malaysia mengangkatnya menjadi lagu rakyat, indonesia menghujat mengatakan itu lagu rakyat maluku.. lupakah pejuang2 budaya kedua2 negara ini bahawa melayu di bahagian selatan malaysia itu mempunyai susur galur leluhur yang jauh menapak dalam merata kepulauan indonesia.. malah masih ramai yang mengaku jawa di malaysia.. apakah mereka ini juga menginjak jatidiri indonesia? bukankah perkataan melayu itu sendiri berasal dari bukit siguntang yang bukanlah di malaysia letaknya.. maka mungkin perkataan tanah melayu itu juga tidak boleh digunakan oleh malaysia.. maka sungguhlah orang melayu malaysia itu suatu puak yang tidak berbangsa..

ironinya, tarian naga, tarian singa, tarian hindu, dsu, tidak pula pernah menjadi polemik yang sedemikian hebat.. apabila malaysia mempromosikan tarian singa, tidak pula kerajaan china menghantar notis bantahan.. apabila indonesia mempopularkan tarian hindu, tidak pula kerajaan india membantah atas nama pencemaran budaya.. malah jika orang putih bersilat, orang malaysia dan indonesia tiba2 jadi bangga.. ini penyakit kita.. penyakit zaman berzaman.. penyakit dari racun yang beratus tahun di siram dalam rumpun bangsa kita.. penyakit yang akan membuatkan kita tetap terjajah walau sudah pandai menjerit2 merdeka..


harga sebutir benci

atau mungkin juga benar kita patut berperang sesama kita.. pergelutan nasionalis sudah pun bermula atas ranjang politik.. mungkin sudah sampai masa kita lebarkan wabak itu keseluruh rumpun bangsa atas nama nasionalisme..

mari kita sama2 hancurkan saudara2 kita.. kita caci, hina, maki dan carutkan orang-orang yang berkulit tidak lebih putih dari kita.. rasanya akan jadi lebih mantap kerna kita dan mereka saling mengerti bahasa yang hampir sama maka bolehlah kita menggunakan sekesat-kesatnya perkataan yang terfikir oleh kita..

dan setelah kita saling menista, hati kita pun dah saling membengkak, kita pukul pula mereka.. dan mungkin lebih memuaskan kerna mereka pun tidak jauh lebih besar dari kita.. maka kita pecahkan muka mereka, patahkan tangan dan kaki mereka, kita robek tulang dan daging mereka, atau sekurang2nya kita tumpahkan darah mereka.. satu timba mungkin baru kita akan puas hati..

jika ternyata kita kurang raga, kita santau mereka.. gunakan segala aneka ilmu hitam, putih dan kelabu.. biar mujarab mereka jadi sengsara sepanjang hidup mereka.. biar susah sanak saudara mereka.. biar habis harta benda mereka berubat ke sana-sini.. biar hancur asal puas hati kita..

seterusnya kita boikot mereka.. jangan bergaul.. jangan beli barangan mereka.. jangan biarkan anak2 kita berkawan dengan anak2 mereka.. jangan membuat apa2 kerjasama dengan mereka.. halang mereka masuk negara kita.. kita kena tanamkan pada setiap org bahawa mereka itu menjijikkan.. menyentuh mereka sahaja lebih najis dari menyentuh babi.. adalah lebih baik menjilat punggung inggeris atau tapak kaki belanda daripada bercakap dengan mereka..

jangan berhenti.. setelah itu kita caci maki dan kita hancurkan pula anak-anak dan keturunan mereka.. biar mereka yang sangat kita benci itu hancur segala keturunannya.. supaya tidak berkembang generasi mereka.. kita perkosa anak gadis dan isteri-isteri mereka supaya hancur rosak seluruh keturunan mereka..

dan nanti setelah kita berjaya melakukan itu semua.. mereka juga melakukan yang sama.. pada akhirnya jangan lupa.. mereka itu kita dan kita itu mereka.. tahniah kerna berjaya menghancurkan seluruh rumpun ini.. tahniah kerna kita telah berjaya menghancurkan musuh kita, iaitu orang kita sendiri..

cuma berbaloikah harga yg akan kita bayar untuk sebutir kebencian dan sakit hati? moga nanti dikala kita melemah dan terhina, akan ada bangsa lain yang akan kasihan dengan kita dan sanggup bersungguh-sungguh membela nasib kita dan menjadikan kita sehebat bangsa mereka.. (not)



Read On 0 ulasan

Perutusan Ramadhan 2009

salaam,

dalam gamitan ramadhan,
aku mohon maaf dan ampunan,
atas segala dosa dan kekhilafan,
yg tercela dlm pendapat dan penulisan,
moga shaum dirahmati keberkatan..

Read On 0 ulasan

gula-gula cinta



semalam, waktu duduk2 isap rokok menunggu mula jam tayang GI Joe, aku melayan dua preview filem indonesia.. maaf saja aku bukanlah penggemar tegar wayang jadi aku bukanlah nak ulas psal filem.. semalam pun entah kenapa aku boleh terbabas ke kaunter tiket dan terus membelinya.. pada aku tak semua filem berbaloi ditonton di pawagam..

balik pada citer, maka yang pertama mmg sedang hangat tayangannya bertajuk 'merantau' yang mahu mengangkat kehebatan silat di layar perak setanding dengan kehebatan kung fu di tangan bruce lee dan jackie chan, dan mungkin juga setanding muay thai oleh ong bak.. filem ini berlatarbelakangkan minangkabau dan falsafah kehidupannya..

yang menarik ialah adegan pertarungannya memang sangat mengesankan aku.. walaupun kdg2 aku merasakan lebih kung fu dari silat harimau, tapi mungkin juga sebab aku pun bukan pandai bersilat, mungkin aku yg silap.. namun filem yang disutradarai oleh seorang bule yang pada awalnya datang dgn tujuan hanya untuk membuat sebuah dokumentari tentang silat, bagi aku filem ini wajar diberi perhatian..

adapun citer yang kedua itu bertajuk 'cin(T)a', tentang percintaan antara seorang lelaki bernama cina dan seorg gadis bernama anissa.. (T) tuh bermaksud membawa konotasi Tuhan diantara cinta mereka.. yg membuat aku sedikit tercuit ialah apabila ayat2 ini dipaparkan mahu menghalalkan pluralisme..

"hanya kerna mereka menyebut Tuhan dengan nama yang berbeza"

"mereka tidak boleh bercinta" (yg nih aku tak sure tapi lebih kurang camtuh laa maksudnya)

aku rasa ini bukan pertama kali isu ini diangkat ke layar perak.. aku rasa di malaysia juga, filem 'sepet' contohnya (kalau tak salah), isu percintaan terhalang agama ini telah lama diperkatakan.. sama ada aku nih mmg jenis tak peduli atau tak mahu tau, tapi aku tak nampak masalah dalam isu nih.. semuanya dah jelas dan nyata, maka mengapa pula dibaurkan dengan segala macam kekalutan hingga seolah terlihat seperti masalah besar..

sebagai org Islam, kita punya pegangan. cinta kita yang agung adalah kepada Tuhan. mencintai manusia itu adalah kerna menyintai Tuhan.. org kafir boleh sebut apa saja nama Tuhan tapi Tuhan org Islam adalah Allah swt, tiada yang lain.. dan sesungguhnyalah Islam itu kebenaran, bagaimana mungkin kita meninggalkan kebenaran dan mencari kegelapan dan kesesatan? ini asasnya..

maka jika seorg manusia itu menyintai seorg manusia yang lain, maka pengesahan perhubungan itu harus mengikut jalan yang benar.. maka jika Islam salah satunya, hanya kebodohanlah untuk memilih jalan kesesatan.. Islam bukan sekadar agama seperti yang lain-lainnya.. Islam itu jalan hidup yang benar.. jelas, nyata dan takkan mampu dipungkiri lagi..

andaikan seorg Islam diminta memilih antara agamanya dengan cintanya pada makhluk, perlukah kita perdebatkan keutamaannya? hidup dunia ini tidak kekal, cinta dunia ini hanyalah sementara, kesempurnaan cinta manusia itu adalah penyatuan di syurga.. dunia ini hanyalah sebuah kematian yang nantinya kita akan dihidupkan semula untuk kehidupan yang abadi.. maka layakkah kita memilih cinta makhluk ketimbang rahmat Tuhan?

maaf kalo tak bersetuju tapi aku berpendapat filem sebegini yg kononnya kisah benar hanyalah tak lebih dari propaganda dan provokasi.. apalagi Islam itu diposisikan kepada sosok wanita.. mmg kalo yg lelaki itu Islam, tiada isu yg berbangkit.. maka bila islam itu wanita maka penuhlah dengan permainan emosi yang tak tentu hala.. hingga yang diangkat sepenuhnya adalah isu cinta yg terhalang..

aku dah perhatikan ini sejak dari zaman aku terpaksarela menonton cerita2 hindustan dan seterusnya kisah2 cinta melayu yg sakit kepala memikirkan ketololannya, aku nampak bila unsur cinta dalam filem2 sebegini bukanlah murni memperkatakan cinta tapi sebaliknya adalah sebuah penyusupan tersirat mempromosikan propaganda seksualiti..

kerna itu pada generasi sekarang ini begitu rapat sekali pendapat romantika itu dengan pelukan hangat, kucupan mesra, berhubungan badan dan segala berahi yang meruntun jiwa anak2 muda.. ciuman bukan lagi sekadar seks kepada mereka tetapi satu bentuk interpretasi cinta.. pegangan tangan itu tanda tidak mahu melepas pergi, genggaman dan ramasan itu hanyalah eksplorasi rindu dendam.. ini semua seks yang diberi label baru bernama cinta.. hingga kita jadi keliru sendiri bila diaju bercinta dengan Tuhan..

begitu jugalah peranan lagu2 cinta yg kononnya menyampaikan naluri kasih, rindu, dendam, kecewa, dsb. kalau zaman dulu, rindu melarut hanya dengan melihat bumbung rumah, namun sekarang rindu takkan terlerai tanpa pelukan erat.. tanpa sedar lendir propaganda itu masih tetap wujud walaupun cuba dihalalkan dalam filem-filem cinta Islamik seperti 'Ayat-ayat Cinta' dan 'Ketika Cinta Bertasbih'..

hati2lah dengan dakyah halus ini.. ia telah meracuni sebahagian besar dari kita, dan akan lebih hebat membarah dalam generasi yang seterusnya.. cuba amati benarkah cinta yang kita sebut itu cinta yang sebenar, kerna cinta yg sebenar itu menuju haluan yang satu, atau kita masih cuba mencari2 helah menghalalkan berahi kita..

tak salah jika dgn isteri kerna itu fitrah manusia.. yg aku risaukan ialah pemuda-pemudi kita.. generasi itu adalah tonggak jemaah.. jika mereka itu tidak terjalur fokus dan kekuatannya, maka akan lemah seluruh jemaah.. mereka adalah cermin jemaah kita.. maka jika benarlah cinta itu bahagian dari berahi, maka adalah lebih baik mereka itu bernikah dengan segera, semoga mampan digula-gula dosa dengan cinta dan menambah umat pula lah mereka..

p/s: jangan merepek soal kualiti, tanpa kuantiti tetap kita tak mampu memilah kualiti..

wallahualam..


Read On 0 ulasan

beri aku ikan


ketika aku dalam fasa awal pertumbuhan akal, ada satu ungkapan aku sering dengar dari para dewasa di sekelilingku.. "jangan beri ikan, tapi berilah pancing.." aku belum benar-benar faham ketika itu tapi dalam pikiranku ianya sesuatu yg mempunyai makna yg tersendiri.. satu frasa yg mengagumkan bagi seorg remaja yg berusaha keras memahami kehidupan.. namun apakah maksudnya?

beberapa hari kebelakangan ini, berkali2 aku dengar satu lagi ungkapan yg sudah agak lama tiada siapa yg mengucapkan lagi kataku.. "jangan beri pancing, tapi ajarkanlah ilmu menangkap ikan.." merupakan kata hikmat sambungan dari frasa yg sebelumnya.. revolusi mental sejajar evolusi budaya mengharung zaman..

bila kita 'beri ikan', kita hanya patut beri pada org yg cukup berusaha tapi masih tidak mampu mengadakan apa yang sepatutnya.. 'beri ikan' itu umpama beri suntikan semangat supaya yang berusaha itu tidak putus asa.. harus menjadi satu percikan bara kemahuan untuk terus berusaha.. terutama kepada memang yg berpotensi untuk melonjak lebih jauh..

'beri pancing' pula merupakan satu galakan.. memudahkan individu yang sedang berusaha supaya berusaha lebih gigih.. juga kepada yang belum menemukan jalur seterusnya setelah bertumpu di jalan buntu.. dengan memberi 'pancing' yang berlainan maka mereka ini boleh menduga laut yang lebih dalam..

namun jika ternyata ada yang hanya menganga dan mengangkang, jangan 'beri ikan' kerna ia akan membuatkannya lebih malas, dan jangan 'beri pancing' kerna ia hanya akan memanipulasinya sahaja.. beri dia 'ilmu pancing' supaya dia keluar dari kepompongnya kerna dia akan tahu bahawa apa yg hanya ditunggunya bukanlah sesuatu yg sukar malah penuh dengan pengembaraan yang mengasyikkan.. biar ilmu itu menguja kreativitinya dan mencuit dinamik semangatnya..

kalau ilmu itu tidak mampu menjadikan manusia lebih baik.. maka sudah seharusnya manusia itu tidak dibantu sama sekali.. dan dia memang layak menghidupi kehidupannya apa adanya.. tiada perlu kasihan dan simpati..

sesungguhnya manusia itu bertanggungjawab atas dirinya sendiri sebelum menanggung dan menjawab manusia lain.. kita tidak boleh menzalimi diri kita sendiri dengan membantu org lain menzalimi diri mereka sendiri..

Read On 0 ulasan

portraits of simplicity



Kesadaran adalah Matahari
Kesabaran adalah Bumi
Keberanian menjadi cakrawala
Perjuangan adalah pelaksanaan kata kata

WS Rendra (Si Burung Merak)
Nama Sebenar : Willibrordus Surendra Broto Rendra
Tempat Lahir: Solo, Jawa Tengah
Tanggal Lahir: 7 November 1935
Meninggal Dunia : 6 Agustus 2009
Pendidikan : Jurusan Sastra Inggris, Universitas Gajah Mada, Yogyakarta - Tidak tamat. Beasiswa American Academy of Dramatical Art (1964 - 1967)





Penghargaan:
* Hadiah Pertama Sayembara Penulisan Drama dari Bagian Kesenian Departemen Pendidikan dan Kebudayaan , Yogyakarta (1954)
* Hadiah Sastra Nasional BMKN (1956)
* Anugerah Seni dari Pemerintah Republik Indonesia (1970)
* Hadiah Akademi Jakarta (1975)
* Hadiah Yayasan Buku Utama, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan (1976)
* Penghargaan Adam Malik (1989)
* The S.E.A. Write Award (1996)
* Penghargaan Achmad Bakri (2006).





Ha ha ha ha I Love you Full !!

Mbah Surip
Nama Sebenar : Urip Ariyanto
Tempat Lahir : Mojokerto, Jawa Timur
Tanggal Lahir : 5 Mei 1949
Meninggal Dunia : 4 Agustus 2009
Gelar Pendidikan : Drs, Insinyur dan MBA
Album : Ijo Royo-royo (1997), Indonesia I (1998), Reformasi (1998), Tak Gendong (2003) dan Barang Baru (2004)

Read On 1 ulasan

7 wasiat 9 raja



  • Kami namakan dan kami panggil dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung Persekutuan Tanah Melayu;
  • Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, Tanah Simpanan Melayu sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain;
  • Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hak milik kamu, kami tubuhkan Rejimen Askar Melayu selain untuk membanteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara;
  • Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan Raja-Raja Melayu memerintah negara ini;
  • Kami isytiharkan Islam adalah Agama Persekutuan;
  • Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah Bahasa Melayu;
  • Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan Kepentingan sah kaum-kaum lain.
Raja Nazrin Shah bertitah mengenai wasiat yang disampaikan sembilan Raja-Raja Melayu semasa menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957, semasa melancarkan tiga buku Allahyarham Prof Datuk Dr Syed Hussein Alatas, berjudul Mitos Peribumi Malas, Intelektual Masyarakat Membangun, dan Rasuah : Sifat, Sebab dan Fungsi, sempena seminar antarabangsa legasi pemikiran Syed Hussein Alatas di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).


Read On 2 ulasan
 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008