surat kesal kepada Pentadbir Tanah Hulu Langat


maaf kalau merasa artikel ini tidak wajar.. bukan provokasi yg kuniatkan..



mula2 kita kena realistik.. mmg iklim kat malaysia skrg nih sangat menunjang monson ke'kurang-ajar'an terhadap orang melayu.. sedangkan kurap dan panau dalam politik dan pentadbiran melayu bukanlah perkara baru melainkan telah lama subur sejak melayu diangkat jadi kepala kerani oleh penjajah yang kita sayangi.. dulu tak komplen kata apa pun.. kenapa skrg galak menyalak2?

yg lebih menawan hati lagi, tak cukup dgn kumbang hitam dan langau hijau mendengungkan perihal betapa busuknya bunga tahi ayam, malah sesama bunga tahi ayam pun saling menutup hidung dan mencemuh betapa busuknya bunga tahi ayam yang tumbuh subur di taman sebelah.. agaknya kita lupa licik mendeliar menghapus bendahara kesayangan sultan hanya kerna setahil emas.. mungkin kita tak perasan kesatuan buruh beriya2 menyentap sadar merdeka org melayu kerna mereka diancam bunuh dan tidak boleh pulang lagi ke tanah besar asal usul mereka..

maaf kalau merasa bunyinya perkauman.. bukan benci yang cuba kutaburkan..

rasanya semua org melayu dah tahu kenapa cina, india dan benggali skrg nih menunjuk taring dan mencengkam cakar.. tapi wajarkah kita marah bila anjing tersepit menggigit orang yg menolongnya? kita kena menyesalkah bila anak kelaparan di rumah ketika kita sibuk menyusukan kera di hutan? sejak bila babi boleh jadi halal jika kita sembelih? sakitkah hati kita bila bunga yang kita beri pada monyet hancur diramasnya?

agaknya kita tak hingat waktu pemimpin2 kita lebih bersungguh2 membela budak2 hitam dan kuning ketika pilihanraya.. kita turun darjat jadi anak tiri, jika pun tidak menjadi anak haram.. dan anak2 tiri dan anak2 haram nih pun bersungguh2 memuji selangit pemimpin idola mereka.. mencium tapak kaki dan menjilat bontot2 demi mencari hidup yang sempurna..

maaf kalau merasa bunyinya kasar.. bukan amarah yang mahu kulepaskan..

masalahnya bukan mereka.. masalahnya kita.. mereka mengambil setiap kesempatan untuk survival mereka.. kita pula tak habis dengan sinikal dan marah, ugut dan ancam, menjerit2 pastuh hujung2nya kita bertenang, lepas tuh takkan berlaku apa2 lagi.. kita simpan nasi sejuk dalam gerobok, entah bila kita nak makan, sudahnya jadi habuan ayam.. kalau ada ayam.. kita membazir tenaga dan perasaan.. konon2 saja kita nih.. hangat2 tahi ayam, bila dah sejuk tinggal bau semerbak satu reban.. kita tetap bau busuk, org tetap benci..

melayu nih macam paku dgn palu, tak ketuk tak masuk, herannya rumah dah siap rapi, ada pulak pahat berbunyi.. apa yag dok jadi nih palu dok balun kapla kita.. yg masuk apa dia? cina dah tunjuk kepintaran berpolitik dia.. india dah tau kekuatan kesatuan diorg.. melayu? kalo hangpa nak konar sebut bab melayu dengan Islam.. aku tanya soalan yg sama.. org Islam dok buat apa la nih?

maaf kalau merasanya bunyinya sesat.. bukan iman yang kupermainkan..

sejarah hidup org melayu nih sangat menyedihkan.. berawal mula dari yang datang ke tanah kosong ini melarikan diri dari kancah perang dan jerat zalim.. diperteguh menjadi tuan tanah oleh rakan-rakan dan iman.. setelah itu orang eropah datang menjarah.. bertuan pula kita kepada mereka.. setia dan berbangga menjadi hamba.. kita merdeka pun kerna terpaksa.. dipalu dgn kesedaran nasionalisme dari luar.. itu merdeka dgn cara meminta-minta.. bijaksana melayu konon berdiplomasi.. maka merdeka melayu dgn cara menurut apa saja.. skrg melayu pula terpaksa berharap pada warga mendatang demi kekuasaan..

berabad-abad lamanya kita dihalau, ditolak ke sana dan ke sini, dihina, diperbodohkan.. yang tinggal cuma nostalgia.. melayu pernah hebat.. tapi kita tidak mahu jadi melayu hebat.. melayu hebat kerana kesatuan dan iman.. mana kesatuan kita? mana iman kita? kita sabar dan lunak terhadap para kafirun tapi tanpa ragu mengkafirkan sesama melayu.. kita cemuh perangai para kafirun tapi kita prejudis terhadap hasil tangan melayu.. apa sebenarnya kita mahu? kita jemu jadi cacing yg bergelinding, jenuh jadi serangga yg merayap.. kitalah katak bawah tempurung, menggema suara kita sendiri, sedang orang lain jadi enau dalam belukar warisan kita..

katholik dan protestan tidak berkongsi gereja.. hindu menghadir diri pada kuil dewanya saja.. ingatlah.. kita boleh berbeza mazhab, kita boleh memilih imam yg kita suka, tapi kita ini satu jemaah.. kita bermusafir dengan hak.. kita tidak boleh memurtadkan jemaah kita yang masih mengaku Allah swt sebagai Tuhan dan Muhammad saw sebagai rasul..

kita kena berhenti saling 'membunuh' sesama kita.. buang prejudis sesama kita.. kita kena tegur sendiri dengan keras mana yg tak kena.. kita kena ubat kudis-kudis kita.. kita kena kuatkan diri kita.. kita tidak boleh putus asa dengan jemaah kita sendiri.. tak pandai kita ajar, tak kuat kita tolong, tak bersih kita cuci.. kita kena dorong, beri peluang, buat salah, tegur lagi, beri peluang lagi.. jual barang mahal, kualiti rendah, tegur dan marah, tapi jgan buang.. beri peluang.. kita kena lebih tumpukan masa, tenaga dan harta utk jemaah kita.. kalau benar kita cinta dan kasih sesama jemaah.. jemu dan putus asa tidak ada dalam kamus cinta..

ini prioritas kita.. ini perjuangan kita.. ini jihad kita..

maaf kalau merasa bunyinya keterlaluan.. kesatuan yang aku harapkan..

About this entry

  1. nello said...

    hebat betul mamat tu. selamat berjayalah di england nanti. untuk melayu yang tinggal ni, kalau tak sedar diri jugak, tak dapeklah den nak nolong. sebuk nak kelahi, orang dok tepuk tangan.

  2. on racist issue:

    kita kena realistik.. besar mana pun kita tanak jadi rasis, org lain tetap rasis.. yg kita label keling tuh bukan psal kulit dia yg hitam legam dan badan bau kari, tapi tabiat dia.. kita tahu benar sebab kita dah berpengalaman dengan budaya dan cara pemikiran dia.. kalau kita nih rasis, kita tak beli beras kedai cina dan kita tak gie jumpa doktor india.. aku tak risau bab nih..

    yg aku risau assabiyah dalam org melayu.. org pas kata dia betul sampai maki hamun kafirkan org umno.. pas agama apa? umno agama apa? org umno pulak tekan org melayu yg tak sokong dia tanak bagi projek pastuh leh bagi kat cina/india.. umno bangsa apa? bila sorng naik pangkat, habis satu lantai putrajaya tuh puak2 dia belaka.. nih bangsa apa? agama apa?

    itu maksud aku.. depa nak kata apa biaq pi laa, tak jadi panau atas kurap yg dah ada..
    kita nih kena fokus kat org kita.. jgn biar benda2 camnih buang tenaga dan masa kita..

  3. abdul samat hussin said...

    kita kena mula dari kecil dan mulakan dari diri kita.jangan beli barang orang kafir seperti ubat gigi beli yang di buat oleh orang islam dengan itu kita memajukan industri orang islam dan meruntuhkan monopoli kafir.Begitu juga dengan produk lain orang kafir hanya samseng bila mereka kaya.Kita harus jadikan mereka papa kedana baru mereka akan hormat kita.Singapura harus kita miskinkan kerana merka terlalu angkuh dan insya Allah perkara ini akan berlaku kerana kita yakin Allah akan berpihak kepada orang beriman bukan si kafir walau betapa hebat otak mereka membuat tipudaya.

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008