berpuasa tapi tak solat?



[quote="angah690"]

salam, tak payahlah nak pening2.. gini senanag ..kalau tak ppernah solat ..baik tak payah puasa buat lapar je....solat tu kan tiang agama!
apa yang ALLAH suruh tu kita patuh tak tahu pandu pada ALquran... ULama2 pun bukan boleh pakai sangat ...kebanyakan ulama palsu,ikut hukum yang manusia buat ..HUkum ALLAH taknak ikut...

bahaya sebenarnya quote camnih.. tapi mungkin berkesan utk setengah2 individu..

bila kita kata kalo tak solat tak payah puasa.. maka ramailah org tak puasa, kerna realitinya ramai yg tinggal solat.. bila ramai yg tinggal puasa, maka dia akan rasa kurang berdosa sebab dosa solat lagi besar katanya.. kalo dah alang2 tak solat, tak puasa, tak payah laa bayar zakat, tak payah laa tutup aurat, tak payah nikah, tak payah buat pahala, sebab tak dikira semuanya sebab tak solat.. walaupun ada kebenaran di dalamnya, namun apa kesudahannya?

sama juga bila kita kata ulama takleh pakai.. aku paham bila kita maksudkan ulama tertentu, tetapi label ulama nih bahaya kalo kita kotorkan.. sama dengan label Islam itu terroris, padahal bukan semua org Islam berani mati syahid.. citra yang bernuansa Islam ini jangan kita dakyahkan.. sebab nanti akan ada org kata kalo tak Islam pun masuk syurga juga.. kristen ada syurga, buddha pun ada nirvana.. semuanya akan jadi hanya sekadar label..

kalau boleh kita ambil jalan tengah.. kalo susah sangat nak solat, jangan sampai tinggalkan puasa pula.. dah laa tak solat tak puasa pulak.. solat tuh hutang dgn Tuhan, puasa tuh hutang dgn fakir miskin.. atas bawah kita berhutang.. puasa jer, takpa.. tapi bila time2 puasa tuh kita tarbiyah laa pelan2.. bila perut lapar, badan tak kuat, nafsu pun lemah, kita ajak solat.. kalo dia nak terawih jer pun takpa.. kalo datang terawih psal nak makan pun takpa.. yg penting dia buat dulu..

masalahnya kita selalu berasumsi, bila org tuh Islam jer mesti tahu semua.. mesti tingkat iman sama.. sebab tuh jangan terkejut bila ada org timur tengah cemuh kita yg mengaku Islam nih tak pandai cakap arab.. dia kata takkan beragama islam tapi tak pandai cakap arab, camna kita baca Quran? bahasa arab tuh bahasa syurga.. berpeluh2 kita pusing sana sini bagi jawapan..

apalagi generasi kita nih lahir2 jer dah Islam.. jadi Islam keturunan.. tak payah laa kita salahkan ibu bapa dia pulak, sedangkan kita yang dekat dgn dia pun tak buat dakwah.. dakwah tuh wajib.. bukan dengan kafir sahaja.. amal maaruf nahi mungkar tuh dakwah.. jangan terkejut ramai melayu yg tua bangka masih tak pandai baca Quran, takkan kita nak cemuh saja padahal bila dah tau jadi tanggungjawab kita..

hidup di zaman keliru nih jangan terlalu banyak prejudis.. kita kena lebih berlapang dada.. setiap dari kita punya dosa.. tapi bukan hak kita nak hukum org berdosa, kecuali dosa dgn kita.. kita cemuh org tak solat tapi kita yg solat tonggang-tonggek nih pun belum tentu solat diterima.. maka bagaimana kita nak kata puasa org lain tak diterima..

jahil org bukan utk kita cemuh tapi petunjuk buat kita.. Tuhan tunjuk kat kita supaya kita perbaiki diri.. bukan jadikan petunjuk tuh utk merosakkan lagi hati kita dengan mencaci maki dosa org lain.. blum tentu kita yg solat nih masuk syurga lebih dulu dari org yg kita rasa lebih byk dosa dari kita.. hati2.. itu ujub namanya.. lihat keadaan org lain dan renungilah diri kita sendiri..

tapi jangan pulak bila aku cakap camnih korang tak solat pulak.. kan dah tau solat tuh tiang.. jadi bila ada sesuatu yg tak kena pada diri kita, kita kena check balik solat kita.. bila hati kita mudah dihinggap penyakit, maka tengok balik solat kita.. bila boss marah2 kita, kita check balik solat kita.. bila tak naik pangkat, check balik solat kita.. bila tak dapat bonus, check balik solat kita.. bila anak2 nakal, check balik solat kita.. bila jemaah ini longgar, maka check balik syaf kita dalam solat jemaah.. itu maksud tiang.. bila rumah bergegar kita tak check dinding atau lantai, kita check tiang.. kalo tiang kukuh, insya-Allah selamat dari gempabumi, dalam hati kita..

wallahualam..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008