beri aku ikan


ketika aku dalam fasa awal pertumbuhan akal, ada satu ungkapan aku sering dengar dari para dewasa di sekelilingku.. "jangan beri ikan, tapi berilah pancing.." aku belum benar-benar faham ketika itu tapi dalam pikiranku ianya sesuatu yg mempunyai makna yg tersendiri.. satu frasa yg mengagumkan bagi seorg remaja yg berusaha keras memahami kehidupan.. namun apakah maksudnya?

beberapa hari kebelakangan ini, berkali2 aku dengar satu lagi ungkapan yg sudah agak lama tiada siapa yg mengucapkan lagi kataku.. "jangan beri pancing, tapi ajarkanlah ilmu menangkap ikan.." merupakan kata hikmat sambungan dari frasa yg sebelumnya.. revolusi mental sejajar evolusi budaya mengharung zaman..

bila kita 'beri ikan', kita hanya patut beri pada org yg cukup berusaha tapi masih tidak mampu mengadakan apa yang sepatutnya.. 'beri ikan' itu umpama beri suntikan semangat supaya yang berusaha itu tidak putus asa.. harus menjadi satu percikan bara kemahuan untuk terus berusaha.. terutama kepada memang yg berpotensi untuk melonjak lebih jauh..

'beri pancing' pula merupakan satu galakan.. memudahkan individu yang sedang berusaha supaya berusaha lebih gigih.. juga kepada yang belum menemukan jalur seterusnya setelah bertumpu di jalan buntu.. dengan memberi 'pancing' yang berlainan maka mereka ini boleh menduga laut yang lebih dalam..

namun jika ternyata ada yang hanya menganga dan mengangkang, jangan 'beri ikan' kerna ia akan membuatkannya lebih malas, dan jangan 'beri pancing' kerna ia hanya akan memanipulasinya sahaja.. beri dia 'ilmu pancing' supaya dia keluar dari kepompongnya kerna dia akan tahu bahawa apa yg hanya ditunggunya bukanlah sesuatu yg sukar malah penuh dengan pengembaraan yang mengasyikkan.. biar ilmu itu menguja kreativitinya dan mencuit dinamik semangatnya..

kalau ilmu itu tidak mampu menjadikan manusia lebih baik.. maka sudah seharusnya manusia itu tidak dibantu sama sekali.. dan dia memang layak menghidupi kehidupannya apa adanya.. tiada perlu kasihan dan simpati..

sesungguhnya manusia itu bertanggungjawab atas dirinya sendiri sebelum menanggung dan menjawab manusia lain.. kita tidak boleh menzalimi diri kita sendiri dengan membantu org lain menzalimi diri mereka sendiri..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008