budaya dan bangsa

Melayu dan Islam. Mana lebih penting? - part 3

mmg banyak unsur mengarut meracuni budaya melayu.. cuma aku risau org yg marah nyamuk bakar kelambu.. marah kat jin, haram kuda kepang, haram wayang kulit.. marah melayu tak ikut Islam, terus buang melayu.. ini yg aku sedih..

kita sebagai bangsa kena dinamik, berevolusi.. mengekalkan budaya bukan makna ikut buta tuli.. kekal budaya maknanya kita pahamkan lagi dan jernihkan lagi apa yang asal dan asli dalam budaya..

org melayu nih bangsa yang lembut dan terang hati.. bila nampak benda betul, dia akan tahu dan ikut.. sebab tuh takyah perang nak Islamkan org melayu dulu.. sebab mmg dari dulu dia tahu Islam tuh betul.. Tuhan tak hantar nabi pun org melayu tahu Islam tuh benar..

hindu org melayu dulu sama ker dgn hindu india? ada budaya sama bukan kerna ikut2 tapi ada rahsia yng kita tak paham.. kalau suh kaji kang kata buat apa kaji benda merapu baik kaji Quran.. betullah tuh aku tak kata salah.. tapi sebelum Quran pun ada kitab lain, yg dah terbatal dan takleh pakai untuk zaman kita nih.. kenapa kitab setiap zaman berbeza?

sebab tuh aku kata tak adil kita judge org dulu dengan ilmu yang kita ada sekarang.. yang dah jadi itu buat iktibar dan pengalaman.. bukan guna untuk puaskan nafsu kita, marah dan ujub.. org dulu lebih halus dari kita, byk yg lebih paham dari kita.. diorg tak pandai baca jadi belajar dgn guru.. kita pandai baca belajar dengan buku.. tafsir laa ikut selera.. agak2 mana kena dengan kehendak kita..

cuma agak2 kita citer org dulu nih generasi yang mana? yg baru masuk Islam ka? yg masih pegang hindu ka? atau yang hanya percaya semangat? kita kata hindu tuh kafir.. tapi zaman tuh, ketika Islam tak sampai lagi, org melayu nih kafir ka? yang dia dok puja semangat tuh semangat apa? apa rahsia yg diorg tahu tapi skrg kita tak tahu? kita kata diorg nih mengarut tapi luruskah kita? atau kita bercakap tentang rahsia yang kita tak tahu?

cuma bila generasi berganti, tafsiran kembali keliru.. kalau dulu mmg betul mintak tolong jin Islam atau jin volunteer nak jadi khadam manusia.. tapi ada pulak anak cucu yang tak perasan kena tipu dengan jin kafir.. jadi tanggungjawab kita yang nampak, sedar dan paham nih betulkan semula..

sama citer bab ayah dan ibu.. budaya nih ibu.. ayah tuh bangsa.. ayah salah takkan nak hukum ibu.. budaya nih cermin bangsa.. kalau budaya lemah maknanya bangsa pun lemah.. lemah budaya kerna tak paham.. sepertimana ayah tak memahami ibu.. budaya tak karuan bangsa bercelaru.. ibu merepek ayah kena tegur.. sayang isteri tinggal-tinggalkan.. tapi anak kena pukul..

bahaya citer camnih.. terdedah pada fitnah.. org kata confuse-thinking.. hati2.. nak citer kena ada based.. dasar tak kuat bangunan besar dan kukuh camna pun tumbang.. aku pun macam tuh jugak, mintak perlindungan dari Yang Maha Kuasa.. mintak mahap banyak2 kalo citer benda tak patut.. aku pun mengarut juga..

About this entry

  1. Anonymous said...

    aku islam, malaysian dan melayu. In that order.

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008