Orphanage : another perspective

maaf ya.. nih bagi pendapat saja.. aku tak kata pendapat korg salah..

[quote="Langsuir80"]
pandangan ni agak subjektif...
negatif pojitif ada betulnya...

pendedahan pada asas perniagaan = + ve
tapi dlm usia budak kecik kalau dicompare dengan bukan anak yatim
patut kuderat mereka ditumpu untuk menimba ilmu dan tumpu pada pelajaran.

kalau anak kita sendiri yg serba cukup disuruh menjual seperti itu dah tentu orang akan pandang negatif.kita pun nak suruh ke anak kita buat begitu?kalau ade pun berapa kerat je semata² nak bagi anak belajar berdikari.

tp kalau ia berlaku pada anak yatim orang akan pandang +ve & -ve...
so takleh nak salahkan pandangan mereka.

-ve mungkin pada padangan mereka yg simpati pada budak² tu
+ve pada pandangan mereka dari sebaliknya.

ape pun bulan puasa dah dekat nih...
lakukan sesuatu...[/quote]

pertama, mengapa pikir yg negatif dulu? rata2 org melayu berpendapat camnih.. nak apply keje, pikir dulu kalo tak dapat camna.. nak meniaga, pikir dulu kalo rugi camna.. nak tolong org, pikir dulu org nih betul2 susah ker? mengapa pikir negatif dulu? pada aku simple, sebab takut.. takut tak dapat keje, takut rugi, takut tertipu.. bukan aku kata tak boleh pikir yg buruk.. boleh.. tapi boleh tak kalo kita banyakkan yg positif dari negatif.. sebab bila pikir negatif, kita tahan diri kita, kita bagi alasan utk diri kita dari melihat dunia dari perspektif yg berbeza..

dua, bila kita kata anak2 kecil nih patut menimba ilmu dan tumpu pada pelajaran.. kita hanya melihat satu realiti saja.. kerna realiti pada kita menimba ilmu tuh gie sekolah dan lulus periksa.. pastuh masuk universiti dan dapat kerja bagus? camna lak dgn realiti beribu2 graduan menganggur? cukupkah pelajaran kat sekolah tuh? itukah pelajaran yg paling penting dlm hidup kita sekarang? wujudkah realiti yg lain?

tiga, bila kita suh anak kita org akan pandang negatif, so what? adakah pandangan org yg tak tahu tentang tujuan kita lebih penting dari melakukan sesuatu yang kita tahu kita patut lakukan? mengapa kita harus hidup atas pandangan org lain? kalo esok2 anak kita susah, org yg pandang negatif tuh akan tolong bagi makan dan ajar anak kita? atau kita sebenarnya yg tak yakin dengan apa yang kita buat dan apa yg perlu kita buat? tak yakin pada diri sendiri? pada kemampuan sendiri? pada plan dan strategi sendiri?

empat, aku tak pernah salahkan pendapat org.. aku cuma bagi pendangan dari perspektif yg lain, supaya kita semua dapat sama2 berfikir bahawa dalam dunia nih wujud byk realiti.. kita jadi seperti kita sekarang kerna realiti yg kita percaya dan mahu percaya.. nak berubah kita kena ubah realiti kita.. kalau realiti yg kita percaya kata kita tak mampu, thats how its gonna be..

[quote="katakhuduh"]apa yg aku kesalkan ialah kenapa mereka dibiarkan berada di stesen tu pada waktu tersebut - waktu solat jumaat. diaorg pandai-2 datang sendiri ke atau ada orang hantar. aku terus cabut sebab aku sendiri dah lambat ke masjid. masa tu dah masuk zohor. aku tak tau. mungkin ada org yg akan ambik mereka dan bawak ke masjid lebih awal. atau mungkin 'ngam-ngam' waktu khatib turun mimbar. atau mungkin 'solat' di stesen tu aja. wallahualam.[/quote]

lima, bersangka2.. bertanya pada diri tuh dah betul.. tapi takder jawapan.. bila tak tahu jawapan, maka kita berandai2.. bila dah ada soalan kenapa kita tak cari jawapan.. bertanya atau buat homework.. kenapa kita lebih suka agak2 dan berandai2.. takder masa? malas? tak penting? so kenapa tertanya2?

enam, nih contoh, kalo dah tahu dah nak masuk waktu solat jumaat, kenapa tak ajak budak2 tuh sekali? sebab kita pun dah tak sempat? sama gak bila napak anak2 tuh tinjau kita dalam kfc, ada kita ajak dia masuk or belikan satu bungkus utk diorg? bila dah napak diorg jual kalender, naper tak offer tolong jualkan kat ofis? bukan keje kita?

[quote="Langsuir80"]mendapat ilmu tu adalah betul..
tp sayang sekali jika ilmu yg mereka dapat itu lebih kepada meraih simpati org utk keuntungan org lain...adakah kita nampak ini?atau mungkin tidak nampak juga. atau buat² tak nampak. kalau begitu buruh kanak² di India juga sudah diberi "ilmu" yg hebat.[/quote]

tujuh, sekali lagi kita mempersoalkan cara.. aku setuju dengan ko.. tak sepatutnya anak2 yatim tuh kena belajar dan meniaga hanya dengan menjual kesedihan.. bapak aku sendiri dulu pernah marah anak2 yatim sampai kata yg diorg pandai buat muka kesian dan cium tangan org, dapat derma.. kita semua patut tolong mereka lebih dari itu.. bukan sekadar bagi tapi contoh kalo kita bisnes sendiri, kita boleh amik diorg nih jadi apprentis kita.. itu sebenarnya tujuan projek anak angkat, bukan sekadar bawa balik umah, kesian dan bagi makan.. mereka perlu lebih dari itu..

ps: anak2 india tuh dijual.. anak2 yatim kita dibela..
anak2 india tuh dah besar pun jadi hamba..
anak2 yatim kita dah besar kena pandai2 jaga diri sendiri..
its no comparison..

[quote="Langsuir80"]atau mungkin...
itu yg perlu dibayar oleh anak² itu bila menjadi yatim piatu bila dibela org...kalau mau makan kerja, kalau mau pakaian kerja...[/quote]

lapan, what we expect? dah kita tanak bela dan org tuh nak bela.. naper kita nak pertikaikan apa yg org tuh buat sedangkan kita sendiri tak buat apa2.. sekadar letih tangan menaip dan abih air liur bercakap.. keadaan anak yatim tuh menyedihkan bukan sebab rumah anak yatim, tapi sebab kita.. sebab kita tanak dan tak sanggup bela anak yatim dan biarkan anak yatim masuk rumah anak yatim.. bela anak yatim lebih dari sebab kesian.. its not an easy task.. its really need commitment and passion.. bukan sekadar jual kalender dan mintak derma.. agak2 kalo penjaga anak yatim tuh yg jual kalender korg nak beli tak?

apa pun sekali lagi, ini hanya pendapat aku.. dari sudut pandang aku.. aku tak kata aku betul.. aku hanya cuba jelaskan dari sudut pandang aku.. mungkin aku salah, mungkin korg salah, mungkin kita semua salah.. cuma macammana agaknya kalo anak2 kita jadi anak yatim? akan begitukah nasib mereka? atau mungkinkah lebih buruk? moga Tuhan merahmati kita semua.. amin.

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008