nila dalam sebelanga susu

bila citer makanan haram nih, org akan terus teringat anjing dan babi.. sah haram.. sentuh haram, bekas kalau tak samak pun tetap najis besar.. apalagi kalo bercampur dengan makanan.. sikit pun tetap haram.. cam arak.. 0.001% pun tetap haram.. cam ada satu minuman tuh kata alkohol 0%.. bukan kata takder alkohol.. ada.. cuma sikit jer.. kalau minum sampai dua kontena pun tak mabuk.. tapi tetap ada campuran haram.. maka dah teranglah bab anjing, babi dan arak nih..

macammana pulak dengan makanan yg terkena benda kotor? patut buang jugak ker? contoh kita dah buat air teh letak atas meja.. tiba2 jatuh lalat.. kita celup lalat tuh, buang dan minum air.. bila tgh dok makan nasi terjatuh taik idung keras kita atas nasi, perlukah kita buang semua nasi? membazir kawan setan.. kan boleh buang bahagian yg kena tuh dan sambung makan.. tapi kita geli laa pulak.. taik idung sendiri pun kita geli, apalagi taik idung org.. tapi kalo lepas korek idung, kita korek gigi takpa pulak.. tak perasan.. kata kawan aku..

bila nila jatuh ke dalam susu, rosakkah semua susu? rosak kalau kita biarkan dia berlama2 dalam susu tuh.. nila tuh menyerap tau2 semua susu warna biru.. takkan nak minum susu warna biru kan? kalau kita cepat2 asingkan bahagian kena nila tuh, susu tetap murni.. boleh laa kita minum atau buat kuih..

kita melayu kat malaysia nih ibarat susu dalam belanga.. sebelum nak gunakan kita panaskan dulu.. biar kuman2 yang tak kelihatan tuh mati.. bila kita ternampak ada butiran2 aneh dok terapung2 atas susu, kita colek buang.. takleh biar ternganga2, kang cepat lak tercemar.. susah nak jaga susu sebab fitrah susu berwarna putih.. putih nih org pandai suci.. kalau ada kotoran senang sangat nampak..

nak jaga budaya dan adat kita mmg susah.. bila sebut budaya, kita nampak yg kotor saja.. eloklaa tinggal colek dan buang.. bila sebut adat, kita cepat2 tengok yang bab rosak akidah saja.. alhamdulillah.. aqidah kita tetap..

persoalannya, yang kita nampak sebagai kotoran nih patutkah kita buang atau patut kita murnikan? buang lagi senang.. umpana air dlm sungai, macam2 benda ada.. camna nak minum? daripada kita beli penapis air, mendapkan dan turas semula, baik kita buang saja.. tunggu sampai air bersih keluar dari paip baru kita guna.. kalau tak bersih kita komplenlaa pada kerajaan, sebab kita kata bukan kerja kita salurkan air bersih.. lagipun kita dah bayar bil air.. tapi kalau kerajaan buat tak reti dengan demo yg kita buat.. nak pakai jugak air, terpaksa laa kita beli gak penapis.. kang anak bini kita lak sakit perut..

sama dengan bangsa kita.. kita perlukan bangsa kita.. kita kutuk bukan bermakna kita benci.. kita rasa kita dah penat.. sama penat kalo kita nak kena gie cuci sungai belakang rumah kita.. tapi apa pula seterusnya? mencapai matlamat kah? byk aku tengok jadi makin immune.. macam kerajaan gak, melayu yg kita nak betulkan nih dah jadi immune dgn kutukan dan hentaman kita.. dia buat tak reti gak.. tapi kita tetap perlukan melayu.. macammana? seperti beli penapis untuk kegunaan domestik, kita juga akan berusaha bersihkan melayu nih secara domestik.. di dalam rumah, dan persekelilingan kita..

seperti cerita tapis air dalam rumah.. kalau dah tapis pun masih kotor.. kita tukar tapis lain.. kita cari penapis yg betul2 bagus.. bukan sekadar marah penapis yg ada tapi masih gunakan.. pilihan di tangan kita.. kita takleh guna method yang sama, yg kita tau takkan berkesan, berulang2kali dan mengharapkan keputusan yang berbeza..

mendidik bangsa sama seperti mendidik anak.. kita takleh tendang, maki dan halau anak kita sesuka hati kita kalau dia tak ikut cakap kita.. ada anak yg kita leh marah, ada anak yg kita kena bagi sokongan, ada anak yg kita kena manjakan.. ada yang kita kena biarkan dia belajar sendiri.. setiap anak adalah individu yang berbeza.. ada yang suka kena cium.. ada yg suka kena peluk.. ada yg suka duk atas peha kita.. kita pun takleh paksa dia buat benda yang dia tak suka.. kita kena cari potensi dia dan beri dia petunjuk dan sokongan..

jangan putus asa.. jangan benci.. kalau marah, lakukanlah dengan kasih sayang.. pukul anak pun takleh dalam keadaan marah.. kena tenangkan diri sebelum jatuh hukuman.. kalau tak maknanya kita mendera.. itu pun kalau kita peduli..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008