boikot dengan cara promosi..


[quote="aneesa"]Setujukah anda dengan artikel ini?
Kahwin: Penonjolan media ketepi nilai kemasyarakatan
Oleh Maznah Rais[/quote]


realitinya citer2 camtuh laris manis dipasaran.. sebab org melayu mmg suka gosip.. suka sibuk tepi kain org.. media gembar-gemburkan kisah camtuh sebab itu kisah yg byk org nak tengok.. sama ada tengok dan baca sebab minat atau pun tengok dan baca utk buat modal mengumpat.. tapi itulah realitinya.. org melayu sukakan citer2 camtuh, walaupun kita tak suka..

cuba tanya kedai majalah, apa majalah yg paling laku.. majalah2 camnih laa.. sebab apa? bukan sebab org jual, tapi sebab org beli.. bukan takder majalah2 lain yg bagus tapi secara realiti kurang terjual.. cuba buat kajian berapa byk jualan suratkhabar yg paparkan citer siti kahwin?

media nih org bisnes.. dia jual benda yg akan laku.. citer laa psal tanggungjawab ke apa, tapi hujung2 tetap citer psal jualan dan keuntungan.. adakah wang lebih penting dari moral? sanggup tak yg keje bank tuh berenti keje sebab bank dia amal riba?

kadang2 kita terlalu idealis.. kita nak seluruh dunia jadi seperti dunia kita.. jadi macammana yg kita nak.. sedang selalunya hidup kita pun tak seperti yg kita mahukan.. bila kena kat kita apa kita sebut? takdir?

ada satu cadangan.. camna kalo kita mula beli dan promote majalah yg bagus2.. majalah ilmu, majalah alam sekitar, majalah kewangan, majalah wanita, majalah kesihatan, majalah kekeluargaan, etc.. kita beli dan juga beli utk hadiahkan kat org.. kita cipta hype baru..

jangan cuma boikot, tapi tolong promosi buku dan majalah yg bagus.. bagi alternatif utk tingkatkan budaya membaca dalam bangsa kita.. so kalo ada keluarga kita pegang majalah tuh, suggest dia beli majalah yg lebih baik, yg sesuai dgn minat dia, dia rasa rugi, kita belikan utk dia..

raihan dulu naik sebab org beli banyak.. bila sales naik, diorg akan buat promosi lebih lagi.. tapi kalo kita pun tak beli buku dan majalah yang elok, camna kita nak marah org beli majalah camtuh.. kita pun tak promosi, kita kutuk saja.. kita kena buat sesuatu.. bukan sekadar cakap.. kerajaan bagi pengecualian cukai utk beli buku.. kita guna tak?

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008