kalau nak marah, marah jer..




aku rasa cam tak logik bila orang kata 'jangan marah'.. apahal lak takleh marah.. marah tuh semata2 nafsu ker? bila mmg ada benda yg tak betul, kenalah marah.. takkan tak marah? takkan tengok keluarga buat maksiat, kita tak boleh marah? tapi marah yg macammana?

org kata susah nak tengok aku marah.. bukan bermakna aku tak marah.. cuma bila aku marah aku diam.. kalau aku jerit2 dan buat2 sawan tuh belum marah lagi.. org maki aku pun aku boleh senyum, sbb mmg aku rasa aku tak patut marah, malah aku rasa kelakar kalo dengar org yg kononnya marah nih dok sebut benda yg tak kena mengena dgn apa yg sebenarnya berlaku..

apa benda yg namanya marah nih? lain org lain rasanya.. secara umum, bila marah, dada akan rasa berdebar2, jantung jadi laju, badan rasa menggeletar.. kalo kita pasan perkara yg sama berlaku bila kita rasa takut.. ada yg kata bila marah muka rasa panas, bila takut tengkuk rasa sejuk.. perhatikan perubahan fizikal pada kita bila kita rasa marah.. macammana rasa marah sebenarnya..

dan yang kita marah apa sebenarnya? kita marah org tuh ker atau marah kelakuan org tuh? bila kita marah org, mungkin itu sebab kita benci org tuh.. bila kita marah kerna benci org tuh, apa pun yg dia buat sama ada baik atau tidak tetap kita akan rasa marah.. tanya diri kita semula, kenapa kita benci org tuh?

kalau kita marahkan perangai org tuh, maka jangan benci.. tengok balik kenapa dia buat benda yg kita marah tuh? mungkin dia tak sengaja, mungkin juga dia takder jalan lain nak bagitau kita sesuatu.. kalau kita marah kelakuan dia, perlukah kita marah setiap benda yg dia buat? patutkah kita kaitkan apa saja yg dia buat dgn kelakuan dia yg kita marah tuh?

marah nih pada aku adalah sistem siaga (alert system) internal.. sama macam takut, sedih, sakit, ghairah, dsu. cara nak faham dan kenal diri kita.. bila marah pada sesuatu bermakna sesuatu itu tidak dipersetujui oleh keyakinan kita (belief system).. kenapa ini berlaku? mungkin saja kita perlukan sedikit penyelarasan semula dalam keyakinan kita. atau memang mungkin apa yg berlaku itu tidak patut berlaku dan kita harus meluruskannya kembali.

maka dengan wujudnya rasa marah, kita mengetahui akan apa tanggungjawab kita utk memperbaiki sesuatu yg tidak kita sukai. kita marah kerna kita tidak boleh melakukan sesuatu, maka gunakan energi marah itu utk memikirkan dan mencari kekuatan utk membuat perubahan menjadi lebih baik dan lebih berupaya.

apa yg biasanya terjadi ialah apabila kita marah kita hilang kendali. bila kita hilang kendali kita pun rasa bersalah dan buang rasa marah. sistem siaga internal merupakan suatu energi yg patut kita manfaatkan. bila marah, kendalikan kemarahan, bukan makna hilangkan, tapi biarkan rasa itu ada dan gunakan energi itu utk lakukan sesuatu yg lebih bermanfaat.

contohnya kita marah bila kawan kita tak sampai2 padahal kita dah menunggu dekat sejam. kita marah sebab kita rasa ditipu? atau marah sebab kita rasa membuang masa? atau sebab kita rasa bosan? apa pun, perhatikan keliling kita apa yg boleh kita perbuat ketika itu. cari alternatif bagaimana kita boleh menyalurkan energi marah itu dgn lebih positif dan efisien.

kalau org yg kita marah ada di depan mata dan kita merasa harus juga menyampaikan rasa hati kita, hentikan semua gerakan kita sebentar (pause).. kenali dulu energi marah kita.. jangan lepas kendali.. kerna kita yg harusnya mengendalikan energi itu bukan sebaliknya.. dan bercakap bila kita tahu apa yg mahu kita katakan dan lakukan bila kita benar2 sedar apa yg mahu kita lakukan. ingatlah bahawa kita harus menggunakan energi marah itu dgn berkesan jika tidak ia akan hanya membazirkan sumber daya (resource).

kadangkala kita tak boleh nak kendalikan energi nih kerna terlalu besar. maka kita kena kurangkan sikit sblm kita boleh guna dgn efisien. sama dgn makan, bila banyak sangat makanan, kita tak perlu habiskan semua, kita hanya perlu cari org lain dan bahagikan. macammana pula nak agihkan marah? ;)

antara cara pengagihan yg paling popular ialah kita buat org lain sama2 marah dgn kita. ini yg selalu kita buat, dan bila ada org lain marah sama, kita akan rasa berkurang rasa marah. hanya konsekuensinya berbeza, mungkin kita boleh kendalikan impaknya dan mungkin saja kita membuatkan sesuatu itu jadi lebih parah dan akhirnya menjadi boomerang pada kita semula.

Nabi saw dah ajar. ketika marah, kalau berdiri maka duduklah, jika duduk maka baringlah, jika baring maka bangunlah, bila rasa panas maka ambil wudhu'. ini untuk redakan sedikit. ada org pula bila marah dia jogging. ada yg amik cangkul atau parang dan mula menebas rumput. ada org pula bila marah dia mengemas rumah. ada pula tumbuk dinding dan hempas tv. pilihan sendiri yg sesuai masing2.

aku bukan kata lepaskan rasa marah, aku kata kendalikan rasa marah. bila kita dapat kendalikan energi tuh maka kita akan buat sesuatu yg lebih bermanfaat yg tidak akan menyebabkan kita menyesal pula selepas melakukannya. kita kata kita tak sengaja. sebenarnya mmg kita dah set dlm minda kita bila kita marah apa yg kita akan buat. ini maksud aku kendalikan, kerna jika kita hilang sedar ketika kita marah, maka bawah sedar kita akan memicu tindakan yg sudah awal2 lagi kita program sebelum itu.

selepas ini jika kita merasa marah, kita harus sedar bahawa kita marah. kita harus boleh bagitau diri kita sendiri bahawa "aku sedang marah". kita dapat rasakan energi marah itu. kita mampu salurkan energi itu mengikut kreativiti kita. dan kita berupaya melakukan sesuatu dgn lebih baik dlm keadaan sedar.

maka jika kita marah, kita harus marah dalam keadaan sedar. jangan sampai tak sedar bahawa kita marah, kerna nanti kita pun tak sedar apa yg kita lakukan. bila sedar setelah itu, ternyata kita dah bazirkan energi yg sangat berkuasa tinggi dengan melakukan sesuatu yg tidak berguna, dan setelah itu kita marah lagi pada diri kita pula, tak sedar lagi. berterusanlah kita menganiaya sumber daya yg Tuhan beri pada kita. kan membazir tuh kawan setan. ;)

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008