ikhlas dengan izin



from topic tolong jawab oleh kursani » Sun Jul 11, 2010 11:33 pm

assamualaikum....

saya nk tanya smua klo ade kawan2 yg boleh bg pendapat.
1. seperti yang kte tau nk bt sesuatu mesti dengan keikhlasan tapi mcm ne nk dapt kn keikhlasan tu????
2. kalau kter bt sesuatu mesti dengan keizinan ALLAH.klo kter buat benda yang x elok tu macam ner adakah dengan keizinan ALLAH atau macam mner tu.saya xpaham la.boleh tolong terangkan x.

terima kasih.

reply from usoPkuChai » Wed Oct 20, 2010 3:04 am

salaam..
aku simpulkan soalan ko nih ttg ikhlas dan izin Allah swt.

bab ikhlas..
ikhlas tuh secara umumnya yg ramai kita faham ialah tak mengharapkan balasan. bila ko tanya camna nak dapat ikhlas, mudah saja, jangan harap balasan. ada sorg sahabat pernah bagitau aku,"bila org puji jangan rasa bangga, bila org hina jangan rasa marah, bila untung tak rasa riak, bila rugi tak rasa sedih." kalau boleh buat nih maka dapatlah ikhlas. soalnya pulak kalo tak harap balasan apa2 buat apa kita buat? soal aku pulak kalo nak harap balasan buat apa nak ikhlas?

bab izin Allah swt ada dua bahagian:

yg baik dari Allah swt, dan yg buruk itu dari manusia.
maksudnya pilih yg terbaik yg patut kita perbuat mengikut apa yg kita paham. Allah swt cipta syurga dan neraka. Allah swt bagi kita akal, maka kita pilihlah. nak makan saja pun kita pilih mana yg sedap ikut tekak kita. begitu juga dalam semua perkara lain. bila dah pilih, kena tanggungjawab, jgnlah pulak salahkah org lain, apalagi nak salahkan Allah swt. kan dah diberi pilihan..

yg baik dari Allah swt, dan yg buruk pun dari Allah swt.
maksudnya tawakal, ikhlaskan dan pasrahkan pada Allah swt atas semua hasil yg akan kita dapat dalam usaha kita. sebab mungkin masa tuh kita rasa buruk, namun kemudiannya baru kita faham bahawa yg kita rasa buruk itulah yg terbaik buat kita. mungkin makanan kita hari nih tak sedap atau mungkin kita tak sengaja terbuat khilaf, mungkin itu buruk dan dosa. dan mungkin juga buruk dan dosa itu yg membawa kita menjadi lebih dekat pada Allah swt.

pastuh ko tanya pulak kenapa Allah swt cipta manusia sedangkan Allah swt tidak memerlukan manusia?
dan soal ko lagi, mcmmana kita nak kenal diri sedangkan Allah swt tak mengenalkan diri-Nya?
dan terus ke soalan "siapa kita?"
ini semua soalan besar.. tapi ada jawapan..

aku pernah diceritakan berkenaan dgn Iblis, yg nama asalnya ialah Azazil. arakian alkisahnya satu hari Israfil as terlihat di luh mahfudz bahawa Allah swt telah mentakdirkan bahawa ada satu malaikat yg akan dilaknat. Menangislah Israfil dan bertanya2 kepada sekalian malaikat yg lain utk memastikan bahawa bukan dia yg akan dilaknat. maka akhirnya, para malaikat sekalian menemui Azazil kerna mengetahui bahawa doa Azazil yg paling makbul antara mereka. maka Azazil pun memohon pada Allah swt agar semua malaikat itu tidak akan dilaknat, namun Azazil terlupa akan dirinya. ketika Adam as diciptakan, ternyata Azazil yg tidak mahu tunduk menurut perintah Allah swt dan terlaknatlah ia.

begitu juga dgn kisah Adam as dan Hawa as ditakdirkan akhirnya memakan buah khuldi yg menjadi satu2nya larangan di dalam syurga. maka takdir terus berlaku hingga baginda diturunkan ke dunia dan beranak-pinaklah manusia hinggalah kepada kelahiran kita. begitu juga nanti akhirnya kita dimatikan dan dihidupkan kembali di alam akhirat.

manusia ini tiada daya dan upaya, waima menggerakkan jari kelingking pun kita bergantung pada kudrat Allah swt. jika hidup kita ini tiada makna apa2 mengapa pula kita jalani? jika kita beranggapan Allah swt mencipta sesuatu yg tidak diperlukannya itu sebagai pelik, kenapa pula kita ketika bangun tidur dan menyedari bahawa suatu hari nanti kita tetap akan mati, tapi kita jalani hidup? mengapa kita hidup kalau kita tahu kita akhirnya akan mati? ini kan dah jelas pada pengetahuan kita, takkan ada manusia hidup selama2nya, maka jangan bangun dari tempat kita berbaring, duduk saja dan pasrahkan. bolehkah? kalau nanti apa yg kita makan akan menjadi tahi akhirnya, jangan makan. bolehkah? kalau kita tahu dunia nih tak ada guna, jgn gerakkan apa2 pun bahagian tubuh kita. bolehkah?

perlakuan kita sendiri, usaha dan buat macam2 untuk hidup yg sementara padahal kita tahu akan mati juga akhirnya pun, kita tak boleh faham. bagaimana agaknya kita nak faham dgn mudah kenapa Allah swt cipta manusia sedangkan Allah swt tidak memerlukan bantuan manusia? sekurang2nya kita makan sebab lapar dan walaupun esok kita mati tapi skrg nih kita lapar, maka kita makan, tapi benarkah kita jadi kenyang sebab kita makan? jadi kalau kita kenyang bukan sebab makan, kenapa kita makan tadi? tapi kalau tak makan lapar pulak. ini bahagian faham yg paling mudah pun rasanya sukar nak faham, apatah lagi nak tulis nih pun susah sbnrnya. tapi kalau nak faham juga, maka fahamilah perlakuan kita sebagai manusia, jawapan itu Allah swt dah beri dan ada dalam diri kita sendiri, hanya saja kita tak nampak dan tak faham. bila kita faham itu maka kita sebagai manusia maka insya-Allah kita juga akan faham apa itu Tuhan.

wallahualam..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008