kejayaan itu hanyalah suatu kebiasaan




seorg sahabat mengatakan bahawa, "kejayaan itu adalah kerna suatu kebiasaan."

maksud dia, kita berjaya kerna kita dah biasa melakukan perkara2 yg dilakukan oleh org yg telah berjaya.. maka dgn itu maka kita juga boleh mengatakan 'kaya itu adalah kerna kebiasaan' dan miskin juga adalah kerna kebiasaan kita melakukan perkara2 yg org miskin lakukan..

bagaimana pula dgn org yg berlagak macam org kaya tapi sebenarnya tak juga kaya-raya?

dia jawab, "org yg betul2 kaya berlagak ker? org kaya beli keter mahal sebab nak tunjuk kat org dia kaya ker? dia beli ruah besar sebab dia nak hidup selesa, dia tak peduli pun ko suka atau tidak dgn rumah dia, yg penting dia suka.. org miskin pulak beli keter supaya org lain suka, walaupun dia sendiri tak suka, nak kena bayar bulan2 kat bank banyak, kalo rosak mau demam seminggu, tuh yg bila tergores jer melenting, bukan psal sayang keter tuh tapi sebab mahaaalnya nak betulkan balik.."

ramai dari kita salah memodel.. yg harus kita modelkan dari org kaya ialah sifat dia sblm dia jadi kaya. perangai dia yg buat dia jadi kaya. bukan sifat dan perangai setelah dia kaya. ini yg tersasar dalam memodel sesuatu. tapi kawan aku sorg lagi kata dia dah buat tapi tak jadi pun? kawan aku jawab dgn muka seposen, "sebab sifat dan perangai dia belum jadi sifat dan perangai ko. belum jadi kebiasaan ko."

apa yg kita terlupakan? dalam memodel kita harus peka terhadap rasa. ini intinya. sama ketika visualisasi aka berangan. kena ada rasa. bila kita kata kita nih nak ikut solat Nabi saw, ada tak rasa macam jadi makmum Nabi saw? selain perlakuan kita, rasa kita kena sejajar juga.

satu lagi ialah bahagian tawakal. kalau dalam ilmu kawan aku namanya 'break state'.. maknanya setelah buat solat hajat, kita kena serahkan bulat2 pada Tuhan. insya-Allah makbul. bila dah tawakal jgn pikir lagi. hanya buat apa yg perlu kita buat, insya-Allah Tuhan akan buka jalan.

lebih mudah nak terang macam nih.. katakan kita berangan nakkan suatu benda, kita usaha sepenuh hati dan kita doa dgn rasa ingin yg hebat, ini ditandakan semua bayangan itu mmg napak jelas atau terasa dah dapat.. setalah kita mengaminkan doa tersebut serah pada Tuhan, maknanya toksah pikir lagi.. tak payah nak ingatkan diri kita benda tuh setiap 10minit.. hanya percaya tulus Tuhan akan kabulkan.. yg seterusnya Tuhan punya kerja, kita jalani hidup kita seperti biasa. dan aku percaya ramai yg tiba2 disuatu hari dalam hidupnya mendapat apa yg dia hajati dan teringatlah dia bahawa mmg dia pernah doa begitu pada Tuhan..

'break state' ini adalah cara membiarkan program yg kita buat tadi, waktu berdoa atau melakukan sesuatu, dijalankan secara bawah sedar.. sepertinya program2 dlm windows yg aktif secara 'background'.. yg penting dlm proses ini ialah program yg kita tanamkan dalam bawah sedar kita benar2 mantap.. dalam memodel sesuatu, pergerakan fizikal berfungsi sebagai 'anchor' yg memicu program2 bawah sedar ini.. ini maksud menjadikannya kebiasaan..

seorang anak miskin akan terus mewarisi kemiskinan keluarganya kerna dia melakukan kebiasaan yg dilakukan oleh keluarganya yg miskin.. ketika dia menyedari bahawa wujudnya org kaya dan mulai memodel dan memprogram ulang bawah sedarnya, dia akan melakukan kebiasaan yg baru.. apa yg aku nak citer sebenarnya?

lihat anak2 kita.. apakah kebiasaan yg dipunyainya? kalau dia nakal, jgn marah dulu, tapi cuba kaji kenakalannya itu kerna memodel siapa? tidak mungkin seorg anak kecil memulakan perkara baru tanpa pengaruh dari yg sudah ada.. maka itulah yg perlu kita perbaiki jika perlu, bimbing dan jelaskan supaya dia mengerti, dalam ertikata 'reframing' semula maklumat yg dipunyainya dan memprogram ulang kebiasaannya..

sama juga dgn diri kita, org dewasa mungkin melakukan perkara yg sama tetapi dgn tujuan yg berbeza.. ini bergantung pada 'database' pengalamannya. dan 'databse' ini bergantung pada apa yg dimodelnya. makanya kita sering dengar 'belajar kena ada guru, kalau tidak sesat'.. apa maksudnya?

ketika kita memodel org kaya contohnya, dia beli keter mewah, kita pun beli keter mewah.. tapi kenapa dan apa rasanya berbeza kerna 'database' kita berbeza.. ketika memodel kita harus memahami 'database' org yg kita model.. sama seperti memodel Rasulullah saw.. kena baca dan faham sirah sblm buat sunnah2nya.. (tapi buat sunnah sblm baca sirah pun boleh ;))..

kenapa Nabi saw sangat menyayangi keluarganya? baca sirah tentu kita akan faham.. kenapa Nabi saw melakukan itu dan ini, baca sirah semua dah terbentang.. sama dgn ayat2 Quran, kena baca juga asbabun nuzul, supaya faham kenapa ayat tuh turun.. kerna ketika kita memodel sunnah Nabi saw, kita harus mampu merasakan apa yg Nabi saw rasa ketika itu, sekurang2nya apa yg kita rasa2 Nabi saw rasa ketika itu.. bila buat sunnah, kena ada rasanya.. sama macam bila solat kena bayangkan kita sedang solat di masjidil haram, ini kenapa sejadah selalu ada gambar kaabah.. kalau takleh nak bayangkan, kena rasa seolah2 kita kat sana..

ini inti memodel kejayaan.. al-falah.. sekurang2nya 10 kali kita dengar setiap hari.. marilah menuju kejayaan.. ke mana tuh? apa asosiasinya? kena jadikan kebiasaan.. nak jadikan kebiasaan nih ada sahabat sampaikan kat aku kena buat 40 hari berturut2.. lepas 40 hari dah tak pasan dah kita buat benda tuh, program bawah sedar dah mantap.. cuma lepas tuh jangan pula buat kebiasaan lain yg leh menindan (overlap) program tuh.. ada pula sahabat kata 10 hari dah cukup utk jadi kebiasaan, 40 hari tuh utk memantapkan..

maka begitulah, nak jadi org baik kena biasakan jadi org baik.. nak pakai tudung kena biasakan diri pakai tudung.. nak nak jadi jahat pun sama, biasakan ikut org2 jahat nescaya kita akan berjaya jadi jahat.. mengumpat tuh pun sebab terbiasa.. biasakanlah diri bangun dan buat2 sibuk ketika org mula mengumpat, nanti jadi kebiasaan kita menghindar org2 mengumpat.. kuncinya ialah berulang2.. ulang supaya jadi biasa.. alah bisa tegal dek biasa.. mulakan dgn yg mudah2.. tak payah paksa diri buat yg susah2..

aku sebut nih sebab berubah itu hijrah.. hijrah itu sunnah.. keluar dari kampung itu sunnah.. rasa rindu kampung dan balik ziarah itu pun sunnah.. mari hijrah dari kebiasaan baikk kepada kebiasaan yg lebih baik.. kita cari org yg lebih baik tu dan jadikan dia model.. bila tak faham, kita tanya, jgn paksa.. kena bersangka baik walaupun kita tgok macam tak baik.. sebab setiap org itu baik.. dan jangan sibuk bagitau kat diri kita.. break state.. serahkan pada Yang Maha Kuasa.. tawakal insya-Allah makbul..

maka toksah rasa heran kenapa org lain begitu dan kita begini. kebiasaan dia tak sama dgn kebiasaan kita.. walaupun kadang2 buat benda yg sama.. kenal diri sendiri itu bermaksud tahu apa yg kita dok rasa masa kita buat sesuatu.. mula peka pada diri kita.. bila rasa sesuatu, lihat perubahan fizikal.. itu semua 'anchor' yg kita tak pasan.. kita dok ulang2.. macammana nak pasan kalo 80% apa yg kita buat tuh bawah sedar kan? ;)

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008