berperang dengan cinta..



maaf jika ini mencuit resah.. cuma isu seperti ini sering menyesakkan pernafasan akalku.. jika dulu pernah aku sentuh mengenai kempen anti-yahudi yg terlalu mendunia kata beberapa kawanku, maka kini biarlah aku menyentuh yg lebih bersifat tempatan.. mengenai semangat melayu..

seorg guru yg aku hormati memautkan artikel mengenai pensejarahan DAP.. aku kata aku bukan tidak bersetuju.. tetapi terlalu sarat dgn kebencian.. sama seperti sampah sarap politik yg memenuhi setiap ruang perbincangan kedai kopi.. amarah dan benci..

DAP selama ini telah konsisten meneruskan perjuangan PAP utk mendirikan malaysian malaysia.. DAP mewarisi perjuangan PAP, tapi DAP bukan PAP.. kerna agenda DAP jauh lebih besar potensinya berbanding PAP.. aku tak pernah tak setuju tentang itu..

org melayu harus berwaspada dlm konteks mempertahankan tanah melayu dari anasir penjajahan dari dalam yg semakin hari semakin lapar dan dahaga menghirup kemakmuran ibu pertiwi.. semakin hari semakin menekan dan menindas tanpa jemu dan putus asa utk menguasai kekuasaan dgn mutlak.. aku tak pernah tak setuju tentang itu..

hanya saja ketika kita mengimplankan amarah dan benci dlm hati melayu, kemanakah arah kita? tidakkah virus marah dan dendam itu secara tidak sedar kita tularkan juga sesama kita.. hanya kerna berbeza pendapat.. lihatlah keadaan org melayu sekarang.. penuh dgn rasa marah dan benci.. bukan hanya pada bangsa lain, namun kepada bangsanya sendiri jua.. sehingga ada yg malu mengaku melayu.. inikah tujuan kita?

kita terlalu fokus pada org lain.. telah banyak dlm sejarah org melayu ditunjukkan peristiwa yg sama berulangkali.. leluhur kita mengikat janji dgn berbagai penjajah konon utk membantu menuntaskan dendam kita terhadap serangan kerajaan luar, namun pertelingkahan dalamanlah yg memberikan ruang terhadap penjajahan..

kita mahu melayu sedar dgn cara memupuk kebencian.. ironinya kita sendiri tidak merasa kasih pada bangsa kita sendiri.. kita sendiri merasa kelompok kita lebih baik dan lebih berakal.. kita mencipta puak baru dlm bangsa ini setelah bertahun2 kita menyatukan semua puak yg ada dlm kata 'melayu'..

hanya pendapatku.. bagaimana jika kita memerangi dakyah penjajahan mereka dgn kasih-sayang sesama kita.. kita pupuk cinta pada wujud yg sebangsa dan seagama.. walaupun berbeda pendapat.. kita raih, sokong dan bantu wujud bangsa beragama ini tanpa perlu mewabakkan kebencian dlm sehati kita..

fokus kepada kita, bukan mereka.. fokus bagaimana kita boleh menyatukan jemaah ini.. fokus apa yg harus kita lakukan kepada bangsa kita ini.. fokus cara yg sesuai utk membangunkan dan menjajarkan semula mindset yg tergelincir.. disinilah sepatutnya segala tenaga dan masa kita tertumpah..

mencungkil kebenaran dgn tujuan utk menyedarkan adalah langkah yg benar.. aku tak pernah tak bersetuju tentang itu.. namun kebenaran adalah sesuatu yg sangat individual.. apa yg aku percaya dan yakin tidak semestinya dipercayai dan diyakini persis.. apalagi jika telah bertahun2 ditanam kefahaman yg sama berulang2 kali..

apa yg benar itu bergantung pada persepsi.. apa yg kita lihat dan bagaimana kita melihatnya.. ketika kita menutup kebenaran yg diyakini oleh org lain dgn memaksakan persepsi kita, maka sepertimana kita menutup diri utk melihat dari ruang perspektifnya, begitu jugalah mereka akan memalingkan hati dari turut menjenguk dan menilai dari perspektif kita..

ibarat nafsu dan syaitan.. syaitan hanya menunai janjinya pada Tuhan.. segala anak Adam as perlu disesatkan.. kita benci syaitan.. aku setuju.. kita harus waspada dgn strategi syaitan menghancurkan kita.. aku setuju.. namun mungkinkah kita tidak terlemah dgn tipu dayanya sebelum kita mentadbir nafsu yg ada dalam diri kita sendiri?

nafsu tidak boleh kita buang.. tanpa nafsu kita bukian manusia.. namun kehebatan manusia adalah keupayaannya mentadbir nafsunya sendiri.. bencikah kita kepada nafsu kita? mampukah kebencian terhadap diri kita sendiri dapat mengubah diri kita menjadi lebih baik?

aku setuju kita perlu mengingatkan org melayu.. aku setuju kita perlu kenal musuh kita.. aku setuju kita harus benci pada kafir yg berlagak dzimmi.. aku setuju bahawa memang mereka lah yg membuatkan kita berpecah dan berlaga sesama sendiri.. aku setuju dan aku mengerti.. namun adakah dgn memusatkan tenaga membenci mereka boleh menyelesaikan pertikaian sesama kita?

Rasulullah saw dan para sahabat berjihad terhadap kafir adakah kerna kebencian mereka kepada kafir? atau adakah kerna kecintaan mereka pada Allah swt itu yg lebih besar? lihat pula keadaan kita mengenai isu palestin? adakah kita menyokong palestin kerna kebencian kita kepada yahudi atau kerana kasih sayang kita kepada palestin? kerna apa yg kita pilih itu akan dicernakan dlm tindakan kita..

maka ketika pedang para sahabat terletak di leher musuh Islam, adakah pancungannya kerna kebencian pada kafir atau kecintaannya yg lebih besar kepada Allah swt? maka insafilah, ketika kita lebih memilih untuk membeli di pasaraya milik kafir, adakah kerna kurangnya kebencian kita pada mereka atau kerna kurangnya kasih sayang kita pada jemaah kita.. atau semata kerna kita lebih memilih utk keuntungan pada diri kita sendiri.. tanpa peduli tentang muamalat kita dgn kafir atau tidak?

begitulah ketika kita menyebarkan bibit kebencian terhadap mereka, adakah kerna sememangnya utk memperingatkan bangsa kita, atau sekadar menuntas dendam kita sendiri? bukankah sememangnya mereka melakukan apa yg mereka lakukan itu untuk kebaikan bangsa mereka, maka salahkah tindakan mereka? namun apakah tindakan kita terhadap bangsa kita? cukupkah membenci itu menaiktarafkan akal waspada bangsa kita?

bagi aku inilah waktunya kita menabur benih kecintaan sesama kita.. pedulikanlah apa yg mereka lakukan, kerna mereka akan tetap melakukan itu sehingga kiamat, itu janji mereka.. kita kembalikanlah fokus kepada jemaah kita.. kita leburkan perbezaan dan kita perkukuhkan apa saja persamaan yg kita ada.. kita cari persamaan yg ada dan kita bina asas baru di atasnya..

apa yg mereka lakukan itu tidak penting, jangan biarkan mereka mengalihkan fokus kita kepada mereka.. ketahuilah rahsia musuh secukupnya, namun kenalilah para munafik dan fasiq dikalangan kita.. kita belum berbuat apa2 selagi kita belum melihat ke dalam diri kita dahulu.. sebelum kita kenal akan bangsa kita sendiri.. sebelum kita kasih dan cinta pada jemaah kita sendiri.. kerna cinta itu adalah sumber tenaga yg lebih besar dari kebencian..

cintailah diri kita sebelum berusaha membenci org lain.. kerna jika cinta penuh di hati kita, benci takkan mampu merosakkannya.. dan jika kita perlu berperang, peranglah kerana cinta, bukan kerna benci.. benci itu awan gelap yg akan sentiasa menutup cahaya kemana pun ia pergi..

wallaahualam..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008