terima kasih Tuhan..


setelah sekian lama tetiba hari nih aku bersetuju dgn diri aku untuk menonton wayang.. preview yg aku cari dr internet pun sekerat jer aku tengok.. sinopsis aku baca pun macam aku tak paham.. tapi aku ikut jer hati aku hari nih.. ada beberapa sms masuk yg mengusutkan hati.. so what the heck.. aku pun perlukan temporary diversion.. beli tiket, coke dan pop-corn, aku pun masuk panggung wayang..

'the book of eli'.. denzel washington.. (ada subliminal message dlm citer tuh, maka hati2 bila menonton..) kisahnya 30 tahun setelah perang besar yang menghancurkan peradaban dunia.. watak protagonis merasa perlu membawa sebuah buku (bible) ke daerah sebelah barat untuk dilestarikan.. dan watak antagonisnya pula mencari buku tersebut dengan tujuan mahu menggunakan kata-kata di dalamnya untuk menguasai orang lain..

aku tertarik dengan keadaan yang dipaparkan bagaimana benda2 yang kita anggap remeh dan tak penting di masa ini digambarkan begitu berharga pada waktu itu.. seperti syampu ukuran botol hotel, selendang, tisu basah dan buku, menjadi barang langka.. situasi yang sama dalam filem 'waterworld'.. bagaimana jika semua barang2 yang kita punyai hari ini, yang kita anggap tak penting, benar2 pupus dan menjadi barang yang sukar dicari lagi..

bagaimana pula dengan keluarga dan kawan2 kita yang ada disekeliling kita? we never know until we lose it.. tapi bila semua dah tak ada, apakah gunanya kita menyedarinya ketika itu? kita kerja pergi pagi balik malam, kita kata untuk isteri dan anak2 kita, kita kerja keras dan berusaha gigih hingga kita tidak ada masa untuk mereka.. tapi apa gunanya semua itu jika ketika kita mendapatkan semua yang kita usahakan itu, mereka sudah jauh dari kita..

kita kata kita nak bahagiakan ibu bapa kita, kita buat semua yang kita buat untuk balas jasa mereka, kita jadi sibuk hingga tak sempat nak ziarah mereka.. jumpa pun waktu hari raya sahaja.. kita nak buat mereka bangga.. namun yang mereka perlukan ialah masa kita.. bukan harta dan pangkat kita.. bukan rumah besar dan kereta mewah kita.. mereka hanya mahu menatap wajah kita, mendengar suara kita memanggil mereka dan merasa pelukan kita.. dan kita baru sedar itu setelah mereka tiada?

adakah terlalu besar permintaan pasangan kita untuk mendapatkan satu ciuman setiap hari sebelum kita berangkat kerja? adakah terlalu banyak permintaan anak2 kita untuk mendapatkan satu pelukan erat sebelum pergi ke sekolah? terlalu beratkah hanya untuk menyisakan lima menit selama lima kali sehari dan terlalu susahkah untuk membaca dua lembar ayat Tuhan setiap hari berbanding nikmat sempurna sihat tubuh badan, lengkap pancaindera dan kecerdikan akal?

setiap malam tatkala kita mahu tidur dan setiap pagi kita bangun, bersyukurkah kita dengan hidup kita? adakah kita menikmati setiap detik hidup kita? bagaimana kita mahu mengejar yang lebih baik sekiranya kita tidak dapat menghargai apa yang kita ada?

bagaimana jika kita bangun pagi esok dan kita kehilangan satu dari pancaindera kita? apakah nilai kesegaran seteguk air ketika kita kehausan? apakah nilai nasi yang kita tumpahkan hari ini dikala kita kelaparan? bagaimana jika kita kehilangan segala yang kita kumpul ini dalam sekelip mata, seperti mangsa gempa dan tsunami? bagaimana jika anak yang kita marah2 itu hilang wujud esok pagi? bagaimana jika pasangan kita tidak bergerak lagi esok hari?

merenung kembali apa yang kita perbuat setiap hari.. bahagia yang kita cari itu dimana letaknya? apa yang paling penting dalam hidup kita? adakah kita lakukan sejajar dengan apa yang kita cari? apa yang kita perjuangkan? adakah kita sentiasa melihat kebaikan dalam hidup ini? atau adakah kita terlalu sibuk dengan segala kekurangan kita? sibuk dengan perkara yang tidak wujud?

malam ini aku melihat ke sekeliling bilik aku.. membaca semula catatan-catatan di tepi cermin mejaku.. aku buka blog nih dan baca semula sekali lagi beberapa tulisan2 lamaku.. aku belek buku2 dan majalah yang berselerak di atas meja.. apakah harga semua itu pada diriku? apakah nilainya pada diri aku jika semua itu hilang dari hidupku?

Ya Allah, Ya Rahim, puji dan syukurku hanya untuk-Mu.. terima kasih telah mengurniakan kehidupan yang indah buat aku.. atas segala nikmat yang Kau anugerahkan kepadaku.. keluarga yang sabar, tabah dan tetap terus memberikan aku semangat dan sokongan.. para sahabat yang tanpa jemu mendokong dan memberi nasihat.. terima kasih Tuhan kerna memberi aku hidup dan peluang untuk memahaminya..


About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008