melayan cinta


ada seorang bertanya kepadaku bagaimana supaya anaknya mahu menolongnya di rumah tanpa perlu disuruh2, "minimal rapiin kamar sendiri," katanya..

aku bertanya, "kenapa disuruh2, biarin aja, paling kalo dah berantakan, dia sendiri merasa nggak enak, pasti dia rapiin"

"saya yang nggak enak pak.. pusing saya kalo liat kamarnya," jawabnya dengan emosi..

"terus kalo ibu pusing liat kamarnya, ibu yang rapiin dengan marah2"

"iyalah pak.. siapa yg nggak marah.."

anak ibu ini baru berusia sepuluh tahun.. secara normal, apa yang berlaku adalah normal kerna anda juga pasti pernah mengalaminya.. dan anda berpendapat anak itu baru sepuluh tahun.. ingat! anak di bawah sepuluh sangat mudah terbuka minda bawah sedarnya, apalagi ketika emosi melihat ibunya emosi.. ;)

dalam situasi ibu ini, anda perhatikan apakah yang masuk ke dalam fikiran anaknya.. seorang anak akan sentiasa menjadikan ibu dan bapanya model dalam mempelajari kehidupan.. apa yang ditanam oleh ibunya dengan mengemaskan bilik anaknya sambil marah2? pasti minda bawah sedarnya merakam bahawa mengemas bilik itu adalah aktiviti yang tidak seronok..

kembalikan memori anda mengingatkan masakan ibu anda.. bayangkan wajahnya ketika memasak masakan itu.. betapa gembiranya dapat memasakkan makanan kegemeran anaknya.. bayangkan betapa gembiranya wajah beliau ketika anda makan makanan itu dengan berselera.. senyumnya dan kata2nya yang menyuruh anda menambah lagi.. pasti sekarang anda menjadi rindu dengan masakan ibu anda..

mari kembali kepada situasi ibu tadi, sekarang bayangkan ibu itu mengemas bilik anaknya dengan wajah gembira sambil menyanyikan lagu kesukaan anaknya.. apa yang terakam dalam minda bawah sedar anak itu ialah mengemas bilik itu sesuatu yang menyeronokkan.. jangan terkejut jika anda melakukan itu di hadapan anak anda, tiba2 esok pagi anak anda akan mengemas biliknya sendiri..

kerna itu pentingnya melakukan sesuatu bersama anak2.. dan ketika mencuci pinggan contohnya, lakukan dengan perasaan gembira sambil menyanyi2.. kelakuan ini akan dirakam oleh minda bawah sedar anak anda.. dan ketika anak anda sedang melakukan perkara itu, beri pujian dan penghargaan.. kerana ini akan lebih menanamkan positif akan pekerjaan tersebut..

tanya pada teman atau anak anda mengapa dia tidak suka melakukan sesuatu.. tentu ada dalam fikirannya, bayangan ibunya penat atau suara ibunya membebel.. ketika peristiwa ini dirakam secara negatif, secara automatik dia tidak akan menyukai pekerjaan itu.. ini yang berlaku dalam hidup anda tanpa anda sedari..

sekarang, tanya anak anda kenapa dia tidak suka baca buku atau buat kerja sekolah.. lebih baik sekarang bayangkan bagaimana perilaku anda ketika mahu anak anda membaca buku atau membuat kerja sekolah.. adakah anda berada bersama disampingnya dan menunjukkan pada anak anda bahawa baca buku dan membuat kerja sekolah itu sesuatu yang menyeronokkan? ingat! jika anda tidak memasukkan rakaman positif ini, anak2 anda akan ditanamkan sifat yang didapatkan dari teman2nya di sekolah..

kenapa matematik susah? kenapa sains susah? kerna perkataan susah inilah yang sering dia dengar di sekolah.. hubungkan matapelajarannya dengan sesuatu kegiatan yang dia sukai.. jika anak anda suka bermain bola, beri sugesti bahawa belajar matematik itu sangat menyeronokkan seperti bermain bola.. jika anak anda suka menonton kartun, tanamkan dalam minda bawah sedar anak anda bahawa belajar sains itu seperti menonton kartun.. associate..

dan elakkan memberikan syarat.. "jika tak habiskan makanan, mama tanak bawa jalan".. "jika jaga adik, mama beri upah lima ringgit".. ini hanya akan mengajar anak anda conditional love, kasih sayang bersyarat.. jangan pula marah kalau selepas itu anak anda akan sentiasa meminta upah atau menghilangkan ikhlas dalam setiap pekerjaannya..

mari hari ini kita bereksperimentasi.. jika anda mahu anak anda mencuci kasutnya sendiri, tunjukkan kepada dia betapa seronoknya mencuci kasut.. minta dia menyanyikan lagu yang dia suka sambil membasuh kasut.. jika anak anda susah nak mandi, cipta suasana gembira dalam bilik mandinya.. tunjukkan kepada dia betapa segarnya dan wanginya anda selepas mandi.. dan jangan lupa puji dia setelah dia melakukannya.. ini yang dinamakan pelayanan cinta yang ikhlas.. unconditional love..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008