bermain dengan imaginasi



adakah anda seorang yang dianggap 'moody' oleh kawan2 anda? adakah seseorang pernah mengatakan kepada anda bahawa anda seorang yg pemarah atau mudah marah atau panas baran? adakah anda menyedari kondisi anda itu? atau adakah anda mahu menghilangkan kebiasaan buruk menggigit kuku anda? adakah anda mahu menghilangkan rasa gementar ketika berhadapan dengan orang?

aku belajar satu teknik menyelesaikan masalah itu dalam tempoh beberapa minit.. teknik ini dinamakan 'swish pattern'.. syaratnya ialah anda mampu membayangkan keadaan yang tidak anda sukai itu, lebih baik jika anda dapat merasakannya dengan terperinci semua submodalities nya..

apa 'sub-modality'? aku bagi contoh, katakan anda membayangkan suasana tenang berada di atas perahu di sebuah teluk yang tenang.. dalam visualisasi anda, perhatikan/rasakan sama ada visual itu berwarna atau hitam-putih.. perspektifnya kecil atau besar, maksudnya gambar tuh dekat atau jauh.. dalam keadaan laju, biasa atau slow-motion.. adakah anda membayangkan anda yang sedang berehat atau anda melihat diri anda sendiri sedang berehat?

seterusnya, dengarkan pula bunyi2 yang hadir.. bunyi kayuhan perahu.. bunyi burung2.. bunyi angin.. perhatikan/rasakan/dengarkan apakah tonasi bunyi tersebut.. adakah bunyi itu kuat atau perlahan.. sayup2 atau kedengaran dekat dengan telinga anda.. jika anda mendengar suara orang lain, bagaimana pula bunyinya.. kemudian anda rasakan pula angin yang berhembus.. bagaimana rasa angin tersebut, adakah lembut atau kuat.. rasakan airnya panas atau dingin.. jika anda mampu, perhatikan pula bau dan rasanya.. ada rasa masin atau tawar tak? ada bau sesuatu tak? ada rasa segar tak? rasakan nafas anda.. adakah lebih puas menarik nafas dan menghembuskannya.. ini semua sub-modality..

nih memang nampak macam main2 berangan-angan.. memang itu pun tujuannya.. kita nih umpama pengarah kepada filem dalam minda kita.. jika sesuatu yang berlaku dan kita leh flashback sebegitu rupa, bermakna kita boleh ubah atau edit semula filem tersebut.. bila pengalaman buruk kita dapat kita edit, emosi dan perlakuan kita juga boleh kita edit..

satu lagi syarat, anda perlu mencari atau mencipta bayangan baru yang lebih kuat untuk menggantikan bayangan habit yang anda mahu ganti itu.. bayangan baru itu mesti powerful dan memang anda inginkan.. contohnya membayangkan anda berpakaian seperti korporat dalam sebuah kereta bmw.. atau imej anda sedang mengerjakan umrah di mekah.. apa sahaja yang boleh memotivasi anda..

aku hanya kongsi contoh yang kawan aku bagi kat aku.. katakan anda mahu membuang habit menggigit kuku.. kata dia, kawan dia nih suka gigit kuku, dan biasanya tak sedar dia sedang gigit kuku, sehingga kawan2 lain tegur.. dia malu dan nak buang tabiat tuh.. ok.. mari kita belajar teknik swish pattern untuk menghilangkan tabiat ini..

rilekskan tubuh anda, tarik nafas panjang, tutup mata dan lepaskan nafas anda perlahan2.. bayangkan/rasakan anda sedang melihat kedua2 bayangan tabiat anda yang mahu anda tinggalkan dan bayangan imej diri anda yang anda mahukan.. bayangkan seperti anda melihat dua tv sebelah menyebelah.. kecilkan bayangan imej baru anda dan posisikan dia mengecil dibahagian bawah, dan besarkan bayangan tabiat anda.. seolah anda melihat tayangan filem di tv dimana ada dalam filem yang besar ada kotak kecil dibawah menunjukkan iklan.. boleh bayangkan itu?

ok, dalam filem yg besar anda melihat diri anda mahu menggigit kuku... anda lihat diri anda sedang mengangkat tangan, membawa jari anda ke mulut anda dan mengigit kuku anda.. rasakan anda sedang mengigit kuku tersebut.. sekarang, lihat kuku jari anda.. bayangkan rupa kuku jari anda setelah di gigit.. rasakan betapa kotornya perbuatan anda itu, betapa buruknya bentuk kuku dan jari anda, rasakan jijik dan rasa bodoh kerna melakukan perbuatan tersebut..

skrg, anda besarkan imej kecil kat bawah layar besar tuh.. nih kena lakukan dengan cepat.. dan cuba tambah dengan bunyi 'bling', 'woosh', 'kababom', atau apa saja.. kena buat bunyi tuh utk tambah rasa excited and fun dalam proses tuh.. ok, anda buat bunyi tuh dan secepat kilat imej kecil tuh takeover imej yang besar tadi.. dalam satu atau dua saat.. cepat.. 'kababom' terus imej tabiat anda bertukar dengan imej baru anda..

ok, skrg bayangkan imej baru anda.. imej korporat contohnya.. anda dgn kot dan talileher.. duduk dlm kereta bmw.. ada driver kat depan.. anda lihat jari anda.. bayangkan jari anda sangat cantik.. kuku anda terjaga rapi.. terasa halus hujung jari anda.. rasakan perasaan anda melihat semua itu.. nikmati perasaan itu..

dan buka mata anda.. jangan lama2.. macam kelip mata jer.. nih sebenarnya utk break-state tuh.. then pejam semula mata anda.. bayangkan yg sama macam tadi.. 'kababom' tukar imej.. rasakan perasaan itu dan buka mata balik.. dan pejam mata lagi.. kababom.. buka mata.. buat tujuh hingga sembilan kali.. rahsianya ialah speed and repetition..


aku dah tahu dah kenapa kena tujuh hingga sembilan kali.. (sama dgn hitungan lapan kali waktu buat teknik anchoring dalam entry 'aku seorang paranormal').. kata tok guru aku, otak manusia nih leh handle multiple focus dalam sifir 7(+-)2.. maknanya antara 5 hingga 9 benda jer dalam satu masa.. pastuh mesti overload.. bila dah overload, dia akan terima saja apa yg masuk, sebab otak dah penat nak proses..

ok.. mari kita berekperimentasi lagi.. bermain dengan imaginasi.. tukar jer bayangan tuh.. kena pastikan bayangan imej baru tuh lebih 'powerful'.. dan bunyi tuh pun buat yang sesuai dgn anda.. contoh aku 'kebabom' sebab aku bayangkan imej lama meletup dan terbakar, baru keluar imej baru.. bila ini dah mantap dlm minda anda, bila2 masa rasa benda tuh, pejam mata dan 'kababom'.. mood kita akan swing jadi lebih baik.. insya-Allah.. tak cuba mana nak tahu berkesan atau tidak.. kan? ;)


About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008