jatuh cinta lagi


seorang sahabat bertanya padaku, "mengapa ketika bercinta semuanya indah?"

aku kata, "sebab kita hanya lihat yang indah-indah sahaja."

mari kembali ke masa anda mula2 bertemu dan bercinta dengan pasangan anda dulu.. apa sahaja yang dia lakukan, anda akan hubungkan dengan perkara2 yang anda sukai.. mata bundarnya terlihat sempurna, senyumnya manis terasa di hati, malah ketika dia marah dan merajuk anda tertawa, merasa seperti dihiburkan.. kerna anda hubungkan semua itu dengan perkara yang anda sukai..

dalam rumahtangga, apabila anda berasa hati dengan pasangan anda, amati apa gambaran yang ada dalam fikiran anda.. kadangkala hanya perkara kecil.. anda tak suka dia tak tolong anda basuh pinggan.. anda geram tengok dia sibuk tengok tv tak nak tolong jaga anak2.. anda sakit hati dia keluar rumah tak bagi tau.. dan apabila sesuatu berlaku, anda akan hubungkan situasi itu dengan perkara2 kecil ini..

satu hari dia balik lambat.. anda bukan marah dia balik lambat, tapi anda teringatkan segala macam benda lain yg dia pernah buat anda geram.. maka merepek2lah anda.. perasan tak, ada pasangan kalau bertengkar habis cerita zaman dulu semua keluar.. padahal tak kena mengena pun..

ada satu soalan.. bolehkah anda merasa marah pada pasangan anda jika ketika itu anda teringat sentuhan pertama dia atau perkara2 yang dia buat untuk menyenangkan hati anda? latihannya ialah apabila anda merasa sesuatu yang negatif terhadap pasangan anda,amati apakah bayangan yang ada dalam fikiran anda? positif atau negatif?

aku tak kata kena lupakan semua benda yang anda tak suka dia buat.. komunikasikan dengan wajar.. jika anda merasa marah, beritahu anda rasa marah dan bincangkan persoalannya kemudian.. tenangkan hati anda dulu.. atau jika pasangan anda mula merepek dan keluar dari isu asal, beritahu dia bahawa itu tidak membantu menyelesaikan masalah.. tanya dia sama ada dia mahu menyelesaikan masalah itu atau sekadar mahu melepaskan perasaan.. jika dia hanya mahu bercakap, duduk dan dengarkan apa yang mahu dia sampaikan tanpa prejudis.. jangan rasa dia sedang memarahi anda..

mari lihat evolusi dalam tahap komunikasi anda dengan pasangan anda.. (rujuk 'kata anda kata siapa').. ketika anda bercinta, apa pun yang dibicarakan anda ambil positif walaupun kata2nya agak kasar.. bagaimana pula setelah menikah? setelah mempunyai anak? setelah lima tahun perkahwinan? setelah ulangtahun ke-sepuluh? adakah tahap komunikasi anda semakin baik atau semakin menurun kualitinya? sedari ini dan perbaiki..

mampukah anda jatuh cinta kali kedua dengan pasangan anda? sudah tentu.. mulakan hari ini menghubungkan segala2 mengenai pasangan anda dengan perkara2 yang anda sukai.. fokus pada perkara yang anda suka.. elakkan fokus pada kekurangan yang ada dalam diri dia.. jika sekarang anda seddang berjauhan dengan pasangan anda, ambil dua kertas, satu tulis kebaikannya dan apa sahaja yang anda suka tentang dia, dan satu lagi tulis semua yang anda tidak suka.. setelah selesai, koyakkan kertas yg anda tulis apa yang anda tak suka tentang dia, keronyok dan buang dalam tong sampah.. sebelum bertemu pasangan anda hari ini, baca kertas yang anda tulis mengenai apa yang anda sukai tentang dia..

rumahtangga anda adalah pilihan anda.. jika anda mahu hidup bersama dengan apa yang tidak anda sukai, itu adalah pilihan anda.. jika anda mahu mengubah sesuatu, anda perlu mengubah diri anda dahulu.. bahagia itu hanya untuk siapa yang mahu, jika anda tidak mahu tidak mengapa.. itu hidup anda.. pilihan anda.. ;)


About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008