anda siapa?


siapa yang paling penting dalam hidup anda?

tanyakan ini pada orang keliling anda, anda akan mendapatkan beraneka ragam jawapan dan berbagai tona suara dan mimik wajah.. tanyakan pada diri kita sendiri, apakah jawapan kita.. tanyakan sekali lagi, adakah kita benar2 yakin dengan jawapan kita? sekarang, cari cermin, lihat orang yang ada di dalam cermin.. tanya pada dia, siapakah yang paling penting dalam hidup dia?

pandang sekali lagi ke dalam cermin.. amati sosok manusia yang ada di dalamnya.. (hati2 narsis lho ;)) pada pendapat anda, dia orang yang bagaimana? apa yang anda dapat lihat dalam orang itu? apakah kekuatan dan potensi yang ada dalam dirinya? bagaimana kita melihat diri kita sendiri...

begitu juga apa yang kita katakan pada diri kita sendiri.. self-talk.. self-talk adalah pertimbangan (evaluation/judgement) secara mental mengenai tindakan dan prestasi anda sendiri.. dengarkan apa yang kita katakan tentang diri kita.. adakah kita merasa bangga dengan diri kita sendiri? adakah kita puji atau kutuk diri kita sendiri?

self-talk ini adalah fikiran kita sendiri.. ada yang mengatakan bahawa kita mempunyai sebanyak 50,000 fikiran setiap hari.. (jangan tanya aku siapa yang buat statistik nih).. dan kebanyakan daripadanya adalah berulang2.. dan setiap kata2 kita kepada diri kita sendiri membina percaya diri kita sendiri, dan juga berupaya merobohkan tembok yakin diri kita.. semakin tinggi yakin diri anda, semakin tinggi keupayaan anda untuk mengatasi cabaran hidup..

saatnya berekperimentasi..

posisikan diri anda depan cermin, buka baju dan lihat tubuh anda sendiri.. apa yang anda katakan dalam hati anda mengenai diri anda sendiri? adakah kata2 itu negatif atau positif? pesimis atau optimis? apa yang anda tak perasan ialah anda telah mengatakan perkara yang sama berulang2 kali kepada diri anda sendiri, sebelum ini dan juga selepas ini.. adakah kata2 anda terhadap diri anda itu sesuatu yang memberi semangat dan dapat meningkatkan percaya diri anda? jika tidak, ubah kata2 itu!

jika selama ini anda merasakan bahawa begitu sukar untuk anda menembus kejayaan yang lebih gemilang, sepertinya ada sesuatu dalam diri anda yang mengahalangi anda.. atau anda berusaha untuk menyingkirkan tabiat2 buruk tetapi nanti akhirnya anda kembali kepada tabiat lama.. kaji semula gambaran dalam diri anda dan kata-kata anda, rasakan emosi yang terhasil.. kerna apa sahaja gambaran anda terhadap diri anda dengan emosi, itu adalah benar2 diri anda sendiri..

namun ingatlah.. ini hanya persepsi anda.. map is not the territory.. jika anda boleh mencipta imej begini untuk diri anda, anda juga pasti sangat boleh mencipta imej yang lebih hebat untuk diri anda..

jika anda mahu menyayangi orang lain, sayangilah diri anda dahulu.. jika anda mahu mengubah sekeliling anda, ubahlah diri anda dulu.. jika anda mahu anak-anak dan isteri anda bahagia, anda perlu merasa bahagia itu dahulu.. jika anda mahu menipu diri anda sendiri, tipulah supaya anda menjadi lebih baik, lebih hebat dan lebih luarbiasa.. amin.. ini bohong sunat, bohong positif.. ;)

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008