tabligh dan jihad


sekitar tahun 80an, dalam usia muda, aku pun pernah tidak setuju bila org keluar dakwah berbulan2 tinggal anak bini tak terjaga, kasihan melihat anak bini yg ditinggalkan terpaksa meminta2 simpati sanak saudara untuk makan-minum.. ironinya, hari ini aku rasa pedih bila dengar org mencaci-maki golongan tabligh dengan alasan2 logik dan masuk akal..

mereka kata, "kalo pun nak tegakkan agama, tegakkan dulu dalam rumah.. jangan tinggalkan anak bini yg cari nafkah dan bayar hutang.. baik tak payah berlaki kalo tak boleh bagi makan.." sama dengan ayat2 aku dulu.. marah betul.. tuh baru keluar tabligh belum kalo ada yg nak pegi jihad di palestin..

susahnya menegakkan sunnah di zaman keliru nih..

bila seorg lelaki keluar berdakwah bermakna dia keluar ke jalan Allah swt.. meneruskan sunnah dalam menyebarkan syiar Islam.. dakwah nih tugas setiap muslim.. begitu juga yg berkelana ke india, pakistan dan bangladesh utk menuntut ilmu.. ini semua perjalanan atas nama Allah swt.. bukan kecil pahalanya..

apabila ada perempuan dan anak2 yg bapanya keluar ke jalan Allah swt, maka pada masyarakatlah tertanggungnya pertanggungjawaban menjaga dan memelihara keluarga tersebut.. sama seperti janda2 dan anak2 yatim.. itu semua adalah tanggungjawab sosial masyarakat dalam menjaga kebajikan mereka..

"tapi zaman nih mana boleh jaga tepi kain org," tempelak kawan aku..

"salah tempat ko guna peribahasa tuh tuan.."

"org melayu boleh kesian kat org dua-tiga hari saja.. kalo tiap2 hari kena bagi makan dia rasa rugi.. dia yg penat cari duit, kena tanggung org lain pula.. mana aci.. jaga org tua pun macam tuh.. nak letak kat rumah org tua takut malu dikata org kampung, bela sendiri rasa sengsara, mula marah semua adik beradik, diam2 doa orgtua tuh cepat2 mati.. nih wajah kesian dan malu org kita.."

masyarakat kita nih skeptikal dengan jubah dan serban.. tak tahu ajaran mana.. tapi kita nih rasa semacam bila org tabligh nih datang umah ajak kita gie masjid.. dalam hati kita dok sebut, "macam dia sorg masuk syurga".. kita dok kata 'kubur masing2' demi menghalalkan kemalasan kita..

kata janda nih pulak disinonim dgn gatal dan miang.. bila kita tolong janda, satu kampung mengumpat kata kita nak menggatal dgn janda.. bila warung kopi kita dok minum tuh tokehnya janda, almaklum bersoal jawab laa kalo duduk lama2 dan balik lambat..

"sebab tuh mana ada org melayu leh gie jihad kat palestin tuh? baru balik lambat melepak kedai kopi pun dah kena soal jawab dgn bini.. nak duk masjid dan keluar berhari2? lagi macam2 caci maki.. zaman dulu bila dengar ada kerajaan Islam kena serang macam tuh, kerajaan2 Islam lain semua akan hantar pasukan untuk membantu berperang bersama2 diorg mempertahankan Islam.. fi sabilillah.."

"jihad nih hidup pun menang, mati pun menang.. tak akan kalah.. bila syahid kompem syurga siap boleh bawa saudara-mara masuk syurga.. zaman sahabat dulu dengar jer ada jihad semua nak ikut.. semua nak mati syahid.."

"org melayu jihad lain.. dia buat demo jerit 'hancur israel! hancur yahudi! Allahu Akbar!' pastuh tekak kering dia gie minum kat kedai mamak.. sembang palestin caci maki amerika pastuh dia menguap balik rumah tidur.. kita nih duk tunjuk amerika patut macam nih, oic patut macam tuh, tapi kita nih kat sini lagi.. nak mati syahid camna kalo jihad air liur saja?"

"sama laa kita jugak yop! tapi kan ko penah dengar kisah Nabi saw tak bagi seorg pemuda pergi jihad kerna ada ibu yg tua.. maknanya tak semua org diwajibkan berjihad.."

sedikit berkerut dahi kawan aku..

"aku mmg setuju tapi niat kita camna? adakah kita tanak gie jihad sebab ada tanggungjawab atau kita tanak gie jihad sebab takut mati?"

"maka sebab itu aku berpendapat nak bercerita psal sabillillah nih bukan cerita psal org tapi citer psal diri kita sendiri.. kita tak boleh mengumpat caci maki org sebab kita tak tahu apa yg ada dalam hati org.. kalo nak cerca kena mengata diri sendiri, baru betul.. jangan marah dan persoal apa yg org lain buat tapi tanya apa dan kenapa dalam diri kita sendiri.. jgn cakap apa yg kita tak tahu.. hati dan niat org kita tak tahu.." aku cuba menenangkan hati kawan aku..

"alhamdulillah.. aku berlapang dada dengan pendapat ko.."

teringat kata2 kawan aku yg satu lagi, yg sampai skrg aku macam tak percaya dia gie ikut jihad kat afghanistan, "ko hingat senang nak mati syahid! aku berdiri berlari kejar askar rusia tuh tapi satu peluru dia pun tak hinggap kat badan aku.. berbulan2 aku cuba utk syahid, akhirnya aku akui bukan rezeki aku nak syahid kat sana.."

Allahu Akbar!

About this entry

  1. bismillah...

    subhanallah..kejayaan manusia hnye dgn bwak iman dan yakin yg btul aplbl jmpe ALLAH di hari pembalsan kelak..

    umat harini, bnyk salah fham dgn usaha nih...moga2 kita sume terus istiqamah dgn usaha ni insyaALLAH

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008