salesman melayu


sazammd@
last year aku pegi ler belek Honda CRV kat KB...punya la sombong dia nyer salesmen...sket pun tak layan aku...mungkin sebab aku pakai seluar pendek & selipar jepun kot...pegi plak dgn Satria...langsung depa buat dek dgn aku. Org yg masuk lambat drpd aku pun depa layan. Padan muka depa...aku beli Nissan. Aku sebenarnya teringin nak beli Bugatti Veyron...duit tak cukup ler...hehehe (berangan jer la)

boonchert@
biasa laa salesman.. ada satu masa alphard baru kuau, aku gie laa usha, salesman tgok aku atas bawah, bila aku tanya harga, dgn muka cebik dia cuma kata "mahal bang".. hangin satu badan aku.. aku tanya berapa mahal, dia leh tanya balik abg keje apa.. siut tul.. siap tak bagi aku test duduk kat driver sit sebab anak aku tgh makan eskrem.. tak pa laa.. aku tak rugi apa2.. (sebab mmg bukan byk sgt duit nak dibazirkan kat keter pun..)

yattslilkitchen@
ni kes opismet aku masuk showroom toyota pakai tshirt & track bottom & selipar la. buat dek je memasing..esp salesman melayu. bila cina masuk dorg layan pulak. round punya round n layan diri tgk2 vios & altis satu salesman ppuan cina, balik dr mana tah... approach kwn aku. kwn aku ni dah nk blah je cari showroom lain, tp sbb nyonya tu layan baik... dia close deal dgn nyonya tu. ambik hilux. disebbkan nyonya tu x songeh lgsung n manis mulut, within a week...dia dpt sorg lagi customer thru kwn aku tu, ambik fortuner. siap hulur komisen pulak tu kt kwn aku...

kwn husb aku..gi honda sg pencala. salesman melayu tu desak2 dia soh ltk booking fee. mamat ni mmg nk beli tp sbb menyampah dgn saleman melayu tu, x nyempat2...kwn husb aku balik umah mlm tu dia call lagi tanya camne, dh decide ke nk beli or not..boleh???
tetiba dia teringat kat we ol so dia tnya kitorang ambik kete kat mana. terus laju je la kitorang rekemen bruce lee hensem tu.... end up kwn husb beli kat cina ni gak. now tgh tunggu stok kaler yg dia request. lps CNY ni dpt
bukan xnk tlg saleman melayu tp sblm ni masa aku nk trade in kelisa aku, semua bagi best deal (kononnya) ttp aku kena top up finance dlm 2-3 ribu. pastu package pun x cun
si bruce ni ambik kelisa aku full loan balance & bagi package value diff ada gak la dekat 2 ribu. campur lagi introducer komisen yg tong-tong dgn opismet husb aku yg beli sebulan earlier

boonchert@
haah.. belum lagi officer bank (no offense to all bankers) yg tanya soalan macam siut.. aku bgtau salesman keter aku dulu, aku tanak loan kat bank tuh, cari bank lain or else aku tak jadi beli, terus gagap salesman tuh.. (giler ker apa aku nak banned bank.. salah negera kot..)

amri_ya@
hahaha....tu hang kira hang punya hangin.....hang lupa, dia pun hangin gak. Dah terlampau ramai orang melayu yang dia layan baik2 tak penahnya beli....especially yang mai dressed up cam executive, tanya seribu macam punya soklan.

Then again salesman tu pun kena layan coz dah memang keje dia. keje tak ikhlas tu....ala pedulikkan....ramai lagi slaesman lain...lagipun dia bukan penting pun lam kehidupan seharian korang

boonchert@
aku bkan hangin psal dia tak layan aku, cuma aku hangin sikap org melayu yg suka pandang org melayu lain sebelah mata.. kita underestimate org kita sendiri.. kalo pun org melayu tuh tak beli, tapi patut kita upgrade knowledge org kita sendiri.. contohnya, walaupun kawna kita tak ada obsesi utk jadi jutawan tapi kita kena jugak share info on how to be a millionaire, sekurang2nya ilmu kewangan tuh ada dlm org melayu.. kalo dia tak kaya pun dia akan tahu camna nak kaya, just in case dia tukar fikiran.. my one peanut laa..

azami_a@
Aku lak kalau pi pasaraya,banyak orang tanya pasai kat kredit,aku jawab kerja pak guard, boleh pakai kad ke?terus depa belah buat donno saja.

chocaddict71@
haaa ramai lagi kut orang2 malaysia yang pandang rendah dekat orang2 malaysia sendiri...
nak pegi bank mcm pegi immigration jugak kut, kena dressing kow -kow...funny how kat negara orang kita di pandang tinggi dari kat negara sendiri....

boonchert@
hakikatnya negara kita mmg dah merdeka.. tapi realitinya, mentaliti org kita adalah mentaliti org yg dijajah.. ini yg jadi tanggungjawab generasi kita, bukan nak ubah generasi nih tetapi sebagai generasi pencetus untuk generasi seterusnya supaya tak jadi macam generasi yg dok ada sekarang.. ini yg semua warga dlm generasi kita nih kena buat.. insya-Allah..


About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008