malaysia merbahaya


"ko tengok malaysia nih dah nak jadi apa.. ari tuh budak2 hilang.. nih tgok gangster malaysia nih.. betullah cakap ko, dalam negeri pun kacau bilau macammana nak gie jihad kat palestin," kawan aku menunjukkan satu tajuk berita dalam utusan malaysia hari nih..

aku mmg dah pasan malaysia nih dah tak berapa aman.. zaman nih dah tak boleh buat macam zaman aku kecik2 dulu.. dlm berita tuh polis kata tahun lepas jer mereka berjaya tumpaskan 10 geng penyamun.. geng ah meng, mamak, modesto, ah seow, netagi, hartamas, tiger, aman aa o, ah tok dan yg terbaru geng jongos.. geng jongos nih jer ada 26 kes samun sekitar lembah klang, johor dan kedah, dan 8 kes rogol kat selangor..

26 kes samun bermakna purata sekurang2nya 2 kali menyamun dalam masa sebulan.. samun keter pastuh jual dgn harga 10% dari harga pasaran.. busuk2 satu keter RM15,000 makna sebulan RM30,000.. itu keter murah.. modus operandi samun masa pemandu nak kuau bukak pintu gate rumah.. nih nyonya depan umah aku pun dah kena sekali tapi samun duit saja dek budak2 naik motor.. masa bukak pagar laa.. terus pasang pagar automatik..

"dulu aku gie skolah kayuh basikal subuh2 sapiee, gelap lagi.. yg mak bapak aku takut lori hantu.. skrg nih tghari buta pun org tak berani gie dekat pagar kalo ada org bertanya, nak buka tuh toksah citer laa.."

"ko tengok kwsn perumahan nih, bila siang sapa yg ada? mmg lagi senang merompak siang buta sebab mmg takder org langsung.. rumah india hujung tuh penyamun siap bawa lori, jiran2 dia ingat dia pindah umah.. habis licin satu rumah.. sib baik bini dia tak gila.."

"susah nak cakap beb.. apek sebelah rumah nih lepas keter dia kena 'tarik' jam 3 pagi, dia panggil polis ronda siap buat peti polis kat pagar umah.. tapi skrg aku tak nampak pun polis singgah.. apek tuh kata kena bayar.. mana ada free.. kalo kita tak bayar dia tak datang.."

teringat masa aku buat report kata maid aku kena kidnap.. baru seminggu keje dgn aku.. mmg kena kidnap pun sebab jiran aku kata, "org naik motor dua org marah2 dia bawa pergi.. saya ada jerit tapi itu lelaki cepat2 jalan.. saya ingat awak punya maid ada takut laa.."

bila aku buat report kata diculik, terkelip2 mata sarjan tuh.. pastuh dia tanya ada barang hilang tak.. kendian dia suggest aku wat report kata maid aku lari.. sebab dia kata susah nak cari indon nih.. kalau report culik nanti susah aku jugak.. aku tanya dia kalo camtuh tak report pun takpa.. dia kata report tuh just in case kalo maid aku tuh dijumpai mati atau apa2 maka aku kiranya dah tak bertanggungjawab lagi.. aku pun takleh nak kata apa dah..

"polis nih yg leh pakai trafik jer.."

"isk ko nih.. kan tuh ada polis wat keje tangkap gangster tuh.. tangkap penyeludup.. cuma mana laa dia leh semua.. superman pun tak tangkap semua org jahat.."

"susah laa cakap dgn ko nih.. takkan ko dah lupa ketua polis sendiri kata jenayah meningkat.. maknanya mmg malaysia nih dah bahaya.. takleh nak jalan tgh2 malam tak tentu hala.. ko tengok kat kl tuh penagih dadah berlambak2 tepi jalan, tak tangkap pun.."

"kalo nak tangkap semua separuh malaysia nih kena buat penjara"

"hah! tuh makna mmg byk laa org jahat kat malaysia nih.. kena kaji laa kenapa.. mmg dah susah nak cari makan ker malaysia nih sampai kena merompak menipu.. tuh merogol tuh apahal? ko tak baca bulan lepas budak sekolah rogol pembantu klinik.. toksah citer laa yg suka sama suka.. yg suka sama tak suka nih pun banyak.. belum citer pati yg buat hal lagi.."

"pada aku laa.. nih semua adalah harga yg kita bayar untuk modernization.. kalo kita nak buat ikut sunnah nanti semua org tak sanggup pulak.. pompuan takleh keje malam.. pompuan takleh jalan sorg2.. tv majalah semua citer 'bosan'.. nih contoh nak boikot usa konon2 nih.. ko rasa org sanggup tak tengok wayang amerika? ko rasa ada yg marah tak kalo semua lagu amerika kerajaan banned? setakat tak makan kfc dan mcD boleh laa sebulan dua.. tapi yg pegang franchise kfc mcD tuh sapa? yg rugi besor tuh sapa?"

"haa.. nih kempen boikot nih org melayu mmg pilih2.. mana yg dia suka dia kata takder pilihan.. mana yg mmg dia tak pakai dia boikot laa.. ko hingat budak2 yg keje kat kilang amerika tuh sanggup berenti keje psal palestin? lagi kita pujuk kilang2 tuh stay masa dia nak pindah ke china dulu ada laa.. nih internet nih.. boleh ker kita tak pakai server2 amerika? boikot susu tin dgn biskut boleh laa.."

"kita dah stuck dlm system nih.. semua benda nih dah sebati dlm kehidupan seharian kita hinggakan kita rasa kita dah tak boleh hidup tanpa benda2 tuh.. contohnya kita cari duit banyak supaya konon kita akan jadi lebih selesa.. tapi yg aku nampak selesa yg kita sebut tuh hanya ilusi.. bila duit banyak lagi banyak problem kita.. bila keter mahal kita risau calar, risau kena curi, risau eksiden, sampaikan anak2 makan dlm keter pun kita jadi risau, takut kotor.. amendenyer yg selesa?"

"betul jugak cakap ko.. kumpul duit buat rumah besar konon selesa.. lepas tiga bulan mengeluh penat berkemas.. mula laa restrict anak takleh main atas, bilik tak leh buka.. ilusi selesa.. mmg betul bila kita tak peduli semua tuh baru kita selesa.. pakai baju murah janji selesa.. tak macam budak aku napak kat sunway minggu lepas.. tgahari panas pakai jaket.. meleleh2 peluh.. biul.."

"dunia nih buat kita tertipu.. mmg susah nak lawan nafsu.. bila kita selesa makan nasi goreng, org sebelah pulak order tomyam dengan ikan 3 rasa.. mulut kunyah tapi hidung kembang kuncup mula rasa apa yg kita makan tak sedap.. tgok org pakai keter cantik ko rasa nak tolak keter ko masuk parit.. padahal sama jer.."

"tak sama beb.. rasa yakin diri tuh beza.."

"haah.. yakin atas pandangan org lain.. sebab tuh ko tuh tak kawin2.. takut org mengata bini ko.. nak cari yg perfect mana ada dlm dunia nih.. kalo ada pun dah dikebas org.."

"alaa ko nih asik topik tuh yg ko bawak ke tengah.. macammana aku nak gie jihad kalo bini cun melecun kat umah.."

"ko cari syurga dunia ker syurga akhirat?"

"tabik tuan!"

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008