intifada jiwa

"aku akan rasa bersalah kalo aku tak sebut benda nih kat ko.." pagi2 lagi kawan aku yg sorg nih menyapa aku.. sama ada nak confront aku atau dia sedang confront diri dia sendiri..

"akan kisah Nabi saw melarang pemuda berjihad kerana harus memelihara ibunya yg tua dan sakit itu aku berlapang dada dengannya.. tapi aku juga berpendapat kalo kita terus-terusan memperkuat alasan pada diri kita untuk tidak melakukan sesuatu yg hati kita sendiri rasa keperluannya mendesak.."

aku tumpukan perhatianku pada butir2 percakapannya sambil terus menikmati kopi hitam pekat kurang gula yg masih panas..

"selama nih kita sering bagi alasan untuk menghalalkan kemalasan dan ignorance kita.. sama kisah dengan manipulasi yg kita lakukan terhadap satu hadis tentang amar ma'ruf nahi mungkar.. kita kena halang kemungkaran dengan tangan, kalau tak mampu dgn mulut, dan sekurang2nya membenci di dalam hati, maka itulah selemah2 iman.. obviously, org kita terus pilih benci dlm hati.. konon sekurang2nya masih ada iman.."

teringat akan daku perihal kisah seorg kawan yg mengadu suaminya menempelak setiap kali dia cuba mula mengaji setiap hari.. kata suaminya, "kalau mengaji tak betul jangan mengaji, berdosa.." sambil terus berlalu menonton tv di ruang tamu..

maka benar kalau mengaji tanpa tajwid yg betul berdosa tapi jika kita tidak berlatih mengaji setiap hari bagaimanakah akan betul bacaan kita.. jika membaca Quran itu sendiri masih mengeja2, bagaimana mahu belajar tajwid dan mahraj huruf..

dengan menghalang sesuatu perkara baik ketika ia bermula, maka pegangan itu membantutkan segalanya.. begitu juga bila kita cuba nak buat baik, berbagai permasalahan dan hukum-hakam dibariskan di depan kita, sehingga melemahkan semangat dan membunuh jiwa yg mula bertatih menuju jalan yg lurus..

"terus.. apa point ko?" aku bertanya..

"pada pendapat aku, kita tidak boleh terus mengharap org lain melakukan sesuatu yg sepatutnya kita lakukan.. walaupun ketika ini kita merasakan belum mampu melakukannya, kita harus terus menerus menanam semangat mahu dan berusaha keras mencari jalan agar kita mampu berjuang bersama mereka.. ini yg harus jadi teras kita.. bukan terus menunjuk org lain utk berbuat sesuatu untuk menutup apa yg kita sendiri tanak buat.." nadanya mula memanas..

"emm.. begini sahajalah sahabatku.. aku bersetuju dengan pendapatmu.. namun kita harus ambil kira situasi dunia terkini.. cuba kita lihat kenapa negara2 arab yg lebih dekat dengan isu palestin sendiri seperti tidak mampu berbuat apa2 apabila usul gencatan senjata palestin ditolak mentah2 oleh majlis keselamatan pbb yg dikuasai oleh amerika.. adakah kerna mereka tidak peduli?"

"asal pbb itu menjadi satu gabungan negara2 seluruh dunia untuk mencapai kesepakatan.. tapi kuasa veto diberi pada kuasa2 besar yg menang perang dunia dulu.. maknanya seluruh dunia akan ditadbir oleh pemenang2 perang yg terdahulu.. jika negara2 oic yg tidak bergigi dlm pbb ini cuba menjalankan resolusi sendiri tanpa mengikut kata majlis keselamatan pbb, maka satu lagi perang dunia akan tercetus.. yg jadi persoalan ialah adakah seluruh negara2 yg menyokong kuat palestin ini sudah bersedia untuk dihancurluluhkan oleh mereka2 yg akan menggunakan nama pbb?"

"yg pasti negara2 eropah takkan mahu negara mereka hancur lagi setelah penat lelah membangunkannya selama lebih kurang 67 tahun selepas perang dunia kedua? relakah saudagar2 di tanah arab itu kehilangan segala kemewahan yg mereka kecapi skrg kerna mungkin yg paling besar ialah negara2 ini akan kalah ditangan negara2 veto yg sedia dgn senjata canggih.. jangan tengok jauh, kita tgok diri kita sendiri, sanggupkah kita melihat negara yg kita bangun atas perit jerih pejuang kemerdekaan hancur di depan mata kita dan dijajah semula? bolehkah kita bersatu dan menang, atau sekurang2nya bertahan, jika meletus satu lagi perang dunia? revolusi dlm negeri itu sendiri mengambil masa puluhan tahun untuk kembali stabil.."

"walaupun aku setuju dgn pendapat ko tetapi kalau kita lihat dari perspektif lain, palestin, iraq, afghanistan telah berkorban demi keselesaan dan kemakmuran umat Islam yg lain.. sekurang2nya para syuhada palestin tidak kalah.. mereka mendapat syahid.. kita harus melihat semua ini sebagai satu teguran Allah swt kepada kita.. jangan sampai kita lupa.. bukankah setiap kejadian-Nya itu bukanlah satu yg sia2 melainkan ada pengajaran buat mereka yg mahu mengambilnya.."

"maka yg mampu kita perbuat ialah apa yg boleh kita perbuat.. kita kaji kenapa palestin dibuli oleh israel.. dimanakah kelemahan umat Islam di sebelah sana? kita perbaiki kelemahan tersebut di sebelah sini.. jika kita tersentuh utk jihad maka hijrahlah kita ke palestin, kerna palestin itu mmg bumi para syuhada sudah ribuan tahun.. hingga hampir kiamat nanti pun tetap ada jihad di daerah itu.."

"aku letih memikirkannya.." keluh kawan aku dengan muka mendung..

"bersabarlah sahabat.. takdir Tuhan itu tetap, janji-Nya tidak pernah dimungkiri.. sehingga tiba harinya, kita perbuatlah apa yg mampu kita perbuat.. moga palestin dapat menyemarakkan jiwa jihad dalam setiap hati umat Islam.."

"amin.."

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008