sensasi melayu..


Topik: Kisah benar dari Mekah.........

sensasi.. org melayu mmg suka benda sensasi.. tak kira laa sumber betuk atau tidak.. yg penting sensasi.. pastuh buat citer yg sedap2 sket nak dengar.. pastuh kita kata supaya jadi pengajaran.. untuk mengingatkan kita tentang kekuasaan Tuhan.. bagus niat tuh tapi caranya tak kena.. niat saja tak cukup..

ini bukan yang pertama.. byk lagi cerita sensasi lain.. terutama bab citer mati.. byk aku tgok bukan buat org insaf tapi buat org takut nak mati.. citer psal kejadian kat mekah masa haji sebagai kaifiat dosa / pembalasan Tuhan.. bukan org jadi bertaubat tapi kensel nak gie haji.. ada pulak yg takut nak gie haji bila teringat dosa.. takut jadi macam2 malu kat org.. walhal patut kalo byk dosa laa kena gie haji utk taubat.. ini antara implikasi cerita2 sensasi..

dan org melayu mmg cepat percaya benda2 sensasi nih.. sebab mmg org melayu suka benda karut marut.. terutama hantu jembalang.. hampir semua org melayu takut hantu.. ini dah dibudayakan (walhal asalnya bukan budaya) dalam masyarakat melayu.. kita suka dimomok2kan dgn benda karut dan kita suka ditakut2kan.. itu 'adventure' org melayu.. bukan aku kata aku tak percaya kewujudan setan2 nih.. tapi mungkin kerna seram dan takut tuh menguja adrenalin.. sebab tuh org melayu seronok jadi takut.. tgok citer hantu tapi tutup mata..

persoalannya, perlukah kita dimomok2kan supaya kita menginsafi kekuasaan Allah swt? perlukah kita dibohongi supaya kita bertaubat? adakah umat Islam sekarang ini memerlukan cerita sensasi sebegini untuk menceritakan keagungan Allah swt?

wallahualam..

ps:
aku bukan tulis untuk hentam penulis dan sesiapa pun yg percaya akan cerita yg dipaparkan (aku pun dapat emel tuh).. hanya saja aku berharap kita sebagai umat Islam berhati2 dlm menyebarkan apa saja cerita2 sensasi yg kita kaitkan dengan Islam.. kerna nanti kita tidak sedar bagaimana para kafirun mentertawakan ketidaktahuan kita akan perkara yg sebenarnya.. seterusnya ini menunjukkan kepada para kafirun akan kekurangan ilmu dlm masyarakat Islam seluruhnya.. wallahualam..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008