baik dan buruk

Topik: yang buruk datang dari siapa?

master wrote:
A) ....yang baik datang dari Allah, dan yang buruk datang dari kelemahan diri saya sendiri....

jika anda memilih A, datang satu soalan, 'adakah penentuan dan kekuasaan Allah terbatas kepada yang baik sahaja dan tidak meliputi yang buruk?'

insya-Allah.. adapun ayat di atas bukanlah bermaksud keterbatasan kekuasaan Allah.. sebaliknya 'yang buruk datang dari kelemahan diri saya sendiri" itu merujuk akan fitrah manusia yg Allah beri pilihan..

mengapa perlu ada dosa pahala dan syurga neraka sedangkan Allah boleh hanya cipta syurga dan cipta manusia jadi baik seperti malaikat? ini kerana Allah menciptakan manusia dengan akal dan nafsu.. kita diberikan pilihan utk memilih Islam atau kafir..

kurnia akal untuk berfikir.. tak cukup dgn kurniaan akal, Allah utus Nabi2 utk ajar dan terangkan jalan yang sebenarnya.. sebab tuh bila kita buat baik maka amal baik itu adalah kekuasaan Allah.. nikmat yang Allah beri supaya kita dapat berfikir dengan baik..

bila buat salah, maka jelaslah kita mengikut tuntutan nafsu, sedang Allah dah beri petunjuk dan akal utk berfikir.. tetap juga kita kalah kepada nafsu.. kerna itu kita kata kelemahan itu berasal dari diri kita.. iaitu nafsu yg kita yg menurut bisikan syaitan.. nauzubillah..


master wrote:
B)....yang baik datang dari Allah, dan yang buruk datang dari Allah juga....

jika anda memilih B, datang satu soalan, 'adakah Allah bersifat zalim? bukankah yang baik akan dibalas baik dan buruk dibalas buruk di akhirat kelak, justeru wajarkah Allah membalas yang buruk sedangkan ia datang dari Allah jua?'

dah terbalik dah nih.. patut citer bab nih dulu baru bab yg atas tadi.. 'yg baik dan buruk datang dari Allah' merujuk kepada kekuasaan dan kebijaksanaan Allah.. itu hak Allah untuk beri hidayah pada sesiapa saja yg Allah mahu.. waima dosa setinggi langit pun, Allah masih terima taubat.. kerna apa? kerna semua itu dalam kekuasaan Allah..

terkadang kita lupa pula bahawa yg kita anggap buruk itu kdg beri kebaikan pada org lain.. yg kita anggap bala sebenarnya adalah cara Allah menyelamatkan kita.. cara Allah beri hidayah pada kita.. sebab tuh kita kena cari hikmah..

kita nih hamba.. maka jadilah hamba yang baik.. contoh org bawahan kita marah kita kata kita buat kerja dia susah, tapi pada kita, kita tahu kita kena buat semua tuh untuk kebaikan dia.. jika kita yg manusia berpendapat berbeza atas satu benda.. apalagi Maha Bijaksana Allah yang Maha Sempurna.. Allah Maha Mengetahui apa yg terbaik buat kita.. carilah hikmah dalam setiap kejadian..

wallahualam..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008