raed on if yuo cna undrstdna tihs..


adakah anda boleh membaca perkataan di atas?
bagaimana pula dengan ayat di bawah?

MNIDA ADNA ADLAHA SESAUTU YNAG SAGNAT HEBTA

dan bolehkah anda memahami ayat yang panjang seperti di bawah?

Wloceme to a wrold of hddien poetntial. brtheae, realx, and konw that cahnge is esay wehn yuo use teh peowr of yuor unconscouis mnid, the smae part taht atiutocamally understands thsee wrods.

sekarang cuba pula terjemahkan ayat ini:

Rada hana situk anu rika bubu andi tatis hunpa unhip tukli menah jadi dija ahmen Lituk hipun nohun tista dian bubu kari unda tuksi anha dara

apa yang membuatkan anda boleh membaca dan memahami ayat-ayat tersebut?
dan mengapa pula ada kata-kata yang anda tidak dapat fahami?

ini adalah contoh bagaimana minda bawah sedar anda berfungsi setiap masa tanpa anda sedari.. adakah anda berpikir tentang kedudukan brek dan gear serta steering waktu anda memandu kereta? ambil contoh yang lebih mudah, sewaktu anda makan adakah anda memikir bagaimana cara anda megambil makanan dan kedudukan mulut anda sewaktu meyuapnya? semuanya automatik kan? sama seperti anda solat, bukankah seringkali anda sendiri tak perasan apa yang anda baca namun semuanya berlaku secara automatik.. semua ini berlaku kerana semua itu telah disimpan dan dirakam dalam minda bawah sedar anda..

cara minda bawah sedar anda bekerja bergantung pada tafsiran anda terhadap pengalaman anda.. database dalam minda anda.. dan sekerap mana pengalaman tersebut berulang dan anda bereaksi dengan tindakan dan emosi yang sama.. ini akan dirakam dan diproses oleh minda bawah sedar anda..

mengapa anda sedih ketika mendengar lagu sedih? dan mengapa anda suka mendengar lagu sedih ketika anda bersedih? apa emosi anda ketika anda mendengar lagu rancak ketika anda bersedih? bergantung kepada hubungan emosi-lagu yang mana lebih kuat, itulah yang anda akan rasakan.. jika anda sudah terbiasa mendengar lagu sedih, anda akan mudah merasa sedih, dan hidup anda akan menjadi sedih.. kerna ini yang diprogram dalam minda bawah sedar anda..

dalam hampir semua situasi tindakan dan emosi anda dikawal oleh minda bawah sedar anda.. dan jika anda telitikan, setiap orang akan bersikap berbeza dalam menghadapi situasi yang sama.. yang membezakan mereka ialah persepsi mereka.. jika anda dapat mengenali status emosi anda dalam setiap situasi, anda mampu mengawal minda bawah sedar anda.. dengan keupayaan mengawal minda bawah sedar anda, anda akan mampu mengawal hidup anda..

bersahabatlah dengan diri anda sendiri.. jika anda mahu muhasabah diri, jangan hanya fikir logikal tapi kenali status emosi anda tentang apa yang anda fikirkan.. jika anda mahu mengubah sesuatu, isikan emosi yang betul dalam setiap tindakan anda.. dan tidak merasa apa-apa juga adalah salah satu status emosi.. ;)


About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008