menggapai harapan..


idra wrote on topic "suami oh suami"

suami saya lebih pentingkan kawan dari kami anak beranak.... setiap hari dari pagi sampai pagi dok dengan kengkawan sesaja.balik umah cuma nak tido & mandi ajer. kalau di tegur dia terus jer marah... siap ugut nak bunuh pulak tu..saya pernah bertekad nak minta cerai tapi bila memandangkan anak2 saya lupakan semua tu.

bukan saya nak memburukan suami tetapi sekadar mahu minta nasihat dan pendapat. keluarga saya & keluarga mertua dah tidak boleh nak buat apa kerana suami tidak boleh diajak berbincang.


ini normal.. org sanggup berada dlm kesakitan hidup kerna ketakutan akan kesakitan (pain) yang lebih besar.. sehingga kesakitan yang sekarang mencecah limit dan threshold kesakitan yang satu lagi.. mari kita belajar sesuatu dari situasi idra..

dia tulis "suami saya lebih pentingkan kawan dari kami anak beranak".. bermakna keperluan emosinya mungkin 'kasih sayang' (love) atau hubungan rapat (intimacy)..

dia tulis lagi, "setiap hari dari pagi sampai pagi dok dengan kengkawan sesaja.balik umah cuma nak tido & mandi ajer".. bermakna yang dia mahu ialah perhatian (attention).. persoalannya perhatian untuk siapa? dan kita lihat pula kesakitan (pain) dalam diri dia.. dia tulis, "kalau di tegur dia terus jer marah" bermakna dia mengharap komunikasi

bila dia tulis, "siap ugut nak bunuh pulak tu" dan "saya pernah bertekad nak minta cerai".. bermakna ini ketakutan dalam diri dia.. tapi ketakutan itu tidak lebih kuat daripada.. "bila memandangkan anak2 saya lupakan semua tu".. jadi maksud yang sebenarnya?

dia merasakan suaminya tidak memberikan kasih sayang buat anak-anaknya.. tapi dalam waktu yang sama dia tak mahu anak-anaknya 'kehilangan' bapa mereka.. dan dia merasakan kesakitan yang dia tanggung itu lebih ringan dari kesakitan yang bakal anaknya hadapi.. dia merasakan apa yang dia lalui sekarang masih boleh dia hadapi.. maka benar bila ada yang sebut, dia bukan minta pendapat tapi hanya mahu mengadu dan meminta simpati.. walaupun dia rasa dia bukan minta simpati.. dia telah pun mengambil keputusan untuk meneruskan kepedihan hidupnya kerna ketakutan akan kepedihan yang lebih besar jika dia bercerai.. ini yang idra pilih untuk hidupnya.. apalagi bila dia dah quote ibubapa pun tak boleh nak buat apa2 dan suaminya memang jenis tak boleh berbincang.. deepen the decision.. she will go through it.. she believe she can't do anything..

apa kemungkinan yang boleh berlaku?

dia dah buat keputusan bahawa dia sanggup mengorbankan kesenangannya demi kebaikan anak2.. how true is this? sebab dia dah percaya dia tak boleh buat apa2.. maka dia hanya mengharap.. apa yang dia harapkan? dia mengharap sesuatu akan berubah tetapi dalam minda bawah sedarnya dia kata suaminya tak boleh berubah.. ini perasaan negatif.. semakin dalam perasaan negatif berkumpul, semakin keadaan akan menjadi kacau bilau.. kerna apa yang kita rasakan itu yang akan kita tarik ke dalam hidup kita.. yang akan berlaku ialah akhirnya kesakitan (pain) yang dia tanggung akan sampai ke limit dan tresholdnya.. apa yang akan berlaku ialah dia akan mulai memaksa suaminya memberi perhatian pada anak-anak.. dan apa yang diperlukan ialah suami mengatakan atau membuat sesuatu terhadap anak-anaknya, yang menyentuh threshold kesakitan (pain) idra, menjadikan dia mengatasi ketakutannya untuk meminta cerai.. dan inilah yang berlaku dalam hampir semua konflik rumahtangga.. mereka menunggu hingga mencapai batasan ketakutan dan kesakitan mereka sebelum bertindak.. yang akhirnya, mewujudkan ketakutan asal mereka iaitu anak-anak turut menjadi mangsa yang lebih parah..

jika idra telah membuat keputusan utk tidak mengatasi ketakutannya, yang dia metaforakan sebagai "bila memandang anak-anak", dan mahu meneruskan mengendalikan apa yang sedang berlaku, dia harus mengubah persepsinya.. masih ingat tak aku pernah sebut, "jika kita tak menyukai sesuatu maka ubahlah, dan jika kita tidak boleh mengubahnya, ubahlah perspektif kita terhadapnya.." apa maksud aku?

dalam hidup, mmg ada yg tidak mampu kita ubah kerna sesuatu sebab dalam diri kita.. namun jika kita merasa sedih, marah atau gembira, tidak semestinya itu juga yg akan dirasai oleh orang lain terhadap perkara yang sama.. yang membezakan emosi kita ialah persepsi kita terhadap sesuatu yang berlaku.. ini diajar berkali-kali dalam Islam dalam konsep qada dan qadar.. bukan bermakna kita harus pasrah menerima tetapi kita harus mencari hikmah.. maksud mencari hikmah ialah mungkin saja jika kita mengubah perspektif kita terhadap sesuatu, persepsi kita akan berubah, dan hidup kita menjadi lebih baik..

otak kita memancarkan gelombang (brainwave, yang juga kita kenali sebaga aura) setiap masa.. gelombang ini terhasil dari proses otak kita terhadap emosi kita.. yg kita sebut emosi inilah yang tok guru selalu sebut 'jaga hati'.. kita kena kendalikan emosi kita, jgn biar emosi yang kendalikan kita.. jika emosi kita negatif, brainwave yang kita pancarkan ke sekeliling kita juga negatif.. perasan tak bila kita susah hati dan peluk anak, anak juga akan merasakan perasaan yang sama.. kerna brainwave kita yg sedih tuh menarik brainwave yg sama dari otak anak kita.. bila kita emosi, brainwave nih lebih kuat, maka akan merangsang brainwave yg sama dari anak kita.. kita menangis, anak kita pun menangis.. padahal bila kita tanya kenapa dia menagis, dia pun tak tahu..

percayalah bila idra terus merasakan perasaan negatif yg ada dalam dirinya, maka hanya segala yg berkenaan yg akan muncul.. dia akan bertemu dengan orang yang senasib dengannya.. berbagai rentetan peristiwa sedih dan pedih akan berlaku dalam hidupnya.. lagu2 sedih semakin kerap muncul di radio.. dia akan makin perasan bahawa makin banyak sinetron dan drama sedih dalam tv yang sama dalam hidupnya.. kerna secara tidak sedar, memang itu yang dicari oleh minda bawah sedarnya.. dia tak perlu memikirkan secara sedar kerna segalanya akan berlaku secara automatik.. dia tak perlu terkejut jika nanti ketika dia terjatuh dia akan ditimpa tangga..

jika anda mahu hasil yang positif, maka berfikrilah secara positif.. Nabi saw dah ajar nih.. org caci-maki baginda.. orang buat jahat pada baginda.. apa yg baginda lakukan? senyum dan terus berbuat baik.. hasilnya, org yang paling jahat itu yang masuk Islam.. Umar ra yang paling garang dan pernah berniat nak bunuh Nabi saw jadi sahabat yang paling baik, menjadi khalifah yang hebat.. ini kekuatan fikiran positif.. tapi kita nih cakap mulut positif dalam dalam hati negatif tak buang.. kita nak tunggu org tuh berubah dulu baru nak buang negatif dlm diri kita.. ini yg aku pernah sebut, org buat jahat kita umpat, org tuh tak apa2 tapi jiwa kita sendiri yg rosak..

maka bila negatif ada dalam diri, bolehkah sesuatu yang positif muncul? waiting for miracle? keajaiban adalah sesuatu yang perlu diperjuangkan bukan ditunggu dengan pesimis.. keajaiban nih bukan benda besar2 yang hebat.. dalam fikiran kita nih, bila sebut miracle mesti benda besar dan hebat.. itu yang dah ditanam dalam minda bawah sedar kita oleh pengalaman kita dengan mendengar cerita orang, membaca buku dan menonton tv.. miracle nih dimulakan dengan benda kecil.. benda-benda biasa yang kita abaikan.. peluk anak.. cium tangan suami (byk org taruk tangan atas dahi jer).. puji isteri.. atau mungkin sekecil menurunkan penutup tandas atau membeli seluar dalam baru.. tak perlu nak ubah masyarakat, tak perlu tolong kempen jatuhkan pemimpin, tak perlu buat rumah anak yatim,.. cari perkara2 kecil yang selama ini kita abaikan.. senduk nasi untuk suami.. siram pokok bunga.. puji boss kita.. bila isteri atau anak nak bercakap, kita tutup tv atau letak suratkhabar dan pandang mereka.. benda yang kita dah lama atau mungkin tak pernah buat.. cari apa yg negatif dan tukarkan jadi positif..

waima kata-kata yg kita sebut.. cuba belajar dengar sendiri apa yg kita sebut.. positif ke negatif.. yg positif jangan ganti.. contoh kalo kita rasa marah, kita sebut apa? cuba ubah kata marah dalam diri tuh dengan perkataan yang lebih rendah sikit emosi dari marah.. bila rasa marah, sebut dalam hati, "aku bukan marah, aku geram saja".. dan perhatikan emosi marah anda juga akan menurun.. mesti anda pernah ketika sedang marah tetiba kawan baik atau isteri tanya anda, "marah ker?".. marah anda mesti akan menurun sekurang2nya satu level.. apalagi jika dia tanya dengan tersenyum.. silap2 anda pun ikut tersenyum.. sama juga dengan sedih, katakan, "aku bukan sedih, aku hanya sedikit tak puas hati"..

mari kita cuba seminggu ini.. perhatikan apa perkataan yang buat anda rasa negatif dan ganti dengan perkataan yang kurang emosi negatif, tak perlu ganti dgn positif, ganti dgn kurang negatif.. baik dalam hati ataupun bila bercakap.. cuba tukar perkataan negatif tuh.. kalau anak anda mudah mencarut bila marah, jangan lempang dulu, buat dia janji bahawa setiap kali dia rasa perasaan yang sama, dia mesti menjerit dengan kuat, "semutt!!!" atau "timunn!!".. kalau boleh cari perkataan yg memang lucu dan tak masuk akal.. ini akan mudah mengubah emosinya lebih cepat.. lakukan ini bersama-sama keluarga anda dan kawan -kawan anda.. jadikan satu pengalaman yang indah.. hidup anda pasti akan menjadi indah.. kerna hidup yang indah itu hanya buat mereka yang mahu.. jika anda tidak mahu hidup anda indah dan gembira tidak mengapa.. kerna itu hidup anda dan bukan hidup aku..



About this entry

  1. NO dude, you are absolutely right!

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008