akal menipu?


waktu itu aku baru pulang dari semarang, langsung mendapat sms dari seorang sahabatku menyatakan bahawa dia sudah di jakarta.. aku hampir terlupa sebenarnya.. seterusnya malam itu kami sekali lagi bersenam minda dan bertukar pendapat diiringi beberapa gelas teh tarik dan setumpuk puntung rokok..

aku tertarik pendapat dia mengatakan bahawa kita nih selalu ditipu oleh otak kita sendiri.. bahawa sebenarnya bukan kita yang mengawal otak tetapi otak kita yang mengawal diri kita.. sedar dan bawah sedar..

di zaman ini banyak aku ketemui program dan seminar mengenai otak kanan.. hampir semuanya menekankan kaedah bagaimana menyeimbangkan penggunaan otak kanan dan otak kiri.. kerna sistem pendidikan yang ada sekarang hanya menitikberatkan penggunaan otak kiri.. malah ada pula yang berpendapat kecenderungan menggunakan hanya sebelah bahagian otak yang banyak menyebabkan gejala sosial dan jenayah.. dan aku juga terbaca mengenai kehebatan anak2 setelah dilakukan pengaktifan otak tengah..

ikut hati mati, ikut rasa binasa, ikut nafsu lesu.. ini ungkapan yang selalu kita dengar tetapi sejauh mana kebenaran pendapat ini? sahabatku yang hebat ini berpendapat kebanyakan dari kita tidak mampu melakukan sesuatu terobosan hebat dalam hidup kerna kita sering disabotaj oleh otak kita sendiri..

beliau memberi contoh jika kita mahu memulakan perniagaan atau pelaburan.. otak kita akan cuba merasionalkan semua informasi tersebut berdasarkan pengetahuan yg kita ada dan pengalaman kita di masa lampau.. otak kita akan tanpa henti membuat analisa dan mencari logika sebelum kita boleh membuat keputusan.. ini semua bahagian otak kiri.. yang aktif digunakan hampir semua orang yang melalui sistem pendidikan formal di sekolah.. dan kita percaya bahawa ini proses yang betul dan terbaik.. apa yang berlaku jika kita tidak mempunyai cukup informasi dan database yang cukup dalam otak kita?

begitu juga yang berlaku kepada seorang yang mempunyai tidak menyukai pekerjaannya tapi dia tidak akan menghantar surat berhenti kerja.. dan juga menerangkan mengapa satu pernikahan itu tetap dipertahankan walaupun penuh berisi kesakitan dan kepedihan.. kerna otak kita cuba merasionalkan semua tindakan kita.. kita hanya percaya pada logik akal..

dalam sebuah buku yang pernah aku baca (awaken the giant within - anthony robbins) mengatakan bahawa otak kita menghubungkan semua itu dengan 'pain' dan 'pleasure'.. buku itu mengatakan manusia cenderung menerima 'pain' dalam hubungan yang kacau kerna tidak sanggup untuk menghadapi ketakutan utk menghadapi 'pain' yg lebih besar jika kemungkinan dia mendapat sesuatu yang lebih teruk dan lebih tenang dengan 'pleasure' bahawa buat masa ini dia masih boleh mengendalikannya..

kita seringkali takut pada sesuatu yang tidak ada dan belum terjadi.. kerna kebijaksanaan rasionalisasi otak kita.. kita lebih rela berdiri dengan rasional di persimpangan jalan seumur hidup kita dari mengambil satu langkah mengikut rasa hati kita.. bolehkah kita percaya rasa hati kita?

seorang lagi sahabatku berpendapat bahawa orang yang banyak berfikir tidak akan melakukan apa2 selagi dia tidak mengikut rasa hatinya.. rasa hati atau intuitif adalah aktiviti otak kanan.. kata beliau, jika kita lebih banyak berfikir dari bertindak bermakna kita mempunyai otak kiri yang aktif dan jika kita mempunyai kebiasaan bertindak tanpa membuat analisa lengkap bermakna otak kanan kita aktif..

lalu bagaimana menyeimbangkannya? ada sahabat yang lain mengatakan tidak ada sesuatu yang benar atau yang salah.. yang ada hanyalah perbezaan persepsi.. tidak ada masalah antara otak kiri atau otak kanan.. yang menjadi isu perbincangannya ialah adakah kita dapat mengawal otak kita? atau kita yang dikawal oleh otak kita? adakah kita mampu menggunakan kurniaan Tuhan yang besar ini dengan benar?

kalau dulu berjalan di atas bara api dikaitkan dengan mistik, sekarang sudah dibuktikan bahawa hanya fizik.. kalau dulu melihat sesuatu tembus pandang di balik dinding dikatakan kekuatan makrifat, kini sudah ada teknologi membaca, menulis, mewarna dan tembus pandang yang boleh dipelajari.. jika manusia terbang yang kita kenali hanyalah superheroes dan pertolongan jin, sudah ada yg membuktikan kemungkinannya.. adakah kita masih perlu percaya azimat dan tangkal yang membuatkan seseorang itu kebal dan tak lut?

sepertimana quote sahabatku malam itu, albert einstein, seorang yang dianggap genius, hanya menggunakan 10% dari otaknya.. kita? ;)

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008