politik masjid



ketika menikmati sarapan pagi, aku membaca satu kisah dalam jawa post yang diceritakan oleh Dr Andi Jawaro disuatu pertemuan dengan beberapa tokoh Nahdatul Ulama (NU) di Taman Ismail Marjuki. beliau mengisahkan tentang bagaimana telah datang sekumpulan komuniti NU melaporkan betapa masjid mereka kini dikuasai oleh komunitas lain. mereka merisaukan jawatan imam masjid kini dijawat oleh komunitas non-nahdlyin. namun keluhan mereka itu tidak disambut dengan amarah atau kekesalan oleh pemimpin-pemimpin mereka. malah para pemimpin mereka menyambutnya dengan penuh rasa kesyukuran.

para pemimpin mereka bersyukur kerna masjid yang selama ini hanya dipenuhi oleh komunitas NU, hingga identik masjid itu disebut sebagai masjid NU, bakal dipenuhi oleh komunitas yang tidak bergabung dengan organisasi mereka. malah para pemimpin tersebut menyeru komunitas NU untuk lebih gencar melestarikan masjid dan memaksimakan penggunaan prasarana yang ada di masjid. subhanallah. ini minda orang hebat.

ini salah satu cerita seputar muktamar ke-32. NU merupakan satu organisasi Islam terbesar di Indonesia yang dianggotai oleh para kiai (tok guru) dan santri-santri (pelajar) pesantren (sekolah pondok) yang banyak terdapat di seluruh Indonesia. muktamar kali ini memperlihatkan satu evolusi yang dikhuatirkan oleh para pimpinan ulama kerna nuansa pilkada (pilihanraya) yang terserlah sejak dari majlis pembukaannya.

isu utama ialah pemilihan ketua umum tanfidziyah PB dan rias am yang disebut-sebut bakal menampilkan pertandingan, sedangkan golongan ulama mahu jawatan ini diisi dengan musyawarah tanpa pertandingan. KM Mustofa Bisri (Gus Mus) menegaskan dalam wawancaranya bahawa NU dibangun dengan model pesantren, dimana dalam organisasi pesantren ada kiai yang mengetuai dan ada lurah pondok (pengurus) yang akan ditunjuk oleh kiai atau boleh diperbincangkan antara santri-santri untuk memilihnya. beliau menekankan konsep akhlakul karimah, dimana kiai tidak wajar dievaluasi oleh santri-santrinya.

NU dilihat berubah khitah dari organisasi sosial dan moral semenjak ketua umum yang terdahulu, Gus Dur, memilih untuk aktif dalam kancah politik dengan menubuhkan partai kebangkitan bangsa (PKB) bertujuan untuk turut serta dalam pilihanraya umum, yang akhirnya mengangkat beliau menjadi presiden NKRI. semenjak itu ramai pimpinan muda yang ikut serta dan terjun ke arena politik. semenjak Gus Dur turun dari jawatan presiden, golongan ini kembali dan membawa budaya kerakusan kuasa ke dalam NU. ini adalah cabaran buat NU dalam muktamar yang sedang berlangsung.

menyelak halaman lain koran jawa post, aku tertarik dengan satu berita yang berlaku di Brunei Darussalam. seorang ahli parlimennya, Goh King Chin, dalam proposal proindustri pelancongannya mencadangkan diadakan zon alkohol untuk menarik lebih ramai para pelancong luar. Brunei menghalang penjualan arak namun membenarkan para pelancong luar membawa masuk minuman beralkohol dalam kuantiti kecil yang bermaksud untuk konsumsi personal. cadangan itu dibantah dengan tegas di dalam parlimen oleh menteri agama brunei, Zain Serudin, "Yang paling kami takutkan adalah murka Allah." Allahu Akbar. ini tindakan spontan orang hebat.

merenung kembali kisah-kisah ini dan melihat ke dalam diriku sendiri, betapa semakin jauhnya aku hanyut dan tenggelam mengikuti akal, kononnya, yang merasionalkan tindakan memanipulasi sistem kafirun untuk mengukuhkan kuasa dan ekonomi Islam, sedangkan cara yang benar dan wajar adalah kembali memperguna dan memperkuat sistem yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah saw.. hanya sunnah jalannya.. siratul mustakim..

moga kita semua diberi petunjuk dan kekuatan. amin.


About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008