hierarchy of emotion


dalam banyak keadaan, anda pasti pernah mengalami keadaan dimana anda mahu melakukan sesuatu tetapi setelah menjalaninya, anda merasakan bukan itu yang anda mahukan, lalu anda kembali melakukan perkara sebelumnya.. adakah ini bermakna anda tidak mempunyai pendirian?

keadaan ini berlaku adalah kerna tingkatan keutamaan emosi anda.. ketika anda sudah dapat menikmati dan memenuhi satu keperluan emosi (nikmat/pleasure) anda yang lebih utama, secara semulajadi anda akan mencari dan memenuhi keperluan emosi (nikmat/pleasure) anda yang seterusnya.. dan seterusnya.. ini yang selalu disalahanggapkan sebagai tidak pernah cukup dan tidak pernah puas..

dan biasa terjadi, apabila anda cuba memenuhi keperluan emosi anda yang seterusnya, ternyata apa yang anda lakukan untuk memenuhi keperluan emosi tersebut menyebabkan keperluan emosi anda yang lebih utama terabai.. bila sampai tahap berlaku kehilangan keperluan emosi yang lebih utama itu, maka anda akan merasa 'kesakitan' (pain), menyebabkan anda meninggalkan apa yang anda buat untuk memenuhi keperluan emosi yang sedang anda lakukan dan kembali mencari dan memenuhi keperluan emosi anda yang lebih utama..

jika hidup anda sering berada dalam putaran yang sama.. cuba anda lakukan latihan yang berikut untuk lebih memahami diri anda sendiri..

berikut adalah senarai keperluan emosi (nikmat/pleasure) yang biasa diperlukan oleh ramai orang.. apa yang anda perlu lakukan ialah menyusun semula keperluan emosi ini mengikut keutamaan anda.. ambil masa dan lakukan sehingga anda benar2 merasa itu yang anda rasakan menjadi keutamaan dalam diri anda..

kasih-sayang (love)
kejayaan (success)
kebebasan (freedom)
hubungan rapat (intimacy)
keamanan (security)
cabaran (adventure)
kekuasaan (power)
rasa ghairah (passion)
keselesaan (comfort)
kesihatan (health)

setelah anda melakukan senarai keperluan emosi, anda juga harus menyedari ketakutan anda.. dalam banyak situasi ketakutan anda seringkali mampu mengalahkan keperluan emosi anda.. dan ketakutan inilah yang terus menerus mensabotaj hidup anda tanpa anda sedari.. lakukan yang sama, susun semula ketakutan anda mengikut keutamaan anda.. berikut adalah senarai ketakutan yang biasa disebut oleh ramai orang..

penolakan (rejection)
kemarahan (anger)
kecewa (frustration)
rasa sunyi (loneliness)
kesedihan (depression)
kegagalan (failure)
malu (humiliation)
rasa bersalah (guilty)

adakah benar semua ketakutan ini yang mahu anda hindari dalam hidup anda.. apabila anda tidak jadi melakukan sesuatu, pasti salah satu ketakutan inilah yang menghantui anda..

anda juga boleh lakukan ini bersama pasangan anda, anak-anak anda atau sahabat anda.. bandingkan senarai keutamaan dan lihat adakah anda dan mereka mempunyai persamaan.. mungkin perbezaan tingkatan emosi ini merupakan elemen yang saling memperkuat hubungan anda..

bandingkan juga keperluan emosi (nikmat/pleasure) dengan ketakutan (fear/kesakitan/pain).. apabila anda mahu melakukan sesuatu, banding antara keperluan emosi dan ketakutan anda.. yang manakah yang lebih kuat menguasai diri anda.. kenali dan fahami juga 'limit' dan 'threshold' setiap dari perasaan itu..

dengan mengenali emosi anda, anda akan lebih mudah mengawalnya.. dan ketika anda mampu mengawal emosi anda, anda akan menjadi manusia lebih hebat dari hari..

nota: aku jumpa carta organ-emosi atas tuh kat squidoo.com.. sangat menarik utk mengetahui dimana sebenarnya rasa emosi itu dibahagian tubuh kita.. mari kita kenali tubuh badan dan emosi kita dengan lebih rapat.. tubuh kita adalah sahabat terbaik kita..


About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008