memegang kendali hidup



bayangkan sekarang anda sedang memandu kereta.. di lebuhraya yang kosong dan lurus.. sendirian dan hanya ditemani lagu rancak kegemaran anda.. fikiran anda hanya fokus pada lebuhraya.. berapa halaju kereta anda?

bayangkan lagu rancak itu diganti dengan lagu sedih yang mendayu-dayu.. seseorang duduk di tempat duduk sebelah anda menceritakan masalah sehariannya.. anda pula sedang memikirkan cara memotong kereta di hadapan anda yang melambat.. berapa halaju kereta anda sekarang?

bayangkan pula jika anda pernah terlibat dalam satu kemalangan.. anda melihat di cermin belakang kereta anda, ada beberapa kereta yang melaju dengan cara yang merbahaya.. anda pula baru saja menerima suatu berita buruk.. berapa halaju kereta anda?

seringkali dalam hidup anda, potensi diri terhambat kerna persekelilling anda.. apa yang kita panggil pengalaman hidup.. dan bagaimana cara anda melihatnya.. cara anda memahami dan menerimanya.. apalagi anda dididik dlm dalam masyarakat yang dalam ketakutan.. banyak perkara yang seronok dalam hidup anda dikaitkan dengan sumber 'kejahatan'..

seperti contohnya keseronokan membawa kereta laju akan dikaitkan dengan ketakutan mati atau cacat seumur hidup.. ketakutan apa akan jadi selanjutnya pada keluarga anda.. sayangnya anda lebih rela melepaskan keseronokan itu hanya kerna ketakutan, sedangkan anda punya banyak alternatif untuk melakukannya dengan baik dan benar..

anda merasa teruja melihat orang kaya.. cara hidup mereka dan apa yang mereka miliki.. tapi anda berkata pada diri anda bahawa anda perlu bersyukur dengan apa yang anda ada sekarang dan secara tidak sedar anda sering mengaitkan kekayaan itu dengan kejahatan.. orang kaya itu jahat, suka menindas, sombong, mudah lupa diri, dsb.. ini yang ada dalam database otak anda.. ini yang sentiasa anda ingatkan diri anda supaya tidak kaya.. tapi mengapa anda mengidamkan kekayaan itu dalam diam?

takut dan seronok kadangkala menjadi suatu yang ironi dalam hidup anda.. dalam banyak keadaan anda melihat ketakutan yang wujud terlebih dahulu sebelum keseronokan.. sedangkan sepatutnya ketakutan itu hanya medium kontrol, bukan medium asas dalam penilaian dan membuat keputusan..

begitu juga contoh berbuat baik.. seringkali anda berbuat baik bukan kerna nak masuk syurga tapi takut neraka.. anda sentiasa merasa banyak dosa.. tak jarang pula kerna takut diri anda dihakimi oleh orang sekeliling anda.. kerna itu anda bersedekah hanya bila anda melihat orang lain melakukannya.. anda bersetuju dengan sesuatu dan berani bercakap mengenainya kerna orang lain juga begitu.. hidup anda diatur oleh orang lain.. belum masuk citer ikhlas lagi..

apa yang sebenarnya anda mahukan dalam hidup? betapa sering anda melupakan apa yang anda mahukan demi ketakutan anda? sedangkan anda tahu apa yang anda lakukan akan memberi kebahagiaan kepada ramai orang.. dalam banyak situasi anda bukan mengorbankan diri anda tetapi anda terkorban... anda takut untuk terlihat berbeza dari orang lain.. takut jadi kera sumbang.. kononnya..

realitinya, anda buat banyak perkara untuk orang lain tetapi anda tak pernah benar2 buat sesuatu untuk diri anda.. dan banyak perkara yang anda rasa anda buat untuk diri anda sebenarnya untuk keuntungan lebih besar pada orang lain..

ada sebuah pendapat, anda tidak akan tahu potensi sebenar diri anda selagi anda tidak melakukan sesuatu untuk diri anda sendiri.. hanya untuk diri anda dan bukan untuk orang lain.. kerna diri anda sendiri.. bukan kerna orang lain..

emm.. apa aku nak citer sebenarnya? ok balik pada citer asal..

jika anda menjadi lebih sensitif dengan persekeliling anda, anda akan dapat melihat dan memahami bagaimana perasaan anda itu dikawal oleh persekelilingan anda.. anda dikawal oleh perseklilingan anda.. bukan oleh diri anda sendiri.. kerna itu anda seringkali tidak dapat mengawal hidup anda sendiri.. banyak benda yang anda tidak suka berlaku dan banyak benda yang baik terlepas dari hidup anda..

anda tidak boleh mengabaikan kekuatan persekelilingan anda.. anda harus bersahabat dengan mereka.. cuba memahami bagaimana semua itu mempengaruhi anda.. dan kemudian barulah anda boleh mengawal persekelilingan anda dan seterusnya memegang kendali hidup anda sendiri..

berhenti mengeluh tentang hidup anda.. kerna apa yg berlaku bukan kebetulan atau nasib.. semuanya kerna anda yg memilih dan memintanya, sama ada secara sedar atau tidak.. hidup anda adalah apa yang anda pilih.. bukan salah orang lain.. maka setiap kali anda merasa sesuatu yang tidak menyenangkan hati anda, anda berhak mengubahnya.. dan anda boleh melakukannya.. dan hanya anda yang boleh melakukannya..





About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008