power of repetition in zikir


atuk aku pernah pesan kat aku, cara nak bersihkan hati adalah dengan zikir. kata beliau, zikir nih cara kita ingat Allah swt.. jadi zikir nih takleh berhenti.. dia berkisah tentang orang-orang sufi yang hatinya sentiasa berzikir waima di dalam tidur.. wanna know the secret? ;)

pernah tak anda cuba untuk berzikir sebelum tidur.. zikir terus sampai tertidur.. bila nanti anda terbangun dari tidur, anda akan rasa seperti anda masih berzikir.. cuba anda biasakan berzikir dengan tasbih, jari-jari anda tak berhenti seiring dengan berzikir dalam hati.. buat terus menerus.. sehingga nanti suatu hari apabila anda memilin biji-biji tasbih anda akan berasa anda sedang bertasbih secara automatik.. how this happen?

pertama kena perhatikan berzikir ada adab.. pakaian bersih, suasana tenang, dan hati anda kena fokus.. ada yang kena mandi dulu, ada yg kena taubat dulu, ada yang kena pakai wangi-wangian.. ini semua adalah persediaan yang perlu anda lakukan untuk menyiapkan diri anda supaya lebih tenang.. persediaan ini dilakukan supaya anda lebih mudah memasuki kondisi separa sedar..

seterusnya anda mula berzikir..

perhatikan zikir itu pendek-pendek.. zikir itu adalah sugesti yang mahu anda masukkan ke dalam minda bawah sedar anda.. subahanallah.. Maha Suci Allah.. alhamdulillah.. segala puji bagi Allah.. Allahu Akbar.. Allah Maha Besar.. kalimah-kalimah yang diajar Rasulullah saw ini bukan sebarang kalimah.. ia mempunyai impak hebat terhadap hati anda.. ini kalimah Allah swt bukan saja2 dicipta oleh Rasullullah saw.. dan kalimah yang pendek2 ini lebih cepat difahami dan diproses oleh minda bawah sedar..

sama seperti yang aku pernah sebut bahawa anda kena pilih perkataan yang positif dan ada emosi ketika memilih kata-kata untuk sugesti.. elakkan dari menggunakan ayat yang panjang.. lebih pendek dan lebih mudah diproses oleh minda bawah sedar..

perhatikan juga bahawa zikir itu berulang-ulang.. proses ulangan (repetition) ini kunci utama dalam pemprograman minda bawah sedar.. lagi banyak kali anda ulang lebih mendalam ia memasuki minda bawah sedar anda.. kerna zikir adalah dari Allah swt maka bilangan yang diajar kepada anda adalah bilangan yang tepat untuk setiap tasbih, tahmid dan takbir untuk meresap ke dalam minda bawah sedar..

kerna itu aku sebut anda harus mengatakannya berkali-kali dan berulang-ulang dengan perkataan yang sama.. ayat yang sama.. supaya minda bawah sedar anda dapat memproses dengan lebih efektif..

anda pasti sering melihat orang berzikir menggunakan tasbih.. ini bahagian anchoring.. bukan sekadar utk menghitung.. anda mengulang-ulang zikir sambil memilin tasbih.. ini memberi anchoring pada minda bawah sedar anda bahawa setiap kali anda memilin tasbih, minda bawah sedar anda akan secara automatik mengarahkan tubuh anda bereaksi kepada apa yang anda telah niatkan ketika anda berzikir..

jika anda meniatkan untuk menenangkan hati ketika zikir, maka itulah yang akan diproses oleh minda bawah sedar anda.. jika anda membayangkan anda berada di depan kaabah ketika anda berzikir maka itulah yang akan diproses oleh minda bawah sedar anda.. yang mahu aku perjelaskan ialah apa saja emosi yang muncul ketika anda berzikir, itulah yang akan diproses dan dikenali oleh minda bawah sedar anda.. begitu juga jika anda merasa sedih, takut, gembira atau bersemangat..

setelah anda melakukan zikir ini dengan benar dan teratur.. itu semua akan terprogram dalam minda bawah sedar anda.. dan setelah zikir itu terprogram di dalam minda bawah sedar, seterusnya semua akan menjadi automatis..

maka nanti setiap kali anda menyebutkan zikir tersebut, anda akan merasakan emosi yang sama.. begitu juga dengan hanya memilin tasbih, anda akan merasakan emosi yang sama.. ini hypnotherapy cara Islam..

kerna itu Islam juga mengajar anda supaya sentiasa menyebutkan perkara yang positif.. Islam tak bagi anda mengatakan sesuatu yang buruk tentang orang lain.. pasti anda biasa dengar ungkapan, 'sebut 40 kali mesti jadi'.. begitu juga antara sebab mengapa Islam kata kena bagi nama anak dengan nama yang baik, nama itu doa.. sebab nama anda dipanggil setiap hari beratus kali.. malah mungkin beribu kali..

perhatikan betapa banyak pengulangan berlaku dalam ibadah anda.. solat 5 kali sehari.. surah al-fatihah dibaca berulang-kali.. anda disuruh sering berdoa.. this is power of repetition.. apalagi yang anda ulang itu ayat-ayat Allah swt yang sememangnya mempunyai kekuatan tersendiri.. kerna itu adalah sangat baik anda memahami setiap ayat dan zikir yang anda baca dalam solat.. bila anda paham makna apa yang anda sebut, lebih cepat minda bawah sedar anda memprosesnya..

citer bab solat, anda tak kyusu' sebab anda solat dalam kondisi sedar.. anda dianjurkan membayangkan anda berada di hadapan kaabah waktu anda solat.. solat kena fokus.. kerna lebih anda fokus lebih cepat anda memasuki kondisi separuh sedar.. dan apabila anda fokus, apabila anda masuk ke kondisi separuh sedar, semua ayat-ayat yang anda baca dan zikir yang anda baca akan langsung masuk ke minda bawah sedar..

ingat rukun ehsan? anda kena bayangkan anda nampak Allah swt, jika tidak mampu, anda kena bayangkan Allah swt melihat anda.. anda tidak akan dapat membayangkan apa-apa jika anda tidak fokus..

dan cara untuk tetap berada dalam kondisi bawah sedar selama anda solat adalah dengan memperbetulkan kedudukan dan gerakan-gerakan dalam solat.. kerna gerakan fizikal itu yang menentukan seberapa cepat anda memasuki kondisi separa sedar dan menetapkannya.. konsep yang sama dilakukan dalam yoga dan ritual agama lain.. sama seperti kedudukan tangan ketika berdoa, itu bukan sekadar adab.. ada sebab dan impaknya..

kembali kepada zikir, maka jika semua itu telah terprogram dengan mantap dalam minda bawah sedar anda.. semuanya akan berlaku secara automatik.. malah dengan hanya menggerak-gerakkan jari anda seolah-oleh memilin tasbih, anda sudah dapat menimbulkan emosi yang anda mahukan.. begitu juga jika anda sentiasa melakukannya sebelum tidur, secara automatik minda bawah sedar anda akan mengarahkan tubuh anda melakukan zikir tersebut.. dan jika zikir anda menjadikan anda semakin ingat dan cinta pada Allah swt, bayangkan jika ingat dan cinta Allah swt itu telah sebati dan automatik dalam hidup anda.. subhanallah..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008