eksperimentasi namewee

tahun lalu seorg pemuda cina, kelahiran muar yg belajar di taiwan, mencetus kontroversi dgn rap "Negaraku"nya yg dianggap menghina lagu kebangsaan tersebut.. terkini dia kembali dgn eksperimentasi terbaru dgn video muzik "Teacher Hew's Time", memaparkan sekolah cina lamanya di muar, menyebabkan sekolah tersebut menghantar surat peguam ke rumah org tuanya di muar kerna sekolah tersebut merasa tercemar imej dan reputasinya..

jika dalam rap "Negaraku" dia cuba mengetengahkan isu sosial dari sudut pandangan seorg cina yg lahir di malaysia berkenaan salahkuasa polis, rasuah, diskriminasi kaum dan pandangannya terhadap aktiviti Islam, dalam hasil karya terbarunya dia cuba memaparkan kekesalannya terhadap sistem pendidikan terutama sistem pendidikan beraliran cina.. dia mendakwa pelajar aliran cina hanya mempunyai pilihan yg terhad dan tidak diberi kebebasan yg sewajarnya untuk melanjutkan pelajaran..

yg menjadi kontroversi ialah cara yg digunakan oleh namewee.. setelah dituduh mempersendakan lagu Negaraku dan bernasib baik diselamatkan oleh para pemimpin politik cina, kini dia menggunakan bahasa yang tidak senonoh dalam menceritakan kisah bekas guru dan sekolah lamanya.. namun tak susah untuk melihat semua itu sebagai gimik untuk menarik publisiti..

hanya sekadar berfikir, adakah luahan namewee ini boleh dianggap mewakili pandangan generasi baru cina yg lahir selepas merdeka dan mendapat taraf warganegara secara automatik? benarkah pemuda-pemudi cina merasa diskriminasi dan memendam rasa tidak puas hati?

atau mungkin juga mereka menyesali dan menyalahkan datuk nenek mereka yang beriya2 untuk menjadi warganegara tanah melayu? mungkin jika datuk nenek dan ibubapa mereka tidak terhegeh2 menyetujui apa saja syarat org melayu untuk mendapat taraf warganegara, mungkin mereka sekarang hidup lebih tenteram dan mendapat peluang yang lebih besar jika mereka lahir dan menjadi warganegara di china, hong kong, macau atau taiwan..

mungkin ini juga yg dimaksudkan oleh utusan hindraf.. sepatutnya datuk nenek moyang melayu dahulu biarkan mereka pulang atau paksa saja mereka pulang, supaya keturunan mereka tidak ditekan dan ditindas.. tapi nasi sudah menjadi bubur, namun rasanya namewee dan mereka yg mempunyai pandangan yg sama masih boleh memohon untuk menukar warganegara dan memulakan hidup baru.. tentu saja melayu takkan halang..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008