azan, masjid dan jiran..


kaduts71...:
Bila tengok photo Khir Toyo tu, teringat baru2 ni dia ada membuat dakwaan dalam laporan akhbar Utusan Malaysia yang bertajuk 'Ada Usaha Larang Azan di Masjid-masjid Selangor' pada 9 September lalu. Aku nak komen sbb dia libatkan 2 masjid..satu di Puchong dan satu masjid ie. Masjid Kota Damansara (masjid kuning yg aku habaq..baru bukak 3 minggu lepas kat rumah aku). Khir Toyo habaq hari tu ada laungan azan kat masjid tetiba pulak lauangan azan tak kedengaran..dan dia sabitkan ada usaha2 nak larang azan di kawasan Kota Damansara ni.

Memang berita palsu semata2 tu sbb aku tau lah apa yg berlaku. Baru2 ni kilat kuat kat kawasan aku, sambaq kat rumah aku (modem akupun jahanam!) dan PA sistem/ alarm azan clock kat Masjid baru tupun hancus (aku sendiri boleh verify ni!)..sbb kontraktor masjid tu tak boh 'wayar bumi'!!. Tu la sebabnya azan tak kedengaran lepas tu but AJKs dah pinjam all peralatan PA system tu from a neigbouring school.

Tambahan pulak, 90% kawasan perumahan kat situ org Melayu..takkan nak halang azan pulak..yg tak tahan dengaq azan tu depa boleh juai rumah sbb harga dah naik ++ sebab adanya masjid berkenaan. So tetiba Teresa tu yg kena masuk ISA sebab benda tu.. sepatutnya sapa??


Nicky Yaya:
aku dah agak dah, mesti ada berita tak sampai atau kena corner.... pemimpin sendiri dah tak tau halal, haram, bohong sana sini......ganti setan bulan posa ni....


boonchert:
but puchong's petition is a true story, theresa mmg kata bkan dia yg lead tp aku dgr mmg dia sign petition tu, n sadly org pas x kt apa2 pun..


Hhabib:
I thot it's not necessary to use loudspeakers for ceramah memadai dgn internal speakers untuk hadirin yang datang.


zareni_ismail:
Depa ni tak boleh bagi muka.. Bukan nak kata, tapi isu ni mmg la selalu depa ungkit kat sini..tapi kat kelantan tak dak pulak isu. Cuba emulate cam mana kelantan tackle the problem . Sebenarnya depa tak tau, sbb azan la kita still aman kat bumi malaysia. Betul ka..aku pernah dengar ustz kata dajal akan dtg bilamana dah tak kedengaran lagi laungan azan kat bumi ni ??


boonchert:
kelantan no issue coz berapa kerat jer cina nyer..
dah tuh org cina pun dah kecek kelate lebih dari cingcongcingcong..


kaduts71:
Aku rasa yg penting azan patut berkumandang setiap 5x sehari mengingatkan org tentang kefardhuan utk bersolat esp utk ke masjid. Yg ceramah tu, kenalah pi dengaq kat masjid.. besaq pahalanya..satu langkah ke masjid utk majlis ilmu dpt 1 tahun ibadah sunat!..

Ni komen Dr Asri Mufti Pereleih on 17th Sept (The Star) Ceramah at mosques should not be broadcast too loud to a point where it disturbs the neighbourhood, especially those held in the evenings, said Perlis Mufti Dr Asri Zainul Abidin.

He said yesterday the call for azan (prayer times) should be broadcast accordingly and clearly to remind Muslims in the area to perform their requirement of praying five times daily.

"Other than the azan, other activities at the mosques, including private prayers, should not be broadcast at decibels deemed to be disruptive to neighbours in the area," Dr Asri said after a motivation talk at Balai Islam.

He said Islam did not require its activities in mosques to disrupt the lives of others as what was enshrined in its teachings.

Dr Asri also defended his stance that the Internal Security Act (ISA) was unIslamic and disputed the contention of Minister in the Prime Minister's Department Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Ahmad Zahid had said the definition of ISA was that it concerned national security and not religious practices.


boonchert:
aku minta mahap dulu laa banyak2 sebab nih bulan posa.. mane le tau aku nulisnye bunyi pelahan tapi kome lak kang bace bunyi menjerit..

aku paham benda nih byk pendapat sebab kat shah alam pun penah ada org komplen azan subuh kuat sangat, org melayu lak tuh.. yg aku sebut nih tak semestinya betul tapi ini pendapat aku laa.. pun aku bukan kata kat sapa2 nih, saja nak lepaih geram.. hehe

betui azan mmg patut 5x sehari sebab nak panggil org datang masjid, bukan saja nak peringat saja dah masuk waktu.. dan betui ceramah kena pi dengaq kat masjid, majlis ilmu besaq pahala.. betui dah tuh.. cuma bila tok mufti perelih kata tak perlu laa bunyi kuat2 nanti mengganggu aktiviti org lain, nih bunyi dia kat aku liberal sangat.. sejak bila bunyi ceramah agama nih jadi mengganggu aktiviti kita? sejak bila aktiviti di masjid nih boleh mengganggu aktiviti seharian org ramai? nih sejak bila bunyi yg dok mai dari masjid jadi buat kita terganggu sangat2 sampai rasa nak pecah kepala?

bila masjid kita dok sengap sunyi, org pun jadi lupa ada masjid.. org tatau masjid tuh selalu ada org ke dak? bila org dok rumah bosan2 tiba2 dengaq ada bunyi sayup2 ceramah kat masjid, bukan kaa nanti terbetik dalam hati dia, eh ada majlis ilmu, nih tadak keja apa, buleh laa join kat masjid.. tapi kalo segala aktiviti masjid nih bunyi hanya dok ada dlm masjid saja, sapa pun tatau ada aktiviti kat masjid.. "ingat kot tadak sapa dah kat masjid lepas solat fardhu, sebab tuh laa che tak pegi.." itu la jawapannya.. lagipun kalo ceramah kuat nih nala sampai ujung tanjung sekali pun, bukan kaa ada muslimat2 kita yg hadas besaq takleh pi masjid, dapat juga depa dok dengaq2 ceramah tuh dari tingkap.. jadilaa dapat dengar satu line saja pun sayup2 di balik lagu2 cinta apa kejadah kat radio dan tv tuh.. ini proses dakwah.. sama dengan bunyi azan dan ceramah tuh sebagai dakwah biaq pi kapiaq dengaq tiap2 hari2 moga2 Tuhan sentuh hati depa..

so? mmg elok laa kita kesian kat kapiaq2 nih.. depa kan keja balik sampai tgh malam.. kesian lak depa tak dapat tidoq nyenyak pagi2 tergezut bangun dengaq org azan padahal bukan depa solat pun.. lepaih nih elok laa kita azan bagi decibell rendah lagi.. toksah dok terjerit2 tak sedap org dengaq malu Islam.. kalo boleh bisik2 lagi elok na? elok..


Nicky Yaya:
tahun lepas jiran aku cina mak depa mati, 2 orang selang 2 minggu, so selama 2 bulan aku dok dengak 24 jam sehari tape sami depa baca kitab budha. lepas tu bau formaldehide berbulan bulan sebab depa dok buang dalam longkang. gangguan memang gangguan tapi pikir punya pikir islam dalam dunia ni entah tak sampai sebilion lagi. so so apa apa pun bagi aku tolak ansur tu penting lagi pun cina yg dekat rumah aku ni dah senior..


boonchert:
betui laa niki.. mmg Islam tuh tolak ansur pun tapi bertempat laa.. nabi saw dulu pun tak tunggu umat baginda jadi berbilion baru nak buat daulah.. baginda saw pi hantaq saja surat/utusan kat kerajaan2 kapiaq yg besar2.. yg betui tuh betui laa.. tuh laa aku nih bukanlah racist gila babai.. rumah aku keliling cina india.. aku mintak mahap cakap tapi aku mmg lemaih peghut nak duk kat perumahan yg majoriti melayu.. tapi kita kena paham yg mana hak kita yg boleh kita tolak ansur dan yg mana kita kena pertahan.. apa nak jadi kalo surau2 yg dok ada dlm malaysia nih sunyi sepi? nih bukan budaya melayu dan bukan budaya Islam pun..

mmg betui tuh niki.. sebab tuh aku lebih selesa dok jiran dgn cina2 nih.. senang nak sound.. elok pun hang buat lagu tuh.. (walaupun aku sendiri tak sampai hati nak buat.. heheh) macam2 ceta begaduh dgn neighbour cina/inda nih.. tapi satu benda aku perasan.. kita kena stand-up sekali jer.. lepas tuh depa akan paham.. jgn dok buat main2 dgn melayu.. ingat melayu apa?

bini aku penah hempas pasu bunga depan pagar umah jiran aku suh dia keluar kalo berani mengaku bukan dia yg calarkan kete pak mertua aku yg parking depan umah aku.. aku penah baling batu kena kepala anak jiran aku kat tingkap atas pasal malam2 buta buka radio kuat2 tak hingat.. tau laa malam raya cina aku dah bagi can bakar mercun dia buat tak sedor diri dah laa bilik sebelah bilik anak aku.. bukan sikit punya decibel tuh.. dia napak aku terus tutup tingkap.. turun laa kalo berani kata aku yg salah.. jgn cuba nak tekan melayu hingat melayu pariah di tanah sendiri.. itu jer message aku..

tapi kitorg nih bukan laa tak bercampur.. nyonya2 keliling umah aku nih geng baik bini aku.. tiap2 minggu antar buah laa sayur laa kat umah aku.. apek2 tuh pun semua ok tegur aku.. cuma aku terpikir kalo melayu laa jiran aku nih.. mau dia tak terima apa yg kitorg buat kat anak dia.. mau petang2 jumaat umah aku bau kemenyan.. hehe.. tuh citer kawan aku pulak..


About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008