tukar tak selesai?


di suatu sessi senam minda, sorg kawan aku berkisah bagaimana pentingnya kita nih menukar kepimpinan yang lebih telus dan dipercayai.. dengan nada santai di sela2 hirupan teh tarik dan kopi o panas, seorang kawanku berkata,

"tak payah tukaq pemimpin yg dah kaya-raya dgn makan duit rakyat, biaq pi depa kat atas sampai dia betui2 kaya, dah tak berapa dok ada pun yg depa nak amik, biaq depa anak beranak makan sampai muntah, depa pun dok makan pun sikit2, depa pun kena buat taktik share dgn kita, sebab konon nak cover line.. dapat laa kat kita sikit2.."

"kalau kita tukaq pemimpin yg dah nak kenyang nih, suka laa depa.. takyah nak susah payah tanggungjawab dgn apa yg depa dah buat.. depa full retired, poket pun bengkak.. lebih baik kita jangan bagi depan nih retired, biaq depa kena selesaikan semua masalah yg dok ada sampai depa nih mati sakit jantung susah hati, pastuh kita pilih anak depa lak, biaq depa anak beranak mati barah otak.."

"kalau kita tukaq dgn pemimpin baru, lagi teruk kita, sebab yg baru akan ulang balik kumpul utk dia pulak dari kosong, dah laa yg dok ada sapu habis dah, dia pun baru nak kumpul takkan nak share dgn kita, mai yg baru licin laa dia ambil, kita tinggai apa? mati beragan laa.."

"ada pulak ketua2 kecik yg dok pandai nih, asik laa dok tukaq pemimpin, nih lagi haru, sampai kita pun tatau duit rakyat nih pi kemana.. mai sorang amik, kena turun.. mai sorang lagi amik, turun lagi.. semua pakat dok amik laa.. kita dok nganga.."

"apa hangpa ingat yg nak jadi pemimpin nih tulus budi pekerti ka? mmg depa nih nak perjuang kita ka? hang tengok yg dok ada nih.. mana pemimpin hak yg baru2 nih tak gelap mata dengan duit.. semua tiba2 jadi bisnesman.. pakai pun tiba2 jadi cantik.. baju tiba2 jadi mahai.. hang ingat org sedekah kat depa ka? jgn dok perasan laa ada yg nak perjuang hak hangpa.. bunyi saja.. yg sebenaqnya depa perjuang hak depa.."

"mmg ada laa berapa kerat yg buleh harap, tuh pun bukan leh buat apa sangat, takat menyalak saja laa.. tuh pun salak2 balik pintu.. bukan berani sangat.. cuba suh depa letak jawatan.. mampuih tanak.. cuba hang suh depa bagi setengah gaji depa buat program utk rakyat.. mimpilaa hang.. cuba hang kata kat depa toksah pakai keta mahai2 baziaq, wakil rakyat pakai motor cabuk cam kita sudah laa.. hang ingat depa nak susahkan diri depa? hang gila kalo dok pikiaq lagu tuh.."

"jadi jangan dok buang waktu, masa, tenaga, dan duit rakyat nak pi buat pilihanraya lagi.. sapa yg dok ada biaq pi.. tukaq pemimpin bukan cara menyelesaikan masalah yg kita dok ada nih.. kalo pak hang tuh tak betui, buleh ka hang tukaq pak hang? amik jiran sebelah jadi pak kita?"

"kalo pak hang tak betui, hang laa kena perbetuikan keluarga.. hang jadi pak hang ka? dak kan? pak hang masih kepala.. tapi hang yg kontrol famili hang.. hang yg buat macam2 nak bagi adik2 hang jadi betui kan? bila hang ada masalah hang pi mintak tolong pak hang yg tak betui dak? hang buat semua sendiri kan? hang akan pulaih otak pikiaq cara hang tanpa hang harap pak hang yg tak betui tuh nak tolong.. tuh yg hang kena buat bukan asik dok sibuk nak tukaq kepala.. tak selesai masalah.."

dan aku tersenyum melihat gerakan2 tangan ala bush yang senada dengan beberapa suara lain yang meningkah pendapat tersebut.. dalam setiap suapan aku menikmati aroma khusus sambal nasi lemak panas tersaji di atas daun pisang.. rasanya aku perlu secawan kopi lagi.. ;)

About this entry

  1. gambaq nasi lemak daun pisang dan kopi 0 tu sungguh membangkit selera..silap gaya bukan setakat tambah secawan kopi lagi..mau tambah sebungkuih nasi lemak lagi..aduhhh..topik menarik nih..waima hanya sekadar sembang di kedai kopi..oppss..tapi bukan kopitiam kan..;)

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008