tulus atau telus?


bila kali terakhir anda berbohong?
...atau anda merasa anda seorang yang jujur?

adakah anda melakukan salah satu antara empat di bawah hari ini..

mengatakan sesuatu yang tidak benar, itu pembohongan yang nyata, dan semua orang menganggap inilah yang dikatakan pembohongan, penipuan dan tidak jujur. namun ramai orang melakukannya untuk membuat diri mereka kelihatan baik, agar diterima, menghindari kemungkinan kesan negatif, atau untuk mengusir orang lain.

memberi gambaran yang tidak sebenarnya, dilakukan dengan cara menokok-tambah cerita yang sebenar. ini berlaku kerana kurangnya ketegasan dalam bahasa, sama ada secara pertuturan mahupun penulisan. mereka memberi gambaran seolah sesuatu itu telah melakukan sesuatu yang belum dilakukan. separuh benar bukanlah bermakna jujur.

tidak mengatakan yang sebenarnya, dengan cara menyimpan kebenaran sebagai satu cara untuk mengelakkan diri dari menghadapi kesan dari akibatnya, dan tidak mahu kelihatan buruk. adakah tidak berkata apa2 bermakna anda sudah jujur? atau anda sebenarnya takut?

berpura-pura tidak tahu, itu bukan sekadar membohongi orang lain tetapi juga menipu diri sendiri. ramai orang tidak mahu melakukan sesuatu bukan kerna mereka tidak tahu bagaimana melakukannya tetapi mereka tidak mahu tahu apa yang akan terungkap jika mereka melakukannya.

namun kejujuran itu adalah pedang bermata dua, kerna itu orang biasa tidak bersedia dengan akibat yang ditimbulkan oleh kejujuran. dan bukanlah satu anjuran yang baik untuk mengatakan kejujuran kepada siapa sahaja yang anda temui. anda boleh untuk tidak telus namun tetaplah bersikap tulus. ketika tulus bermakna jujur yang berkait rapat dengan integriti diri, telus menjadikan anda terlihat agar orang lain dapat memahami anda dengan lebih baik.

seorang sahabat memberikan metafora yang menarik berkenaan dengan bersikap jujur. katanya kejujuran itu umpama membayar secara tunai, anda membayar dengan apa yang termampu dan berasa gelisah seketika. manakala berbohong itu umpama membayar dengan kad kredit, anda hidup dalam bayang2 keseronokan namun anda merasa lebih tertekan ketika bil tagihan sampai, apalagi bila anda melihat faedah yang dikenakan.

mengapa harus jujur? berbohong ini memberi kesan internal dan eksternal.. satu, berbohong itu dapat merosakkan kepercayaan orang terhadap anda. kepercayaan dan kehormatan itu memerlukan waktu dan usaha yang sangat banyak, dan hanya perlu satu pembohongan utk memadamkannya.

dua, setiap kali anda berbohong bermakna anda telah melanggar prinsip anda sendiri, seumpama anda mengambil pisau dan menghiris diri anda sendiri setiap kali anda berbohong. dan ini merosakkan integriti diri sehingga akhirnya anda tidak akan menghormati diri anda sendiri. orang yang hidup tanpa kehormatan itu umpama mayat hidup, ada tetapi tidak benar2 hidup. hidupnya penuh dengan kepalsuan.

kepalsuan hidup ini adalah realiti hari ini. sama ada kita sedar atau tidak, gaya hidup kita dan barang2 yang kita beli kebanyakannya palsu. kita mahu terlihat sudah menghasilkan wang, dan citra inilah yang biasa mahu kita tunjukkan dengan kereta mewah, pakaian indah dan rumah besar. kita suka mendefinisikan diri kita dengan barang dan kita lupa bahawa apabila kita menterjemahkan hidup kita dengan barang2 maka proses itu tidak akan berakhir, kerna barang akan usang dan kita terpaksa memperbaharuinya. terpandu dengan citra, kita tidak akan benar2 mengikuti prosesnya.

mengapa tidak kita biarkan orang lain mengetahui bahawa kita sedang dalam proses menghasilkan wang? memang kedengarannya tidak hebat tetapi dengan bersikap telus dan tulus, kita akan lebih menghargai proses. citra kita terbentuk sepanjang perjalanan. jujurlah dengan proses. buatlah langkah kecil, raikan setiap perkara penting dan orang lain akan menghargai kualiti yang ada dalam diri anda.

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008